Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته پیش عملکرد بورس آمریکا مثبت بود و جو بازارهای مالی مثبت شد زیرا به نظر می رسد شروع کاهش نرخ های بهره نزدیک است. در مطلب حاضر به وضعیت بازارها، تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و برخی نکات مهم که باید به آنها توجه کرد اشاره شده است.

بانک های مرکزی بازارها را نجات می دهند؟

بورس24 : هفته پیش عملکرد بورس آمریکا مثبت بود و سه شاخص استاندارد اند پورز، متوسط صنعتی داوجونز و نزدک به ترتیب 2.3 درصد، 2 درصد و 2.9 درصد رشد کردند. شاخص متوسط صنعتی داوجونز بهترین هفته را از سه ماه پیش تجربه کرد و علت اصلی ریسک پذیری سرمایه گذاران، خوشبینی درباره شروع کاهش نرخ های بهره در آمریکا از اواسط سال جاری میلادی است. در نشست هفته پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی تغییری در نرخ های بهره ایجاد نشد اما به سه بار کاهش نرخ ها در سال جاری اشاره شد و این یک خبر مثبت برای بورس بود.

اما آیا می توان درباره رونق بورس و بازارها در آینده مطمئن بود؟ پاسخ منفی است. یک نکته مهم این است که درباره سه بار کاهش نرخ های بهره تا پایان سال قطعیت وجود ندارد. در هفته ها و ماه های آینده هم داده های جدید از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و هم رویدادهای مختلف رخ می دهد که می تواند مسیر سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا را تغییر دهد. شاید وضعیت تورم به شکلی باشد که بانک مرکزی نتواند حتی یک بار نرخ های بهره را پایین آورد بنابراین نباید سرخوش و بیش از حد خوشبین بود.

عملکرد بورس آمریکا سال پیش و سال جاری میلادی تاکنون مثبت بوده و برخی تحلیلگران معتقدند سال جاری وضعیت بازار مثبت خواهد بود زیرا اقتصاد در مسیر درست در حرکت است و فرودی نرم خواهد داشت. شروع کاهش نرخ های بهره در ماه های آینده در برخی اقتصادهای بزرگ، به نفع بازارها خواهد بود.

هفته پیش رو

این هفته داده هایی از اقتصاد آمریکا و اروپا منتشر می شود و تعدادی از مقامات بانک مرکزی آمریکا درباره وضعیت اقتصاد و تورم سخن خواهند گفت. انتظار می رود هیجان هایی در بازارها مشاهده شود. پیش بینی شده این هفته مثل هفته پیش شاخص دلار رشد خواهد کرد.

تقویم اقتصاد جهان

روز دوشنبه وضعیت فروش خانه های جدید در آمریکا مشخص می شود و یکی از مقامات بانک مرکزی این کشور درباره اقتصاد و نرخ های بهره سخن خواهد گفت. وضعیت اقتصاد آمریکا بهتر از اروپاست و بر همین مبنا می توان روی عملکرد مثبت شاخص دلار حساب کرد. البته به علل مختلف لازم است نرخ های بهره پایین آورده شود. در ماه های آینده نوسان شاخص دلار و شاخص های مالی در بورس آمریکا بزرگ خواهد بود زیرا مسیر سیاست های پولی تغییر می کند.

روز سه شنبه نرخ رشد اقتصاد اسپانیا در سه ماهه پایانی سال پیش منتشر می شود و در آمریکا سفارش کالاهای بادوام، شاخص قیمت مسکن، شاخص اعتماد مصرف کنندگان، شاخص فعالیت های تولیدی فدرال رزرو دالاس و فدرال رزرو ریچموند و نیز تغییرات ذخیره نفت در هفته پیش اعلام می شود. هفته پیش تغییرات قیمت نفت بزرگ نبود و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان قیمت هر بشکه نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 85.5 دلار و 81 دلار قرار گرفت. مذاکرات آتش بس در غزه ادامه دارد و اگر به نتیجه برسد قیمت نفت زیر فشار قرار می گیرد زیرا در حال حاضر اختلال در مسیر حمل و نقل نفت در دریای سرخ یک عامل رشد قیمت هاست و نیز ممکن است تنش ها شدت یابد و بر اختلال ها افزوده شود. سیاست های اوپک پلاس، وضعیت اقتصاد جهان و ذخیره نفت آمریکا عوامل دیگری هستند که بر بازار نفت تاثیر دارند. برخی نهادهای تحلیلگر درباره افق اقتصاد جهان خوشبین شده اند و این یعنی تقاضا برای نفت رشد بالاتری خواهد داشت بنابراین افق بازار نفت منفی نیست. کاهش نرخ های بهره در آمریکا و اروپا در نیمه دوم سال جاری نیز بر رونق بازار نفت می افزاید.

روز چهارشنبه نرخ تورم اسپانیا و پنج داده از اقتصاد منطقه یورو منتشر می شود: شاخص اعتماد در بخش خدمات و تولید، شاخص اعتماد مصرف کنندگان، شاخص جو تجاری و شاخص اعتماد اقتصادی. یک تحول مهم در اقتصاد منطقه یورو کاهش نرخ تورم است که زمینه را برای کاهش نرخ های بهره در آینده نه چندان دور فراهم کرده است.

روز پنجشنبه نرخ بیکاری و خرده فروشی در آلمان، نرخ رشد و قیمت مسکن در انگلستان، نرخ رشد، وضعیت بازار کار در هفته قبل، فروش مسکن و شاخص فعالیت های تولیدی فدرال رزرو کانزاس در آمریکا اعلام می شود. این ها داده های بسیار مهم هستند که می توانند هیجان در بازارها بوجود آورند.

روز جمعه وضعیت درآمد و مصرف شخصی در آمریکا و یک معیار از تورم در این کشور اعلام می شود.

سرمایه گذاران باید همچنان با در نظر گرفتن عوامل مختلف تصمیم گیری کنند و دچار وحشت یا سرخوشی نشوند. فصول آینده دوران بی ثباتی بازارهاست زیرا سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ معکوس خواهد شد و نیز تنش های ژئوپلیتیک ادامه پیدا خواهد کرد. تا رسیدن اقتصاد جهان به ثبات راهی طولانی در پیش است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24