Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس تهران معاملات نخستین روز کاری هفته را متعادل و با رگه‌هایی از تقاضا آغاز کرد. هر چند که در دقایق ابتدایی، سرخ‌پوش شدن خودرویی‌ها تحت تاثیر اظهارنظرهای شورای رقابت و دولت مانعی برای حرکت سریع رو به جلو بود اما با گذر از یک ساعت ابتدایی رفته‌رفته رقابت خریداران برای خرید سهام در کلیت بازار شدت گرفت و در همین راستا شاخص کل در یک روز خوب موفق شد با رشد نزدیک به 65 هزار واحدی تا ارتفاع یک میلیون و 202 هزار واحدی پیشروی نماید. رشد حجم و ...

اصلاح در راه است ؟!

امیرحسین راسخی نژاد -  بورس24 : بورس تهران معاملات نخستین روز کاری هفته را متعادل و با رگه‌هایی از تقاضا آغاز کرد. هر چند که در دقایق ابتدایی، سرخ‌پوش شدن خودرویی‌ها تحت تاثیر اظهارنظرهای شورای رقابت و دولت مانعی برای حرکت سریع رو به جلو بود اما با گذر از یک ساعت ابتدایی رفته‌رفته رقابت خریداران برای خرید سهام در کلیت بازار شدت گرفت و در همین راستا شاخص کل در یک روز خوب موفق شد با رشد نزدیک به 65 هزار واحدی تا ارتفاع یک میلیون و 202 هزار واحدی پیشروی نماید. رشد حجم و ارزش معاملات (تا سطوح 18 هزار میلیارد تومانی) در کنار سرعت گرفتن ورود نقدینگی به تالار شیشه‌ای (ورود بیش از 1.300 میلیارد تومان در معاملات روز گذشته) نشان از کاهش ترس معامله‌گران و امیدواری به تداوم روند صعودی میان‌مدتی بازار دارد. البته هنوز هم نگرانی‌هایی درخصوص قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد اما سهامداران و سرمایه‌گذاران نگاه به قیمت‌ها روی تابلوی معاملات دارند و فعلا ثبات رویه در بورس کالا نشان داده که اظهارنظرهای پوچ و بی‌فایده تاثیری در اقتصاد ندارد. جالب است بدانید که حتی بانک مرکزی هم اهمیتی به اظهارنظر برخی نداده و سکه را با دلار 60 – 70 هزار تومانی عرضه می‌کند !

اما امروز درخصوص یک نکته خاص بحث می‌کنیم. در شرایطی شاخص موفق به گذر از سقف تاریخی خود شده که هنوز بسیاری از سهم‌ها فاصله و اختلاف جدی با سقف‌های تاریخی خود در پیک سال 99 دارند. در واقع شاخص کل گذر از مقاومت 2.1 میلیون واحد را مدیون تحرکات مثبت در سهام بزرگی از گروه‌های پتروشیمی، فلزی و معدنی و تا حدودی پالایشی است. البته بحثی در این موضوع نیست که بسیاری از نمادها در سال 99 با حباب قیمتی جدی مواجه بودند اما انصافا بسیاری از این نمادها هم لایق چنین افتی نبودند و لذا تصور می‌شود در روند صعودی شکل‌گرفته، می‌بایست بسیاری از این نمادها بخش بااهمیتی از افت 32 ماه گذشته را جبران نمایند.

نکته مهم دوم اینکه، در نمودار نسبت شاخص هم‌وزن به دلار (مطابق با شکل زیر) شاهد شکست سقف الگوی استراحتی کُنج (WEDGE) هستیم. در این نسبت "شاخص هم‌وزن" صورت کسر و "دلار" مخرج کسر است. در واقع حاصل تقسیم 2 نماد یاد شده، چنین نموداری را به تصویر کشیده است. بنابراین در شرایط فعلی و با تحلیل فوق، احتمالا یکی از 3 حالتی که در ادامه اشاره خواهیم کرد، رخ خواهد داد:

۱- دلار ثابت بماند و شاخص هم‌وزن در راستای جبران عقب‌افتادگی رشد کند. (حالت ایده‌آل)

2- هر 2 نماد (شاخص هم‌وزن و دلار) رشد کنند اما رشد شاخص هم‌وزن سریعتر باشد. (حالت نسبتا خوب)

۳- معکوس حالت دوم رخ دهد. یعنی هر 2 نماد افت کنند اما میزان کاهش قیمت دلار بیشتر و سریعتر از شاخص هم‌وزن باشد. (تقریبا احتمال وقوع این گزینه با توجه به شرایط اقتصادی و تورمی کشور، بسیار ضعیف است)

شاخص هم وزن به دلار

در زمان رشد قبلی بازار در سال‌های 98 و 99 شاخص هم‌وزن تقریبا 15 برابر دلار رشد کرده بود. در ادامه، نسبت مذکور به میزان 60 درصد اصلاح شد و در واقع در این مدت و همزمان با اصلاح شاخص هم‌وزن، شاهد جهش‌های متوالی نرخ ارز بودیم. بنابراین با توجه به توضیحات ارائه شده، به نظر بازدهی بازار سرمایه در ماه‌ها و حتی سالهای پیش‌ رو، بهتر از بازار ارز و سایر کالاهای سرمایه‌ای (بخوانید سفته‌بازی) باشد. البته کنترل هیجان دارای اهمیت بالایی است و این تحلیل بدین معنا نیست که قیمت‌ها می‌توانند باری دیگر حباب بگیرند. ضمن اینکه در روند صعودی آغاز شده، بطور قطع اصلاح‌هایی خواهیم داشت و این اصلاح‌، دست به دست شدن‌ها و کف‌سازی‌ها به سود بازار خواهد بود. اما برای امروز احتمالا عرضه‌های بیشتری را در بازار خواهیم داشت. رفتار معامله‌گران در یک ساعت پایانی بازار شنبه، افت قیمت برخی از سهام نسبت به بالاترین رقم معامله شده و البته موش و گربه بازی شورای رقابت و دولت بر سر اعلام میزان افزایش نرخ خودرو نشان می‌دهد که احتمالا بازار در این نقاط نیاز به کمی دست به دست شدن داشته باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* بیانیه مشترک چین و فرانسه: نهایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ دستاورد مهمی در دیپلماسی چندجانبه محسوب می‌شد. فرانسه و چین بر تعهد خود مبنی بر پیدا کردن راه‌حل دیپلماتیک و سیاسی درخصوص مسئله هسته‌ای ایران تاکید می‌کنند.

* رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی از تمامی ابزارهای موجود جهت مهار تورم استفاده خواهد کرد. با هدف افزایش مبادلات با استفاده از ارزهای محلی، درصدد گسترش پیمان‌های پولی با کشورهای منطقه هستیم. در این زمینه، اتحادیه پایاپای آسیا که در حال حاضر متشکل از ۹ عضو است تقویت خواهد شد و اعضای آن افزایش خواهد یافت.

* دومین نرخ هفتگی که بانک مرکزی در سال 1402 برای بهره بین بانک ها اعلام کرد یک دهم درصد بالاتر از هفته قبلی و نرخ بی سابقه 23,46 درصد است.

* در تابلوی معاملاتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، روز شنبه ۱۹ فروردین قیمت هر اسکناس دلار 40.369 تومان و نرخ حواله دلار 36.945 تومان اعلام شد.

* شجاعی، سخنگوی شورای رقابت: مرجع اعلام قیمت نهایی خودرو ها وزارت صمت است و شورای رقابت قیمت گذار نیست و فقط دستور العمل قیمت گذاری را تعیین می‌کند. اگر دولت شورای رقابت را متولی سیاست گذاری در حوزه خودرو می‌داند پس باید تصمیم برای در بورس عرضه شدن یا نشدن آنرا به شورای رقابت واگذار کند. در سالهای قبل نیز دیوان عدالت اداری این تذکر را به ما داد که شما مسئول اعلام قیمت خودرو را نیستید. (پیشاپیش عاملان اصلاح بازار و اجحاف به صنعت خودروسازی کشور را بشناسید ... !)

* مهدی طغیانی گفت: یکی از درخواست‌هایی که همیشه از سوی فعالان بازار سرمایه و نهادهای مختلف از مجلس وجود داشت این بود که، سال به سال در مورد قیمت‌گذاری بنگاه‌های فعال بورسی تصمیم‌گیری نشود و اجازه پیش‌بینی‌پذیری به سهامدار شرکت‌ها داده شود. امسال تمام مباحث قیمت‌گذاری را به دولت واگذار کردیم تا دولت در این خصوص تصمیم‌گیری کند. یکی دیگر از خواسته‌های فعالان بورسی از دولت و مجلس این است که بازار پیش‌بینی‌پذیر شود تا فعالان بدانند، در ۵ ساله آینده چه برنامه‌ای درخصوص نرخ خوراک و سوخت قرار است اتفاق بیفتد و متناسب با همان برنامه‌ریزی کنند که در همین راستا مجلس در برنامه هفتم توسعه در تلاش است تا بازار را پیش‌بینی‌پذیر کند.

* علیرضا صادقی، رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: فردا (امروز) معاملات قراردادهای آتی شمش طلا در بورس کالای ایران راه‌اندازی می‌شود تا یک ابزار مالی دیگر به ابزارهای مالی با دارایی پایه طلا در بورس کالا اضافه شده و شرایط برای مدیریت ریسک بهتر سبد دارایی سرمایه‌گذاران در حوزه طلا، فراهم شود. افراد زمانی که طلا را به صورت فیزیکی نگهداری می‌کنند، فقط در زمان صعود قیمت‌ها منتفع می‌شوند، اما یکی دیگر از مزایای ورود به قراردادهای آتی شمش طلا این است که با توجه به ویژگی این قراردادها و امکان اخذ موقعیت‌های متفاوت، افراد حتی می توانند در زمان نزول قیمت‌ها نیز منتفع شوند. با توجه به اندازه قرارداد آتی شمش طلا که معادل یک گرم است، افراد با سرمایه‌های خُرد می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و زمان سررسید نخستین قرارداد آتی نیز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ خواهد بود.

4) بررسی صنایع :

* در گروه بانکی خیز بلند شاخص صنعت مربوطه برای گذر از مقاومت مهم 8.200 واحدی را داریم. بنابراین با تثبیت این شاخص در سطوحی بالاتر از مقاومت یاد شده، می‌توان یک رشد 15 – 20 درصدی دیگر را برای صنعت مذکور (بطور متوسط) متصور بود. در این گروه وبصادر پیشتاز است و با جذب نقدینگی و گذر از مقاومت 230 تومانی، سیگنال مهمی را برای بازار صادر کرده است. به نظر وبصادر بتواند تا قیمت‌های 280 تومانی به رشد خود ادامه دهد. در سوی دیگر وتجارت را داریم که به‌خوبی موفق به گذر از سد 225 تومانی شده است. به لحاظ تکنیکی، وتجارت پتانسیل پیشروی تا قیمت‌های 300 تومانی را داراست و به نظر کم‌کم سرعت رشد او از وبصادر بیشتر شود. اما در ونوین هم بالاخره تثبیت قیمت را بالای مقاومت مهم 420 تومانی داشتیم تا سیگنال برای رشد اولیه سهم تا سطوح 530 تومانی صادر شود. ونوین یکی از نمادهای بنیادی با P/E معقول است که حتی پتانسیل رسیدن به تارگت 600 تومانی را هم دارد. در گزارش‌های اخیر درخصوص شکست مقاومت در نماد وپست و دی و همچنین خرید هر دو سهم در پولبک اشاره شد. برای دی توصیه به خرید در قیمت‌های 105 تومانی برای تارگت 130 تومانی را داشتیم. همچنین برای وپست قیمت‌های کمتر از 700 تومانی برای تارگت 880 تومانی جذاب ارزیابی شد و حال می‌بینیم که هر دو سهم مطابق با تحلیل رفتار کرده‌اند. در مقطع فعلی توصیه می‌کنیم وملل را هم زیرنظر داشته باشید. او نیز می‌تواند به مرور قیمت‌های 480 تومانی را دشت کند.

* اما در گروه قندی، تداوم رشد قیمت شکر در بازارهای جهانی و عبور از یک مقاومت مهم تکنیکی سبب تداوم تقاضا در نمادهای گروه قندی شده است. همانطور که پیشتر هم اشاره شد، قیمت جهانی شکر روند افزایشی دارد و در حال تبدیل شدن به محرکی جهت افزایش نرخ تورم اقلام خوراکی در جهان است. در داخل قیمت شکر و چغندر توسط دولت تعیین می‌شود اما بخشی از نیاز کشور وارداتی است و تفکیک شکر وارداتی از شکر حاصل از چغندر ممکن نیست. در داخل نرخ فروش شکر به 25 هزار تومان رسیده و با توجه به انتظار برای افزایش نرخ مجدد و همچنین پیش‌بینی افزایش تولید در داخل کشور بواسطه بارندگی مناسب در 3 ماه پایانی سال گذشته، انتظار می‌رود رشد سودآوری شرکت‌های قندی را داشته باشیم. در این گروه قهکمت با تثبیت بالای سقف تاریخی 860 تومانی، از روند صعودی مناسبی برخوردار است. قهکمتی که از نظر بنیادی شرایط خوبی داشته و پتانسیل رشد تا سطوح 1.250 – 1.300 تومانی را دارا است. در سوی دیگر قلرست را داریم که با معاملات خوب روزهای اخیر، به مقاومت 620 تومانی نفوذ کرده است. قلرست با تثبیت در قیمت‌های فعلی، کشش رشد تا سطوح حداقلی 750 تومانی را خواهد داشت. در بازار برخی به روی قزوین تاکید دارند. سیگنال رشد این سهم سال گذشته در سطوح کمتر از 500 تومانی صادر شد اما به نظر در مقطع فعلی فروش پله‌ای این سهم و حرکت به سمت قشهد با شرایط بنیادی و قیمتی مناسب‌تر استراتژی منطقی‌تری باشد. برای قشهد رشد تا سطوح 3.000 تومانی را در میان‌مدت متصوریم.

* در گروه پتروشیمی هم روند صعودی ادامه داشته و این نمادها با تاثیرگذاری قوی به روی شاخص توانسته‌اند بخش خوبی از نقدینگی بازار را جذب نمایند. البته انتظار ما این است که به مرور از سرعت رشد قیمت‌ها کاسته شده و معاملات متعادل‌تری را در این گروه شاهد باشیم. چنانچه به دنبال سهم ارزنده و جذاب در گروه پتروشیمی هستید، توصیه می‌شود شاراک را به چند دلیل زیر نظر داشته باشید. دلیل اول اینکه، میزان بازدهی سهم از زمان تغییر روند بازار در آبان سال گذشته تنها 30 درصد بوده و این در شرایطی است که بازدهی اکثر نمادها تا سطوح 100 درصد هم بوده است. دلیل دوم اینکه طبق برآوردهای به عمل آمده، شرکت برای سال جاری قابلیت رسیدن به سال 800 تومانی خواهد داشت. همچنین سود سال 1401 احتمالا حوالی 400 تومان خواهد بود. بنابراین P/E پس از مجمع سهم کمتر از 5 واحد و بسیار پائین‌تر از P/E-ttm کل صنعت است. و دلیل آخر اینکه، شاراک اخیرا موفق به شکست سقف کانال نزولی خود در سطوح 3.800 – 3.900 تومان شده و انتظار می‌رود در میان‌مدت شاهد حرکت سهم به سمت تارگت 8 هزار تومانی باشیم.

* در گروه پالایشی پس از یک دوره اصلاح زمانی، نمادها در حال جذب انرژی برای ادامه روند صعودی می‌باشند. رشد اخیر نفت می‌تواند عاملی برای تقویت کرک اسپرد در هفته‌های پیش رو باشد. در این گروه شپنا تقریبا 10 درصد با سقف تاریخی خود فاصله دارد. این سهم اصفهانی پس از کمی دست به دست شدن در این نقاط، کار خود را برای گذر از مقاومت اشاره شده و دستیابی به تارگت 1.100 تومانی آغاز خواهد کرد. در سوی دیگر شبریز را داریم که اخیرا معاملات سنگینی را در همین قیمت‌های فعلی (نهایت 5 درصد) پائین‌تر تجربه کرده و نکته مهم اینکه از سقف تاریخی 1.780 تومانی گذر کرده است. به نظر شبریز را بیشتر باید زیر نظر داشت. انتظار داریم این مرد تبریزی در حرکت بعدی پالایشی‌ها، بتواند رشد حداقلی 25 درصدی را ثبت نماید. به نظر فروش پله‌ای دو نماد شراز و شاوان و خرید شبریز، استراتژی معقولی باشد.

* و در نهایت اشاره به نماد وامید به عنوان یکی از لاک‌پشتی‌ترین نمادهای بازار داشته باشیم. وامید روز گذشته در یک اتفاق مهم با افزایش تقاضا موفق به گذر از سقف تاریخی 1.500 تومانی شد. بر این اساس و مطابق با قواعد تکنیکی انتظار می‌رود روند صعودی شکل گرفته تا سطوح 1.950 – 2.000 تومانی ادامه داشته باشد. بنابراین هر عقبگردی فرصت خرید خواهد بود.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه فولادی، کاوه پس از رشد خوب اخیر و مقداری اصلاح زمانی، در حال برگشت به مدار رشد و قرار گرفتن در مسیر هدف 1.300 تومانی است. کاوه در دوره 9 ماهه به سود 835 ریالی رسید. سود فصل بهار 315 ریال، تابستان 255 ریال و پاییز 265 ریال بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 632 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل پاییز 19 درصد و در تابستان 20 بوده است که نشان از ثبات رویه در عملیات شرکت دارد. این شرکت در اسفند رکورد فروش 29.277 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 181 و 55 درصد بیشتر از فروش ماه گذشته و میانگین فروش 12 ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 188.048 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین کاوه در دوره 12 ماهه موفق شده 20 درصد بیشتر از بودجه سال گذشته محقق کند. بیلت بیشترین وزن سبد فروش این مجموعه را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصول در اسفند با جامپ 16 درصدی در مقایسه با ماه گذشته، 181 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. تقویت بازار‌های جهانی و رشد نرخ دلار نیمایی موجب شد تا شرکت در اسفند‌ ماه عقب افتادگی خود را نسبت به دوره گذشته جبران کند. بنابراین گرچه برای 3 ماهه چهارم سود نسبتا برابری مد نظر است اما برای دوره‌های آتی انتظار تحولات مثبت بااهمیتی خواهیم داشت.

* در گروه فرآورده‌های نفتی، شنفت بالاخره روند صعودی خود را آغاز کرده و با سرعت مناسب در حال جبران عقب‌افتادگی خود می‌باشد. شنفت در دوره 9 ماهه سود 577 ریالی را محقق کرد. سود بهار 123 ریال، تابستان 265 و پاییز 189 ریال بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته 511 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در تابستان 32 درصد و در پاییز 27 درصد بوده که نشان از افزایش بهای تمام شده محصولات دارد. شرکت در اسفند فروش 9.134 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب  22 و 18 درصد بیشتر از فروش ماه گذشته و میانگین فروش 12 ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 67.259 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین شنفت در دوره 12 ماهه موفق شده 37 درصد بیشتر از بودجه سال گذشته را محقق کند. اکسترکت، روغن موتور دیزلی و بنزینی بیشترین وزن سبد فروش شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصولات در اسفند به ترتیب با افزایش 123، 19 و 7 درصدی نسبت به ماه قبل 224, 379 و 434 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. شرکت در 3 ماهه زمستان عملکرد متعادلی داشته. لذا انتظار می‌رود شنفت در این کوارتر از سود باثباتی نسبت به دوره قبل برخوردار باشد. البته جامپ نرخ محصولات عاملی برای رشد سودآوری شنفت در دوره‌های آتی خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24