Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

عملکرد بازار مس در روزهای اخیر مثبت بوده اما بازار نیکل در وضعیت نامطلوب قرار گرفته است. بررسی علل رشد قیمت مس و افق آن به سرمایه گذاران کمک می کند محکم تر قدم بردارند. آگاهی از دیدگاه تحلیلگران بسیار ضروری است. در مطلب حاضر به وضعیت کنونی و آینده بازار مس و کل مجموعه فلزات پایه اشاره شده است.

بررسی افق بازار فلزات پایه در سال جدید

بورس24 : در روزهای گذشته عملکرد فلزات پایه بسیار متفاوت بوده است. قیمت مس رشد چشمگیر داشته و به 8450 دلار یعنی بالاترین میزان در 10 ماه اخیر رسیده اما قیمت نیکل و قلع کاهش یافته است. وضعیت بازارها در آستانه شروع سال جدید میلادی و تحولات در سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا و سیاست های دولت چین پیچیده است. از دید تحلیلگران، نوسان های بزرگ در بازارها ادامه پیدا خواهد کرد و پیش بینی آینده دشوار است با این حال می توان بر مبنای وضعیت کنونی اقتصاد جهان، حدس هایی درباره آینده زد. به دلیل سرعت بالای تحولات ضروری است رویدادها پیوسته به دقت بررسی شوند. در ادامه به چند نکته درباره وضعیت بازار مس و کل فلزات پایه اشاره می کنیم.

رشد قیمت مس در روزهای اخیر دلایل مختلف دارد. یکی از این دلایل بسته شدن یک معدن بزرگ در پاناماست که سبب نگرانی سرمایه گذاران درباره کافی بودن عرضه در سال جدید میلادی شده است. سهم این معدن از عرضه جهانی مس 1.5 درصد است. طرفداران محیط زیست با ادامه فعالیت این معدن مخالف هستند و اخیرا تظاهرات های گسترده برای تعطیلی آن انجام شده است.

یکی از تحلیلگران می گوید: "این یک اتفاق مهم است و سبب افزایش ابهام ها درباره افق عرضه می شود. اگر در ماه های آینده چند مورد دیگر از این تعطیلی ها رخ دهد آنگاه بازار با کسری مواجه خواهد شد." اوایل سال جاری میلادی قیمت مس بسیار بالاتر از حالا بود زیرا در آن زمان تصور می شد تقاضا به سرعت رشد خواهد کرد. افت قیمت ها حاصل ضعف اقتصاد چین و افت فعالیت ها در بخش تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ است. رشد اخیر قیمت ها حاصل نگرانی درباره اختلال در عرضه و پیش بینی رشد تقاضا به دلیل افزایش تولید انرژی های تجدیدپذیر است. مس فلز اصلی در بخش توسعه خطوط انتقال برق، تولید پنل های خورشیدی، توربین ها و مراکز ذخیره انرژی است.

نگرانی ها درباره رخ دادن اختلال های بزرگ تر در تولید مس منطقی است. واقعیت این است که تظاهرات های طرفداران محیط زیست، افزایش هزینه ها و ملی شدن صنایع سبب دشوار شدن اجرای پروژه های معدنی شده است. از سوی دیگر بر اعتصاب های کارگری افزوده شده است و این یعنی اختلال بیشتر در تولید.

معدنی که در پرو تعطیل می شود یکی از بزرگ ترین معادن مس جهان است اما به دلیل اعتصاب های مکرر میزان تولید از این معدن برابر ظرفیت آن نبوده است. آمارها نشان می دهد در 5 سال اخیر میزان اعتصاب ها بالاتر از متوسط دو دهه اخیر بوده است.

در هفته های اخیر افت شاخص دلار و برنامه ای که دولت چین برای حمایت از بخش مسکن معرفی کرده نیز در رشد قیمت مس موثر بوده است.

یک عامل موثر بر وضعیت بازار فلزات پایه و کل بازار مواد خام، شرایط اقتصاد جهان در سال جدید میلادی است. تقریبا تمامی نهادهای تحلیلگر و بانک های سرمایه گذاری معتقدند سال جدید نرخ های رشد در اقتصادهای بزرگ پایین تر از امسال خواهد بود. البته اگر نرخ های بهره در آمریکا و اروپا پایین آورده شود و وضعیت اقتصاد چین با ثبات باشد آنگاه وضعیت بازار مواد خام بهتر خواهد شد.

در یک نظرسنجی تحلیلگران گفتند کاهش عرضه مس از سوی پرو و پاناما می تواند بازار جهانی مس را به کسری بکشاند. از دید آنها اگر اختلال ها رفع نشود بازار سال آینده با کسری مواجه می شود یا عرضه برابر تقاضا خواهد بود. تحلیلگر موسسه مک کواری می گوید: "اگر معدن پاناما برای همیشه بسته شود سال آینده بازار جهانی مس دچار کسری خواهد شد." تحلیلگر بانک مریل لینچ معتقد است سال آینده بازار مس 150 هزار تن کسری خواهد داشت. این رقم در مقایسه با مصرف سالانه جهانی مس بسیار اندک است اما هنگامیکه بازار از مازاد به کسری تغییر وضعیت می دهد اثرات این تحول بر قیمت ها مشاهده خواهد شد.

عامل دیگری که بر قیمت فلزات پایه اثر دارد وضعیت بخش تولید کارخانه ای جهان است. افزایش نرخ های بهره در آمریکا و ده ها اقتصاد دیگر سبب کاهش فعالیت ها در این بخش شده است و این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد زیرا نرخ های بهره برای مدت طولانی بالا باقی خواهند ماند تا تورم بطور قطع مهار شود. ضعف بخش تولید کارخانه ای به تقاضا برای مواد خام لطمه می زند.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارشی جدید پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سال جاری و سال آینده را به ترتیب 2.4 درصد و 1.5 درصد اعلام کرده است. این دو رقم 0.2 درصد بالاتر از پیش بینی قبلی این نهاد هستند اما نرخ رشد سال جدید بسیار پایین تر از امسال خواهد بود. پیش بینی جدید این نهاد از رشد اقتصاد جهان در سال جاری 2.9 درصد است. سال آینده این رقم 2.7 درصد خواهد بود.مارها نشان میدد در 5 در

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24