Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به نظر می رسد دوران پرالتهاب در بازارها پایانی ندارد. از پیش درباره افزایش بیش از حد نرخ های بهره نگرانی های عمیق وجود داشت و گویی این نگرانی کافی نبود زیرا در دو هفته اخیر شاهد ورشکستگی چند بانک در آمریکا و وحشت سرمایه گذاران درباره رخ دادن احتمالی بحران بانکی هستیم. بازار گمانه زنی ها درباره آینده داغ است. در مطلب حاضر به افق شاخص دلار و بازارها و تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو اشاره شده است. بسیار ضروری است درکی صحیح از عوامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران داشته باشیم.

هیچکس انتظار ندارد آرامش حاکم شود!

بورس24 : هفته گذشته نگرانی سرمایه‌گذاران درباره وضعیت بخش بانکی آمریکا و جهان یک عامل کاهش ریسک پذیری آنها بود. هفته پیش عملکرد دو شاخص نزدک و استاندارد اند پورز مثبت و عملکرد شاخص متوسط صنعتی داوجونر منفی بود. سرمایه گذاران نگران آن هستند که دیگر بانک‌ها به سرنوشت بانک سیگنچر و سیلیکون ولی دچار شوند. مقامات بانکی تاکید کرده اند که جهان با بحرانی شبیه بحران بانکی سال 2008 مواجه نیست و اکنون وضعیت بانک ها بسیار بهتر از سال 2007 است. در هر حال سرمایه گذاران همه احتمال ها را در نظر می گیرند و خیلی زود دچار وحشت می شوند.

موضوع مهم دیگر این است که اگر بانک ها دچار ضعف شوند و کمتر وام دهند ریسک رکود افزایش خواهد یافت. استراتژیست ها حالا در حال بررسی احتمال رخ دادن رکود در ماه های آینده هستند.

هفته پیش رو

در هفته پیش رو داده های مهم از اقتصاد اروپا و آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت و محتوای این گزارش ها در کنار اخباری که از وضعیت بانک‌ها در آمریکا و اروپا منتشر می شود به رفتار سرمایه‌گذاران شکل خواهد داد.

فردا نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی چین برگزار می‌شود و رئیس بانک مرکزی اروپا سخنرانی خواهد کرد. با آنکه بسیاری از تحلیلگران معتقدند وضعیت اقتصاد چین خوب خواهد بود اما درباره افق اقتصاد این کشور قطعیت وجود ندارد. برخی نهادها و تحلیلگران معتقدند سیاست های حمایتی دولت چین به رشد اقتصاد و افزایش تقاضا برای مواد خام منجر می شود و بازارها رونق پیدا خواهند کرد اما نه تنها وضعیت بخش ساخت و ساز چین مشخص نیست و بحران ادامه دارد بلکه دولت چین قصد ندارد برنامه های بزرگ حمایتی اجرا کند.

روز سه شنبه وضعیت بخش ساخت و ساز در منطقه یورو، شاخص اعتماد اقتصادی در آلمان، نرخ تورم در کانادا، وضعیت فروش مسکن در آمریکا و تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته اعلام خواهد شد. هفته پیش وضعیت بازار نفت بسیار بد بود و قیمت ها حدود 9 دلار در هر بشکه کاهش یافت. عامل اصلی این کاهش، نگرانی‌ها درباره افق اقتصاد جهان است. از پیش افزایش نرخ های بهره در آمریکا و دیگر اقتصادهای توسعه یافته زمینه ضعف فعالیت های اقتصادی را فراهم کرده و در دو هفته گذشته اخبار منفی از بانک های بزرگ آمریکا منتشر شده است. احتمال آنکه جهان با یک بحران بانکی مواجه شود وجود دارد. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازار های جهان به ترتیب در سطح ۷۳ دلار و 66.5 دلار قرار گرفت که پایین‌ترین میزان در ۱۵ ماه اخیر است. اگر شاخص دلار رشد می‌کرد افت قیمت نفت قطعا بیشتر بود البته هنوز هم برخی نهادهای سرمایه گذاری معتقدند قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری به ارقام بالاتر از ۱۰۰ دلار افزایش خواهد یافت. فعلا بر شدت ابهام ها افزوده شده است.

روز چهارشنبه تعداد زیادی گزارش از اقتصاد انگلستان منتشر می شود: نرخ تورم، شاخص بهای تولیدکننده، شاخص قیمت خرده فروشی و .. و در آمریکا نتیجه نشست کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی مشخص خواهد شد. درباره تصمیمی که این کمیته در نشست این هفته اتخاذ خواهد کرد دیدگاه‌های گوناگون مطرح است. برخی معتقدند بانک مرکزی بدون توجه به اتفاقات منفی که برای بانک‌ها رخ داده نرخ های بهره را 0.25 درصد بالا خواهد برد و برخی معتقدند در این نشست تغییری در نرخ ها داده نمی شود و در سه نشست بعدی تا ماه ژوییه نرخ‌های بهره در مجموع 0.75 درصد بالا برده خواهد شد. سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا پس از نشست بسیار مهم است و بر بازارهای گوناگون اثر خواهد گذاشت.

روز پنجشنبه نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی انگلستان برگزار می‌شود و در آمریکا وضعیت بازار کار در هفته قبل و فروش خانه های جدید اعلام خواهد شد. همچنین شاخص فعالیت‌های تولیدی فدرال رزرو کانزاس اعلام می‌شود. وضعیت خوب بازار کار یک عامل نگرانی بانک مرکزی است زیرا این نهاد مجبور است نرخ های بهره را همچنان بالا ببرد تا تورم مهار شود.

روز جمعه تغییرات خرده فروشی در انگلستان و وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در آمریکا، منطقه یورو و انگلستان در ماه جاری اعلام می شود. این ارقام مقدماتی هستند اما وضعیت بخش های یاد شده را نشان می دهند و محتوای گزارش ها مبنایی برای تصمیم گیری بانک های مرکزی در حوزه نرخ‌های بهره است.

این هفته نیز مانند هفته گذشته بازارها پرالتهاب خواهند بود و پیش بینی شده شاخص دلار رشد می کند. بیش از قبل سرمایه گذاران مجبور هستند با احتیاط رفتار کنند. هر روز خبرهای جدید و مهم از اقتصاد و بخش های مختلف منتشر می شود در نتیجه به راحتی نمی تواند درباره ترکیب سبد دارایی ها تصمیم گرفت.

بانک مرکزی آمریکا موضوع ورشکستگی بانک ها را خیلی مهم نمی داند و انتظار می رود این نهاد مثل قبل مهار تورم را در اولویت قرار دهد. نرخ های بهره چند بار دیگر به میزان اندک بالا برده خواهد شد و نرخ تورم کاهش خواهد یافت. برخی نهادهای تحلیلگر از جمله سازمان توسعه و همکاری اقتصاد پیش بینی های بهتری از افق اقتصاد جهان و اقتصادهای بزرگ مطرح کرده اند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24