در حالی که موج جدید برخورد با مؤسسات غیر مجاز توسط بانک مرکزی و قوه قضائیه آغاز شده، تریبون تبلیغاتی یکی از مهمترین ویژه برنامه های ماه رمضان رسانه ملی یعنی «ماه عسل» در اختیار مؤسسه فاقد مجوز ثامن الحجج (ع) قرار داده شده است.
به گزارش تسنیم، در حالی که این روزها و همزمان با شروع موج تازه برخورد با مؤسسات مالی غیر مجاز توسط بانک مرکزی و دستگاه قضایی کشور، مسئولان امر بر فرادستگاهی بودن این موضوع و لزوم همکاری کلیه نهادهای ذیربط برای سامان دادن به بازار غیر متشکل پولی کشور تأکید دارند، تریبون تبلیغاتی یکی از مهمترین ویژه برنامه های ماه رمضان رسانه ملی یعنی "ماه عسل" در اختیار مؤسسه فاقد مجوز ثامن الحجج (ع) قرار داده شده است.
این در شرایطی است که بانک مرکزی بهعنوان نهاد ناظر بر بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری اسامی بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری دارای مجوز را در سایت خود درج کرده است و بارها از سازمان ها و نهادهای مجری تبلیغات تلویزیونی و محیطی خواسته که قبل از پذیرش تبلیغات از این نهاد استعلام گرفته و اجازه ندهند بانک و مؤسسه فاقد مجوز در رسانه ها تبلیغ کنند.
البته این برای نخستین بار نیست که تخلفات این چنینی در تبلیغات تلویزیونی دیده میشود. مؤسسه مذکور در سال گذشته نیز اسپانسر برنامه نوروزی با مجری گری احسان علیخانی بود.
در برنامه مذکور این مؤسسه برای اینکه بتواند دستور بانک مرکزی مبنی بر عدم تبلیغات مؤسسات بدون مجوز را دور بزند، با نام باشگاه فرهنگی و ورزشی ثامن الحجج اسپانسر شد و امسال نیز با توسل به همین شیوه بهعنوان یکی از اسپانسرهای اصلی برنامه ماه عسل شبکه سوم سیما فعالیت می کند.
اما نکته اینجاست که وقتی نام ثامن الحجج مطرح میشود در ابتدا مؤسسه اعتباری غیرمجاز ثامن الحجج برای مخاطب متصور می شود چرا که پشت تمام این ماجرا همین مؤسسه اعتباری است و عنوان باشگاه فرهنگی ورزشی رسماً بازی با کلمات است هر چند این مؤسسه در قالب باشگاه فرهنگی ورزشی نیز فعالیتهایی را انجام می دهد.
در عین حال طی یکی دو ماه گذشته، موضوع داغ مؤسسات مالی غیرمجاز به عنوان یکی از سوژه های اصلی برنامه های خبری و تحلیلی این رسانه برگزیده و به عنوان مدعی العموم خواستار ساماندهی به وضعیت این مؤسسات شده است!
در واقع انتظار از رسانه ملی به عنوان بزرگترین دستگاه تبلیغاتی و فرهنگی کشور این است که در شرایطی که حرف مشترک تمام دستگاه ها برخورد با مؤسسات غیرمجاز است بهجای میدان دادن به این مؤسسات به آگاهی بخشی مردم کمک کند آن هم با تولید برنامه های آموزشی با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد تبعات فعالیت مؤسسات غیرمجاز و آسیب های آنها به ساختار اقتصادی کشور.
چرا که بر همگان ثابت شده فرهنگ سازی از طریق رسانه ملی تأثیر بالایی دارد و از همین رو صدا و سیما باید با تولید و پخش برنامه های بامحتوا و آموزشی مردم را از حضور در مؤسسات غیرمجاز برحذر دارد و کمکی به بانک مرکزی و دستگاه قضایی کشور برای ساماندهی بازار غیر متشکل پولی انجام دهد.
بنابراین بهتر است صدا و سیما با عدم انتخاب مؤسسات مالی غیر مجاز به عنوان حامیان برنامه هایش (آن هم در بهترین زمان ها و پربیننده ترین برنامه ها) گامی هرچند کوچک در مسیر ساماندهی بازار غیر متشکل پولی کشور بردارد.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.