Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روز گذشته با انتشار گزارش وزارت کار آمریکا مربوط به ماه قبل، تغییرات بزرگ در برخی بازارها مشاهده شد و محاسبات بسیاری از سرمایه گذاران غلط از آب درآمد. شاهد رشد شاخص دلار و سقوط قیمت طلا بودیم. قیمت نفت و فلزات پایه نیز کاهش یافته است. حالا مثل همیشه سوال اصلی این است که وضعیت در آینده به چه شکل خواهد بود. ضروری است درکی روشن از وضعیت بازارها داشته باشیم. در مطلب حاضر به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو، برخی پیش بینی ها و وضعیت بازار نفت ..

شفاف سازی درباره وضعیت بازارها و راه پیش رو

بورس24 : هفته گذشته نوسان شاخص های مالی در بورس های بزرگ چشمگیر بود زیرا نه تنها داده های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر شد بلکه سه بانک مرکزی یعنی بانک مرکزی آمریکا، بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی اروپا نشست سیاست‌گذاری داشتند و نرخ بهره را بالا بردند. هم سخنان روسای سه بانک مرکزی پس از نشست سیاست‌گذاری و هم داده ها از اقتصادها بر رفتار سرمایه گذاران اثر گذاشت و شاهد تغییرات چشمگیر در ارزش دلار، قیمت طلا، نفت و فلزات پایه بودیم.

به ویژه گزارش مثبت وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه قبل تحولات بزرگ در بازارها به وجود آورد. در گزارش یاد شده مشخص شد ماه پیش ۵۱۷ هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی آمریکا به وجود آمده است. این رقم تقریباً سه برابر پیش بینی اقتصاددان ها بود. همچنین نرخ بیکاری به 3.4 درصد یعنی پایین‌ترین میزان در ۵۳ سال اخیر رسیده است.

این گزارش مثبت سبب نگرانی درباره جهت سیاست های پولی بانک مرکزی شد. وضعیت خوب بازار کار به معنای تداوم فشارهای تورمی است و بانک مرکزی مجبور است همچنان نرخ های بهره را بالا ببرد در نتیجه ریسک رکود بیشتر می شود و شرکت ها لطمه خواهند دید. به رغم افت شاخص های مالی در روز جمعه عملکرد هفتگی دو شاخص نزدک و استاندارد اند پورز مثبت بود. با انتشار گزارش مثبت وزارت کار، شاخص دلار و نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه رشد کردند و شاهد سقوط ۵۰ دلاری قیمت طلا بودیم. هفته گذشته همچنین چند شرکت بزرگ فناوری از جمله آمازون و اپل گزارش عملکرد سه ماهه خود را منتشر کردند و این گزارش ها نیز بر بورس اثر گذاشت.

دو نیرو

در حال حاضر دو نیرو بر بازارها فشار وارد می کنند: نیروی نخست، امیدواری به توقف افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکاست. نرخ تورم در ماه های اخیر کاهش یافته و این روند به احتمال زیاد ادامه پیدا خواهد کرد در نتیجه سرمایه گذاران معتقدند بانک مرکزی بزودی سیاست انقباضی خود را متوقف می کند. دومین نیرو، نگرانی است که از داده های مثبت از اقتصاد نشات می گیرد. سرمایه گذاران شاهد استحکام بازار کار و .. هستند در نتیجه احتمالا بانک مرکزی مجبور می شود برای مدتی بیش از آنچه اکنون تصور می شود نرخ های بهره را بالا ببرد.

گزارش مثبت روز جمعه از وضعیت بازار کار سبب منفی شدن جو بورس شد البته سرمایه گذاران وحشت زده نشده اند. اگر نرخ تورم همچنان کاهش یابد وضعیت بازارهای مالی بهتر خواهد شد و نیز باید دید واکنش بانک مرکزی به روند تغییرات نرخ تورم چیست. سه بانک مرکزی بزرگ هفته گذشته نرخ های بهره را کمی بالا بردند. عملکرد شاخص دلار هفته پیش کمی مثبت بود.

هفته پیش رو

در هفته پیش رو گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا، اروپا و چین منتشر می شود و چند تن از مقامات بانک مرکزی آمریکا از جمله رییس این نهاد سخنرانی خواهند کرد.

روز دوشنبه تغییرات سفارش های کارخانه‌ای در آلمان و تغییرات خرده فروشی در منطقه یورو اعلام خواهد شد و انتظار می‌رود بازارها تحت تأثیر تحولات هفته گذشته باشند.

روز سه شنبه وضعیت قیمت مسکن در انگلستان، تغییرات تولید صنعتی در آلمان و تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته گذشته اعلام می‌شود. همچنین جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد کرد. هفته پیش عملکرد بازار نفت منفی بود و قیمت هر بشکه نفت برنت و نفت آمریکا در پایان معاملات هفته به ترتیب در سطح ۸۰ دلار و 73.2 دلار قرار گرفت. رشد شاخص دلار و نگرانی درباره ضعف اقتصاد جهان در سال جاری بر بازار نفت فشار وارد می کند. افزایش نرخ‌های بهره در اقتصادهای بزرگ قطعا سبب ضعف می شود. همچنین میزان رونق اقتصاد چین مشخص نیست. هوای گرم تر از حد معمول در زمستان نیمکره شمالی از قیمت نفت و گاز کاسته است. بازار نفت مانند بازار دیگر مواد خام بی ثبات خواهد بود.

روز چهارشنبه دو تن از مقامات بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد و  اظهارنظرهای آنها بر بازارها به ویژه ارزش دلار موثر خواهد بود. سرمایه گذاران بسیار مایلند بدانند موضع بانک مرکزی آمریکا در قبال گزارش مثبت از بازار کار این کشور چیست.

روز پنجشنبه نرخ تورم در آلمان و وضعیت بازار کار آمریکا در هفته گذشته اعلام خواهد شد. بهبود وضعیت بازار کار یک خبر منفی برای بازار طلا و مواد خام است زیرا سبب حفظ شدن فشارهای تورمی می شود. هفته پیش قیمت فلزات پایه نیز کاهش یافته و قیمت هر تن مس و روی در پایان معاملات هفته به ترتیب در سطح 8930 دلار و 3225 دلار قرار گرفت.

و روز جمعه نرخ تورم در چین و تعداد زیادی گزارش از اقتصاد انگلستان منتشر می شود از جمله نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه چهارم سال قبل و تغییرات تولید صنعتی. ابهام ها درباره افق اقتصاد چین یک عامل مهم بی ثباتی در بازار مواد خام است.

این هفته نسبت به هفته گذشته تقویم اقتصاد جهان کم ترافیک تر است اما سرمایه گذاران همچنان بر داده‌ها از اقتصادهای بزرگ، اظهارنظر مقامات بانک مرکزی آمریکا و اخبار اقتصاد چین تمرکز خواهند داشت. جو بازارها مثبت است اما به دلیل ابهام هایی که درباره آینده وجود دارد بی ثباتی در بازار مشاهده می شود و این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد بنابراین ضروری است با احتیاط رفتار شود.

پیش بینی شده این هفته شاخص دلار رشد می کند. در این حالت بازار مواد خام باز هم زیر فشار خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24