Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :در بیشتر گروه های بازار سرمایه ، این روزها بحث شیرین گروه قندی دیده می شود و با دلایل متعددی این صنعت را بررسی می کنند،صنعتی که در یک ماهه اخیر سود زیادی به سهامداران رسانه است ،اما راز رشد قندی ها چیست؟ عده ای میزان مصرف آب روی محصول چغندر را بررسی کرده و عده ای هم میزان صادرات و واردات این محصول را ملاک خود قرار داده اند.در کل در خصوص مصرف آب باید گفت که برنامه ریزی شده با توجه به بذر جدید چغندر قندی که به تازگی توسط یک موسسه مطالعاتی در کرج طراحی شده که به شدت مصرف آب چغندر را کاهش می دهد تولید شکر داخلی تا سال 97 به 1.8 میلیون تن که معادل ظرفیت اسمی کارخانه های داخلی است، خواهد رسید.

درمورد واردات شکر با توجه به گذشته این واردات می توان گفت که در دولت قبل بازگشایی ال سی ارزان سبب شد که با واردات بی رویه شکر ، سبب افت قیمت این محصول در داخل شود. اما در سال های اخیر با توجه به افت قیمت جهانی شکر سیاست دولت جدید بر این است که با عدم ورود شکر خام توسط افراد جلوی واردات بی رویه گرفته شده و این محصول فقط از طریق دولت وارد گردد.

نکته دیگر این است که کارخانه ها هر دو فعالیت تصفیه شکر خام تولید شکر چغندری و یا نیشکری را انجام می دهند و سود تولید شکر چغندری بسته به عیار چغندر و مکان جغرافیایی آن دارد ولی در کل سود چغندر بسیار بیشتر از تصفیه شکر خام است. کارمزد تصفیه در حال حاضر در حدود 135 تومان بوده و قیمت شکر وارداتی قیمت فوب برزیل ۲۵۰دلار به ازای هر تن است که به این مبلغ ۸۰ دلار هزینه حمل و نقل خورده و هر تن تحویل بندر ۳۳۰ دلار با دلار مبادله ای خواهد بود. قیمت هر کیلو نهایتا ۹۹۹ تومان نزدیک ۱۰۰۰ تومان است که با هزینه های تامین مالی، افت بار کشتی، عوارض دولتی، هزینه بهداشت ، یارانه تولید در نهایت هزینه واردات شکر با ارز مبادله ای 2131تومان است.

امیر علی قنبری کارشناس بازار سرمایه در این باره به خبرنگار ما گفت:وضعیت شکر داخلی در وضعیت عادی به سر می برد و شواهد و قراین نشان می دهد رشد قندی ها بیشتر ناشی از سفته بازی روی این سهام است، چراکه برخی از این سهام اساسا سود دهی آنچنانی ندارند و روند همیشگی خود را طی می نمایند.

مرور بازده یک ماهه قندی ها

نام شرکت های قندی                                          بازده

قند شیروان قوچان و بجنورد                              82درصد

فراورده های غذایی وقند چهارمحال                 62درصد

قند لرستان‌                                                بازدهی منفی

قند نیشابور                                                      36درصد

قند قزوین                                                        24درصد

شكرشاهرود                                                   21درصد

قنداصفهان‌                                                  21.67درصد

قندهكمتان‌                                                  19.67درصد

قند نقش جهان                                               15درصد



دلایل رشد این شرکت ها :

جبار علی زارع مدیر عامل قند لرستان نیز درباره رشد اخیر قندی ها به خبرنگار بورس24 گفت: قرار بر این است که از سال 95 در استان هایی که موقعیت اقلیمی شان اجازه می دهد فصل تولید شکر را تغییر دهند و زمان برداشت شکر در فصل بهار باشد،این کار به دلیل کم آبی در کشور انجام خواهد شد.

زارع در خصوص واردات شکر در این مدت هم توضیح داد: با توجه به افت قیمت جهانی شکر دولت طوری سیاست گذاری نموده که قیمت شکر داخلی مطابق با قیمت وارداتی شکر باشد و برای این تعادل از ابزار تعرفه استفاده کرده است. دولت فقط واردات را به منظور ذخایر استراتژیک خود توسط خودش انجام می دهد که این موضوع به سود قندی ها خواهد بود.

وی با بیان این که شرکت های قند و شکر داخلی وارداتی ندارند،گفت: شرکت های داخلی هم به دلیل کمبود شکر در داخل کشور و نیاز داخلی و هم ممنوعیت قانونی صادرات ندارند. مگر این که به صورت در قابل موادی مانند شکلات و سایر محصولات تولیدی از شکر و قند صادراتی داشته باشیم.

این مقام مسئول در قند لرستان دلیل اقبال بازار را هم سفته بازی روی سهام و هم نزدیکی به فصل شکر چغندری دانست و گفت: بازار روی قندی ها مثبت است چراکه عامل اصلی آن سرمایه کم این شرکت ها و هجوم سفته بازار روی این شرکت ها است.اما از نگاهی دیگر می توان گفت که این شرکت ها به زودی تولید شکر چغندری را آغاز می کنند و ممکن است با افزایش قیمت مواجه شوند،گرچه قیمت چغندر در سال 93 ابلاغ شده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24