Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

هر روز صدها خبر جدید از وضعیت شاخص های اقتصادی جهان و تحولات ژئوپلیتک منتشر می شود و سرمایه گذاران دچار سردرگمی عمیق هستند. مدت هاست وضعیت به همین شکل است و برای مدتی طولانی شرایط به همین شکل خواهد بود. در حوزه مسایل ژئوپلیتیک به نظر می رسد جنگ در مناطق اشغالی وارد فاز جدید شده و بر تنش ها افزوده خواهد شد. از سوی دیگر در هفته پیش رو سرمایه گذاران با حجمی عظیم از داده های مهم از اقتصادهای بزرگ مواجه خواهند بود و سه بانک مرکزی نشست سیاستگذاری خواهند داشت. محیط بازارها بسیار مبهم است. در مطلب حاضر به تقویم اقتصاد جهان در هفته جاری، نکات مهم درباره برخی بازارها و .. اشاره شده است.

ورود به بطن حادثه!

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بورس آمریکا منفی بود و سه شاخص اصلی این بورس یعنی متوسط صنعتی داوجونز، استاندارد اند پورز و نزدک به ترتیب دو درصد، 2.6 درصد و 2.8 درصد کاهش یافتند. هفته پیش مهم ترین گزارش موثر بر بازارها گزارش نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری میلادی بود که روز پنجشنبه منتشر شد. محتوای این گزارش مثبت بود اما تردیدها درباره تداوم رشد بالای اقتصاد سبب شد تاثیر این گزارش بر بازارها اندک باشد. در این گزارش آمده بود اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 4.9 درصد در مقیاس سالانه رشد کرده است. این رقم بسیار بالاتر از پیش بینی اقتصاددان ها بود اما همانطور که گفته شد نرخ رشد در سه ماهه کنونی و فصول آینده بسیار پایین تر از فصل پیش خواهد بود و بدین ترتیب بانک مرکزی مجبور نیست سیاست های انقباضی را ادامه دهد. گزارش ها از اقتصاد آمریکا بر تمام بازارها تاثیر می گذارد و سرمایه گذاران باید بر این گزارش ها تمرکز کنند. در هفته ها و ماه های آینده بازارها از عواملی نظیر تحولات اقتصاد چین، تنش ها در مناطق اشغالی، وضعیت کلی اقتصاد چین، سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپا تاثیر می پذیرند.

در هفته پیش رو نه تنها گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا، اروپا و چین منتشر می شود بلکه سه بانک مرکزی بزرگ نشست سیاستگذاری خواهند داشت و این یعنی هیجان بازارها در روزهای آینده زیاد خواهد بود. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و برخی نکات مهم درباره بازارها اشاره می کنیم.

تقویم اقتصاد جهان

روز دوشنبه نرخ رشد اقتصاد آلمان در سه ماهه سوم امسال، نرخ تورم در اسپانیا و آلمان، شاخص فعالیت های تولیدی فدرال رزرو دالاس آمریکا و پنج شاخص از اقتصاد منطقه یورو منتشر می شود: شاخص جو تجاری، شاخص اعتماد مصرف کنندگان، شاخص اعتماد در بخش خدمات و تولید کارخانه ای و شاخص اعتماد اقتصادی. محتوای این گزارش ها بر بازارها تاثیر می گذارند و هر گزارش مثبت سبب نگرانی درباره تداوم سیاست های انقباضی بانک های مرکزی می شود. هفته قبل بانک مرکزی اروپا در نشست خود تغییری در نرخ های بهره ایجاد نکرد. ریسک رکود در اقتصاد اروپا بالاست.

روز سه شنبه وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات چین مربوط به ماه جاری مشخص می شود. همچنین نشست سیاستگذاری بانک مرکزی ژاپن برگزار خواهد شد. در این روز در آلمان، شاخص بهای واردات و وضعیت خرده فروشی اعلام می شود. در ایتالیا و فرانسه نرخ تورم اعلام خواهد شد. همچنین نرخ رشد منطقه یورو در سه ماهه سوم امسال و شاخص اعتماد مصرف کنندگان در آمریکا اعلام می شود. تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته پیش نیز در همین روز اعلام می شود. روز گذشته در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان قیمت هر بشکه نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 90 دلار و 85 دلار قرار گرفت. عملکرد بازار نفت هفته پیش منفی بود. در سه هفته اخیر که جنگ در مناطق اشغالی شروع شده یک عامل جدید به عوامل موثر بر بازار نفت اضافه شده است. جنگ ادامه دارد و بعید نیست بر شدت آن افزوده شود. اگر جنگ به کشورهای دیگر خاورمیانه گسترش یابد وضعیت بازار نفت بحرانی خواهد شد.

روز چهارشنبه نخستین روز ماه جدید میلادی است و مهم ترین رویداد این روز مشخص شدن نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا و سخنان رییس بانک مرکزی است. پیش بینی شده در این نشست تغییری در نرخ های بهره ایجاد نخواهد شد اما سخنان آقای پاول بسیار مهم است و می تواند تحولاتی در بازارها بوجود آورد. در این روز همچنین وضعیت بخش تولید کارخانه ای چین و آمریکا در ماه جاری مشخص می شود. هفته پیش برخی خبرها از عزم دولت چین برای حمایت از اقتصاد این کشور منتشر شد اما این خبرها تاثیری بر بازارها نداشت زیرا برنامه های یاد شده به اندازه کافی بزرگ نیستند و تاثیر فوری بر اقتصاد و بازارها ندارند. سال جاری اقتصاد چین حداکثر 5 درصد رشد می کند و سال آینده نرخ رشد پایین تر خواهد بود. روز جمعه قیمت فلزات پایه رشد کرد و قیمت هر تن مس و روی به ترتیب در سطح 8100 دلار و 2480 دلار قرار گرفت.

روز پنجشنبه نشست سیاستگذاری بانک مرکزی انگلستان برگزار می شود. همچنین در آمریکا وضعیت بازار کار در هفته پیش اعلام خواهد شد. به احتمال زیاد در نشست بانک مرکزی انگلستان نرخ های بهره تغییر نخواهند کرد. ریسک رکود برای اقتصاد اروپا بالاست و بانک های مرکزی ترجیح می دهند منتظر تاثیرگذاری افزایش نرخ های بهره بمانند. تورم به شکل تدریجی کاهش خواهد یافت.

روز جمعه مهم ترین گزارش، گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه جاری میلادی است. محتوای این گزارش یک مبنا برای تصمیم گیری بانک مرکزی درباره نرخ های بهره است. تاب آوری بازار کار یک عامل کند بودن کاهش نرخ تورم است. در این روز همچنین وضعیت بخش های خدمات در اقتصاد آمریکا، چین و انگلستان در ماه جاری مشخص می شود. این بخش نسبت به بخش تولید کارخانه ای وضعیت بهتری دارد.

همانطور که مشاهده می شود هفته پیش رو یک هفته بسیار مهم است. در روزهای آینده هم داده های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و هم اخبار تحولات خاورمیانه بر بازارها تاثیر خواهد داشت. تاثیر نشست بانک های مرکزی را نیز نباید فراموش کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24