Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به نظر می رسد سال جاری میلادی بیش از میزانی که تصور می شود پرریسک خواهد بود و سرمایه گذاران باید برای تحولات بزرگ و غیرمنتظره آماده باشند. اکنون در ابتدای سال جاری بسیار ضروری است سناریوهای مختلف را زیر نظر داشته باشیم. هر سناریو تبعاتی برای بازارها و اقتصادها دارد و اثراتی بر سبدها می گذارد. در مطلب حاضر به سه سناریو درباره اافق اقتصاد آمریکا، برخی ریسک های مهم و نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد اشاره شده است.

سه سناریو درباره افق اقتصاد آمریکا و ریسک ها

بورس24 : این هفته بازارها نسبتا آرام بوده اند و این آرامش حاصل ابهام هایی است که درباره افق اقتصادهای بزرگ وجود دارد. اواخر سال پیش باور عمومی این بود که کاهش نرخ های تورم سبب می شود بانک مرکزی آمریکا، بانک مرکزی اروپا و ده ها بانک مرکزی دیگر بزودی نرخ های بهره را پایین آورند و سال جاری نرخ های بهره به میزان چشمگیر کاهش می یابد. این باور به رشد شاخص های بورس منجر شد اما برخی عوامل سبب شده تغییراتی در این باور ایجاد شود و طبیعی است که سرمایه گذاران نمی دانند مسیر سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ چیست.

در این میان مانند همیشه تحلیلگران تلاش می کنند سناریوهای مختلف را تعریف کنند و سرمایه گذاران بر مبنای این سناریوها و احتمال تحقق هر یک از آنها درباره ترکیب سبد دارایی خود تصمیم می گیرند.

یک سناریوی بسیار مثبت از سوی تحلیلگران بانک یو بی اس معرفی شده است. در این سناریو، وضعیت اقتصاد آمریکا خوب باقی می ماند، نرخ تورم کاهش می یابد و بانک مرکزی امسال شش بار و در مجموع 1.5 درصد نرخ های بهره را پایین خواهد آورد. این تحلیلگران برای اثبات احتمال بالای تحقق این سناریو به داده های بسیار خوب از بازار کار و برخی دیگر از شاخص های اقتصاد آمریکا اشاره کرده اند. واقعیت این است که در هفته های اخیر هم گزارش نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه پایانی امسال بسیار مثبت بوده و هم گزارش وضعیت بازار کار در ماه قبل. نرخ رشد اقتصاد بالاتر از پیش بینی ها بوده و احتمال رخ دادن رکود بسیار اندک است. از سوی دیگر ماه پیش تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در اقتصاد بسیار بالاتر از پیش بینی اقتصاددان ها بود. اگر این سناریو تحقق یابد وضعیت بورس آمریکا بسیار مثبت خواهد بود و سال جاری نیز سرمایه گذاران از حضور در این بازار سود خواهند برد. وضعیت خوب اقتصاد آمریکا طبیعتا به نفع اقتصاد جهان است.

سناریوی بعدی کمتر خوشبینانه است. در این سناریو تاثیر افزایش نرخ های بهره و بالا باقی ماندن آنها به تدریج بیشتر می شود و در سه ماهه دوم سال جاری شاهد افول نرخ رشد اقتصاد، رشد نرخ بیکاری و ضعف در شاخص های اقتصاد خواهیم بود. در این سناریو بانک مرکزی کاستن از نرخ های بهره را در ماه می شروع می کند و تا پایان سال 1.5 درصد از نرخ ها کاسته خواهد شد اما ضعف اقتصاد و کاهش مصرف شهروندان سبب می شود عملکرد بورس آمریکا خیلی خوب نباشد. البته در این سناریو نیز عملکرد بورس سال جاری مثبت خواهد بود.

در سناریوی سوم، ضعف اقتصاد آمریکا شدید خواهد بود و کاهش نرخ های بهره برای جلوگیری از رخ دادن یک رکود کافی نیست در نتیجه در نیمه دوم سال جاری رکود رخ می دهد و نهادهای سرمایه گذاری و بین المللی که اکنون درباره افق اقتصاد آمریکا خوشبین هستند مجبور می شوند دیدگاه و پیش بینی های خود را تغییر دهند. در این حالت سرمایه گذاران در بورس شاهد ضعف بازار خواهند بود و برای مدتی بازده شرکت ها منفی خواهد شد. در این سناریو ابهام ها سبب کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران و مصرف کنندگان می شود و برای مدتی اقتصاد دچار سکون می شود. تحولات در اقتصاد آمریکا به عنوان بزرگ ترین اقتصاد جهان اثرات فراگیر بر بازارها و اقتصادهای دیگر دارد و اگر این سناریو تحقق یابد اقتصاد جهان سال جاری رشد بسیار پایین تر از پیش بینی ها خواهد داشت. ضعف اقتصاد چین بر مشکلاتی که اقتصاد جهان با آنها مواجه است می افزاید و ممکن است شاهد رکود در اقتصاد اروپا نیز باشیم.

هشدار به بانک های مرکزی

اکنون که در ابتدای سال جاری میلادی هستیم نهادهایی نظیر سازمان توسعه و همکاری اقتصادی و صندوق بین المللی پول از بانک های مرکزی می خواهند برای شروع کاستن از نرخ های بهره عجله نکنند زیرا وضعیت اقتصادها خوب است و اگر سیاست های پولی بزودی و به سرعت معکوس شود تورم باز خواهد گشت و اوضاع اقتصاد جهان بی ثبات خواهد شد. این هشدارها می تواند شروع کاهش نرخ های بهره را به تعویق اندازد. سرمایه گذاران معتقدند نرخ های بهره بزودی پایین آورده نمی شود و به همین دلیل رشد شاخص های بورس کند و گاه معکوس شده است. رشد شاخص دلار نیز یکی از پیامدهای همین باور است.

برخی تحلیلگران به احتمال رخ دادن رویدادهای غیرمنتظره نظیر شدت پیدا کردن تنش ها در خاورمیانه، رکود در اقتصاد چین، اختلال شدید در زنجیره های بین المللی تامین، رشد پایدار قیمت نفت، تنش های سیاسی در آمریکا و .. اشاره کرده اند و معتقدند سال جاری یک سال بسیار پرریسک است.

به دلیل وجود احتمال های مختلف و ریسک ها، سرمایه گذاران فعلا نباید ریسک بالا بپذیرند و به نظر می رسد آنها به همین نتیجه رسیده اند زیرا شاهد ثبات در بازارها و احتیاط سرمایه گذاران هستیم. امروز نوسان شاخص های مالی، قیمت مواد خام و ارزش ارزهای معتبر بزرگ نبوده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24