Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

هفته گذشته رویدادهای تعجب آور در بازارهای مختلف رخ داد برای مثال شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا بدترین هفته را در سال جاری سپری کرد و در مقابل، قیمت طلا به رکوردهای جدید رسید. از سوی دیگر قیمت نفت به علل مختلف از جمله تنش های ژئوپلیتیک رشد کرد و قیمت مس به بالاتر از 9300 دلار افزایش یافت. هفته پیش رو یک هفته بسیار مهم برای بازارهاست و در مطلب حاضر به علل این اهمیت، تقویم اقتصاد جهان و احتمال های موجود اشاره شده است.

پایان یک هفته عجیب!

بورس24 : روز جمعه شاخص های بورس آمریکا رشد کردند اما هفته گذشته عملکرد بورس آمریکا منفی بود و سه شاخص اصلی این بورس یعنی استاندارد اند پورز، متوسط صنعتی داوجونز و نزدک به ترتیب یک درصد، 2.3 درصد و 0.8 درصد کاهش یافتند. افت شاخص ها به رغم انتشار گزارش مثبت از بازار کار و بخش تولید کارخانه ای رخ داد. در گزارش وزارت کار آمده بود ماه پیش 303 هزار فرصت شغلی در آمریکا ایجاد شده است. این رقم بسیار بالاتر از پیش بینی اقتصاددان ها بود. از سوی دیگر نرخ بیکاری 0.1 درصد کاهش یافته و در سطح 3.8 درصد قرار گرفته است.

یکی از تحلیلگران می گوید: "سرمایه گذاران دچار سردرگمی شده اند زیرا از یک سو مایلند بازار کار وضعیت خوب داشته باشد تا بازده شرکت ها بالا باشد و از سوی دیگر برای آنکه بانک مرکزی کاستن از نرخ های بهره را شروع کند ضروری است بازار کار سرد شود. وضعیت اقتصاد نشان می دهد ریسک رکود پایین است. بانک مرکزی قصد دارد سال جاری چند بار نرخ های بهره را پایین آورد اما هنوز درباره مهار قطعی تورم مطمئن نیست. هنوز مشخص نیست بانک مرکزی چه وقت کاستن از نرخ های بهره را شروع خواهد کرد."

هفته پیش رو

این هفته داده های بسیار مهم از اقتصاد آمریکا، چین و اروپا منتشر می شود و انتظار می رود مانند هفته گذشته هیجان در بازارها زیاد باشد. این هفته همچنین تعدادی از مقامات بانک مرکزی آمریکا درباره وضعیت اقتصاد و نرخ های بهره اظهارنظر خواهند کرد. محتوای گزارش ها و سخنان این افراد بسیار مهم است. سرمایه گذاران مجبور هستند بر موضوع های گوناگون تمرکز و با احتیاط رفتار کنند.

تقویم اقتصاد جهان

روز دوشنبه وضعیت تولید صنعتی در آلمان و شاخص اعتماد سرمایه گذاران در منطقه یورو منتشر خواهد شد. نرخ تورم در انگلستان و منطقه یورو کاهش یافته و پیش بینی شده در این دو اقتصاد بانک های مرکزی از اواسط سال جاری میلادی کاستن از نرخ های بهره را شروع خواهند کرد. احتمالا بانک مرکزی آمریکا هم در همین زمان کاستن نرخ های بهره را شروع می کند بنابراین باید برای دوران نوسان های بزرگ در ارزش ارزهای معتبر آماده بود. هفته پیش شاخص دلار نوسان های بزرگ نداشت و روز جمعه در محدوده 104.5 قرار گرفت.

روز سه شنبه وضعیت صادرات و واردات فرانسه، شاخص اعتماد مصرف کنندگان در ژاپن و تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته گذشته اعلام می شود. قیمت نفت هفته پیش رشد کرد و عامل اصلی رشد قیمت ها تنش های ژئوپلیتیک در خاورمیانه است. روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان قیمت هر بشکه نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 91 دلار و 87 دلار قرار گرفت. درباره رخ دادن اختلال در عرضه نفت خاورمیانه نگرانی بیشتری بوجود آمده است. از سوی دیگر، دیدگاه ها درباره افق اقتصاد جهان مثبت تر شده است. هفته پیش برخی داده های مثبت از اقتصاد آمریکا و چین منتشر شد. این دو کشور بزرگ ترین مصرف کنندگان نفت در جهان هستند. واقعیت دیگر این است که اوپک پلاس دوره کاهش عرضه را تمدید کرده و این باور وجود دارد که در نیمه دوم سال جاری میلادی بازار نفت با کسری مواجه خواهد شد. البته سال جاری میلادی عرضه نفت آمریکا و برخی کشورهای دیگر رشد می کند. و در نهایت باید به این واقعیت اشاره کرد که رشد قیمت نفت به اقتصاد جهان لطمه وارد خواهد کرد.

روز چهارشنبه سرمایه گذاری مستقیم خارجی و وام های جدید در چین و نرخ تورم آمریکا در ماه گذشته اعلام می شود. گزارش تورم آمریکا مهم ترین گزارش این هفته است زیرا نشان می دهد افزایش نرخ های بهره در دو سال اخیر چه تاثیری بر اقتصاد داشته است. محتوای گزارش تورم به بانک مرکزی نشان می دهد وضعیت به چه شکل است و چه وقت می توان کاستن نرخ های بهره را شروع کرد. اگر تورم بالا باقی مانده باشد شاهد افت شاخص های بورس، رشد شاخص دلار و کاهش قیمت طلا خواهیم بود. اما اگر فشارهای تورمی کاهش یافته باشد احتمالا قیمت طلا بالاتر می رود. هفته پیش با آنکه گزارش بازار کار آمریکا مثبت بود قیمت طلا به رکوردهای جدید رسید. باور کنونی این است که نرخ های بهره در آمریکا از اواسط سال جاری پایین آورده می شود و بازار طلا حمایت خواهد شد. این یک سناریوی مثبت برای بورس و برخی بازارهای دیگر است. کاهش نرخ های بهره سبب کاهش ریسک رکود می شود و وضعیت اقتصاد را بهتر می کند. در این روز همچنین گزارش نشست قبلی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود. این گزارش نشان می دهد دیدگاه مقامات بانک مرکزی درباره اقتصاد و نرخ تورم چیست.

روز پنجشنبه نرخ تورم چین، وضعیت بازار کار آمریکا در هفته گذشته و شاخص بهای تولیدکننده این کشور اعلام خواهد شد. این داده ها نیز بسیار مهم هستند. اقتصاد چین همچنان با چالش های بزرگ مواجه است و در چندین ماه، نرخ تورم آن منفی بوده است. برخی داده های مثبت از اقتصاد چین منتشر شده که جو بازار فلزات پایه را مثبت کرده اما وضعیت بازار سنگ آهن همچنان بد است. قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد در محدوده 100 دلار قرار دارد. اما قیمت مس به بالاتر از 9300 دلار در هر تن افزایش یافته است.

روز جمعه وضعیت تجاری چین، نرخ تورم آلمان، رشد اقتصاد و تولید صنعتی انگلستان، تورم اسپانیا و فرانسه، تولید صنعتی ژاپن و شاخص بهای صادرات و واردات آمریکا اعلام می شود. محتوای این گزارش ها هیجان هایی در بازارهای مختلف بوجود خواهد آورد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24