امروزه برخی خودروسازان معتبر با الهام از گذشته، نمونههایی پیشرفته، لوکس یا برقی از سهچرخها را عرضه میکنند که بیشتر برای علاقهمندان خاص یا کاربردهای ویژه طراحی شدهاند.

بورس24 : در تاریخ پرفراز و نشیب صنعت خودروسازی، وسایل نقلیه سهچرخ همواره جایگاهی منحصربهفرد و گاه ناشناخته داشتهاند. این خودروهای خاص که نهکاملاً موتورسیکلت هستند و نه خودرو بهمعنای کلاسیک، در برهههای گوناگون تاریخی، با اهداف و انگیزههای متفاوتی طراحی و ساخته شدهاند.
نخستین جرقههای تولید انبوه خودروهای سهچرخ را میتوان در دوران پس از جنگ جهانی دوم جستوجو کرد؛ زمانی که کشورهای آسیبدیده از جنگ برای بازسازی اقتصاد خود به دنبال وسایل نقلیهای ارزانقیمت، ساده و کاربردی بودند. در آن دوران، سهچرخها بهعنوان راهحلی عملی و مقرونبهصرفه برای حملونقل روزمره پدیدار شدند.
سبک بودن، مصرف سوخت پایین و هزینه نگهداری کمتر، این وسایل نقلیه را به انتخابی محبوب میان اقشار مختلف مردم تبدیل کرد.
با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، نقش خودروهای سهچرخ دستخوش تغییر شد. از ماشینهایی با هدف صرفهجویی، به نمونههایی تبدیل شدند که گاه جنبههای فنی، طراحیهای آیندهنگرانه و حتی مفاهیم سرگرمی و سبک زندگی را هدف میگرفتند. امروزه برخی خودروسازان معتبر با الهام از گذشته، نمونههایی پیشرفته، لوکس یا برقی از سهچرخها را عرضه میکنند که بیشتر برای علاقهمندان خاص یا کاربردهای ویژه طراحی شدهاند.
Davis Divan (۱۹۴۷): با طول ۴.۷ متر و وزنی بیش از ۱۱۰۰ کیلوگرم، این خودرو با ظرفیت چهار نفر، یکی از بزرگترین سهچرخهای زمان خود بود.
Invacar (۱۹۴۷): طراحی شده برای سربازان بریتانیایی مجروح پس از جنگ، این خودرو در شش نسخه طی پنج سال تولید شد و در سال ۱۹۵۲ مدل Mk8 با بهبودهایی عرضه گردید.
Bond Minicar (۱۹۴۸): یک خودروی اقتصادی بریتانیایی بدون درب و ترمز جلو، با موتور ۱۲۲ سیسی و ۶ اسب بخار قدرت.
Velorex (۱۹۵۰): ساخته شده در چکسلواکی با فریم فولادی و پوشش برزنتی، این خودرو سبک و سریع بود و تا سال ۱۹۷۱ بیش از ۱۵٬۰۰۰ دستگاه از آن تولید شد.
Fuldamobil N-2 (۱۹۵۲): با طراحی آیرودینامیک و موتور ۳۵۹ سیسی، این مدل نسبت به نسخههای قبلی بهبود یافته بود.
Daihatsu Bee (۱۹۵۱): اولین خودروی سواری دایهاتسو با موتور ۸۰۴ سیسی و طول بیش از ۴ متر، که تنها حدود ۳۰۰ دستگاه از آن ساخته شد.
Messerschmitt KR200 (۱۹۵۵): با موتور ۱۹۱ سیسی و طراحی صندلیهای پشت سر هم، این خودرو تا سال ۱۹۶۴ حدود ۳۰٬۰۰۰ دستگاه فروش داشت.
Heinkel Kabine (۱۹۵۶): یکی از معروفترین خودروهای حبابی با فضای داخلی راحت و تولید حدود ۳۰٬۰۰۰ دستگاه.
Fuji Cabin (۱۹۵۷): یکی از موفقترین میکروکارهای ژاپنی با موتور ۱۲۳ سیسی و سرعت حداکثر ۶۰ کیلومتر در ساعت؛ تنها ۸۵ دستگاه از آن ساخته شد.
Morgan Three-Wheeler (۲۰۱۲): بازسازی مدرن از مدل کلاسیک مورگان با طراحی جذاب و تجربه رانندگی لذتبخش.
Morgan EV3 (۲۰۱۸): نسخه تمام الکتریکی با وزن ۵۰۰ کیلوگرم، که ترکیبی از طراحی کلاسیک و فناوری مدرن را ارائه میدهد.
منبع: autocar
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.