Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :بازگشایی غیر منتظره تقریبا 9 نماد از شرکت های بزرگ بازار در روز چهارشنبه موجب شد تا شاخص بازار با 1044 واحد ریزش 1.6درصد افت کند. بازگشایی نمادهای شبندر، پارسان،وپاسار،اخابر،ومعادن،فخوز،کگل،کچاد و فولاد هیجان دیگری در راستای افت شاخص تا 63467 واحد بود،چیزی که در این شرایط بازار ،انتقاداتی را به همراه داشته است.

ابهامات و آنچه در سطح شرکت ها به عنوان توقعاتی از مسوولان اقتصادی کشور مطرح است ، هنوز جای نگرانی خود را برشرکت ها باقی گذاشته است. هنوز محاسبات مجلس بر قیمت تمام شده نرخ خوراک پتروشیمی ها به سرانجام نرسیده، هنوز با وجود ملحوظ شدن کاهش 3 درصدی نرخ گندله در بودجه شرکت های فولادی ،این تغییرات در بودجه سنگ آهنی ها منظور نشده ،افت قیمت های جهانی و کاهش درآمدهای نفتی دولت در کنار برنامه ریزی جدی برای مالیات ستانی در شرایط کم رونقی اقتصاد به ویژه در سطح بنگاه ها و شرکت های بورسی مشکل مهی است . ناتوانی از فروش محصولات انبار شده بخشی دیگر از دغدغه های شرکت ها است.ضمن اینکه دوران تطابق و گذار از دلار 1000 تومانی تا 3400 تومانی فعلی و تبعات مترتب بر آن هنوز در جریان است و در اقتصاد ملی هضم نشده است. فارغ از این شرایط اتفاقات غیر منتظره در بازار سهام خیلی سریع جوی از بی اعتمادی را دامن می زند و اساس اعتماد را که شاکله اصلی و بنیان انگیزه های سرمایه گذاری در بازار سهام را هدف می گیرد.

به هر حال در آخرین روز معاملاتی هفته قبل(چهارشنبه 18 شهریور) بازگشایی نماد لیدر پالایشگاهی ها پس از تقریبا 7 هفته با ریزش بیش از 17 درصدی نرخ سهم آن همراه بود.فولاد خوزستان در حالی نزدیک به 22 درصد ریزش قیمت یافت که بازگشایی نماد سهام بانک پاسارگاد پس از 52 روز 7.8درصد از قیمت سهم آن را کاست .در این روز نماد گل گهر مجال معامله نیافت اما بازگشایی کچاد پس از تقریبا 60 روز کاهشی 5 درصدی را نصیب آن کرد. انتقادات از اتفاقاتی این چنینی در بازار که به زعم کارشناسان دلایل محکمی برای آن وجود ندارد، منتهی به گفت و گو با دو تن از مدیران شرکت های سرمایه گذاری و فعال در بازار سرمایه شد.

دست دولت در جیب شرکت هاست

حمیدرضا بهزادی پور، مدیر امور سرمایه گذاری های شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید در خصوص بازگشایی همزمان نماد چند شرکت بزرگ بورسی کشور گفت : این حرکت ظاهرا در بازار سرمایه در راستای سیاستی اتفاق افتاده تا از روز شنبه بازار مثبت شود. غافل از اینکه هنوز مشکلات ساختاری اقتصادی وجود دارد،پیش بینی گزارش های 6 ماهه چندان امید بخش نیست و از این رو می توان گفت که شرایط پیش روی بازار همچنان به همین منوال ادامه خواهد یافت . بازار در هفته پیش رو را نیز می توان با همین چشم انداز دید.

وی افزود : این روند در حالی بر سر راه بازار است که باید تنها شرایطی مانند تسهیلات خاص یا معافیت های مالیاتی ویژه بر سر راه برخی شرکت ها گذاشته شود تا بتوان مسیر خاصی از بهبود را در آنها دنبال کرد.افت و خیز شرکت ها موجب می شود شرکت های سرمایه گذاری آن ها تعدیل منفی می دهد این اتفاقات زنجیروار شرایط شرکت ها را به هم مربوط می کند.

وی افزود: برخی تحلیل ها شاید چندان هم بیراه نباشد که کسری بودجه شرکت ها موجب شده تا دولت دست در جیب شرکت ها کند .داستان قیمت گاز،بهره مالکانه و از سال آینده نیز تشدید مالیات بر ارزش افزوده فشار مضاعفی را بر شرکت ها وارد خواهد کرد. این فشارها در حالی است که برخی از شرکت ها کالاهای خود را نسیه می فروشند و هنوز از بابت آن ها دریافتی نداشته اند، ماهانه باید مالیات بر ارزش افزوده بدهند.این فشار در بخش های خرده فروشی نیز تشدید شده است. بهزادی پور تاکید کرد:تا زمانی که اتفاق خاصی در جهت تسهیل فعالیت و رونق شرکت ها نیفتد ، شرایط به همین منوال ادامه خواهد یافت.

سیاست مرگ یکبار شیون یکبار در سرمایه ها را فراری می دهد

محمود طهماسبی ،مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه تکادو نیز به خبرنگار بورس24 گفت:این بازگشایی همان سیاست معروف مرگ یکبار شیون یکبار بود که البته در بازار سهام جواب نمی دهد.وی تاکید کرد:رویه بازگشایی نماد شرکت های بزرگ بازار از جمله پالایشگاهی ها قبل از نوروز نیز امتحان شد و موجب شد تا زیان فراوانی متوجه سهامداران شود.آن زمان ممکن بود تحلیل براین قرار گیرد که در سال جدید بتوان شرایط مثبتی را بر بازار حاکم کرد اما اکنون به هیجان درآوردن بازار آن هم در شرایطی که بازار به شدت تحت فشار است قطعا کاری عقلایی نبوده است.

طهماسبی افزود : سازمان بورس به عنوان متولی و نهاد ناظر وظایفی دارد که متاسفانه انجام نمی دهد.بجای نظارت بر سامانه های معاملاتی و تنظیم آن ها به نحوی که آرامش را بر بازار حاکم کند و شفافیت را افزایش دهد ، متاسفانه دست به کارهایی می زنند که نتیجه ای ندارد و تصمیماتی می گیرند که اشتباه است.

وی گفت : برنامه ای هدفدار و سیاسی درانجام چنین رفتارهایی به چشم نمی آید چراکه اغلب منصوبین در سازمان بورس از حامیان همین دولت هستند و اصولا نمی خواهند که دولت زیر سوال برود بلکه این کار از اساس عقلایی نبوده است. سازمان بورس پیرو تفکر مرگ یکبار شیون یکبار شده است که باید گفت این شیوه در بازار سهام جایگاهی ندارد. چرا که واکنش سهامدار به چنین تفکری قطعا برداشتن سرمایه خود و بیرون رفتن از این بازار است .تصمیماتی این چنین عموما احساسی است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه تکادو اضافه کرد:این که تازمانی که بانک های کشور به شرایط باثباتی نرسند ، به بازار سرمایه اجازه رشد بیشتری نخواهند داد، کاملا ثابت شده است چراکه منابع بانک ها به سرعت وارد بازار سهام می شود و دولت فعلی این را فعلا نمی خواهد. با این حال باید هشدار داد تا زمانی که سازمان بورس طرح های ضربتی و احساسی را در این بازار اجرا می کند،سهامداران نیز گیج می شوند و لذا نمی توان از آن ها انتظار داشت تا عقلایی رفتار کننند. واکنش سهامدار بر اساس برنامه های اعلام شده و مدون موجود در کلان بازار است از این رو معتقدم در ابتدای هفته آینده نمی توان تحرک سهامداران را حدس زد و عملا باید منتظر ماند و دید.

وی بازهم انتقاد کرد:سازمان بورس نشان داد سیستم را بلد نیست.وقتی که بانک مرکزی می گوید سود بانک ها موهوم است ، چرا نماد آن ها را باز می کنند؟زمانی که تصمیمات متضاد می گیرند،چه انتظاری از سهامدار دارند؟ چه تضمینی وجود دارد که روزهای بعد بازهم نبندند؟ چه تضمینی برای ادامه کار و روال بازار وجود دارد؟ سیاست غلط مرگ یکبار و شیون یکبار سرمایه ها را به یکباره فراری می دهد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24