Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس تهران معاملات نخستین روز کاری هفته را با سیلی محکم فروشنده‌ها آغاز کرد و در همان یک ساعت نخست بازار شاهد کاهش ارتفاع شاخص تا ابتدای کانال 1.6 میلیون‌ و خروج جدی پول از تالار شیشه‌ای تحت تاثیر از دست رفتن اعتماد عمومی زیر سایه تصمیمات شورای رقابت و دولت و همچنین اخبار و تحولات سیاسی بودیم. البته با گذر از یک ساعت ابتدایی، ضرب فشار فروش تا حدی گرفته شد و به مرور تعادل به روند معاملات بازگشت اما در مجموع بازار خوبی را شاهد نبودیم. به نظر می‌رسد تا مادامی که ...

مهار نسبی فشار عرضه

امیرحسین راسخی نژاد -  بورس24 : بورس تهران معاملات نخستین روز کاری هفته را با سیلی محکم فروشنده‌ها آغاز کرد و در همان یک ساعت نخست بازار شاهد کاهش ارتفاع شاخص تا ابتدای کانال 1.6 میلیون‌ و خروج جدی پول از تالار شیشه‌ای تحت تاثیر از دست رفتن اعتماد عمومی زیر سایه تصمیمات شورای رقابت و دولت و همچنین اخبار و تحولات سیاسی بودیم. البته با گذر از یک ساعت ابتدایی، ضرب فشار فروش تا حدی گرفته شد و به مرور تعادل به روند معاملات بازگشت اما در مجموع بازار خوبی را شاهد نبودیم. به نظر می‌رسد تا مادامی که از میزان ابهامات کسر نگردد، بازار توانایی حضور در کانال 1.7 میلیون را نداشته باشد.

طی روزهای اخیر انتشار نامه پیشنهادات 29بندی سازمان بورس به مجلس درخصوص لایحه بودجه سال 1402 را داشتیم. دلیل اصلی این پیشنهادات و درخوسات اصلاحات، تلاش برای احقاق حقوق فعالین بازار سرمایه و بی‌اعتمادی ایجاد شده در جامعه نسبت به بورس اوراق بهادار است. مهمترین بندها در این نامه، درخواست اصلاح نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی از 7 هزار تومان به 4 هزار تومان، اصلاح قیمت اوره تحویلی به کشاورزان و پرداخت مطالبات شرکت‌های پتروشیمی، خروج خودروسازان از سازوکار قیمت‌گذاری دستوری و رفع قطعی برق و گاز صنایع در تابستان و زمستان است.

درخصوص نرخ خوراک باید گفت، اصلاح قیمت‌ها در گام نخست، منجر به فضای رقابتی بیشتر در صادرات محصولات شرکت‌ها خواهد شد. همچنین سود حاصل از این اتفاق به چرخه اقتصاد، دولت و صندوق‌های بازنشستگی باز خواهد گشت. اما در مورد نرخ اوره باید گفت، حدود ۵۰ درصد از فروش اوره‌‌سازان در کشور با قیمت‌هایی حدود ۳۰ درصد پایین‌تر از قیمت‌های صادراتی به کشاورزان داده می‌شود و طلب شرکت‌های اوره‌ساز از دولت به بیش از یک میلیارد یورو رسیده که رقم بسیار بااهمیتی است. لذا یا باید قیمت‌گذاری دستوری حذف شود یا اگر دولت قصد پرداخت یارانه به کشاورزان را دارد، می‌بایست خوراک تحویلی به شرکت‌ها را با اوره تهاتر نماید.

اما مورد تاثیرگذار سوم، بحث خروج خودروسازها از سازوکار قیمت‌گذاری دستوری است. همانطور که همه می‌دانیم، ادامه فروش شرکت‌ها به روش لاتاری، خودروسازان را زیان‌ده‌تر، آسیب به شبکه بانکداری را جدی‌تر، فعالین بازار سرمایه را دلسردتر و جیب دلالان و واسطه‌گران را چاق‌تر می‌کند ! بسیاری از کارشناسان معتقدند حداقل باید ۵۰ درصد از تولید خودرو از چرخه قیمت‌گذاری دستوری خارج و در بورس کالا عرضه شود. عرضه در بورس کالا فرصتی ایجاد می‌کند تا شرکت‌های خودروساز از زیان‌ خارج شده و به سمت بهبود خط تولید، تولید محصولات جدید و قابل رقابت در بازار بروند. فراموش نکنیم که خودروسازان لیدر این روزهای بازارند و این موضوع تحت هر شرایطی باید به نفع بازار سرمایه حل و فصل گردد.

و مورد آخر، بحث قطعی برق و گاز شرکت‌ها است. قدرت اول منطقه در تابستان برق و در زمستان گاز ندارد ! برخی معتقدند قطعی‌های مکرر، آسیب حدود 20 درصدی به سود شرکت‌ها زده است. لذا باید سازوکاری برای این موضوع در نظر گرفته شود. نتیجه اینکه آب و برق و گاز شرکت‌ها را قطع کنیم، خوراک و انرژی گران به شرکت‌ها تحمیل کنیم، دلار آنها را مفت بخریم و برای نرخ فروش محصولات آنها تصمیم بگیریم، فرار نقدینگی و بی‌اعتمادی به بازار سرمایه است. لذا باید امیدوار بود تا پیشنهادات سازمان بورس در لایحه بودجه منعکس شده تا نقدینگی به جای حرکت به سمت بازارهای سفته‌بازی، در مسیر تولید قرار بگیرد.

برای امروز منطقا باید بازار بهتری داشته باشیم. تحرکات نیمه دوم بازار گذشته و رسیدن شاخص به محدوده حمایتی 1.580 – 1.600 هزار واحد و همچنین عدم افت دلار این امیدواری را ایجاد می‌کند که دست‌کم در بازار امروز فروشنده‌ها از مواضع خود عقب نشسته و میدان را به خریداران واگذار نمایند. این گیجی و اشتباه محاسباتی درخصوص بازار سهام به‌زودی پایان خواهد یافت و قیمت سهام و شاخص بورس ظرف دو سال آتی در اعدادی قرار خواهد گرفت که بیان آنها امروز شاید کمی تخیلی به نظر برسد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: دولت «جو بایدن» انتظار پیشرفت در مذاکرات برجام در آینده نزدیک را ندارد. مذاکره درخصوص برجام در حال حاضر در دستور کار نیست. پیشرفتی درخصوص برجام صورت نگرفته و ما انتظار پیشرفت آن در آینده نزدیک را نداریم. رئیس‌جمهور همواره گفته که روش دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را ترجیح می‌دهد. لازم است اطمینان حاصل کنیم که در صورتی که شرایط ایجاب کند منابع، توانمندی‌ها و آمادگی لازم برای رسیدن به‌این هدف را از طریق روش‌های دیگر داریم.

* سخنگوی دولت گفت: با وجود مشکلات متعدد و اجرای سیاست مردمی سازی توزیع یارانه‌ها و ارز ترجیحی، رشد اقتصادی کشور به بالای پنج درصد رسیده‌است.

* نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۵ بهمن ماه با افزایش جزئی نسبت به هفته قبل، 21.05 درصد شد.

4) بررسی صنایع :

* از گروه خودرویی آغاز می‌کنیم که این روزها با اخبار و شایعات، بازار را به اسارت گرفته است ! ابهامات ایجاد شده درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا، مهمترین دلیلی است که سبب فشار عرضه در این گروه شده است. هر چند که در نهایت خریداران در نیمه بازار موفق به غلبه بر عرضه‌ها شدند. شاخص این گروه اخیرا سد 275 – 280 هزار واحدی را با قدرت بالا شکسته و پس از پیشروی تا سطح 337 هزار واحدی، روند اصلاحی گرفته است. چارتیست‌ها معتقدند با نزدیک شدن شاخص گروه به ناحیه 275 – 280 هزار واحدی، به مرور روند عرضه و تقاضا بهبود خواهد یافت. در این گروه منفی 3 نماد خودرو، خگستر و خبهمن را بیشتر باید زیر نظر داشت.

* در گروه پالایشی روند معاملات بهتر بود و رسیدن نمادهای تاثیرگذار به سطوح حمایتی موجب شد تا این نمادها پس از فشار عرضه دقایق اولیه، به سرعت متعادل و بعضا سبزپوش شوند. شاخص این گروه کمتر از 3 درصد با سطح حمایتی 7 میلیون واحدی فاصله دارد. لذا از آنجا که نمادهای اصلی هم تقریبا دارای چنین وضعیتی می‌باشند و در یک قدمی سطوح حمایتی قرار دارند، می‌توان از روزهای آتی و پس از کف‌سازی انتظار رشد قیمت در پالایشی‌ها را داشت.

* در گروه عرضه آب، برق و گاز، معاملات پر حجم در نماد وهور را داشتیم. این سهم پس از اصلاح قیمت به مدار رشد بازگشته و در صورت گذر از سقف 170 تومانی، می‌تواند به مرور تا کانال 200 تومانی به روند رو به جلوی خود ادامه دهد. در این گروه بکهنوج هم از نظر نموداری شرایط بدی نداشته و به فرض حفظ کانال 140 تومانی، پتانسیل رشد تا سطوح 190 تومانی را خواهد داشت. و در نهایت اشاره به بگیلان داشته باشیم که پس از رشد اخیر، روند اصلاحی را طی می‌کند. بگیلان دارای شناوری محدوده بوده و احتمالا در قیمت‌های 1.400 تومانی شاهد برگشت سهم به روند صعودی باشیم.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه فولادی، فخوز پس از رشد بسیار خوب اخیر، روند اصلاحی را طی می‌کند اما انتظار می‌رود تا شب مجمع بازدهی خوبی را در این سهم داشته باشیم. فخوز در دوره 9 ماهه به سود 230 ریالی رسید. سود فصل بهار 162 ریال، تابستان 35 ریال و پاییز 33 ریال بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 555 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل تابستان 10 درصد و در پاییز 11 درصد بوده است که نشان از ثبات در عملیات شرکت دارد. این شرکت در دی فروش 37.324 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 9 و 22 درصد کمتر از درآمد ماه گذشته و میانگین فروش 10 ماه اخیر است. کل فروش سال قبل 502.166 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین فخوز در دوره 10 ماهه موفق شده 82 درصد از درآمد سال قبل را تکرار کند. بلوم، بیلت، گندله و اسلب بیشترین وزن سبد فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصولات در دی به ترتیب با افزایش 8، 19 و کاهش 10 درصدی در مقایسه با نرخ فروش ماه گذشته به ترتیب 144، 35 و 115 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. برای پیش‌بینی سود کوارتر چهارم اندکی زود است اما با توجه به فروش نسبتا متعادل فخوز در دی ماه و همچنین رشد نرخ محصولات انتظار می‌رود فولاد خوزستان در 3 ماهه آخر سال از سود نسبتا بهتری در مقایسه با دوره گذشته برخوردار باشد.

* در گروه سنگ‌آهنی کچاد بر خلاف کلیت بازار، نوسانات اصلاحی نرمی داشته و به نظر اگر در زمستان بتواند فروش بهتری را ثبت کند، در میان‌مدت به سقف تاریخی 1.600 تومانی خود باز خواهد گشت. کچاد در دوره 9 ماهه به سود 1.178 ریالی رسید. سود فصل بهار 579 ریال، تابستان 228 ریال و پاییز 371 ریال بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 1.532 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل تابستان 35 درصد و پاییز 36 درصد بوده که نشان از ثبات در عملیات شرکت دارد. این شرکت در دی فروش 29.740 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 0.6 و 11 درصد کمتر از فروش ماه گذشته و میانگین فروش 10 ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 455,723 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین کچاد در دوره 10 ماهه موفق شده 74 درصد از بودجه سال گذشته محقق کند. کنستانتره آهن‌خشک و فولاد بیشترین وزن سبد فروش این شرکت تولیدی را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصولات در دی به ترتیب با کاهش 5 درصدی و افزایش ناچیز 0.3 درصدی نسبت به ماه گذشته 25 و 141 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. کچاد در اولین ماه از زمستان عملکرد خاصی نداشته البته هنوز نمی‌توان در رابطه با سود 3 ماهه آخر سال به‌طور قطع اظهارنظر کرد. با این حال به نظر کچاد در کوارتر آخر از سود باثباتی برخوردار باشد.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می‌گوید که به دنبال اعلام دغدغه‌های فولادسازان پیرامون نرخ گاز و برق در بودجه سال آینده مجلس با عدم افزایش ضریب نرخ گاز فولاد در بودجه ۱۴۰۲، به‌صورت کلی موافقت کرده است.

ب) با کاهش مجدد قیمت گاز طبیعی در اروپا و ایالات متحده و همچنین تقاضای ضعیف برای کود، قیمت اوره و آمونیاک در اکثر مناطق کاهشی و با فشار روبه رو است. شاخص قیمت کود CRU برای بیستمین هفته متوالی کاهش یافته است و اکنون در پایین ترین سطح خود از سپتامبر 2021 قرار دارد.

ج) رئیس سازمان بورس گفت: 3 شاخص‌ جدید به فرابورس اضافه می‌شود. مجید عشقی گفت: به دلیل تمرکز و ناهمگن بودن ارزش بازار ناشران حاضر در فرابورس، نیاز دسترسی به شاخص‌های متنوع‌تر از جنس شاخص‌های هم‌وزن وجود داشت که باتصمیم کمیته شاخص، این اتفاق رخ داد و طی روزهای آتی این 3 شاخص جدید به فرابورس اضافه می‌شود.

د) معاون گروه سایپا گفت: گروه سایپا در بهمن ماه رکورد کل تولید سال 1400 را شکست. پروین گفت: سایپا با وجود خروج 3 محصول پرتیراژ تیبا و ساینا از سبد محصولات، توانست در 4 بهمن با تولید 398 هزار و 111 دستگاه خودرو از کل تولید سال 1400 گروه سایپا با تولید 397 هزار و 80 دستگاه  عبور کند. او افزود: علاوه بر این گروه خودروسازی در 6 آذر ماه سال جاری توانسته با تولید 20 هزار و 869 دستگاه شاهین، از رکورد تولید این محصول استراتژیک نیز عبور کند.

ه) ورق گرم CIS در طی 2 ماه گذشته از نرخ 518 دلار با رشد 32 درصدی به 688 دلار رسیده است. ولی همچنان از نزدیک‌ترین سقف قیمتی خود در اسفند 1400 در حدود 32% پائین‌تر معامله می‌شود. اسلب CIS در طی 2 ماه گذشته رشد 43 درصدی را شاهد بوده و با سقف قبلی خود 35 درصد فاصله دارد. انتظار افزایش تقاضا از سوی چین پس از پایان تعطیلات سال نو محرک مناسبی جهت رشد قیمت محصولات فولادی خواهد بود.

و) مدیرعامل سایپا گفت: 50 دستگاه پی ۹۰، تولید شده و نخستین نمونه این خودرو در دهه فجر امسال در شرکت پارس‌خودرو رونمایی خواهد شد. تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد و تولید آن را در سال آینده به روزانه ۱۰۰ دستگاه خواهیم رساند.

ز) روابط عمومی ایران‌خودرو: ۵ هزار دستگاه خودروی دنا پلاس دستی عرضه شده در بورس کالا که قرار بود ۲۷ اسفند به دست خریداران برسد، ۵۰ زودتر از موعد تحویل درج شده در اطلاعیه عرضه، در حال تحویل به خریدارن دنا از بورس کالا است.

ح) خروجی جلسه روز گذشته کارگروه مدیریت بازار درخصوص مس: 1- مصوبه جدیدی در خصوص لزوم اعمال نرخ ارز 28500 در پایه بورس_کالا در اختیار صمت نبوده و مصوبه قبلی نیز تاکید بر اعمال نرخ نیما داشته و مربوط به زمانی است که اختلاف نیما و بازار در محدوده 10% بوده است! با توجه به اختلاف حدود 50% نرخ 28500 مدنظر دولت و بازار،  ضروری است هماهنگی لازم بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و ستاد تنظیم بازار دولت در خصوص تعیین فرمول نرخ ارز قیمت پایه بورس کالا صورت گرفته تا توزیع اختلاف رانت ارزی به حداقل رسد. این موضوع پیش از این نیز توسط وزیر اقتصاد، از ستاد تنظیم بازار دولت درخواست شده بود. 2- با فرض تایید ستاد تنظیم بازار دولت مبنی بر اعمال نرخ 28500 در پایه بورس کالا، این نرخ ویژه مربوط به فروش محصول نهایی در بازار داخلی بوده و با توجه به اختلاف حدود 50% نرخ 28500 با نرخ بازار، لازم است واحدهای پایین دست مس که قصد صادرات محصول خود را دارند، از رینگ صادراتی بورس کالا نسبت به خرید کاتد مس خود اقدام کنند. تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی صادراتی مس با ارزش افزوده بالا، نسبت به صادرات کاتد مس بصورت خام، در اولویت است. 3- شرکت ملی صنایع مس ایران عرضه کاتد مس در رینگ صادراتی بورس کالا را در قالب 2 تالار مجزا افزایش داده و مکانیزم تسویه را بر اساس ارزهای دلار و یا ریال را با تشخیص عرضه کننده برقرار می کند. مشتریان و بازرگانانی که علاقمند به تهاتر کاتد مس با یک کالای وارداتی مثل خودرو و یا تجهیزات و مواد اولیه و ... هستند، می‌توانند از تالار صادراتی تهاتر با نرخ ریال اقدام به تسویه حساب نمایند و مشتریانی که به دنبال کاتد مس بعنوان ماده اولیه محصول صادراتی خود هستند نیز از طریق تالار اختصاصی صادراتی مس خود را تامین خواهند کرد. 4- به منظور حفظ رقابت منصفانه در حوزه مفتول مسی، فملی فرمول فروش اعتباری کاتد مس و مفتول تولیدی خود را در بورس کالا بصورت یکسان اعمال خواهد کرد. دولت به دنبال تحقق سیاست صادرات سالانه 2 میلیارد دلار صادرات زنجیره مس در سال 1402 است که تحقق آن، منوط به همکاری و هماهنگی بهتر واحدهای بالادست و پایین دست زنجیره مس خواهد بود

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24