Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

گاه سردرگمی درباره آینده سبب خروج سرمایه گذاران از یک بازار می شود. وضعیت اقتصاد جهان و سیاست های پولی بانک های مرکزی به شکلی است که سرمایه گذاران دچار ابهام و سردرگمی شده اند و قدم برداشتن سخت شده است. در مطلب حاضر به نتیجه دو نظرسنجی درباره افق قیمت طلا، وضعیت بازار این فلز گرانبها و دیدگاه ها در باره آینده اشاره شده است.

پایان اغواگری طلا!؟

بورس24 : هفته گذشته قیمت طلا نوسان های نسبتا بزرگ داشت و در نهایت عملکرد هفتگی بازار منفی شد. روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت هر اونس طلا در محدوده 1946 دلار قرار گرفت. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب 23.3 دلار، 1022 دلار و 1423 دلار بود. قبل از بررسی وضعیت بازار طلا به نتیجه دو نظرسنجی درباره افق بازار در هفته پیش‌رو اشاره می کنیم.

در نظرسنجی این هفته کیتکو، ۴۳ درصد تحلیلگران و 49 درصد سرمایه گذاران نسبت به رشد قیمت‌ها خوشبین بودند و در مقابل، ۴۳ درصد تحلیلگران و ۳۶ درصد سرمایه گذاران معتقد بودند قیمت طلا این هفته نیز کاهش خواهد یافت. در یک نظرسنجی دیگر، تحلیلگران متوسط قیمت طلا در هفته پیش رو و چهار هفته آینده را به ترتیب 1940 دلار و 1955 دلار پیش بینی کردند.

هفته قبل شاخص دلار رشد کرد و روز جمعه در پایان معاملات رقم آن 104.25 بود. نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه آمریکا نیز افزایش یافت و به 3.8 درصد رسید. این دو رشد بر بازار طلا فشار وارد کردند.

هفته پیش عملکرد بازار طلا برای سومین هفته پی‌درپی منفی بود زیرا از یک سو در مذاکرات بر سر سقف بدهی‌ها در آمریکا پیشرفت هایی مشاهده شده و از سوی دیگر احتمال افزایش مجدد نرخ های بهره در آمریکا بالا رفته زیرا داده ها از اقتصاد نشان می دهد که فشارهای تورمی قدرتمند هستند. برخی تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی مجبور است نرخ های بهره را برای مدتی طولانی تر بالا نگه دارد. این یک عامل منفی برای بازار طلاست.

تحلیلگرانی که معتقدند قیمت طلا رشد نخواهد کرد به وضعیت مطلوب بازار کار و رشد هزینه از سوی خانواده‌ها اشاره می‌کنند. این وضعیت بانک مرکزی را وادار می‌کند سیاست‌های انقباضی را ادامه دهد تا بتواند تورم را مهار کند. از سوی دیگر این باور وجود دارد که مذاکرات بر سر سقف بدهی‌ها به نتیجه خواهد رسید. امروز اعلام شد کاخ سفید و جمهوریخواهان به توافقی ضمنی رسیده اند.

تحلیلگران و سرمایه گذاران در این زمینه اتفاق نظر دارند که پیش بینی آینده بازار دشوار است. شاید در نشست بعدی کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره بالا برده نشود و داده های جدید از بازار کار و تورم به شکلی باشد که بانک مرکزی جهت سیاست های پولی خود را تغییر دهد. در این حالت بازار طلا رونق پیدا خواهد کرد. همچنین ممکن است بانک مرکزی دو بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد و تا پایان سال نرخ ها را پایین نیاورد. در این حالت بازار طلا زیر فشار قرار خواهد داشت. سناریوهای گوناگون در باره افق بازار طلا مطرح است و باید به همه آنها توجه کرد.

هفته پیش رو

در هفته پیش رو داده های مهم از اقتصاد چین، آمریکا و اروپا منتشر می‌شود و مهم ترین داده که در روز جمعه در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد به وضعیت بازار کار آمریکا در ماه جاری مربوط است. این هفته همچنین تعدادی از مقامات بانک مرکزی آمریکا درباره وضعیت اقتصاد و سیاست های پولی اظهار نظر خواهند کرد. اگر شاخص دلار رشد کند و وضعیت شاخص‌های اقتصادی خوب باشد بعید است عملکرد بازار طلا مثبت شود. این احتمال هم وجود دارد که پس از سه هفته کاهش قیمت ها در هفته پیش رو قیمت ها رشد کند.

تحولات هفته های اخیر در بازار طلا سبب سردرگمی سرمایه گذاران و کاهش اشتیاق آنها به حضور در این بازار شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24