Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264

 مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری از کاهش حجم ترانزیت در سه هفته اخیر در مرز بازرگان خبر داد و گفت : پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند قیمت کالاهای ترانزیتی نیز افزایش یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛محمد جوادعطرچیان با اشاره به حوادث اخیر در مرز بازرگان و تاثیر آن در میزان ترانزیت دو جانبه دو کشور اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورتی که این حوادث در مرز بازرگان ادامه‌دار باشد، علاوه بر انتخاب مسیر جایگزین و کاهش میزان ترانزیت، قیمت کالاهای ترانزیتی دوجانبه به رغم افزایش مصرف سوخت و هزینه کرایه حمل، افزایش یابد .

وی افزود: البته با ادامه این حوادث و انتخاب مسیر جایگزین برای عبور و مرور کامیون‌های ایرانی، نه‌تنها مصرف سوخت افزایش می‌یابد ، بلکه طول مسیر و هزینه ترانزیت نیز با افزایش قیمت همراه می‌شود و در نتیجه منجر به افزایش قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی می‌شود.

عطرچیان با ابیان اینکه از 20 روز گذشته تاکنون حدود 10حمله به کامیون‌ها و اتوبوس‌های ایرانی صورت گرفته است ،تصریح کرد: ایران از دولت ترکیه می‌خواهدتا هر چه زودتر به تامین امنیت کامیون‌های ایرانی مبادرت کند، چرا که دولت ترکیه موظف است برای ناوگان ایرانی و خاک ایرانی امنیت برقرار کند.‎به گزارش اقتصادنیوز،‌ پس از نزدیک به 20روز جنجالی و حملات مکرر به کامیون‌های ایرانی در مرز بازرگان ، در نهایت امروز اعلام شد که کامیون‌های چند شرکت ایرانی در مسیر‌های جایگزین ترکیه حرکت کردند.

این در حالی است که از هفته اول مردادماه تا دو شب گذشته،‌ حدود هفت حمله به کامیون‌های ایرانی و دو حمله به اتوبوس‌های ایرانی در مرز بازرگان رخ داد . حملاتی که گاه منجر به مرگ راننده کامیون و گاه به آتش کشیده شدن کامیون‌ها شده است. البته نه‌تنها مقامات ترکیه بلکه مقامات ایرانی نیز اعلام کرده‌اند که هنگام حمله به اتوبوس‌های ایرانی گرچه مسافران در خطر بودند، اما هیچ آسیبی ندیدند و بلافاصله به مبدا سفر برگشتند.‎

حالا با گذشت آخرین حادثه در این مرز گفته شده‌ که مسیرهای جایگزین ترانزیتی در نظر گرفته شده تا از شدت حادثه کاسته شود.

از این رو مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری گفته است که در این راستا چند گزینه مختلف با شرکت‌های ترانزیتی و کامیون‌های ایرانی در میان گذاشته شده و بنا شده است تا نسبت به استفاده از این مسیرهای جدید تصمیمات جدی گرفته شود. به گفته محمد جوادعطرچیان، گرچه دیگر مسیرهای اروپایی برای ایران از نظر بعد مسافت و هزینه قابل قیاس با ترکیه نیست، اما یکی از دلایل این است که تا جای امکان نسبت به اصلاح شرایط کشور ترکیه و تداوم حرکت کامیون‌های ترانزیتی به سمت آن اقدام شود .

وی با اشاره به تفاوت مقصد در بین کامیون‌های ترانزیتی ایرانی به ایسنا گفته است که به تناسب این‌که مقصد نهایی کجا باشد کشورهایی مانند آذربایجان، گرجستان، بلاروس و حتی آلمان می‌توانند در مسیر حرکت کامیون‌های ایرانی قرار گیرند. او حتی گفته است که انتخاب مسیر جایگزین به معنی کنار گذاشتن گزینه ترکیه از روی میز ترانزیت ایران نیست .

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 273
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24