Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

دنیای اقتصاد / نفوذ «ركود» به عمق بازار مسكن طی نیمه‌دوم امسال، باعث کاهش کم‌سابقه فعالیت‌های ساختمانی شده و تیراژ ساخت‌وسازهای مسكونی در تهران را به یك‌چهارم سال92 و نصف نیمه‌اول 93 تقلیل داده است.
آمار جدید مربوط به پروانه‌های ساختمانی صادر‌شده توسط شهرداری نشان می‌دهد: «شتاب انصراف» در بسازوبفروش‌ها، نه‌تنها متوقف نشده كه در پاییز امسال 19 واحد درصد نیز نسبت به بهار و تابستان تشدید شد.
ساخت‌وساز در تهران طی پاییز93، 6/ 74 درصد نسبت به پاییز92 كاهش یافت و تیراژ احداث آپارتمان در این كلان‌شهر بعد از 53 ماه، به سطح كمتر از «5 هزار واحدمسكونی در ماه» رسید.
ریزش پاییزی بازار ساخت‌وساز، به دنبال افت 54درصدی در نیمه اول امسال –نسبت به مدت مشابه پارسال- به ثبت رسیده است.
طی فصل گذشته، ماهانه بین 4 تا 5 هزار واحد مسكونی جدید در تهران ساخته شده طوری كه در آبان‌ماه برای احداث تنها 4 هزار و 154 واحد در مناطق 22گانه پروانه صادر شد كه 82درصد نسبت به آبان92 كمتر بود.
تبعات این ریزش، در بازار مسكن –به دلیل وجود مازاد عرضه- هنوز بروز نكرده، اما پس‌لرزه‌‌های آن اخیرا چراغ هشدار در صنایع بالادست را روشن كرده و تولیدكنندگان كالاها و محصولات مرتبط با ساختمان را با مشكل شدید در فروش مواجه كرده است.
گزارش «دنیای‌اقتصاد» از اخباری كه تولیدكنندگان مصالح‌ساختمانی پرمصرف درباره آسیب‌های ناشی از ركود مسكن به دولت ارائه كرده‌اند، حاكی است: انبار تعدادی از كارخانه‌های سیمان، مقاطع فولادی، كاشی و سرامیك، انباشته از محصول آماده فروش شده، اما نبود تقاضا از سمت سازنده‌ها برای خرید، ریسك اقتصادی ادامه تولید را افزایش داده است.
آمارهای رسمی در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت با تایید این موضوع، از كاهش 7/ 4 درصدی تولید سیمان در 10 ماه اول امسال و افزایش تنها 3 درصدی تولید محصولات فولادی در همین مدت حكایت دارد. ادامه ركود ساختمانی همین مقدار تولید را می‌تواند كمتر كند ضمن اینكه با توجه به زمانبر بودن پروسه بازگشت سازنده‌ها، افت بیشتر تولید صنایع بالادست در ماه‌های آتی قابل انتظار خواهد بود.
طی دست‌كم یكسال اخیر به موازات خروج بسازوبفروش‌ها از بازار -كه به‌خاطر ناتوانی مالی متقاضیان مسكن از خرید آپارتمان‌های تازه‌ساز و كمبود نقدینگی برای ساخت رخ داد- توقف ساخت سری جدید مسكن‌مهر نیز اتفاق افتاد. برآیند سقوط در دو حوزه سرمایه‌گذاری‌‌های ساختمانی بخش خصوصی و ساخت‌وسازهای حمایتی و ارزان قیمت، هم‌اكنون دامن تولیدكنندگان محصولات ساختمانی را گرفته است.
گفته می‌شود، موضوع نگران‌كننده «انبار پر از محصول صنایع بالادست مسكن» هفته گذشته در جلسات تیم اقتصادی دولت در حضور مقامات ارشد مورد بحث و بررسی قرار گرفته و برای عبور سریع از این وضعیت، «تغییر درجه اولویت بخش مسكن در بسته خروج از ركود اقتصادی» به‌عنوان یكی از پیشنهادها مطرح شده است. در این بسته كه نیمه اول امسال تدوین شد، به مسكن نقش «پیشرانه و محرك رونق» محول شده اما مهم‌ترین راهكاری كه در این بسته برای رونق مسكن طراحی شده، هنوز در گردنه تصمیم‌گیری‌ها معطل مانده است. این راهكار، بر تقویت قدرتی خرید مصرفی مسكن برای تحریك ساخت‌وساز و در نتیجه بازگشایی مسیر تولید در صنعت، تاكید دارد.

تیراژ كشوری به اندازه یك ماه تهران
گزارش «دنیای‌اقتصاد» درباره اطلاعاتی كه دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسكن وزارت راه‌وشهرسازی از آمار صدور پروانه‌های ساختمانی در شهرداری‌های سراسر كشور استخراج كرده است، نشان می‌دهد: ركود در آپارتمان‌سازی از تهران به سایر شهرها نیز سرایت كرده طوری‌كه در حال حاضر حجم ماهانه ساخت‌و‌سازهای مسكونی در كل كشور به اندازه «معدل یك ماه تهران در زمان رونق»
رسیده است.
در طول سال91 و نیمه اول 92، ماهانه در تهران به‌طور متوسط 20 هزار واحد مسكونی ساخته شد. احداث این تعداد آپارتمان هم‌اكنون به كارنامه ماهانه كل كشور تبدیل شده است.
تیراژ ماهانه ساخت مسكن در كل كشور از 60هزار واحد مسكونی در دو سال گذشته به نزدیك 20هزار واحد در هر یك از ماه‌های سال جاری كاهش یافته است.
براساس این گزارش، در 9 ماه اول امسال در مجموع برای ساخت 78 هزار و 632 واحدمسكونی در شهر تهران پروانه صادر شد كه این حجم ساخت‌وساز 60درصد نسبت به مدت مشابه سال92 كاهش پیدا كرده است.
نرخ افت ساخت‌وساز در نیمه اول امسال رقمی معادل 3/ 54 درصد گزارش شده بود كه به این ترتیب مشخص می‌شود عمق ركود طی 9ماه به‌واسطه ركورد ریزش‌ پاییزی، بیشتر شده است.
تیراژ ساخت مسكن در پاییز همچنین نسبت به تابستان نیز 47درصد افت كرد.

برآورد رسمی از زمان پایان فرود
مدیركل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسكن درباره آنچه باعث افت شدید فعالیت‌های ساختمانی شده است، اعلام كرد: بسازوبفروش‌ها برای ساخت‌‌وساز همواره نگاه‌‌شان به بازار مسكن و وضعیت قیمت‌‌ها است و چون این نگاه سنتی، دوره ركود را به صرفه نمی‌داند، بازار شاهد خروج سازنده‌ها از صحنه است. علی چگینی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تصریح كرد: امسال انتظار مدنظر سازنده‌ها محقق نشد؛ از یكسو روند افت قیمت واقعی مسكن حاشیه سود را كاهش داد و از سوی دیگر فروش نرفتن واحدهای از قبل ساخته شده، به كسری منابع مالی برای پروژه‌های جدید منجر شد.
چگینی با بیان اینكه امسال سرمایه‌گذاری‌ها هم در بازار ساخت‌وسازهای جدید و هم در بازار تكمیل نیمه‌كاره‌ها كاهش یافت، تصریح كرد: در سال94 پیش‌بینی می‌شود روند صدور پروانه با تغییر قابل‌توجهی همراه نباشد و حداقل تا نیمه سال آینده، کاهش صدور پروانه‌ها ادامه یابد.
مدیركل اقتصاد مسكن، تعیین تكلیف طرح صندوق پس‌انداز مسكن را در خروج از این وضعیت موثر دانست و گفت: البته سال آینده برنامه‌های حمایتی دولت در بخش عرضه مسكن عملیاتی می‌شود و این عامل تا حدودی به تحریك ساخت‌وساز منجر خواهد شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24