Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه شرایطی بهتر از انتظار داشت و به کمک برگشت دلار به مرز کانال 50 هزار تومانی موفق شد با رشد نزدیک به 27 هزار واحدی به سطح حمایتی از دست رفته 2.210 هزار واحدی (برابر با کف Minor شکل‌گرفته در تاریخ 23 اردیبهشت ماه) نزدیک شود. در این روز شاخص هم‌وزن هم افزایشی بود و بعد از چندین روز شاهد مثبت شدن تراز نقدینگی حقیقی‌ها بودیم. البته ترس از ...

پتانسیل‌های آزاد نشده بازار

امیرحسین راسخی نژاد - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه شرایطی بهتر از انتظار داشت و به کمک برگشت دلار به مرز کانال 50 هزار تومانی موفق شد با رشد نزدیک به 27 هزار واحدی به سطح حمایتی از دست رفته 2.210 هزار واحدی (برابر با کف Minor شکل‌گرفته در تاریخ 23 اردیبهشت ماه) نزدیک شود. در این روز شاخص هم‌وزن هم افزایشی بود و بعد از چندین روز شاهد مثبت شدن تراز نقدینگی حقیقی‌ها بودیم. البته ترس از بابت اخبار سیاسی، ابعاد تحولات و اثرات آن بر نرخ ارز، مانعی برای حجم گرفتن بازار، تردید معامله‌گران و عرضه‌های گاه و بی‌گاه فروشندگان به‌خصوص در نیمه دوم بازار بود.  

در حوزه سیاسی، با شرایط خاصی مواجهیم. فضا روشن نیست و صرفا واژه‌ای به "توافق" سبب سردرگمی فعالین بازار شده است. یکی توافق را در مبادله زندانیان سیاسی و دریافت دلارهای مسدود شده کره خلاصه می‌کند. دیگری توافق را در کاهش غنی‌سازی اورانیوم، ادامه فعالیت آژانس و دریافت غذا و دارو در قبال فروش یک میلیون بشکه نفت می‌بیند و جدیدا برخی از خبرگزاری‌ها نیز صحبت از یک تفاهم به جای توافق می‌کنند تا نیازی هم به تائید کنگره نباشد. خلاصه اینکه با فضایی مواجهیم که چندان قابل پیش‌بینی نیست و اتفاقات پشت پرده هنوز آشکار نشده است. اگر به یاد داشته باشید، در اسفند سال گذشته هم که خبر توافق با عربستان رسید، همه سورپرایز شدند و تقریبا هیچکس انتظار چنین خبر و توافقی را نداشت. لذا این موضوع نشان می‌دهد که فضا به شدت سکرت و خاص پیش می‌رود و شرایط قابل پیش‌بینی نیست.

در بازار ارز فعلا هیجان ناشی از خبر هفته گذشته تخلیه شده و شاهد برگشت دلار به مرز کانال 50 هزار تومان هستیم. در گزارش اخیر به این نکته اشاره شد که کاهش بیشتر دلار در گِرو اخبار قوی‌تری است و اگر در بحث توافق اخبار جدیدی نرسد، به مرور بازگشت دلار به کانال 50 هزار تومانی را خواهیم داشت. چراکه به هر جهت نه وضعیت اقتصادی مطلوب است و نه وضعیت سیاسی گل و بلبل شده و کماکان بسیاری هر افتی در قیمت ارز را فرصت خرید می‌دانند. بر اساس محاسبات اقتصادی (نقدینگی، پایه پولی، تورم و کسری بودجه دولت) دلار تا پایان سال جاری در مسیر کانال 60 هزار تومانی قرار خواهد گرفت.

اما در بازار هم خبر کم نیست. بحث تجدید ارزیابی در بسیاری از سهم‌ها جدی شده است. اخبار مجامع بسیاری از شرکت‌ها امیدوارکننده و حاوی پیام مثبت است. گزارش‌های عملکرد تولید و فروش خرداد در راه بوده و تقریبا بسیاری بر این موضوع اذعان دارند که شرکت‌ها در دوره 3 ماهه دست پُر خواهند بود. بانکها نیز گزارش‌های خوبی را راهی کدال کرده‌اند. در خودرویی‌ها باری دیگر بحث عرضه در بورس کالا جدی شده و تغییر و تحولات در وزارت صمت نیز می‌تواند به سود بازار باشد. در واقع اخبار پیرامونی این سیگنال را می‌دهد که اگر فضای سیاسی کمی روشن شود، حرکت و رشد خوبی در انتظار بازار خواهد بود.

و موضوع آخر، بحث آزاد شدن پولهای بلوکه شده در ثبت‌نام یکپارچه خودرو است. برخی معتقدند اگر فقط و فقط کمی از این نقدینگی به سمت تالار شیشه‌ای حرکت کند و ابهامات سیاسی برطرف شود، باری دیگر شاهد رونق گرفتن بورس خواهیم بود؛ چراکه اخبار مثبت خوبی پشت دست بازار بوده و فقط کافی است نقدینگی تازه نفس از راه برسد. فراموش نکنیم که بازار در سطوح ارزنده‌ای قرار داشته و این موضوع را گزارش‌های 3 ماهه تائید خواهند کرد. در واقع ارزندگی عاملی خواهد شد که جریان پول را به سمت خود بکشاند و موجب ایجاد یک روند ‌شود. 

اما به سراغ بازار برویم. بازاری که متعادل و با رگه‌هایی از تقاضا آغاز کرد و به مرور روند بهتری گرفت اما در دقایق پایانی پر عرضه بود. چارتیست‌ها معتقدند، با توجه به از دست رفتن کف کوتاه‌مدتی 2.210 واحد، بازار تا مادامی که این سطح را با قدرت پس نگیرد، خبری از تغییر روند نخواهد بود. لذا معاملات امروز و فردا نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌بایست روند بازار را دنبال کرد.  

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* نتانیاهو در نشست کمیته دفاعی و سیاست خارجی کنست گفته که آمریکا در حال رسیدن به تفاهم یا «توافق‌چه‌ای» در زمینه اتمی با جمهوری اسلامی است. به گفته نتانیاهو، جمهوری اسلامی از غنی‌سازی اورانیوم بالای 60 درصد خودداری خواهد کرد و آمریکا هم دارایی‌های مسدود شده ایران در کشورهای دیگر را آزاد می‌کند. همچنین، دو طرف در چارچوب این تفاهم، به تبادل زندانیان خواهند پرداخت. بایدن به دنبال یک «تفاهم» است نه توافق، تا نیازی به کنگره هم نباشد.

*وزیر خارجه عمان گفت: ایران و آمریکا به حصول توافق برای تبادل زندانیان نزدیک شده‌اند. جدی بودن واشنگتن و تهران در تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای را احساس می‌کنم. معتقدم که سران ایران برای دستیابی به توافق جدی هستند. تا زمانی که طرف مقابل (آمریکا) نیز با حسن نیت جواب آنها را دهد، آنها (ایران) هم مایل به انجام این کار هستند.

* جزئیات نیویورک‌تایمز از توافق «غیرمکتوب» ایران و آمریکا: آمریکا نفتکش‌های حامل نفت ایران را توقیف نمی‌کند، قطعنامه هم علیه تهران صادر نمی‌کند. نیویورک تایمز نوشت: ایران بر اساس توافق جدید که 2 مقام اسرائیلی آن را "قریب الوقوع" توصیف کردند موافقت خواهد کرد که اورانیوم را فراتر از سطح تولید فعلی خود که ۶۰ درصد است، غنی‌سازی نکند. ایران همچنین حملات به پیمانکاران آمریکایی در سوریه و عراق توسط نیرو‌های نیابتی خود در منطقه را متوقف می‌کند، همکاری خود را با بازرسان آژانس گسترش می‌دهد و از فروش موشک‌های بالستیک به روسیه خودداری می‌کند. در مقابل، ایران انتظار دارد که ایالات متحده از تشدید تحریم‌ها، اجتناب کند. توقیف نفتکش‌های خارجی حامل نفت، همانطور که اخیرا در آوریل انجام شد، متوقف کند. به دنبال قطعنامه‌های تنبیهی جدید در سازمان ملل یا آژانس علیه ایران به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای‌اش نباشند.

* طبق ادعای برخی منابع پولهای ایران در کره جنوبی به بانکی در قطر انتقال داده شده است. ایران با نظارت کارگروه مشخص شده می‌تواند از این ۷ میلیارد دلار برای خرید کالاهای ضروری و پرداخت بدهی خارجی خود استفاده کند.

* سخنرانی جرم پاول، رئیس فدرال رزرو درباره تصمیمات ساختار تحت امرش درباره نرخ بهره، وضعیت فعلی اقتصاد و فایننس آمریکا، نرخ تورّم و راه پیش رو، امیدواری‌های زیادی ایجاد کرد و در عین حال، به طور مشخّص این پیام را نیز منتقل کرد که دست کم دو دور افزایش نرخ بهره دیگر در ماه‌های آتی، در راه است!

* شورای رقابت در واکنش به فروش محصولات شرکت بهمن در بورس کالا این اقدام را تخلف دانست و اعلام کرد باید متوقف شود. پس از این خبر، «احسان دشتیانه» عضو شورای عالی بورس گفت: آخرین مصوبه شورای عالی بورس برای عرضه خودرو در بورس کالا پابرجاست و طبق ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارهای مالی، هر کالایی در بورس کالا عرضه می‌شود از شمول قیمت‌گذاری خارج می‌شود. در ادامه معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در نامه‌ای به مدیرعامل گروه بهمن نوشت‌: عرضه‌کنندگان خودرو مکلفند محصولات خود را فقط از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه کنند و بر این اساس عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی از سوی این خودروساز در بورس کالا، باید لغو شود. و در نهایت محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: شورای عالی بورس طبق ماده ۱۸ قانون ابزارها و نهادهای مالی و همچنین طبق بند ج قانون ۳۶ احکام دائمی، عرضه خودرو در بورس کالا را مصوب کرد که طبق این قوانین، کالایی که در بورس پذیرش و عرضه می‌شود علاوه بر آنکه از شمول قیمت‌گذاری خارج شده، باید طبق قوانین و مقررات آن بورس‌ها مورد معامله قرار گیرند؛ از این رو شورای رقابت امکان لغو مصوبه شورای عالی بورس را ندارد. باری دیگر دعوا بر سر این موضوع بالا گرفته اما به نظر این بار خودروسازان دست بالا را داشته باشند.

* رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، مصوبه هیات وزیران موضوع آیین‌نامه اجرایی بند (د) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور پیرامون معافیت مالیاتی نقل و انتقال سهام (مشمول صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشگری، تامین اجتماعی و دستگاه‌های اجرایی) را جهت اجرا به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ارسال کرد.

4) بررسی صنایع :

* در گروه بانکی گزارش فوق‌العاده ونوین را داشتیم. سهمی که مدتی است در مرز کانال 500 تومانی با حجمی بالا معامله می‌شود و طی روزهای اخیر کد به کد حقوقی به حقیقی و عرضه‌های سنگین برخی از حقوقی‌ها را تجربه کرده است. ونوین در حالی تا پایان دوره 9 ماهه به سود 534 ریالی رسیده بود که این سود در پایان دوره 12 ماهه به کمک تراز فوق‌العاده 3 ماه پایانی سال، شناسایی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌ها و همچنین شناسایی سود تسعیر نرخ ارز به 1.193 ریال رسید. در واقع سود شناسایی شده فصل زمستان 659 ریال بوده است. تراز ونوین در مجموع 3 فصل ابتدای دوره (خالص درآمد تسهیلات و سپرده) 3.055 میلیارد تومان و در فصل آخر 2.000 میلیارد تومان بوده است. گفتنی است، سود سال 1401 ونوین نسبت به دوره مشابه سال 1400، رشد 91 درصدی داشته است. ونوین در گزارش تلفیقی نیز به سود 1.378 ریالی رسیده و این رقم نسبت به سال ماقبل آن (676 ریال) 104 درصد جهش کرده است. با این گزارش P/E سهم به 4 واحد رسیده و شرکت نیز برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها به منظور بهره‌مندی سهامداران از مزایای مالیاتی و بهبود نسبت‌های نظارتی را در دستور کار دارد. ونوین چنانچه بتواند از سد مهم 550 تومانی خود گذر نماید، هدف نخست 720 تومانی برابر با سقف تاریخی 99 را نشانه خواهد گرفت. در سوی دیگر بانک دی را داریم که بواسطه واگرایی مثبت به سمت سقف کوتاه‌مدتی 178 تومانی در حرکت است. به نظر دی پس از رسیدن به سقف کوتاه‌مدتی یک اصلاح موقت را بزند و در گام بعدی برای رسیدن به تارگت 200 تومانی آماده شود. و در نهایت اشاره به وپارس داشته باشیم که الگوی برگشتی Ending Diagonal را در دل خود دارد اما تائید خاتمه یافتن اصلاح و صدور سیگنال خرید زمانی صادر می‌شود که وپارس با قدرت از سد 265 تومانی گذر نماید. به نظر وپارس را به شدت باید زیر نظر داشت و حجم معاملات سهم را رصد کرد.

* اما سری هم به گروه سیمانی بزنیم. سیمانی‌هایی که پس از اصلاح اخیر و بواسطه شرایط مناسب بنیادی و فروش خوب فصل بهار پتانسیل خوبی برای رشد میان‌مدتی را دارند. در این گروه ستران پس از یک اصلاح 15 – 16 درصدی از سقف 6.600 تومانی با افزایش تقاضا همراه بوده و احتمال تائید الگوی پرچم را تقویت کرده است. بحث افزایش سرمایه و فروش خوب بهار می‌تواند عاملی برای گذر ستران از سقف اشاره شده و حرکت به سمت کانال 7 هزار تومانی باشد. در سوی دیگر سیمان مازندران را داریم که با تکمیل الگوی هارمونیک Gartley از فشار فروش رها شده و با افزایش نسبی تقاضا همراه است. سمازن از نظر بنیادی شرایط مناسبی داشته و اهداف میان‌مدتی 3 هزار تومانی را دنبال می‌کند. و در نهایت اشاره به 2 نماد سفارس و سیتا داشته باشیم که بواسطه تقسیم سود حداکثری زیرمجموعه‌ها و پتانسیل رشد سود آنها در سال جاری، گزینه‌های جذاب و کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری خواهند بود. البته سفارس کمی خوش‌معامله‌تر است اما سیتا هم شرایط بدی ندارد.

* در گروه پتروشیمی هنوز نگرانی از بابت نوسانات ارز مانعی برای برگشت قیمت‌ها به پیش از افت دلار است. با این حال روز چهارشنبه پترول به یکباره با افزایش تقاضای جدی به قیمت‌های درصد مثبت و صف خرید رسید. واگرایی مثبت فوق‌العاده‌ای در نمودار پترول شکل‌گرفته و بسیاری معتقدند اصلاح قیمت در این نماد خاتمه یافته است. پترول احتمالا تا سطوح 280 تومانی رشد کند. سپس کمی اصلاح کند و در ادامه روند صعودی پایداری را آغاز نماید. 335 و 450 تومان اهداف پیش روی پترول خواهند بود. در کنار پترول، 2 نماد آریا و شاراک را هم باید زیر نظر داشت.

* اما در تک سهم‌ها اشاره به وتوشه داشته باشیم. سهمی که با nav حدود 50 درصدی معامله می‌شود و واکنش خوبی به خط روند صعودی خود نشان داده است. وتوشه از نظر تکنیکی و بنیادی شرایط خوبی داشته و پس از کف‌سازی پتانسیل برگشت به قیمت‌های 1.000 تومانی را دارد. از این رو توصیه می‌شود منفی‌های احتمالی در وتوشه را زیر نظر داشته باشید؛ چراکه به نقاط پایانی اصلاح نزدیک شده‌ایم. البته 2 نماد وخارزم و ومدیر هم دارای 3 مشخصه فوق‌العاده: nav جذاب، شرایط بنیادی مناسب و واگرایی مثبت هستند.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه کانی‌های غیرفلزی به سراغ کپشیر می‌رویم که در تولید و فروش خوش درخشیده و بازار انتظار تداوم روند صعودی سودسازی در این شرکت را دارد. کپشیر در انتهای سال 1401 به سود 872 ریالی رسیده که 137 درصد بیشتر از سود سال گذشته آن است. کاهش فروش و افزایش جدی فروش و تقویت حاشیه سود عاملی برای تحقق سود بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در پاییز 33 درصد و در زمستان 35 درصد بوده و این مووضع نشان از رشد نرخ فروش محصولات و کنترل بر بهای مواد اولیه دارد. کپشیر در اردیبهشت فروش جالب 899 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم 74 و 27 درصد بیشتر از درآمد ماه قبل و میانگین فروش دو ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 4.939 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین کپشیر در دوره 2 ماهه موفق شده 29 درصد بیشتر از بودجه سال گذشته محقق کند. پشم‌شیشه بیشترین وزن سبد فروش این مجموعه را تشکیل می‌دهد. نرخ این محصول در اردیبهشت ماه با کاهش ناچیز 1 درصدی در مقایسه با ماه گذشته 546 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. جامپ نرخ محصولات عاملی برای رشد جدی تولید و فروش شرکت در 2 ماه ابتدایی سال جاری شده است. بنابراین انتظار داریم شرکت در انتهای کوارتر اول از سود خیره‌کننده‌ای برخوردار باشد.

* در گروه زغالسنگ به سراغ کزغال می‌رویم که طی مدت اخیر بواسطه شرایط بازار اصلاح سختی را تجربه کرده و به نقاط جذابی برای سرمایه‌گذاری رسیده است. کزغال در دوره 12 ماهه سال 1401 به سود 2.647 ریالی رسیده که 84 درصد بیشتر از سود سال گذشته آن است. شرکت در سال 1401 با رشد درآمد همراه بود همین امر نیز موجب افزایش سودآوری در دوره مذکور بود. بهترین عملکرد شرکت مربوط به فصل بهار با شناسایی سود خالص 744 ریالی می‌شود. حاشیه سود ناخالص شرکت در پاییز 30 درصد و در زمستان 26 درصد بوده که نشان از رشد خزنده بهای تمام شده محصولات دارد. این شرکت در اردیبهشت فروش 3.570 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم 17 و 8 درصد بیشتر از درآمد ماه قبل و میانگین فروش 2 ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 23.370 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین کزغال در دوره 2 ماهه موفق شده 24 درصد از بودجه سال گذشته محقق کند که رقم بسیار خوبی است و نوید یک سال پررونق دیگر برای کزغال را می‌دهد. بیشترین وزن سبد فروش این مجموعه را کنستانتره زغالسنگ تشکیل می‌دهد. نرخ این محصول در اردیبشهت با رشد 17 درصدی نسبت به ماه گذشته 62 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. رشد نرخ محصولات عاملی برای رشد تولید و فروش شرکت در فروردین و اردیبهشت شده است. انتظار می‌رود با تداوم رویه فوق شاهد رشد سودآوری شرکت در 3 ماهه ابتدایی سال 1402 باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24