Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روز جمعه شاخص های بورس آمریکا رشد کردند اما عملکرد هفتگی بازار منفی است. این درحالیستکه در چند ماه اخیر شاهد رشد بازارهای مالی بوده ایم زیرا به باور سرمایه گذاران، بانک مرکزی آمریکا بالا بردن نرخ های بهره را کند و سپس متوقف خواهد کرد. رفتار سرمایه گذاران نشان می دهد نگرانی ها افزایش یافته است. در مطلب حاضر به وضعیت بازارها، عوامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران، تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و چند پیش بینی درباره آینده اشاره شده است.

غلبه دوباره نگرانی بر رفتار سرمایه گذاران

بورس24 : هفته گذشته عملکرد برخی بورس های بزرگ از جمله بورس آمریکا منفی بود البته عملکرد بورس این کشور در سال جدید میلادی تاکنون مثبت است. یکی از تحلیلگران می‌گوید: "سرمایه‌گذاران ترجیح داده‌اند با احتیاط رفتار کنند زیرا درباره بسیاری از موضوع ها از جمله افق اقتصاد چین، جنگ اوکراین و از همه مهمتر سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا قطعیت وجود ندارد. به دلیل ابهام های موجود چاره‌ای جز برداشتن قدم های کوچک نیست."

در حال حاضر سرمایه گذاران امیدوار هستند در سه ماهه کنونی نرخ‌های بهره در آمریکا تنها اندکی بالا برده شود و سپس بانک مرکزی مدتی طولانی صبر کند تا نتیجه افزایش نرخ‌های بهره مشخص شود. بعید نیست این امید تحقق یابد زیرا شاهد کاهش نرخ تورم هستیم و به نظر می‌رسد این روند کاهش ادامه پیدا خواهد کرد البته میزان نقدینگی در اختیار مصرف کنندگان بالاست و اختلال در زنجیره های تامین از میان نرفته است در نتیجه نمی توان انتظار داشت تورم به سرعت کاهش یابد.

یک عامل نگرانی سرمایه گذاران این است که رکود رخ دهد و عملکرد شرکت ها منفی شود اما واقعیت این است که حتی اگر رکودی نسبتاً شدید رخ دهد - البته بسیار بعید است چنین شود - این رکود طولانی نخواهد بود. برخی نیز معتقدند شرایط بد نخواهد شد و نباید دچار وحشت شد.

فصل انتشار گزارش عملکرد شرکت های بورسی در آمریکا شروع شده و برخی شرکت ها درباره آینده چندان خوشبین نیستند. برخی نیز برای کاستن از هزینه ها در حال اخراج نیروی کار خود هستند. فعلا حدس و گمان های مختلف درباره ماه های آینده مطرح است و کسی نمی تواند با قطعیت آینده را پیش بینی کند. درباره ضعف شاخص‌های اقتصادی طی ۱۲ ماه آینده هیچ تردیدی وجود ندارد اما اخیراً برخی تحلیلگران گفته اند شرایط آنقدر که پیشتر تصور می شد بد نخواهد بود.

هفته پیش رو

در هفته پیش رو داده های مهم از اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا منتشر می‌شود و انتظار می‌رود نوسان شاخص‌های مالی، قیمت مواد خام و ارزش ارزهای معتبر بزرگ باشد.

روز دوشنبه شاخص فعالیت ملی فدرال رزرو شیکاگو مربوط به ماه قبل منتشر خواهد شد و در منطقه یورو شاخص اعتماد مصرف کنندگان در ماه جاری اعلام می‌شود. دیدگاه ها درباره اقصاد آمریکا و اروپا کمی کمتر منفی است و این احتمال مطرح است که دو اقتصاد یاد شده بتوانند بدون دچار شدن به رکود تورم را مهار کنند.

روز سه شنبه وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای منطقه یورو، انگلستان و آمریکا مربوط به ماه جاری اعلام می شود. همچنین در آمریکا تغییرات ذخیره نفت در هفته گذشته اعلام خواهد شد. هفته پیش عملکرد بازار نفت کمی مثبت بود و برخی اظهارنظرهای امیدبخش درباره عملکرد بازار در سال جاری مطرح شد. اگر وضعیت اقتصاد چین خوب شود یعنی رشد اقتصادی این کشور در حدود پنج درصد باشد و شاخص دلار رشد نکند قیمت نفت و دیگر مواد خام در سطوح بالاتر از حالا نوسان خواهد کرد البته نه خیلی بالاتر زیرا افزایش قیمت خام سبب شدت پیدا کردن فشارهای تورمی می شود و اقتصاد جهان را دچار ضعف خواهد کرد.

روز چهارشنبه شاخص بهای تولیدکننده در انگلستان و وضعیت انتظارات اقتصادی در آلمان منتشر خواهد شد. وضعیت اقتصاد اروپا نسبت به اقتصاد آمریکا نگران کننده تر است و به همین دلیل برخی تحلیلگران معتقدند شاخص دلار بار دیگر رشد خواهد کرد.

روز پنجشنبه تعداد زیادی گزارش از اقتصاد آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت: نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه پایانی سال قبل، وضعیت بازار کار در هفته گذشته، سفارش کالاهای بادوام، فروش خانه های جدید و شاخص فعالیت‌های تولیدی فدرال رزرو کانزاس. در این روز نوسان بازارهای مختلف بزرگ خواهد بود. داده های یاد شده بسیار مهم هستند و بر عملکرد بازارها تاثیر خواهند گذاشت.

روز جمعه مصرف شخصی و درآمد شخصی، فروش خانه ها و شاخص اعتماد مصرف کنندگان در آمریکا مهم ترین گزارش هایی هستند که در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرند.

پیش بینی شده این هفته شاخص دلار رشد خواهد کرد. هفته پیش عملکرد شاخص دلار خنثی بود. روز جمعه در پایان معاملات هفته رقم شاخص دلار ۱۰۲ بود.

یک نکته مهم این است که هفته آینده نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می دهند تا مشخص شدن نتیجه آن نشست و دیدگاه های رییس بانک مرکزی صبر کنند. بدین ترتیب احتمالا هفته جاری بازارها دچار هیجان نخواهند بود مگر آنکه اتفاق خاصی رخ دهد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24