دنیای اقتصاد / شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در تازهترین آمار خود، جدول میزان رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش خودروها را اعلام کرد، جدولی که تولیدکنندگان داخلی در صدر آن قرار گرفته و واردکنندگان نیز رتبههای میانی را به خود اختصاص دادهاند.
در این گزارش که به سال گذشته اختصاص داشته و 21 شرکت عرضهکننده خودرو در آن حضور دارند، بازرسان در مجموع از یک میلیون و 200 هزار مراجعهکننده به نمایندگیهای مجاز، نظرخواهی و میزان رضایت آنها در مورد کم و کیف خدمات پس از فروش را سنجیدهاند.
نتایج این ارزیابی در قالب یک جدول مشخص شده و طی آن، شرکتهای تحت بررسی رتبههای اول تا بیست و یکم را به خود اختصاص داده و بر حسب میزان رضایت مشتریان و شاخصهای شرکت بازرسی، امتیاز کسب کردهاند.
شرکت بازرسی در گزارش جدید خود، شرکتهای عرضهکننده خودرو را به دو گروه «دارای بیشتر از 10 نمایندگی» و «کمتر از 10 نمایندگی» تقسیم کردهاند که در کل ایساکو توانسته بهترین عملکرد را در کسب رضایتمندی مشتریان از آن خود کند.
صعود داخلیها
اما به سراغ جزئیات آمار برویم و ببینیم اوضاع شرکتهای تحت بررسی در مورد میزان رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش آنها به چه شکل است.طبق جدول ارائه شده، ایساکو (شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو) توانسته رتبه نخست رضایتمندی مشتریان را در سال 93 کسب کند. خودروهای عرضه شده توسط ایرانخودرو طی سال گذشته شامل محصولاتی مانند پژو 405، پارس، تندر-90، 206، رانا، سمند و ... میشود.
پس از ایساکو اما این مزدایدک است که توانسته رتبه دوم جدول ردهبندی میزان رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش خودروها را به خود اختصاص دهد. این شرکت که ارائهدهنده خدمات پس از فروش به محصولات برند مزدا است، به گروه بهمن تعلق دارد، چه آنکه این خودروساز بخش خصوصی، عرضهکننده محصولات مزدا در ایران بهشمار میرود.
مزدا3 و مزدا2 از جمله خودروهایی هستند که مزدا یدک نسبت به ارائه خدمات پس از فروش به مالکان آنها طی سال 93 اقدام کرده است.
اما در رتبه سوم جدول در حالی به سایپایدک برمیخوریم که این رده به دلیل رضایتمندی مشتریان از ارائه خدمات به محصولات پارسخودرو، نصیب شرکت موردنظر شده است.
سایپایدک که همزمان به خودروهای سایپا و پارسخودرو خدمات پس از فروش ارائه میدهد، طی سال گذشته توانسته در ارائه خدمات به مشتریان پارسخودرو عملکرد بهتری را در مقایسه با ارائه خدمات به مالکان خودروهای سایپا داشته باشد.
بهعبارت بهتر، مشتریان محصولات پارسخودرو رضایت بیشتری را نسبت مشتریان سایپا،از سایپا یدک داشتهاند.
تندر-90 و پارستندر از جمله خودروهای عرضه شده توسط پارسخودرو طی سال گذشته بودهاند و پراید نیز اصلیترین محصول عرضه شده از سوی سایپاییها طی سال 93 بهشمار میرود.
از سایپایدک (در حوزه ارائه خدمات به محصولات پارسخودرو که بگذریم)، به اطلس خودرو در رده چهارم جدول میرسیم. این شرکت که عرضهکننده محصولات کیاموتورز کره در ایران بهشمار میرود، در سال گذشته خودروهایی مانند اسپورتیج و سورنتو و پیکانتو را در بازار ایران عرضه کرده است.
اطلس خودرو را که رد کنیم، دوباره به سایپایدک میرسیم، منتها این بار برای محصولات سایپا. در واقع امتیازی که مشتریان خودروهای سایپا به سایپایدک دادهاند، سبب شده نام این شرکت در رده پنجم جدول نیز به چشم بیاید. نکته جالب اینجاست که نام سایپایدک یک بار دیگر در رده ششم جدول نیز ثبت شده و این بار برای خودروهای زامیاد. با این حساب، کمترین رضایتمندی مشتریان گروه سایپایدک، در میان مالکان خودروهای زامیاد که قاعدتا بیشتر آنها نیسان سوار هستند، به دست آمده است.
افول واردکنندهها
هر چند در بین صدرنشینان جدول رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروها، نام اطلس خودرو بهعنوان یکی از واردکنندگان به چشم میآید، اما در کل شرکتهای واردکننده و مونتاژکاران بخش خصوصی با افول رتبه در کسب رضایتمندی عمومی مواجه شدهاند.
مطابق با گزارش شرکت بازرسی، در ردههای هفتم تا دوازدهم جدول، نام واردکنندهها و مونتاژکاران به چشم میآید. در این بین، بهترین عملکرد را مدیاموتور به خود اختصاص داده است، شرکتی که عرضهکننده خودروهای امجی به حساب میآید و در سال گذشته خودروهایی مانند امجی 6 را روانه بازار ایران کرده است.
در رده بعد اما آسان موتور جا خوش کرده و توانسته در سال گذشته خودروهایی مانند سانتافه و آی ایکس 35 را به بازار ایران عرضه کنند.
آسان موتور محصولات هیوندایی موتور کره را در ایران عرضه کرده و معمولا در کسب رضایتمندی مشتریان در حوزه خدمات پس از فروش، ردههای بالای جدول را به خود اختصاص میداد.
پس از این شرکت اما مدیران خودرو توانسته در رده نهم جدول جای بگیرد، شرکتی که محصولات اموی ام را در بازار ایران عرضه میکند. در رده دهم نیز در حالی با آرین موتور روبهرو میشویم که این شرکت سهم کمی از بازار را به خود اختصاص داده است، این شرکت محصولات میتسوبیشی ژاپن را به بازار ایران عرضه کرده و بازرسان شرکت بازرسی با مالکان خودروهایی مانند لنسر مکاتبه کردهاند.
از آرین موتور که بگذریم، بم خودروییها توانستهاند رده یازدهم جدول میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروها طی سال 93 را صاحب شوند. پس از این شرکت نیز پرستوی آبی ارگ که خدمات پس از فروش محصولات راین خودرو را بر عهده دارد، در جایگاه بعدی قرار گرفته است. راین خودروییها محصولی از گریت وال چین به نام ولیکس را در ایران عرضه میکنند.
شرکتهای دارای کمتر از 10 نمایندگی
اما در جمع شرکتهایی که کمتر از 10 نمایندگی مجاز در سطح کشور دارند، آلفاموتور توانسته بهترین عملکرد را در کسب رضایت مشتریان داشته باشد. این شرکت محصولات آلفارومئو را در بازار ایران عرضه میکند و بازرسان شرکت بازرسی با مشتریان خودروهایی مانند جولیتا مکاتبه کردهاند.در رده بعدی اما معین موتور به چشم میآید، شرکتی که محصولات پورشه را به بازار ایران عرضه کرده مالکان خودروهایی مانند کاین، پاسخگوی بازرسان شرکت بازرسی در حوزه رضایتمندی از خدمات پس از فروش بودهاند.
همچنین نگین خودرو عرضهکننده محصولات وارداتی رنو در ایران نیز رده بعد را صاحب شده و ستاره ایران نیز که نمایندگی عرضهکننده خودروهای بنز بهشمار میرود، جایگاه چهارم را ازآن خود کرده است.
رده پنجم نیز به پرشیا خودرو رسیده، شرکتی که عرضهکننده محصولات بیامو در ایران بهشمار میرود. ردههای ششم تا نهم جدول موردنظر را اما به ترتیب شرکتهای خودروسازی سینا، نیروخودرو آسیا، مرتب خودرو و کاسپین خودرو اشغال کردهاند.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.