Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

هفته پیش یک متغیر جدید به فهرست متغیرهای موثر بر بازارها اضافه شد و شاهد اثرگذاری این عامل بر بازارها بویژه بازار ارزهای معتبر، بازار نفت و بازار طلا بودیم. سناریوهای گوناگون درباره سرنوشت تنش ها در خاورمیانه مطرح است. در مطلب حاضر درباره اثرات این تنش ها بر بازارهای مختلف به نکاتی اشاره شده و سناریوهای مثبت و منفی ..

چند نکته درباره اثرات تحولات ژئوپلیتیک بر بازارها

بورس24 : هفته گذشته یک هفته پرهیجان بود و به نظر می رسد در هفته پیش رو هم وضعیت به همین شکل باشد. هفته پیش نوسان های بزرگ در شاخص دلار، قیمت نفت و قیمت طلا رخ داد و در بورس های بزرگ سرمایه گذاران مجبور بودند بر اخبار تنش ها در خاورمیانه و داده ها از اقتصادهای بزرگ تمرکز کنند. به دلیل تنش ها، جذابیت طلا، ین و فرانک سوییس افزایش یافت. این ارزها حوزه های امن سرمایه گذاری در دوران های بحرانی هستند. عملکرد شاخص دلار هفته پیش مثبت بود و ارزش فرانک سوییس در برابر یورو به بالاترین میزان در یک سال اخیر رسید. انتظار می رود این جذابیت در هفته پیش رو ادامه پیدا کند البته اگر تنش ها شدت یابد.

از سوی دیگر ارزهای حساس به ریسک از جمله دلار استرالیا زیر فشار قرار گرفتند و احتمالا در هفته پیش رو این وضعیت ادامه خواهد داشت.

روز جمعه قیمت طلا رشد چشمگیر داشت و در نظرسنجی کیتکو، هم تحلیلگران و هم سرمایه گذاران پیش بینی کرده اند این هفته هم قیمت فلز زرد بالا خواهد رفت. بازار نفت هم هفته پیش وضعیت خوبی داشت و قیمت ها بالا رفت.

ابهام های عمیق

در حال حاضر درباره سرنوشت جنگ در مناطق اشغالی، سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا، وضعیت اقتصاد چین و ضعف در اقتصاد اروپا پرسش های متعدد و بدون پاسخ مطرح است. این ابهام سبب بی ثباتی بازارها می شود و تصمیم گیری را برای سرمایه گذاران سخت خواهد کرد.

اسراییل اعلام کرده حملات زمینی علیه غزه را شروع خواهد کرد. رایزنی ها بین سیاستمداران کشورهای منطقه و قدرت های بزرگ ادامه دارد. یک جنگ فراگیر در منطقه حتی اگر مدت کوتاه ادامه داشته باشد اثرات ماندگار بر بازارها و اقتصاد جهان خواهد داشت و ریسک رکود را بالا می برد. این یک عامل جدید برای نگرانی و سردرگمی سرمایه گذاران است. از پیش آنها درباره احتمال افزایش مجدد نرخ های بهره در آمریکا نگران بوده اند.

محیط کنونی اقتصاد و سیاست جهان بسیار نگران کننده است و معامله گران ارز نمی توانند تصمیم بگیرند. رویدادهای غیرمنتظره فراوان است و هر یک تاثیر خاص خود را بر بازارها دارد. در هفته های اخیر باوری که درباره تداوم افزایش نرخ های بهره در آمریکا و بالا باقی ماندن نرخ ها برای مدت طولانی وجود داشت به رشد مستمر شاخص دلار منجر شد. هفته پیش جنگ در مناطق اشغالی سبب آشوب در بازار ارزهای معتبر شد. ابهام اجاره نمی دهد سرمایه گذاران فعالیت مطمئن داشته باشند در نتیجه آنها عموما منتظر می مانند.

فعلا تنش های خاورمیانه متغیر مهم در معاملات بازار ارزهای معتبر است و البته این تنش ها بر بازار نفت، طلا و بورس ها هم تاثیر دارد.

سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا از وضعیت شاخص های اقتصادی تاثیر می پذیرد و طی هجده روز آینده یعنی تا برگزاری نشست بعدی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی، محتوای گزارش ها از اقتصاد بیشترین تاثیر را بر دلار خواهد داشت. در یک نظرسنجی، تحلیلگران متوسط نسبت یورو به دلار در هفته جاری و چهار هفته آینده را به ترتیب 1.0604 و 1.0609 پیش بینی کرده اند. این دو رقم برای نسبت پوند به دلار به ترتیب 1.2266 و 1.2277 پیش بینی شده است.

سناریوی غالب برای سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا این است که این نهاد دیگر نرخ های بهره را بالا نخواهد برد و از اواسط سال آینده پایین آوردن نرخ های بهره را شروع خواهد کرد. این یک سناریوی مثبت است و در صورت تحقق آن، احتمال رخ دادن رکود بسیار کم است و بازارها وضعیت خوبی خواهند داشت.

اما تحولات گوناگون می تواند مانع تحقق این سناریو شود. برای مثال اگر تنش ها در خاورمیانه گسترش یابد و قیمت نفت بالا رود بانک مرکزی آمریکا مجبور است نرخ های بهره را بالاتر ببرد و برای مدت طولانی تر آنها را بالا نگه دارد.

گسترش تنش ها در خاورمیانه یک سناریوی منفی است و تحقق آن بر بازارها و اقتصاد جهان تاثیر مخرب دارد. بیشترین تاثیر از ابهام نشات می گیرد. در محیط پر ابهام تصمیم گیری دشوار است و بازارها بی ثبات می شوند.

هفته پیش رو

در هفته پیش رو برخی داده های مهم از اقتصاد آمریکا، اروپا و چین منتشر می شود و این داده ها در کنار اخبار سیاسی و اظهارنظر مقامات بانک مرکزی آمریکا در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار خواهد داشت. پیش بینی شده این هفته شاخص دلار کاهش خواهد یافت اما رویدادهای ماه های اخیر به ما ثابت کرده که نمی توان درباره تحقق این پیش بینی ها مطمئن بود زیرا رویدادهای مختلف رخ می دهد و بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر می گذارد. یک نکته مهم این است که در حال حاضر ریسک های ژئوپولیتیک بزرگ ترین ریسک ها برای اقتصاد جهان هستند و بازار ارزهای معتبر از این ریسک تاثیر می پذیرند. تنش ها در خاورمیانه یک عامل کوتاه مدت یا میان مدت است در حالیکه سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا اثرات بلندمدت بر بازارها دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24