Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نشست خبری سمپوزیوم فولاد صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ محمود نوریان مدیرعامل چادرملو در این نشست در مورد موضوع پروانه بهره برداری گل گهر و چادرملو گفت: «ما درخواست داده ایم که این پروانه به شرکت ها برگردانده شود اما هنوز دستور این موضوع به دست ما نرسیده است.» او در مورد اختلاف حساب بهره مالکانه سال 92 گفت: «در مورد بهره مالکانه سال 93 اختلاف حسابی وجود ندارد. اما برای سال 92 اختلاف حساب 350 میلیارد تومانی وجود دارد و ما دنبال این هستیم که این پول را به حساب چادرملو برگردانیم.» نوریان در مورد صحبت های مدیرعامل بانک سپه که گفته بود از شرکت های معدنی خارج خواهند شد گفت: «بانک ها 3 سال زمان دارند که از بنگاه داری خارج شوند. اگر آقای تقوی نژاد مدیرعامل بانک سپه گفته که می خواهد خارج شود، بحثش این بوده که باید از معادن حمایت شود و اگر این اتفاق نیفتد باعث افت قیمت این شرکت ها خواهد شد و بانک سپه هم مجبور می شود که از سهم خارج شود. اگر بانک سپه به صورت غیر مستقیم در چادرملو سرمایه گذاری کرده به دلیل ارزندگی آن است. هر سهامداری هم که ببیند یک سهم ارزندگی ندارد از آن خارج می شود.»

وی در مورد بهره مالکانه 25 درصدی گفت: «ما طبق قانون برخورد می کنیم اما همچنان به دنبال این هستیم که موضوع بهره مالکانه را در صحن علنی مجلس پیگیری کنیم و کاهش مجددی روی آن داشته باشیم و بهره مالکانه به کمتر از 25 درصد فروش برسد.» در این نشست اعلام شد که در روزهای 5 و 6 اسفند سمپوزیوم فولاد در گندله سازی اردکان برگزار می شود.

خبر تکمیلی:

نشست خبری سمپوزیوم فولاد با میزبانی شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو برگزار شد.در این نشست خبری محمود نوریان مدیر عامل چادر ملو درخصوص برنامه های این شرکت گفت: هفدهمین سمپوزیوم فولاد با میزبانی این شرکت، در مجتمع گندله سازی اردکان برگزار می شود. ما بر این باوریم که برای خروج از اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت ، راهی جز توسعه زیر ساخت های صنعت بر پایه بخش معدن و صنایع معدنی نداریم.

به گفته وی، در سند چشم انداز سال 1404ظرفیت تولید فولاد خام به میزان 55میلیون تن پیش بینی که در حال حاضر 24میلیون تن می باشد که آمار تولیدات بر اساس استفاده از حداکثر 70درصد ظرفیت می باشد. جهت حصول به ظرفیت تولید 55میلیون تن فولاد نیاز به 88میلیون تن سنگ آهن خواهد بود که 85درصد آن به صورت کنستانتره و پس از تبدیل به گندله مصرف خواهد شد.

نوریان ادامه داد: در دوره ای صنعت فولاد کشور به صورت کامل به خارج از کشور وابسته بود اما در حال حاضر 60تا 70 درصد تجهیزات معدنی و کارخانجات فولادی در داخل تولید می کنند. همچنین چادر ملو سالانه 10.5میلیون تن سنگ آهن کنستانتره و حدود یک تا 1.5 میلیون تن سنگ آهن دانه بندی ، جمعا حدود 12میلیون تن سنگ آهن تولید می کند که حدود 4میلیون تن کنستانتره خود را در گندله سازی اردکان به گندله تبدیل می کند.

این مقام مسئول در چادرملو با اشاره به طرح احداث کارخانه فولاد احیا مستقیم اظهار داشت: در حال حاضر مجتمع گندله سازی اردکان سالانه 3.4 میلیون تن گندله تولید می کند که این ظرفیت تا 4میلیون تن قابل افزایش است. بنابراین با وجود ماده اولیه اصلی تولیدفولاد (گندله) که از معدن سنگ آهن تولید می شود،خوراک لازم برای فعالیت کارخانه فولاد تامین می گردد و در نهایت علاوه بر تکمیل چرخه تولید ، موجب کاهش هزینه و افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور به منظور قطع وابستگی و حرکت به سمت اقتصاد غیر نفتی می گردد.

وی افزود: با بهره برداری مگا مدول احیاء مستقیم ، ظرفیت تولید آهن اسفنجی نیز سالانه 1.55میلیون تن افزایش می یابد.

سوالات خبرنگاران چه بود....؟

سوال اصلی که چند نفر از خبرنگاران بر آن تاکید داشتند بهره مالکانه معادن و مشکلات آن به همراه مشکل پروانه این شرکت ها بود که محمود نوریان در این خصوص این گونه پاسخ داد:ما به قانون احترام می گذاریم و به آن عمل خواهیم نمود اما تلاش خود را برای کاهش بهره مالکانه انجام خواهیم داد. از سال های گذشته نرخ بهره مالکانه 50درصد از فروش بوده که پس از مذاکرات، موفق شدیم این رقم را به 25 درصد برای سال 94 برسانیم، اما مذاکرات ما باز هم ادامه دارد و امیدواریم این موضوع در صحن علنی مجلس مطرح و به کمیسیون تلفیق برگردانده شود.

وی افزود: پیشنهاد ما در مورد بهره‌ مالکانه، پرداخت پلکانی است که بر این اساس به محصولات مختلف، ارقام مختلفی تعلق خواهد گرفت، البته ما معتقدیم پرداخت بهره مالکانه نباید به بقیه معادن نیز تسری پیدا کند.

نوریان با اشاره به اثرات منفی این میزان بهره مالکانه گفت: دریافت عوارض 30 درصدی از فروش، اثرات منفی بر فعالیت معادن خواهد داشت که امیدواریم این رقم را کاهش دهیم، زیرا مالیات بر فروش بدترین نوع مالیات است.

مدیر عامل "کچاد در پاسخ به این سوال که انتقال پروانه بهره برداری از ایمیدرو به "کگل" و "کچاد" به کجا رسید؟ گفت: برای انتقال پروانه بهره‌برداری از چادرملو به ایمیدرو، موارد قانونی رعایت نشده است و ما همچنان پیگیر بازگشت این پروانه هستیم. تاکنون هم ابلاغیه ای در خصوص لغو موضوع انتقال در یافت نکرده ایم. امیدواریم دیوان عدالت اداری به صورت واقعی‌تر با این موضوع برخورد و به اسناد و مدارک موجود توجه کند.

محمود سیدی مدیر مالی و اقتصادی چادر ملو نیز در خصوص دلایل افت سهام این شرکت افزود: وضعیت بورس فارق از اقتصاد ارتباط مستقیمی به اخبار و شرایط روانی و رکود دارد. در مجموع حق انتفاع نقش مهمی در افت قیمت دارد .

سیدی در خصوص پروژه های این شرکت و پیشرفت ان ها تا کنون اظهار داشت: برای ایجاد کارخانه یک میلیون تنی فولاد چادرملو 168 میلیون یورو در بخش خارجی تأمین مالی خواهیم داش تو معادل ریالی این رقم، 7 هزار و 960 میلیارد ریال می‌شود که 7 هزار و 531 میلیارد ریال آن پرداخت شده و این پروژه 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به کمبود آب و تامین آن از طریق پس ماند های فاضلاب شهر اردکان تصریح کرد: آب موردنیاز کارخانه از طریق بازیافت شبکه فاضلاب اردکان تأمین خواهد شد که 150 میلیارد تومان بابت ایجاد شبکه، تصفیه خانه و انتقال آب هزینه خواهد شد.

سیدی با اشاره به پروژه گندله‌سازی چادرملو ، تا پایان 94 افزود: برای اجرای این طرح 843 میلیارد ریال هزینه خواهد شد که تاکنون 27 میلیارد ریال هزینه شده است.

نوریان همچنین با اشاره به موضوع حق انتفاع سال 92 به خبرنگاران گفت: ما درخصوص بهره مالکانه و پرداختی آن برای سال 93هیچ مشکلی نداریم اما در خصوص نوع پرداخت بهره مالکانه سال 92 حدود 300تا 350میلیارد تومان اختلاف وجود دارد که این اختلاف محاسباتی بایت موضوع بهره مالکانه از فروش گندله تولیدی با کنستانتره شرکت و موجودی کالای سال 91 است که در بهره مالکانه 92لحاظ گردیده است.

نوریان در ادامه با اشاره به تولید سالانه 10.5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن توسط شرکت چادرملو، گفت:‌ این شرکت بزرگترین تولیدکننده کنسانتره سنگ آهن در کشور است و 40 تا 45 درصد کنسانتره موردنیاز کارخانه‌های فولاد کشور توسط این شرکت تامین می‌شود.علاوه بر این، 3.4 میلیون تن گندله سنگ ‌آهن توسط شرکت چادرملو تولید می‌شود و فاز دوم تولید گندله نیز به زودی با همکاری شرکت غدیر ایرانیان اجرایی خواهد شد، برای اجرای فاز سوم نیز در حال مذاکره هستیم که در نهایت کل تولید کنستانتره چادرملو به گندله تبدیل خواهد شد.

وی از راه‌اندازی کارخانه فولاد چادرملو با ظرفیت یک میلیون تن و قابل افزایش به 1.3 میلیون تن در نیمه اول سال آینده خبر داد و گفت: این کارخانه، یکی از مدرن‌ترین شرکت‌های فولاد کشور محسوب می‌شود که 35 درصد ذخیره انرژی خواهد داشت و علاوه بر این، یک واحد مگامدول با ظرفیت 1.6 میلیون تن نیز در سال 95 راه‌اندازی خواهد شد.

او در برابر این سوال خبرنگار بورس24 درخصوص واگذاری بانک سپه با توجه به خروج از بنگاه داری افزود: البته خود این بانک باید در این خصوص اظهار نظر نماید چرا که این شرکت سهامداران غیر مستقیم است. اما درکل بانک سپه به طور مستقیم سهم ما را ندارد،اما 70درصد سرمایه گذاری امید را در اختیار دارد به هر حال این بانک تا 3سال وقت دارد تا از بنگاه داری خارج شود.

وی افزود: بانک سپه و یا هر سهامدار دیگری چه خرد و چه کلان به دلیل ارزندگی این سهم وارد شده اند و مسلما اگر هر سهمی در بازار از ارزش بیافتد نگه داری آن منطقی نیست. به نظر من بیشترین صحبت های بانک این است که با درنظر گرفتن عوارض سنگین روی این صنعت راه توسعه را نیابد متوقف نمود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24