Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

رنگ قرمز به رنگ غالب در تابلو بسیاری از بورس ها و بازارها تبدیل شده و نکته مهم این است که اخبار مثبت از اقتصاد سبب نگرانی سرمایه گذاران می شود. در دورانی پرابهام زندگی می کنیم و آندسته از سرمایه گذاران که همه عوامل را در نظر نمی گیرند دچار زیان می شوند. وضعیت بازارهای پرریسک خوب نیست و وضعیت بازارها در آینده به عوامل گوناگون وابسته است. در مطلب حاضر وضعیت کنونی بازارها توصیف و به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو اشاره شده است.

اقتصاد قربانی می شود؟!

بورس24 : هفته گذشته برای سرمایه گذاران در بورس های بزرگ یک هفته زیانبار بود و شاهد عملکرد منفی بورس آمریکا و چند بورس دیگر بودیم. عملکرد بازار فلزات پایه نیز منفی بود. موضوع اصلی که سبب ریسک گریزی سرمایه گذاران شده گزارش های مثبت از اقتصاد است که سرمایه‌گذاران را درباره اقدامات فراگیر بانک مرکزی برای مهار تورم نگران می کند. همه معتقدند مهار فشارهای تورمی ضروری است اما سرد شدن اقتصاد در اثر سیاست‌های انقباضی پولی به شرکت ها لطمه وارد می کند. همچنین اجرای این سیاست ها به رشد شاخص دلار منجر می شود و بازار مواد خام زیان می بیند.

سه شاخص اصلی بورس آمریکا یعنی متوسط صنعتی داوجونز، استاندارد اند پورز و نزدک هفته پیش هر یک حدود 3 درصد کاهش یافتند. داده ها از اقتصاد نشان می دهد مهار تورم آسان نیست. بانک مرکزی نرخ های بهره را از نزدیکی صفر درصد به محدوده 4.5 تا 4.75 درصد بالا برده اما کاهش نرخ تورم اندک بوده است. هفته پیش رو نه تنها داده های مهم از اقتصادهای بزرگ اروپایی، چین و آمریکا منتشر می شود بلکه تعدادی از مقامات بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد و انتظار می‌رود نوسان شاخص‌های مالی، قیمت مواد خام و ارزش ارزهای معتبر بزرگ باشد.

پیش بینی شده این هفته نیز شاخص دلار رشد می کند. پیش بینی افزایش مکرر نرخ های بهره در آمریکا به رشد شاخص دلار و نرخ بازده اوراق 10 ساله خزانه منجر می شود و این تحولات برای بورس مضر است. اقتصاددان ها معتقدند بانک مرکزی در مسیر سرد کردن اقتصاد به حرکت خود ادامه خواهد داد و اگر در این مسیر بیش از حد پیش رود اقتصاد قربانی می شود بدون آنکه رخ دادن چنین اتفاقی لازم باشد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

روز دوشنبه شاخص اعتماد مصرف کنندگان، شاخص اعتماد در بخش صنعت و خدمات در منطقه یورو در ماه جاری اعلام خواهد شد و در ایالات متحده، تغییرات سفارش کالاهای بادوام در ماه قبل، فروش مسکن و شاخص فعالیت‌های تجاری فدرال رزرو دالاس اعلام می شود. اخیرا نگاه تحلیلگران به افق اقتصاد اروپا و آمریکا مثبت تر شده اما نباید فراموش کرد که ریسک های بزرگ باقی هستند و نمی توان احتیاط را کنار گذاشت.

روز سه شنبه نرخ تورم در فرانسه، ذخیره کالاها در انبارهای شرکت ها، شاخص قیمت مسکن، شاخص اعتماد مصرف کنندگان و فعالیت‌های تولیدی فدرال رزرو ریچموند در آمریکا اعلام خواهد شد. این داده ها بسیار پر اهمیت هستند و تصویری از وضعیت اقتصاد به نمایش می‌گذارند. بانک مرکزی بر مبنای همین داده ها درباره نرخ های بهره تصمیم می‌گیرد. در این روز همچنین تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته گذشته اعلام خواهد شد. هفته پیش نوسان قیمت نفت محدود بود و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان قیمت هر بشکه نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 83.2 دلار و 76.5 دلار قرار گرفت. اگر سیاست های انقباضی بانک مرکزی آمریکا ادامه یابد و ریسک رکود بالا رود افق بازار نفت نمی تواند آن اندازه که برخی نهادها پیش‌بینی کرده‌اند مثبت باشد. در حال حاضر این نهادها معتقدند قیمت نفت سال جاری رشد بیش از 10 درصدی خواهد داشت.

روز چهارشنبه اول ماه مارس، وضعیت بخش خدمات و تولید کارخانه ای در چین، نرخ تورم در آلمان و فعالیت های تولیدی در آمریکا در ماه جاری اعلام می شود. محتوای این گزارش ها نشان می دهد سه اقتصاد بزرگ جهان یعنی آمریکا، چین و آلمان در چه وضعیتی قرار دارند.

روز پنجشنبه نرخ تورم در ایتالیا و منطقه یورو، نرخ بیکاری در منطقه یورو، وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل اعلام می شود. به تازگی نهادهای سرمایه گذاری کمتر درباره افق اقتصاد منطقه یورو بدبین هستند آنها اکنون معتقدند رکود رخ خواهد داد اما ملایم خواهد بود.

در نهایت روز جمعه وضعیت بخش خدمات در آمریکا، منطقه یورو، انگلستان، آلمان و اسپانیا و شاخص کایکسین از فعالیت بخش خدمات در چین اعلام می‌شود. محتوای این گزارش ها وضعیت بخش خدمات را در ماه جاری در اقتصادهای بزرگ نشان می دهد. اخیرا وضعیت بخش خدمات بهتر از بخش تولید کارخانه ای بوده است.

همانطور که مشاهده می‌شود هفته پیش رو یک هفته مهم برای سرمایه‌گذاران در تمامی بازارهاست. اگر این هفته نیز شاخص دلار رشد کند رونق بازار مواد خام با مانع مواجه می شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24