Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه نوسانی و بی‌رمق آغاز کرد. با گذر از دقایق ابتدایی کمی پر عرضه شد و در مجموع بدون اتفاقی خاص به کار خود خاتمه داد. در نتیجه این رویداد شاخص کل رشد اندک 600 واحدی را ثبت کرد؛ هر چند که فضا در شاخص هم‌وزن مقداری بهتر بود اما افت جدی حجم و ارزش معاملات و تداوم خروج نقدینگی نشان داد که ...

سرازیری زمستان

الهه شعبانی -  بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه نوسانی و بی‌رمق آغاز کرد. با گذر از دقایق ابتدایی کمی پر عرضه شد و در مجموع بدون اتفاقی خاص به کار خود خاتمه داد. در نتیجه این رویداد شاخص کل رشد اندک 600 واحدی را ثبت کرد؛ هر چند که فضا در شاخص هم‌وزن مقداری بهتر بود اما افت جدی حجم و ارزش معاملات و تداوم خروج نقدینگی نشان داد که بازار در این مقطع زور، انرژی، اعتماد و انگیزه کافی برای حرکت رو به جلو ندارد ... !!

یکی از اتفاقات روزهای اخیر، اعلام نرخ سود بانکی بود که به دلیل رشد اندک، عملا از درجه اهمیت ساقط شد چراکه این با این موتور قوی چاپ پول و کسری بودجه و انتظارات تورمی، هیچ سرمایه‌گذار ریسک‌گریزی حاضر نیست دارایی خود را برای مدت طولانی در بانک پارک کند. به‌خصوص که دولت پیش از این اوراق گواهی سپرده ۲۳ را منتشر کرده‌ بود. لذا بازار می‌تواند به این موضوع به چند دلیل که در ادامه اشاره خواهیم کرد، به عنوان یک فرصت نگاه کند. (البته اگر دولت بگذارد این بازار کمی نفس بکشد !)

دلیل اول اینکه، با این بخشنامه، عملا صندوق‌های با درآمد ثابت همچنان یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری بدون ریسک خواهند بود. افزایش درآمد صندوق‌های فیکس می‌تواند منجر به تقویت منابع مالی و افزایش سهم نگهداری دارایی سهام و یا خرید مجدد آن شود. دلیل دوم می‌تواند بحث استفاده شرکت‌ها از منابع سهامداران باشد. در واقع به نظر می‌رسد با نرخ 23 درصدی برای تسهیلات، شرکت‌ها ترجیح دهند منابع مالی خود را از بازار تامین کنند و لذا احتمالا ناشرین دست به افزایش سرمایه خواهند زد. البته ناشران و سهامداران عمده برای رسیدن به این هدف، می‌بایست جذابیت سرمایه‌گذاری در سهام خود را بالا ببرند.

و دلیل آخر اینکه، اسپرد سود برای بانکها بهتر می‌شود. از ابتدای دهه ۹۰ شاهد ناترازی بانکها در حجم‌های بالا بودیم. مهمترین آثار این تصمیم از ابتدای سال آینده و در ترازنامه‌های بانکها نمود پیدا خواهد کرد؛ چراکه اسپرد مابین نرخ سود تسهیلات و سود سپرده پرداختی، شرایط ایده‌آلی را برای آنها رقم می‌زند. با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، انتظار بهبود انضباط مالی بانکها وجود دارد و در نهایت علاوه بر سهامداران بانکی، صنعت و اقتصاد کلان کشور منتفع خواهند شد. در مجموع می‌توان گفت، بازار افزایش اندک نرخ سود را در دل خود هضم کرده و این موضوع دیگر چالش‌آفرین نخواهد بود.

اما به سراغ بازار برویم بازاری که هنوز هم زیر فشار است چراکه اندک اعتماد ساخته شده، پاره‌پاره شده و سازمان بورس و دولت باید هر چه سریعتر اقدام به رفع ابهامات 3گانه بودجه، دلار نیما و قیمت‌گذاری دستوری در راستای حمایت از بازار نمایند. برخی معتقدند اگر دولت توجهی به بازار نداشته باشد، مابقی روزهای زمستان بسیار سرد و سخت سپری خواهد شد و احتمالا دولت می‌بایست خود را با آتش دلار گرم کند !! به ‌ویژه اینکه در سراریزی آخرین فصل سال هم قرار گرفته‌ایم و دولت اگر برنامه برای فروش سهام داشته باشد، با چنین بازاری موفق به رسیدن به اهداف خود نخواهد شد !!

و حرف آخر را با برخی سهامداران می‌زنیم. همان‌هایی که در مهر و آبان بدون توجه به تحولات ارزی و سودآوری شرکت‌ها و صرفا بواسطه برخی از تنش‌های داخلی و خارجی سهام خود را با P/Eهای جذاب کمتر از 4 واحدی حراج کردند و حالا مجددا با خط‌کشی تکنیکی، برخی معتقدند فروش در بازار بهترین استراتژی است. البته اگر ابهامات بازار حل نشود، ممکن است موج بعدی عرضه هم از راه برسد اما بدون تعارف باید پذیرفت که تنها ریسک بازار 150 میلیارد دلاری، درجا زدن قیمتی است که در بلندمدت قطع به یقین جبران خواهد شد و این شکاف عمیق میان دارایی‌ها از بین خواهد رفت.

اما برای امروز هم انتظار خاصی از بازار نمی‌توان داشت. افت جدی حجم و ارزش معاملات سیگنال بسیار بدی است که اگر فکری به حال آن نشود و یا اخباری درخور توجه به بازار مخابره نگردد، دور از ذهن نیست که شاخص در مسیر ابتدای کانال 1.5 میلیون واحد قرار بگیرد ...

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: دیپلماسی بهترین راه حل‌وفصل‌ مسئله توافق هسته‌ای است. اگر روش‌های دیپلماتیک و مذاکراتی میان دو طرف در زمینه توافق هسته‌ای کارآمد نباشد، گزینه نظامی به بحث گذاشته می‌شود که به گفته جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، «آخرین چاره» است. ما آماده ازسرگیری گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران هستیم اما در انجام دادن اقداماتی دیگر برای محدود ساختن برنامه هسته‌ای ایران تردید نخواهیم کرد.

* مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: با وجود تامین درآمدهای بودجه عمومی ۱۴۰۱ ولی شاهد کسری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها در تبصره ۱۴ هستیم. طی سال جاری شاهد بودیم که مصارف تبصره ۱۴ با افزایش یارانه‌ها پس از حذف ارز ترجیحی رشد کرد اما در طرف مقابل شاهد کاهش درآمدهای آن بودیم. کل منابع تبصره ۱۴ در بودجه سال ۱۴۰۱، برابر ۶۳۶ هزار میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب باید طی ۱۰ ماهه حدود ۵۳۰ هزار میلیارد تومان وصول می‌شد اما این رقم در حال حاضر ۳۸۰ هزار میلیارد تومان است. به منظور افزایش یارانه‌ها پس از حذف ارز ترجیحی، دولت حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه پیش‌بینی کرده بود اما این رقم به ۳۰۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

* سخنگوی دولت گفت: کلیات تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار به تصویب دولت رسید. این سازمان فرابخشی و زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری خواهد بود. بخش‌های مرتبط با تنظیم بازار و بازرگانی از وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و سایر نهادهای دیگر به این سازمان منتقل خواهد شد. جزئیات این لایحه در هماهنگی با نهادها و وزارتخانه‌ها آماده و پس از آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

4) بررسی صنایع :

* در گروه خودرویی معاملات متعادل دنبال می‌شود اما به نظر با توقف نماد ایران‌خودرو، رفته‌رفته شاهد معاملات بهتری در سایر نمادهای این گروه باشیم. از سایپا آغاز می‌کنیم که از سقف 280 تومانی که اخیرا رویت کرده بود، 23 – 24 درصد اصلاح زده است ! روند معاملات در این نماد تقریبا ضعیف‌ترین در بین خودرویی‌ها بوده اما فعلا حمایت 215 – 220 تومانی مانع از ریزش بیشتر سهم شده است. به نظر سایپا یک نوسان کوتاه تا سطوح 245 – 250 تومانی بزند و باری دیگر به کف 215 تومانی در راستای کف‌سازی بازگردد. در سوی دیگر خگستر را داریم که در تلاش برای پس گرفتن حمایت از دست رفته 390 تومانی است. این سطح برای خگستر بسیار بااهمیت است و لذا از دست رفتن آن به منزله تداوم اصلاح تا سطوح 320 تومانی خواهد بود. به نظر اخبار مجمع ایران‌خودرو تا حدودی روند پیش روی خگستر را روشن نماید. و در نهایت اشاره به ورنا داشته باشیم که بر خلاف سایرین، افت کمتری داشته و به نوعی بازیگران سهم، مانع از افت جدی او شده‌اند. رنا اگر بتواند حمایت 630 تومانی را حفظ نماید، پتانسیل بازگشت به سقف کوتاه‌مدتی 800 تومانی را دارد. برخی معتقدند خبری از واگذاری بلوک‌ها در راه است و همین عامل سبب حضور منسجم خریدار در این سهم شده است. (توجه به این نکته ضروری است که به دلیل فضای پر ابهام شکل گرفته، تحلیل روند حرکتی خودرویی‌ها دشوار خواهد بود.)

* خبر واگذاری تنظیم بازار قند و شکر به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر موجب افزایش تقاضا در نمادهای این گروه شده است. نکته مهم اینکه، طی مدت اخیر قیمت شکر در بازارهای جهانی نیز افزایشی بوده و لذا با توجه به این خبر انتظار می‌رود قندی‌ها برای سال 1402 دارای شرایط بهتری از نظر سودسازی باشند. در این گروه قند قزوین پس از اصلاح 150 تومانی، مجددا افزایش تقاضا را تجربه می‌کند. به نظر قزوین بتواند تا نزدیکی سقف قبلی خود پیشروی نماید اما به دلیل شتاب بالای افت، احتمالا مقداری اصلاح زمانی کرده و سپس در مسیر فتح سقف 690 تومانی خود گام بر دارد. در سوی دیگر قصفها را داریم که پس از اصلاح 20 درصدی در تلاش برای پس گرفتن کانال 9 هزار تومانی است. قند اصفهان از نظر بنیادی شرایط مساعدی داشته و پیش‌بینی می‌شود با سرعتی آهسته و با در نظر گرفتن اصلاح‌های مقطعی، شاهد حرکت سهم به سمت تارگت 12.500 تومانی باشیم. و در نهایت اشاره به قشهد داشته باشیم که با یک حرکت زیگراگ بسیار عالی تقریبا به اصلاح قیمتی خود خاتمه داده است اما حجم معاملات در این نماد بسیار محدود است. به نظر قشهد پس از کمی در جا زدن بتواند روند صعودی جدیدی را با هدف سقف تاریخی 2.100 تومانی آغاز نماید.

* خبر افزایش ضریب نفوذ بیمه به 3.2 درصد توسط قائم مقام بیمه مرکزی، موجب افزایش تقاضا در اکثر نمادهای این گروه شده است. به عنوان مثال در نماد البرز، رشد بیش از 10 درصدی قیمت پس از اصلاح اخیر را داریم. البرز برای رسیدن به سقف تاریخی 250 تومانی نیاز به گذر پر قدرت از سد 226 تومانی دارد. در سوی دیگر بیمه کوثر را داریم که پس از افت سنگین اخیر، اندکی پائین‌تر از سطح حمایتی 400 تومانی برگشت زده است. شتاب اصلاح قیمت در این نماد بالا بوده و لذا کوثر برای برگشت به سقف 500 تومانی، نیاز به کمی دست به دست شدن و کف‌سازی دارد. و در نهایت اشاره به بیمه دانا داشته باشیم که اخیرا تحت تاثیر خبر فروش زمین ارتش، رشد سنگینی را تجربه کرد اما با شفاف شدن فضا، روند اصلاحی را در پیش گرفت. محدوده 275 تومانی برابر است با سقف تاریخی سال 99 و لذا می‌توان امیدوار بود که دانا با پولبک به این سطح (ناحیه تبدیل سطوح)، مجددا به روند رو به جلوی خود بازگردد.  

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه فولادی، کویر پس از فراز و فرود اخیر، مدتی است که روند نوسانی را پیش گرفته و فعلا انرژی چندانی برای حرکت رو به جلوی جدید ندارد. کویر در دوره 9 ماهه به سود 193 ریالی رسید. سود فصل بهار 66 ریال، تابستان 66 و پاییز 61 بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 288 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل تابستان 11 درصد و در پاییز 9 بوده است. اصلی‌ترین عامل این کاهش افت قیمت‌ها در عرصه جهانی بوده است. این شرکت در دی فروش 8.198 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 25 و 16 درصد کمتر از درآمد ماه گذشته و میانگین فروش 10 ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 122.942 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین کویر در دوره 10 ماهه موفق شده 79 درصد از بودجه سال گذشته محقق کند. بیشترین وزن سبد فروش این مجموعه را انواع میلگرد، شاخه و کلاف تشکیل می‌دهد. نرخ این محصول در دی ماه با رشد 10 درصدی نسبت به نرخ فروش ماه گذشته 179 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. علی‌رقم رشد نرخ محصولات، فروش شرکت در این ماه کاهشی بوده است. لذا گرچه برای پیش‌بینی سود کوارتر آخر اندکی زود است اما بعید است کویر با مشکلات فعلی در 3 ماهه آخر سال حرف خاصی برای گفتن داشته باشد.

* در گروه کانه‌های فلزی و در واقع سنگ‌آهنی، کنور پس از رشد اخیر، روند نوسانی و اصلاحی را طی می‌کند. کنور در دوره 9 ماهه به سود 973 ریالی رسید. سود فصل بهار 364 ریال، تابستان 130 ریال و پاییز 479 ریال بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 2.177 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل تابستان 26 درصد و در پاییز 62 درصد بوده که دلیل آن رشد جدی قیمت‌ها در عرصه جهانی بوده است. این شرکت در دی ماه درآمد 1.872 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. گرچه این رقم 7 درصد کمتر از فروش ماه گذشته است اما نسبت به میانگین فروش 10 ماه اخیر رشد 7 درصدی داشته است. کل فروش سال گذشته 30,601 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین کنور در دوره 10 ماهه موفق شده تنها 57 درصد از درآمد سال گذشته را تکرار کند. گندله بیشترین وزن سبد فروش این مجموعه را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصول در دی ماه با رشد خوب 14 درصدی در مقایسه با ماه گذشته 34 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. شرکت در دی ماه فروش متعادلی داشته از طرف دیگر شاهد رشد جدی نرخ محصولات کنور هستیم از این رو انتظار می‌رود شرکت در انتهای 3 ماهه آخر از سود نسبتا بهتری در مقایسه با کوارتر گذشته برخوردار باشد.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) دستورالعمل جدید خودرویی شورای رقابت به اتفاق آراء و بدون حتی یک مخالف تصویب شد. اول وقت یکشنبه دستورالعمل جدید منتشر می‌شود. طبق برخی شنیده‌ها قیمت کارخانه‌ای خودروسازان 10 الی 25 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین با اضافه شدن چند تبصره جدید، عرضه خودروهای وارداتی و داخلی در بورس کالا ادامه خواهد یافت. طبق نظر شورای هماهنگی اقتصادی و وعده وزارت صمت، قرعه‌کشی خودرو از سال 1402 به پایان خواهد رسید.

ب) انجمن جهانی فولاد گفت: تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۲ به ۳۰.۶ میلیون تن رسید و ۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت. رشد ۸ درصدی تولید فولاد ایران، بالاترین رشد در بین ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان است. میزان کل تولید فولاد جهان در سال ۲۰۲۲ حدود ۴.۲ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بود.

ج) افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها آغاز شد. خبرگزاری صداوسیما گزارش داد: شرکت خودروسازی سایپا در حالی دعوتنامه مشتریانی که برای موعد تحویل بهمن ماه ۱۴۰۱ خودرو سایپا ۱۵۱ را پیش خرید کرده بودند صادر کرد که با افزایش حدود ۳۰ میلیون تومانی همراه است. نرخ قبلی این خودرو ۱۶۹ میلیون و ۸۷۱ هزار تومان بود که در دعوتنامه‌های جدید ۱۹۹ هزار و ۷۷۱ هزار تومان درج شده است.

د) شرکت ملی صنایع مس ایران روز چهارشنبه 2.000 تن مس کاتد (فوب بندرعباس) با قیمت 4.055.933 ریال در تابلوی صادراتی بورس کالا عرضه کرد که کل حجم عرضه با رقابت 8.5 درصدی به قیمت 4.400.700 معامله شد. قیمت میانگین معامله شده نسبت به قیمت معامله قبلی 13.8 درصد رشد داشته و این خبر خوبی برای فملی است.

ه) فریبرز کریمایی، قائم مقام انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: خوراک ۷ هزار تومانی با دلار ۲۸,۵۰۰ تومانی، حدود ۲۸ سنت خواهد شد. در صورتی که در حال حاضر نرخ گاز در "هنری هاب" ۱۱ سنت است! روز دوشنبه در کمیسیون تلفیق جلسه‌ای برگزار شد که ما هم در آن حضور داشتیم و بند "الف" تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۲ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و انجمن پتروشیمی مخالفت خود را با نرخ ۷ هزار تومانی خوراک گازی پتروشیمی‌ها مطرح کرد. کمیسیون تلفیق به تازگی به این موضوع ورود کرده و هنوز نتیجه مشخص نشده است.

و) مجید عشقی؛ رئیس سازمان بورس گفت: عرضه کمتر از ۵۰ هزار خودرو در بورس کالا بیش از ۱۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از جیب واسطه‌ها و دلالان خارج و به چرخه تولید و مردم بازگشت. عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و خودروسازان است.

ز) احمد لطفی، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس در هفدهمین نشست گروهی خبرنگاران با مدیران سازمان بورس، گفت: به دنبال اصلاح دستورالعمل فعلی هستیم تا به این واسطه وجوه حق‌تقدم استفاده نشده برای سهامداران سجامی، بلافاصله پس از افزایش سرمایه از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب سهامداران واریز شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24