Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

هفته ها می گذرند و سرمایه گذاران همچنان به تابلوها و گزارش ها از اقتصادهای بزرگ چشم دوخته اند. هفته پیش خبرهای خوب از اقتصاد آمریکا سبب نگرانی سرمایه گذاران شد و عملکرد بورس این کشور منفی شد. دوران عجیبی است. خبرها خوب تاثیرات منفی دارد. بازار نفت در وضعیت نه چندان مطلوب قرار دارد و رشد قیمت ها به جای آنکه سبب خوشحالی شود سبب نگرانی می شود! بازارهای دیگر هم هر کدام در وضعیت خاص خود قرار دارند. در مطلب حاضر تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو، چند پیش بینی درباره آینده، وضعیت بازارها و عوامل اصلی نگرانی ها بیان شده است.

باز هم نگرانی و سردرگمی

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بورس آمریکا منفی بود البته روز جمعه شاخص ها کمی رشد کردند. نگرانی ها درباره تصمیم بانک مرکزی در حوزه سیاست های پولی سبب کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. روز جمعه سهام انرژی رشد کرد زیرا قیمت نفت بالا رفته البته درباره افق بازار نفت دیدگاه های گوناگون مطرح است.

یکی از تحلیلگران می گوید: "سرمایه گذاران از اینکه اقتصاد مستحکم است خشنود هستند اما استحکام اقتصاد احتمال افزایش مجدد نرخ های بهره را بالا می برد و سبب نگرانی سرمایه گذاران می شود. در واقع خبرهای مثبت به نوعی خبر منفی محسوب می شوند. هر خبر مثبت بویژه از بازار کار، خرده فروشی و شاخص اعتماد سرمایه گذاران سبب نگرانی می شود. این یعنی در دوران کنونی، اخبار مثبت تاثیر منفی بر بازار دارد."

هفته پیش رو

در روزهای آینده مانند هفته های قبل داده های مهم از اقتصاد آمریکا، اروپا و چین در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و محتوای این گزارش ها بر رفتار بازارها تاثیر خواهد گذاشت. در حال حاضر عواملی برای نگرانی وجود دارد که از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته است و شاهد عملکرد منفی بورس ها هستیم. بیشترین تاثیر از سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا نشات می گیرد. داده های مثبت احتمال افزایش مجدد نرخ های بهره را بالا می برد. افزایش نرخ های بهره به اقتصاد آمریکا و جهان لطمه وارد می کند. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و وضعیت برخی بازارها اشاره می کنیم.

تقویم اقتصاد جهان

روز دوشنبه یک روز آرام است و صرفا بازده تولید صنعتی در ایتالیا منتشر می شود.

روز سه شنبه وضعیت اشتغال در انگلستان، نرخ تورم در اسپانیا،سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین، شاخص اعتماد اقتصادی در آلمان و تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته گذشته منتشر خواهد شد. قیمت نفت هفته قبل کمی رشد کرد و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان قیمت هر بشکه نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 90.44 دلار و 87.25 دلار قرار گرفت.

تحولات در بازار نفت نشان می دهد اقدامات اوپک پلاس و دو عضو مهم این ائتلاف یعنی عربستان و روسیه موثر بوده و بازار احساس می کند کسری افزایش خواهد یافت. در نتیجه شاهد رشد قیمت ها هستیم. اوپک پلاس کاهش عرضه را تا پایان سال جاری تمدید کرده بنابراین امیدی به رشد عرضه نیست. بسیاری از تحلیلگران نسبت به تاثیر منفی افزایش قیمت نفت بر اقتصاد جهان هشدار داده اند اما اعضاء اوپک پلاس توجهی به این هشدارها ندارند. باید دید سال جدید میلادی این ائتلاف چه تصمیمی درباره عرضه خواهد گرفت.

روز چهارشنبه نرخ رشد اقتصاد و وضعیت تولید صنعتی انگلستان، تولید صنعتی منطقه یورو و نرخ تورم در آمریکا اعلام می شود. این داده ها بر ارزش دلار، یورو و پوند موثر خواهند بود و احتمالا شاهد تغییرات بزرگ در بازارها خواهیم بود. نرخ تورم آمریکا از بالای 9 درصد در ژوئن سال پیش به 3.2 درصد در ماه ژوییه رسید اما به دلیل وضعیت خوب بازار کار، فشارهای تورمی ادامه پیدا کرده است. درباره اقداماتی که از این پس بانک مرکزی آمریکا انجام خواهد داد دیدگاه های مختلف وجود دارد. احتمالا در یکی از سه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی تا پایان سال جاری میلادی نرخ های بهره بالا برده خواهد شد و سپس از اواسط سال آینده به تدریج نرخ ها پایین آورده می شود. این یک سناریوی مطلوب برای سرمایه گذاران است زیرا با تحقق آن رکودی رخ نخواهد داد و تورم کاهش می یابد. همچنین وضعیت بورس ها خوب خواهد بود.

روز پنجشنبه وضعیت بازار کار آمریکا در هفته پیش، تغییرات خرده فروشی و شاخص بهای تولیدکننده در این کشور مشخص خواهد شد. هر سه گزارش بسیار مهم هستند و بر تصمیم بانک مرکزی در حوزه نرخ های بهره تاثیر می گذارند. سرمایه گذاران بسیار مایلند نقشه سیاست های پولی بانک مرکزی را بدانند زیرا در این حالت ابهام های کمتری وجود خواهد داشت و بهتر می توان تصمیم گرفت اما آینده برای بانک مرکزی نیز نامشخص است. در این روز همچنین نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار خواهد شد. وضعیت اقتصاد اروپا خوب نیست و بانک مرکزی بر سر دوراهی قرار دارد. اگر نرخ های بهره بالاتر برده شود تا تورم مهار شود ریسک رکود بالا می رود و اگر نرخ های بهره تغییر نکند تورم ادامه پیدا خواهد کرد.

روز جمعه چهار گزارش از اقتصاد چین منتشر می شود: شاخص بهای مسکن، سرمایه گذاری ثبات، تغییرات تولید صنعتی و وضعیت خرده فروشی. این داده ها نشان خواهند داد وضعیت اقتصاد چین در ماه پیش به چه شکل بوده است. اقتصاد چین وضعیت مناسب ندارد و دولت برای رفع نگرانی ها اقدامات موثر و راضی کننده انجام نداده است. در این روز همچنین در آمریکا وضعیت صادرات و واردات، تولید صنعتی، شاخص اعتماد مصرف کنندگان و شاخص تولید کارخانه ای امپایراستیت نیویورک اعلام می شود. این یک روز مهم است و انتظار می رود هیجان بازارها در این روز هم زیاد باشد.

در حال حاضر درباره تنش های ژئوپلیتیک، ضعف اقتصاد چین و اروپا، افزایش مکرر نرخ های بهره در آمریکا و تبعات جنگ اوکراین نگرانی وجود دارد و سرمایه گذاران چاره ای جز احتیاط ندارند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24