Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

هفته گذشته عملکرد بورس آمریکا و برخی بورس های بزرگ دیگر مثبت بود و جو بازار به دلیل گزارش مطلوب از وضعیت نرخ تورم آمریکا مثبت شده است اما مسلما نباید تصور کرد ریسک ها از میان رفته اند و همه چیز سامان یافته است. سرمایه گذاران مجبور هستند همچنان بر داده ها از اقتصاد و اخبار سیاسی تمرکز کنند. مسیر بازارها ممکن است به هر دلیل تغییر کند. در مطلب حاضر به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو، وضعیت برخی بازارها و .. اشاره شده است.

لبخند بازار به سرمایه گذاران!

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بورس آمریکا مثبت بود و سه شاخص اصلی این بورس یعنی متوسط صنعتی داوجونز، استاندارد اند پورز و نزدک به ترتیب 2 درصد، 2.6 درصد و 2.5 درصد رشد کردند. مهم ترین عامل رشد شاخص ها، گزارش مطلوب از نرخ تورم در ماه قبل بود که روز سه شنبه منتشر شد و امیدواری به معکوس شدن سیاست های انقباضی را بیشتر کرد. در این گزارش آمده بود ماه پیش نرخ تورم بیش از انتظار اقتصاددان ها کاهش یافته است.

بدین ترتیب بانک مرکزی می تواند سیاست های انقباضی را زودتر از اواسط سال آینده معکوس کند. در انگلستان نیز ماه پیش نرخ تورم کمتر از پیش بینی ها بود و این یعنی در دو سوی اقیانوس اطلس، بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی آمریکا می توانند با خیال راحت گزینه بالا بردن نرخ های بهره را کنار گذارند و احتمالا از سه ماهه دوم سال جدید پایین آوردن نرخ های بهره شروع خواهد شد. اگر این پیش بینی تحقق یابد ریسک رکود کمتر می شود و وضعیت شرکت ها قطعا بهتر خواهد بود البته اگر اتفاق جدیدی رخ دهد آنگاه شرایط تغییر خواهد کرد.

فعلا جو بازارها مثبت است. سال آینده سال شروع کاهش نرخ های بهره است اما زمان شروع این کاهش اهمیت بالایی دارد. گمانه زنی ها درباره این زمان ادامه دارد البته باید زمان بگذرد و داده های جدید از اقتصاد منتشر شود تا بتوان زمان احتمالی شروع کاهش نرخ های بهره را تخمین زد.

هفته پیش رو

در هفته پیش رو مجموعه ای از داده ها از اقتصاد آمریکا و اروپا منتشر می شود و نیز گزارش نشست قبلی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر خواهد شد. این هفته هیجان بازارها کمتر از هفته پیش است و سرمایه گذاران به ارزیابی شرایط ادامه خواهند داد.

تقویم اقتصاد جهان

روز دوشنبه نشست سیاستگذاری بانک مرکزی چین برگزار خواهد شد و شاخص بهای تولیدکننده در آلمان و وضعیت بخش ساخت و ساز در منطقه یورو مشخص خواهد شد. بعید است برنامه های بزرگ حمایتی در چین اجرا شود. نرخ هدف رشد اقتصاد چین در سال جاری حدود 5 درصد است و این نرخ تحقق خواهد یافت. هفته پیش نوسان قیمت فلزات پایه بزرگ نبود و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان قیمت هر تن مس و روی به ترتیب در سطح 8300 دلار و 2560 دلار قرار گرفت. گزارش های جدید از اقتصاد چین امیدوارکننده نیستند یعنی نرخ رشد اقتصاد در سال جاری همان 5 درصد است و دولت چین برنامه ای برای بالا بردن نرخ رشد ندارد. پیش بینی شده سال آینده نرخ رشد اقتصاد چین پایین تر از امسال خواهد بود.

روز سه شنبه در آمریکا شاخص فعالیت های ملی فدرال رزرو شیکاگو، فروش مسکن، تغییرات ذخیره نفت در هفته پیش و گزارش نشست قبلی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی منتشر خواهد شد. محتوای این گزارش مهم است زیرا نشان می دهد اعضاء بانک مرکزی چه دیدگاهی درباره وضعیت اقتصاد و نرخ های بهره دارند. در حال حاضر این باور وجود دارد که نرخ تورم در حال کاهش است و بانک مرکزی حداکثر اواسط سال آینده پایین آوردن نرخ های بهره را شروع خواهد کرد. هفته پیش قیمت نفت کمی کاهش یافته و روز جمعه در پایان معاملات قیمت هر بشکه نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب 80.5 دلار و 75.6 دلار بود. هفته پیش عملکرد بازار نفت منفی بود.

روز چهارشنبه سفارش کالاهای بادوام و وضعیت بازار کار آمریکا در هفته گذشته مشخص خواهد شد. داده هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر می شود مبنای تصمیم گیری این نهاد درباره نرخ های بهره است.

روز پنجشنبه بازارهای آمریکا به مناسبت روز شکرگزاری تعطیل هستند اما وضعیت بخش خدمات و تولید کارخانه ای آلمان، منطقه یورو و انگلستان در ماه جاری مشخص می شود. این داده ها مقدماتی هستند اما تصویری از وضعیت این دو بخش مهم ترسیم می کنند. ضعف اقتصاد اروپا بیش از اقتصاد آمریکاست و ریسک رکود در اقتصاد اروپا بالاتر است. احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا و اروپا نزدیک صفر است. سه بانک مرکزی مشغول ارزیابی شرایط برای تصمیم گیری درباره زمان شروع کاهش نرخ های بهره هستند. احتمالا از اواسط سال آینده کاهش نرخ های بهره شروع خواهد شد.

روز جمعه نرخ رشد اقتصاد آلمان و وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات آمریکا در ماه جاری مشخص خواهد شد. گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر می شوند اگر مثبت باشند شاخص دلار رشد خواهد کرد. هفته پیش شاخص دلار کاهش یافت و پیش بینی شده در هفته پیش رو عملکرد آن مثبت است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24