Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در چند ماه اخیر سرمایه گذاران تلاش کرده اند مسیر سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ را پیش بینی کنند اما در این زمینه موفق نبوده اند. ابهام ها ادامه دارد و تحولات بازارها غیرقابل پیش بینی است. هفته پیش یک هفته مهم در اقتصاد جهان بود و رویدادهای اثرگذار در آن رخ داد اما برخلاف انتظارها، سردرگمی ها از میان نرفته است. در مطلب حاضر به وضعیت بازارها، دیدگاه تحلیلگران، تقویم اقتصاد جهان و .. اشاره شده است.

سایه شوم نرخ های بهره بر بازارها!

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بورس آمریکا کمی منفی بود و علت کاهش شاخص های مالی، نگرانی درباره افزایش مجدد نرخ های بهره در این کشور و بیشتر شدن ریسک رکود است. هفته قبل، هم گزارش نشست ماه قبل کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر شد و هم روز جمعه وضعیت بازار کار این کشور در ماه قبل اعلام شد. در گزارش نشست کمیته سیاستگذاری مشخص شد اعضای کمیته افزایش نرخ‌های بهره در ماه های آینده را محتمل می دانند.

این امر سبب نگرانی سرمایه‌گذاران شد. گزارش وزارت کار نشان داد ماه پیش 209 هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی اقتصاد ایجاد شده است. این رقم پایین تر از پیش بینی هاست اما نرخ بیکاری به 3.6 درصد کاهش یافته است و این یعنی وضعیت بازار کار خوب است. این گزارش نتوانست نگرانی‌ها درباره افزایش مکرر نرخ‌های بهره در آینده را از میان ببرد.

یکی از تحلیلگران می‌گوید: "بخش‌هایی از گزارش بازار کار به بانک مرکزی بهانه می‌دهد که بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد و همین امر سبب نگرانی سرمایه‌گذاران شده است." نشست بعدی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا پایان ماه جاری برگزار می‌شود و برخی معتقدند در این نشست و نشست ماه سپتامبر نرخ‌های بهره هر بار 0.25 درصد بالا برده خواهد شد. وضعیت بازار کار هنوز به شکلی در نیامده که بانک مرکزی بتواند با خیال راحت بالا بردن نرخ های بهره را متوقف کند. در واقع گزارش بازار کار احتمال افزایش 0.25 درصدی نرخ های بهره در نشست ماه جاری بانک مرکزی را بالا برده است.

این امر باید به رشد شاخص دلار و کاهش قیمت طلا منجر می شد اما روز گذشته پس از انتشار گزارش وزارت کار شاهد افت شاخص دلار و رشد قیمت طلا بودیم. عملکرد هفتگی شاخص دلار منفی و عملکرد هفتگی بازار طلا کمی مثبت شد. پیش بینی شده این هفته شاخص دلار رشد خواهد کرد.

تقویم اقتصاد جهان

در هفته پیش رو داده های مهم از اقتصاد چین، اروپا و آمریکا منتشر می شود. روز دوشنبه نرخ تورم، شاخص بهای تولیدکننده و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین، شاخص سنتیکس اعتماد مصرف کنندگان در منطقه یورو و تغییرات ذخیره عمده فروشی در آمریکا اعلام خواهد شد. نگرانی درباره وضعیت اقتصاد چین یک عامل مهم فشار بر بازار مواد خام بوده است. تحلیلگران با اشاره به داده های جدید از اقتصاد این کشور می گویند روند بهبود شرایط اقتصادی متوقف شده است. هفته پیش نوسان قیمت فلزات پایه اندک بود و قیمت مس و روی به ترتیب در محدوده 8370 دلار و 2360 دلار قرار گرفت.

روز سه شنبه نرخ تورم در آلمان، شاخص جو اقتصادی در منطقه یورو و تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته گذشته اعلام می‌شود. هفته پیش عملکرد بازار نفت مثبت بود زیرا عربستان و روسیه اعلام کردند برای حمایت از بازار اقداماتی انجام می دهند. همچنین شاهد کاهش شاخص دلار بودیم. اما نباید تصور کرد بازار نفت به رونق خواهد رسید. واقعیت این است که عوامل مختلف به ویژه ضعف اقتصاد چین بر بازار فشار وارد می کنند. برخی کارشناسان معتقدند در ماه های آینده قیمت ها بالاتر از حالا خواهد بود. روز جمعه در پایان معاملات هفته، قیمت هر بشکه نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 78.5 دلار و 73.7 دلار قرار گرفت.

روز چهارشنبه نرخ تورم اسپانیا و آمریکا در ماه گذشته اعلام می شود و نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی کانادا برگزار خواهد شد. وضعیت نرخ تورم آمریکا مهم ترین شاخص اقتصادی در جهان است زیرا بر مبنای این نرخ است که بانک مرکزی درباره سیاست های پولی تصمیم می‌گیرد و تصمیم‌های این نهاد درباره نرخ های بهره بر تمامی بازارها و اقتصادها اثر دارد. نرخ تورم آمریکا از بالاتر از 9 درصد در ژوئن سال پیش به محدوده ۴ درصد کاهش یافته است اما این کاهش هنوز کافی نیست. اگر بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا ببرد به تمام اقتصادها فشار وارد خواهد شد و بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان مجبور می‌شوند برای مدتی طولانی تر نرخ های بهره را بالا ببرند. در واقع هر عاملی که احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا را بالا ببرد به هراس تمامی سرمایه‌گذاران منجر می شود.

روز پنجشنبه وضعیت صادرات و واردات چین، نرخ رشد اقتصاد و وضعیت بخش تولید صنعتی انگلستان، وضعیت تولید صنعتی در منطقه یورو، نرخ تورم در فرانسه و وضعیت بازار کار آمریکا در هفته گذشته مشخص خواهد شد. همچنین شاخص بهای تولیدکننده در آمریکا اعلام می‌شود. این گزارش ها بسیار مهم هستند و محتوای آنها تحولاتی در بازارها به وجود خواهد آورد.

روز جمعه شاخص بهای عمده فروشی در آلمان، شاخص بهای صادرات و واردات در آمریکا و شاخص اعتماد مصرف کنندگان فدرال رزرو میشیگان اعلام می شود. سرمایه گذاران در بازارهای گوناگون هفته پیش رو مثل گذشته بر داده‌ها از اقتصاد آمریکا، اروپا و چین تمرکز خواهند داشت و انتظار می‌رود نگرانی ها درباره احتمال رخ دادن رکود ادامه پیدا کند. در حال حاضر افزایش نرخ های بهره عامل اصلی نگرانی است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24