Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به آخرین هفته سال جاری میلادی رسیده ایم و طی 12 ماه اخیر تحولات بسیار بزرگ در اقتصاد و صحنه سیاسی جهان رخ داده که اثرات ماندگار بر بازارها داشته است. و یک نکته مهم این است که تحلیلگران معتقدند سال چدید میلادی سالی پرهیجان تر خواهد بود. سناریوهای گوناگون درباره 12 ماه آینده مطرح است و پیش بینی آینده آسان نیست. در مطلب حاضر به وضعیت کنونی بازارها، بهترین سناریو برای سال جدید و چند نکته مهم اشاره شده است.

به پایان آمد این دفتر!

بورس24 : هفته گذشته عملکرد برخی بورس های بزرگ از جمله بورس آمریکا مثبت بود و در بورس این کشور سه شاخص متوسط صنعتی داوجونز، استاندارد اند پورز و نزدک برای هشتمین هفته پی در پی رشد کردند البته میزان رشد آنها زیاد نبود و به نظر می رسد اکنون در پایان سال جاری میلادی، سرمایه گذاران مشغول ارزیابی شرایط و برنامه ریزی برای سال جدید هستند.

سال جاری عوامل متعدد بر بازارها تاثیر گذاشته اند اما در حوزه مسایل اقتصادی، مهم ترین عاملی که بر رفتار سرمایه گذاران اثر داشته توقف افزایش نرخ های بهره در آمریکا و اروپا و پیش بینی شروع کاهش نرخ ها در سال جدید میلادی است.

سیاست های دو بانک مرکزی یعنی بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپا از وضعیت شاخص های اقتصادی تاثیر می پذیرد بنابراین طبیعی و منطقی است که سرمایه گذاران بر داده ها از اقتصاد تمرکز دارند. داده هایی که از سرد شدن اقتصاد حکایت داشته باشند امید به شروع کاهش نرخ های بهره در آینده نزدیک را بالا می برند و تاثیر این گونه داده ها بر بورس و اقتصاد مثبت است.

هفته پیش یک معیار از وضعیت تورم در آمریکا مربوط به ماه پیش سبب خشنودی و امیدواری سرمایه گذاران شد زیرا رقم این معیار از تورم پایین تر از پیش بینی ها بود و این یعنی بانک مرکزی می تواند در آینده نزدیک کاستن از نرخ های بهره را شروع کند زیرا فشارهای تورمی در حال کاهش هستند. البته یک نکته بسیار مهم این است که هنوز هیچ چیز قطعی نیست. هفته پیش برخی مقامات ارشد بانک مرکزی آمریکا گفتند بحث درباره کاهش نرخ های بهره هنوز زود است.

در بیانیه پایانی نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا به احتمال سه بار کاهش نرخ های بهره در سال جدید میلادی اشاره شده بود اما سرمایه گذاران معتقدند نرخ ها سال آینده بیش از شش بار و در مجموع حداقل 1.5 درصد پایین آورده می شود. در سال 2025 و 2026 نیز هر سال به همین میزان نرخ ها پایین آورده خواهد شد طوری که در پایان سال 2026 نرخ های بهره در محدوده 1.25 درصد قرار خواهد داشت.

بهترین سناریو

سناریوهای گوناگون درباره مسیر سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا و وضعیت بورس و اقتصاد این کشور مطرح است. بهترین سناریو این است که تنش های ژئوپلیتیک کاهش یابد، قیمت نفت رشد نکند، بانک مرکزی آمریکا از اوایل سال جدید کاستن از نرخ های بهره را شروع کند و نرخ تورم کاهش یابد. تحقق این سناریو سبب رونق بورس و اقتصاد می شود و جو اقتصاد جهان را مثبت می کند.

اما تحلیلگران معتقدند احتمال رخ دادن همزمان این رویدادها اندک است و بهتر است واقع بین باشیم. واقعیت این است که نشانه هایی از شدت پیدا کردن تنش های ژئوپلیتیک نمایان شده و درباره شروع کاهش نرخ های بهره در آمریکا در آینده نزدیک تردید جدی وجود دارد. از سوی دیگر تقریبا همه تحلیلگران معتقدند سال جدید میلادی اقتصاد جهان دچار ضعف خواهد بود زیرا نرخ های بهره در آمریکا بالاست و کاهش آن بسیار تدریجی خواهد بود یعنی پیش بینی می شود در سه سال آینده هر سال نرخ های بهره 1.5 درصد کاهش یابد. این کاهش تدریجی، رونق بورس و اقتصاد را تضمین نمی کند.

از سوی دیگر، اقتصاد چین سال جدید وضعیت بدتری نسبت به امسال خواهد داشت و اساسا رشد بالای اقتصادی اولویت دولت چین نیست. این بدان معناست که بعید است بازار مواد خام رشد پایدار داشته باشد. در واقع سه سال آینده دوران اصلاح ناترازی های اقتصاد جهان است که در اثر دوران طولانی نرخ های پایین بهره و همه گیری کرونا بوجود آمده اند. جو کلی اقتصاد جهان مثبت است زیرا سال جدید بسیاری از بانک های مرکزی نرخ های بهره را پایین خواهند آورد و این سبب رونق می شود و ریسک رکود کاهش می یابد. البته به سرمایه گذاران توصیه می شود برای رویدادهای غیرمنتظره بزرگ با اثرات فراگیر بر بازارها آمادگی داشته باشند.

هفته پیش رو

این هفته آخرین هفته سال جاری میلادی است و برخی روزها بازارها تعطیل هستند. برای مثال فردا بازارهای آمریکا، انگلستان و آلمان تعطیل هستند و انتظار می رود حجم معاملات در کل هفته اندک باشد. این هفته تقویم اقتصاد جهان خلوت است و صرفا وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل و فروش مسکن در این کشور، برخی داده ها از اقتصاد ژاپن و قیمت مسکن در انگلستان منتشر می شود. البته هفته آینده داده های بسیار مهم از اقتصاد چین، آمریکا و اروپا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24