Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته مطابق با انتظار با افزایش تقاضا و حرکت رو به جلو تحت تاثیر نزدیک شدن دلار به کانال 55 هزار تومانی آغاز کرد و نشان داد که بواسطه حضور گرم جریان نقدینگی می‌تواند اثرات برخی از ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌ها را تا زمانی که برنامه جدی برای گرفتن ترمز بازار نباشد، مدیریت کند و با در نظر گرفتن ایستگاه‌های اصلاحی، به روند صعودی خود با سرعتی آهسته‌تر ادامه دهد. مهمترین نکته در جریان معاملات 2 روز گذشته ...

آینده روشن در انتظار بورس

امیرحسین راسخی نژاد -  بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته مطابق با انتظار با افزایش تقاضا و حرکت رو به جلو تحت تاثیر نزدیک شدن دلار به کانال 55 هزار تومانی آغاز کرد و نشان داد که بواسطه حضور گرم جریان نقدینگی می‌تواند اثرات برخی از ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌ها را تا زمانی که برنامه جدی برای گرفتن ترمز بازار نباشد، مدیریت کند و با در نظر گرفتن ایستگاه‌های اصلاحی، به روند صعودی خود با سرعتی آهسته‌تر ادامه دهد. مهمترین نکته در جریان معاملات 2 روز گذشته، چرخش نسبی جریان خرید از سمت سهام متوسط و کوچک به سمت سهام بزرگ و صادراتی بود. دلیل اصلی این موضوع، رشد مجدد دلار در بازار آزاد است که به نوعی به عنوان یک کاتالیزور عمل کرده و شاخص و برخی از سهام بزرگ را از مقاومت عبور داد تا بخشی از نگرانی‌‌ها درخصوص قرار گرفتن بازار در مسیر اصلاح جدی، مرتفع گردد.

نکته مهم اینکه، این روزها کماکان جریان ورود نقدینگی ادامه دارد. به زعم ما پولی که در مسیر ورود قرار دارد، پول هوشمند است که از یکسری اتفاقات آتی (سیاسی یا اقتصادی نظیر کاهش جدی بین دلار حواله و آزاد) مطلع بوده و به این سادگی‌ها و در کوتاه‌مدت ولو با قرار گرفتن بازار در روند اصلاحی برنامه خروج ندارد. باید پذیرفت که تنها بازار ارزنده برای سرمایه‌گذاری در کشور، بورس است؛ چراکه سایر بازارها با دلار 70 - 80 هزار تومانی و بعضا بیش از 100 هزار تومان معامله می‌شوند و تنها بازار سرمایه است که هنوز خود را با دلار 40 - 50 هزار تومانی Adjust نکرده و اختلاف معناداری برای به روز شدن دارد.

این روزها برخی در حال مقایسه ارزش بازار با انتهای دوره رونق سالهای اخیر هستند و معتقدند اگر ارزش معاملات به رقم پیک سال 99 بازگردد، بازار وارد روند اصلاحی خواهد شد. اما توجه به دو نکته ضروری است. نکته نخست، حجم نقدینگی کشور است. در آن مقطع نقدینگی کمتر از 4.000 همت و امروز بیش از 6.000 همت می‌باشد. بنابراین طبیعتا با نقدینگی امروز، بازار برای رسیدن به نقطه اشباع، فاصله بسیار زیادی دارد. و نکته دوم اینکه ارزش معاملات در روزهای پایانی دوره رونق سال 99 در حدود 24 - 28 هزار میلیارد تومان (با دلار 20 - 22 هزار تومان) بود. در واقع ارزش دلاری معاملات در حدود 1.2 میلیارد دلار بود. اما ارزش امروز معاملات در حدود 20 هزار میلیارد تومان است که با دلار روز 54 هزار تومانی، به رقم 370 میلیون دلاری می‌رسیم. در واقع ارزش دلاری معاملات این روزها، شکاف نزدیک به 70 درصدی با سقف سال 99 داشته و لذا در بررسی ارزش معاملات، به 2 نکته فوق می‌بایست توجه بیشتری داشت. 

به سراغ بازار برویم. بازاری که متعادل و با افزایش نسبی تقاضا آغاز کرد. در میانه‌ راه بواسطه استیضاح وزیر صمت در مجلس کمی ایستاد و دست به دست شد اما نبود فروشنده جدی موجب شد تا باری دیگر تقاضا بر میدان مسلط شده و شاهد حرکت شاخص به سمت کانال 2.5 میلیون واحدی باشیم. با توجه به حرکت پائین به بالای روز گذشته، احتمالا برای امروز هم بازاری مثبت و رو به جلو را داشته باشیم. با این حال نوسانات قیمت ارز در محدوده مقاومتی 55 هزار تومانی می‌تواند روند بازار را با نوساناتی همراه کند.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* در پی رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استیضاح سیدرضا فاطمی امین، رئیس جمهور تا زمان اعلام گزینه پیشنهادی برای تصدی این وزارتخانه به مجلس، سیدمهدی نیازی را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی کرد.

* سفیر چین در ایران با بیان اینکه ۲ شرکت بزرگ چینی در خوزستان طرح سرمایه‌گذاری دارند، گفت: دیگر شرکت‌های چینی نیز می‌توانند برای سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک در استان خوزستان حضور یابند.

* های‌وب شفاف‌سازی زد و خبر از عقد قرارداد با شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل داد. مطابق این قرارداد، مبلغ 2.400 میلیارد ریال به عنوان پیش پرداخت به طرف اول پرداخت می‌شود. مابه ازای ارائه خدمات موضوع قرارداد به صورت ناخالص در 36 قسط مساوی ماهانه 200 میلیارد ریال پس از کسر کسورات از جمله پیش پرداخت تسویه می‌گردد.

* خساپا شفاف‌سازی زد و اعلام کرد: با عنایت به تحولات اخیر کشور روسیه و کمبود عرضه خودرو در آن کشور، قرارداد صادرات خودروهای شاهین، کوئیک و ساینا در بازارهای روسیه و بلاروس بمیزان 45 هزار دستگاه و طی 3 سال منعقد گردید. لذا از آنجا که برخی اقدامات از جمله اخذ مجوزات مربوطه، اضافه نمودن آپشن‌های خاص متناسب با شرایط اقلیمی و سلایق بازار روسیه، تجهیز شبکه خدمات پس از فروش، ایجاد زیرساخت‌های لازم و ... زمانبر بوده، در صورت رفع موانع پیش‌رو و صادرات محصولات به کشور روسیه، مراتب در گزارش فعالیت ماهانه به اطلاع عموم خواهد رسید.

* قیمت‌های داخلی و آتی متانول در چین کاهش پیدا کرد که منجر به کاهش حجم معاملات در بیشتر بازارها شد. اقتصادهای اصلی در جنوب شرق آسیا تحت تاثیر تعطیلات عید فطر بودند. نااطمینانی در سمت عرضه افزایش پیدا کرده است. بازار متانول به دنبال راه‌اندازی مجدد دو کارخانه کلیدی است که هفته‌ها خاموش بوده است. فعالین بازار قبل از تعطیلات طولانی هفته جاری چین به مناسبت روز کارگر، نسبت به خرید بی میل بودند که افت قیمتها در بازار نقدی و آتی را به همراه داشت.

4) بررسی صنایع :

* در گروه فلزی و معدنی معاملات روز گذشته متعادل و با تردید آغاز شد اما با گذر از یک ساعت نخست باری دیگر سمت تقاضا بر بازار مسلط شد و اکثر نمادها با رشد قیمت روبرو شدند. روز گذشته درخصوص اهداف قیمتی دو نماد فخوز و فولاد بحث شد. به نظر فولادی‌ها پتانسیل یک رشد 15 – 20 درصدی دیگر (منتهی با سرعتی آهسته‌تر) را داشته باشند. اما سری هم به فملی بزنیم که به لطف رشد نرخ کاتد مس در بورس کالا، از مقاومت مهم و سرسخت 840 تومانی گذر کرده است. چارتیست‌ها معتقدند فملی کمی حوالی قیمت‌های 900 تومانی دست‌به‌دست خواهد شد و در گام بعدی راهی اهداف 1.100 تومانی خواهد شد. طی روزهای اخیر نمادهای تولیدکننده سرب و روی تا حدودی مورد بی‌اعتمادی بازار قرار گرفتند. دلیل این موضوع، افت قیمت روی در بازارهای جهانی است. البته رشد فعلی دلار اثر این موضوع را از بین برده اما به هر جهت بخشی از اهرم سودسازی شرکت‌ها از دست رفته است. با این حال چنانچه قصد نوسان‌گیری و یا حضور در این گروه را دارید، نمادهایی نظیر فرآور، کبافق و حتی منفی‌های اپال برای بررسی بد نیست.

* در گروه بانکی تقاضای خوبی را شاهد بودیم، بطوریکه اکثر نمادها با رشد قیمت همراه شدند اما هنوز بسیاری از معامله‌گران بواسطه وضعیت سالهای اخیر و عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها تمایلی به سرمایه‌گذاری در بانکها ندارند. در این گروه وبملت پس از شکست سقف تاریخی 380 تومانی و پولبک به این سطح، باری دیگر با افزایش تقاضا همراه شده است. برای این غول بانکی پیشروی تا قیمت‌های 520 – 530 تومانی تا شب مجمع سالانه را متصوریم. اما در نماد وبصادر شاهد معاملات متعادل در یک قدمی مقاومت بسیار مهم 280 تومانی هستیم. جالب است بدانید که وبصادر برای رسیدن به سقف تاریخی 500 تومانی نیاز به رشد نزدیک به 100 درصدی دارد ! گویا برای سال جاری قرار است سهام شرکت قند و نیشکر هفت تپه که مالک اصلی آن وسپهر است و وبصادر نیز مالک 75 درصدی وسپهر است، در بازار عرضه شود. بنابراین وبصادر از این محل منتفع خواهد شد. بازار انتظار دارد وبصادر به مرور در مسیر قیمت‌های 360 تومانی قرار بگیرد. فراموش نکنیم که مهمترین سهم در پرتفوی بورسی وخارزم، وبصادر است. بنابراین وخارزم نیز با گذر از مقاومت مهم 630 تومانی، تارگت 900 تومانی را در میان‌مدت دنبال خواهد کرد.

* بسیاری از فعالین بازار نیم‌نگاهی به نمادهای گروه غذایی و لبنیاتی (فارغ از بحث ارزندگی) دارند. شاید یکی از دلایل این توجه، انتظار برای دریافت مجوز افزایش نرخ محصولات باشد. در این گروه غپاک در تلاش برای تثبیت در کانال 2 هزار تومانی است و روز گذشته یک رشد دیگر را در کارنامه بهاری خود ثبت کرد. شرکت از نظر سودسازی و P/E حرف خاصی برای گفتن ندارد اما از نظر ارزش بازار، بسیار جذاب‌تر از نمادهای حال حاضر گروه است. چارتیست‌ها معتقدند اگر غپاک بتواند از سد 2.300 تومانی گذر نماید، در مسیر قیمت‌های 2.700 تومانی قرار خواهد گرفت. در سوی دیگر غبهنوش را داریم که با گذر از مقاومت 8.500 تومانی، سودای رسیدن به اهداف 13.500 تومانی را دارد. نکته مهم درخصوص هر دو نماد اینکه، بنیاد سهامدار عمده بوده و گویا تمایلاتی برای رشد زیرمجموعه‌ها وجود دارد. در کنار 2 نماد یاد شده، توصیه می‌شود غزر و غبشهر را در منفی‌ها زیر نظر داشته باشید.

* در گروه تجهیزاتی، پس از اصلاحی موقت در دوقلوهای فاذر و فاراک، باری دیگر سمت تقاضا تقویت شده است. هر دو سهم برای رسیدن به کانال 300 تومانی خیز برداشته‌اند. البته میزان رشد فاذر طی مدت اخیر تحت تاثیر معامله بلوکی، به مراتب بیشتر از فاراک بوده و این در شرایطی است که فاراک اخیرا با تغییرات مدیریتی و انعقاد قراردادهای جدید همراه شده است. فاراک برای رسیدن به تارگت 380 تومانی، نیاز به گذر پر قدرت از سد 318 تومانی دارد و فاذر در صورت گذر از سد 306 تومانی، اهداف 350 تومانی را دنبال خواهد کرد. با توجه به شرایط بازار توصیه می‌شود منفی‌های مپنا را برای تارگت 2.300 تومانی زیر نظر داشته باشید.

* و در نهایت نیم اشاره‌ای هم به گروه خودرو داشته باشیم که روز گذشته در میانه‌های جلسه استیضاح وزیر صمت، با افزایش تقاضا روبرو شد ! واقعیت نمی‌دانیم بازار به استقبال برکناری وزیر رفت یا بقاء ایشان ! اما نکته مهم اینکه این روزها سایپا جای خودرو را گرفته و تبدیل به لیدر گروه شده است. دلیل اصلی این موضوع می‌تواند همان بحث تکراری واگذاری زیرمجموعه‌ها و شرکت‌های تودلی باشد. بنابراین شاید حرکت روی خپارس استراتژی منطقی‌تری باشد. چراکه اصلاح ساختار سایپا از مسیر واگذاری خپارس می‌گذرد. برای خپارس انتظار رشد قیمت تا سطوح 240 – 250 تومانی را داریم. و البته در نماد سایپا تا مادامی که تثبیت بالای مقاومت 340 تومانی رخ ندهد، نمی‌توان انتظار رشد بااهمیتی داشت.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه فولادی، چند روزی است که فخوز بواسطه ورود برخی از حقوقی‌ها و همچنین تحولات مثبت در بورس کالا مورد توجه گرفته و سودای گذر از سقف تاریخی را دارد. فخوز در دوره 9 ماهه به سود 205 ریالی رسید. سود فصل بهار 162 ریال، تابستان 10 ریال و پاییز 33 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در تابستان 10 درصد و در پاییز 11 درصد بوده که نشان از ثبات در عملیات شرکت دارد. این شرکت در فروردین 1402 فروش 46.840 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 74 و 4 درصد بیشتر از درآمد مدت مشابه سال گذشته و میانگین فروش سال 1401 است. کل فروش سال قبل 538.385 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین فخوز در دوره 1 ماهه موفق شده 9 درصد از درآمد سال قبل را تکرار کند. گندله و اسلب بیشترین وزن سبد فروش شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصولات در فروردین ماه به ترتیب 41.8 و 196 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. نرخ فروش بلوم و بیلت نیز 198 میلیون ریال بوده است. با توجه فروش فوق‌العاده شرکت در زمستان و همچنین تداوم روند صعودی نرخ محصولات انتظار می‌رود شرکت در 3 ماهه آخر سال 1401 از سود  بهتری در مقایسه با دوره گذشته برخوردار و شاهد ادامه‌دار بودن روند افزایشی سودسازی برای دوره‌های پیش‌رو باشیم.

* در گروه پتروشیمی، شغدیر از ابتدای سال بازدهی خاصی را ثبت نکرده و انتظار می‌رود با سرعت گرفتن تحولات در بورس کالا، شاهد رشد قیمت سهم باشیم. شغدیر در دوره 9 ماهه به سود 7.725 ریالی رسید. سود فصل بهار 3,816 ریال، تابستان 809 ریال و پاییز 3.100 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت تحت تاثیر رشد جدی نرخ محصولات با افزایش 204 درصدی نسبت به تابستان به 45 درصدی رسیده است. شغدیر در فروردین 1402 فروش 2.487 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 25 و 29 درصد کمتر از درآمد مدت مشابه سال گذشته و میانگین فروش سال 1401 است. کل درآمد سال گذشته 42.338 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین شغدیر در اولین ماه از دوره جدید خود موفق شده 6 درصد از بودجه سال گذشته را پوشش دهد. بیشترین وزن از سبد فروش این شرکت را pvc تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصول در فروردین ماه با رشد 4 درصدی در مقایسه با نرخ فروش ماه گذشته 317 میلیارد ریال به ازای هر تن گزارش شده است. افزایش تولید و رشد نرخ دلار و عرضه محصولات در بورس کالا عاملی برای عملکرد خوب شغدیر در مجموع زمستان شده است. همچنین انتظار می‌رود با تداوم رویه فوق شاهد افزایش سود شغدیر برای اولین دوره از سال جدید باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24