Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار شنبه با رگه‌هایی از تقاضا آغاز به کار کرد اما با رسیدن به نیمه دوم معاملات شاهد بازار رکودی و عرض اندام فروشنده‌ها بودیم. البته به نظر می‌رسد بازار از آن فضای منفی عجیب فاصله گرفته اما هنوز هم خبری از حرکت رو به جلوی قدرتمند نیست. در نتیجه معاملات روز گذشته شاخص کل با افت حدود 7.500 واحدی تا سطح دو میلیون و 195 هزار واحدی عقب نشست. حجم و ارزش معاملات ...

4 دلیل برای حرکت بازار از مرداد

امیرحسین راسخی نژاد -  بورس24  : در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار شنبه با رگه‌هایی از تقاضا آغاز به کار کرد اما با رسیدن به نیمه دوم معاملات شاهد بازار رکودی و عرض اندام فروشنده‌ها بودیم. البته به نظر می‌رسد بازار از آن فضای منفی عجیب فاصله گرفته اما هنوز هم خبری از حرکت رو به جلوی قدرتمند نیست. در نتیجه معاملات روز گذشته شاخص کل با افت حدود 7.500 واحدی تا سطح دو میلیون و 195 هزار واحدی عقب نشست. حجم و ارزش معاملات تعرف چندانی ندارد و تا مادامی که سیگنالی در این حوزه صادر نگردد، خبری از رشد قوی بازار نخواهد بود. البته در نیمه دوم تیر ماه بواسطه برگزاری مجامع و توقف نمادها، طبیعتا حجم معاملات هم افت می‌کند.

برخی معتقدند بازار از اوایل مرداد به 4 دلیل، روند بهتری را در پیش خواهد گرفت. دلیل نخست اینکه طی 2 ماه اخیر هر خبری که می‌توانست بازار را به زیر بکشد، منتشر شد و اصلاح عجیبی در بسیاری از سهام رخ داد. البته با طرز فکر دولت فعلی و جیب خالی‌اش، بازار همواره باید آمادگی سورپرایز شدن را داشته باشد اما به هر جهت در مقطع فعلی بعید است اتفاق منفی دیگری در پیش باشد. از طرف دیگر دلار هم به کانال 50 هزار تومانی بازگشته و گویی کشش برای افت بیشتر (رسیدن به قیمت‌های کمتر از 45 هزار تومانی که برخی انتظارش را داشتند) ندارد و این سیگنال بسیار مهمی برای بازار است. دلیل سوم اینکه اخبار مجامع و گزارش‌های 3 ماهه عاملی برای بسته شدن کف قیمت‌ها خواهد بود و در آخر وضعیت تکنیکی مناسب در سهام بزرگ و تاثیرگذار می‌تواند زمینه‌ساز ورود نقدینگی و تحرکات قوی‌تر در بازار شود. به نظر نوسانات روزهای اخیر در صندوق‌های اهرمی در راستای دلایل اشاره شده باشد و حتی اگر شاخص بتواند در کانال 2.2 میلیونی تثبیت شود، فضای بهتری خواهیم داشت. البته بازار نیاز به شوک‌های خبری و اعتمادسازی دارد و صرفا قدرت پول نمی‌تواند عاملی برای قد کشیدن بازار باشد.

اما در حوزه سیاست خارجی، مدتی است که بحث توافق به حاشیه رفته و گویا مذاکرات پشت پرده‌ای که از آن سخن گفته میشد، متوقف شده است. این خبر خوبی نیست و در چنانچه اتفاق مثبت سیاسی رخ ندهد، دیر یا زود دوباره چرخه تورم به سراغ اقتصاد کشور خواهد آمد و دارایی‌ها و سپرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بلندمدت برای حفظ ارزش خود راهی بازارهای دارایی و سرمایه‌گذاری خواهند شد. به‌‌همین ‌دلیل ضروری است افرادی که در بازار و سیستم اقتصادی کشور فعالیت می‌کنند، باید به سراغ ارزنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین دارایی‌ها رفته تا در موج تورمی بعدی از کاهش ارزش پول مصون بمانند. با توجه به تجربه سالهای اخیر، دلار، مسکن، خودرو و بازار سهام 4 گزینه خاص مقصد پول‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هستند که احتمالا این‌بار با توجه به فشرده ‌شدن فنر بورس، این بازار بتواند نقدینگی بیشتری جذب نماید. البته شاید ما زیادی خوشبین هستیم، چراکه به هر جهت اتفاقات تلخ اخیر و از بین بردن امنیت سرمایه‌گذاری در بورس توسط دولت، می‌تواند مانعی برای حرکت نقدیگی به سمت این بازار باشد.

اما به سراغ بازار برویم. بازاری که که آغاز بدی نداشت و حتی شاخص کل در نیمه نخست سبزپوش بود اما رفته‌رفته با تضعیف طرف تقاضا، فروشنده‌های بیشتری وارد گود شدند و در همین راستا شاهد عقبگرد دماسنج اصلی بازار و همچنین قرار گرفتن قیمت آخرین معامله بسیاری از نمادهای تاثیرگذار در سطوحی پائین‌تر از قیمت‌های پایانی بودیم. رویدادی که سیگنال بازار ضعیف و رکودی برای امروز را صادر می‌کند ...

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مایلیم روابط با ایران در سطح بالاتر اتفاق بیفتد. تلاش‌های کنونی برای رسیدن به توافق برای ارائه تضمین به کشورهای عضو پیمان عدم اشاعه هسته‌ای به بن‌بست رسیده و پیشرفت خاصی حاصل نشده است. همکاری‌ها با ایران در سطحی که می‌خواستیم نبوده و چنین موضعی را به طرف ایرانی اعلام کردیم.

* بانک مرکزی در تازه ترین گزارش اعلام کرد: نرخ سود بازار بین بانکی با رشد ۰.۰۳ درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی به ۲۳.۴۴ درصد رسید.

* بانک مرکزی: نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در پایان خردادماه ۱۴۰۲ با ۸.۸ واحد درصد تنزل نسبت به دوره مشابه سال قبل (معادل ۳۷.۸ درصد در خردادماه ۱۴۰۱) به ۲۹ درصد کاهش یافت.

* مدیرعامل پکرمان در مجمع سالانه گفت: نرخ‌ها همچنان دستوری است اما پیگیری‌های ما باعث شد تا در نهایت رادیال و سواری از نرخ دستوری خارج شود و برای تعیین نرخ باید انجمن و مصرف‌کننده به یک توافق برسیم.

* محمود گودرزی با اعلام اینکه برنامه‌ای برای افزایش دامنه نوسان در دستور کار این شرکت نیست، از برنامه‌های جدید بورس تهران جهت ارتقا سواد مالی و فرهنگ سرمایه‌گذاری خبر داد.

* طبق تصمیم جدید فرابورس، افزایش ۲۰ دقیقه‌ای زمان معاملات اوراق با درآمد ثابت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت قابل معامله در فرابورس از روز شنبه ۱۷ تیر اعمال می‌شود. بدین ترتیب زمان آغاز سفارش‌گیری این اوراق بهادار از ساعت ۸:۲۵ تا ۸:۳۰ و فرایند حراج پیوسته از ۸:۳۰ تا ۱۵ ادامه می‌یابد.

4) بررسی صنایع :

* در گروه خودرویی معاملات متعادل و نوسانی دنبال می‌شود و البته فشار فروش نیمه دوم بازار روز گذشته اتفاق خوبی نبود. برخی معتقدند سایپا با انتشار آگهی فوق‌العاده درخصوص تصمیم‌گیری برای خروج از مشمولیت ماده 141، قصد دارد در مسیر تجدید ارزیابی دارایی‌ها حرکت نماید. به نظر به این شایعات وزن چندانی نمی‌توان داد اما به هر جهت بازار با این گمانه‌زنی از زیر فشار فروش رها شده است. نکته مهم اینکه عموما در گروه خودرویی پیش از انتشار خبرها، بخش بااهمیتی از رشد محقق می‌شود و لذا اگر برنامه افزایش سرمایه‌ای در کار بود، قطعا فضای معاملات بهتر بود. بطور کل در گروه خودرویی مهمترین اتفاق می‌تواند عرضه محصولات در بورس کالا باشد و احتمالا این اتفاق از جاده گروه بهمن گذر کند. لذا اگر اعتقاد به بازگشت خودرو به بورس کالا دارید، خبهمن را بیشتر باید زیر نظر داشته باشید. در نمودار خبهمن، پس از افت سریع از قیمت‌های 320 تومانی تا سطح 230 تومانی، ادامه اصلاح به شکل یک مثلث Ending diagonal و عمدتا در بُعد زمان رخ داده است. همچنین واگرایی مثبت خوبی در نمودار قیمتی مشاهده می‌شود اما سیگنال تغییر مسیر زمانی صادر می‌شود که خبهمن بتواند با قدرت بالا از الگوی یاد شده (شکست سطح 235 - 240 تومانی) خارج شود. در سوی دیگر خپارس را داریم که به نوعی کمترین بازدهی را در رشد اخیر بازار رقم زد و در اصلاح هم کاهش ارتفاع بااهمیتی داشت اما این روزها معاملات خوبی را تجربه می‌کند. به نظر محدوده 150 – 153 تومان کف قیمت خپارس باشد و از این رو منفی‌های این سهم را می‌توان زیر نظر داشت.

* در گروه فلزی و معدنی تحرکاتی در برخی از نمادها دیده می‌شود اما به دلیل نبود نقدینگی قوی در بازار و همچنین تصمیمات اخیر دولت نسبت به رشد نرخ گاز سوخت، معاملات کم‌رمق و ضعیف دنبال می‌شود. در این گروه فسبزوار روز گذشته با افزایش تقاضا و معاملات دو طرفه (حقوقی به حقیقی) همراه بود. محدوده 4 هزار تومان برابر است با سقف اخیر سهم و بعید است در کوتاه‌مدت شکسته شود اما با توجه به اینکه سهم خریداران خوبی دارد، افت خاصی را هم تجربه نخواهد کرد. بنابراین می‌توان فسبزوار را در منفی‌های احتمالی زیر نظر داشت. در سوی دیگر فرآور را داریم که پس از افت اخیر، در حدود 38 درصد از کاهش قیمت خود را جبران کرده است. فرآور را بیشتر باید از نظر تکنیکی بررسی کرد. به نظر اصلاح قیمت در فرآور خاتمه نیافته و یک افت 10 درصدی می‌تواند عاملی برای جذب انرژی و برگشت سهم به مدار رشد باشد. و در نهایت اشاره به کویر داشته باشیم. سهم که مدتی است روند اصلاحی را در قالب الگوی مثلث دنبال می‌کند. لذا چنانچه کویر با قدرت و حجم بالا از مقاومت 420 تومانی گذر نماید، سیگنال برگشت سهم به مدار رشد با هدف قیمتی 620 تومانی صادر خواهد شد.

* در گروه برقی، بترانس پس از برگزاری مجمع سالانه و تجربه رشد 15 – 16 درصدی از زمان بازگشت به تابلوی معاملات، در نیمه دوم بازار روز گذشته با عرضه‌های بیشتری روبرو شد. نکته مهم اینکه در اسفند ماه سال گذشته یک حجم معاملات 400 میلیونی در یک روز محقق شد. پس از آن بترانس 4 – 5 روز روند نوسانی را در پیش گرفت و در ادامه یک رالی صعودی قوی را به نمایش گذاشت. لذا با توجه به حجم معاملات 400 میلیونی چهارشنبه هفته اخیر، بعید نیست این اتفاقات مجددا تکرار شود. از این رو بترانس را باید بیشتر زیر نظر داشت.

* در گروه پتروشیمی، اصلاح عجیب در نماد پتروشیمی پردیس را داشتیم. سهمی که اکنون با P/E-ttm حدود 3.2 واحدی معامله می‌شود. هر چند که همه می‌دانیم با رشد نرخ خوراک و افت قیمت اوره در بازارهای جهانی، سود شپدیس کاهشی خواهد بود اما فراموش نکنیم که سال مالی شرکت منتهی به 31 شهریور است و لذا شرکت برای سال جاری احتمالا کف سود 3.000 تومانی را محقق کند. به لحاظ تکنیکی، محدوده 13.800 تومانی حمایت بسیار محکمی برای شپدیس است. از این رو می‌توان در منفی اقدام به خرید شپدیس نمود و حمایت یاد شده را به عنوان نقطه حد ضرر لحاظ کرد. در کنار شپدیس، شیراز و شاراک هم در منفی‌ها ریسک خاصی نخواهند داشت.

* در تک سهم‌ها اشاره به اپرداز داشته باشیم که روز گذشته (بعد از چند روز افزایش در حجم و ارزش معاملات و همزمان با تشکیل واگرایی مثبت) به قیمت‌های درصد مثبت و صف خرید رسید؛ هر چند که فشار نسبی عرضه در کلیت بازار، عاملی برای عرضه صف خرید اپرداز بود. به نظر اپرداز تا قیمت‌های 730 تومانی رشد کند. در ادامه یک اصلاح موقت دیگر را تجربه کند و پس از آن رالی صعودی اصلی خود را با هدف نخست 900 تومانی آغاز نماید. از این رو توصیه می‌شود تحرکات این نماد را بیشتر زیر نظر داشته باشید.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه سیمانی، ساوه پس از دوره اصلاح که عمدتا در بُعد زمان نیز رخ داد، باری دیگر با افزایش تقاضا همراه شده و میل به گذر از سقف 15.500 تومانی و حرکت به سمت تارگت 17.500 تومانی را دارد. شرکت سیمان ساوه در خرداد ماه به درآمد فروش 2,671 میلیارد ریالی دست یافته که نسبت به اردیبهشت کاهش کاهش 12 درصدی داشته است. جمع مبلغ فروش شرکت در دوره 3 ماهه به 7,601 میلیارد ریال رسیده که افزایش 123 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. سیمان ساوه در این ماه 217,054 تن سیمان خاکستری را به فروش رساند که افزایش 20% را نسبت به ماه گذشته و افزایش 35% را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد؛ همچنین میانگین نرخ فروش این محصول نسبت به ماه قبل افزایش 7 درصدی داشته است. سیمان ساوه در خرداد ماه 32,681 تن سیمان سفید را به فروش رساند که افزایش 18 درصدی را نسبت به ماه گذشته و افزایش 4 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد؛ همچنین میانگین نرخ فروش این محصول نسبت به ماه قبل 3 درصد کاهش داشته است. در معاملات بورس کالا، آخرین نرخ فروش سیمان تیپ ۲ کیسه 10,382 هزار ریال و سیمان سفید فله 25,752 هزار ریال در هر تن گزارش شده است.

* در گروه فولادی به سراغ هرمز می‌رویم که پس از اصلاح جدی اخیر، سطح 770 تومانی را به عنوان یک حمایت مهم شناخته و لذا انتظار می‌رود پس از کمی اصلاح زمانی و دست به دست شدن، رشد قیمت سهم و برگشت به کانال 1.000 تومانی را داشته باشیم. شرکت فولاد هرمزگان جنوب در خردادماه به درآمد فروش 32.520 میلیارد ریالی دست یافته که نسبت به ماه قبل 6.3 درصد افزایش را نشان می‌دهد. جمع مبلغ فروش این شرکت در دوره 3 ماهه بهار به 86.300 میلیارد ریال رسیده که جهش جالب توجه 77 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. فولاد هرمزگان در خرداد ماه 163 هزار تن تختال را به فروش رساند که 1 درصد افزایش را نسبت به ماه گذشته و 54 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد؛ همچنین نرخ فروش این محصول نسبت به ماه اردیبهشت افزایش 5 درصدی داشته است. در معاملات بورس کالا، آخرین نرخ فروش تختال 19.1 میلیون تومان گزارش شده است. هرمز برای سال جاری با جهش جدی سود مواجه خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24