Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

آیا خوشبین بودن در باره افق اقتصاد جهان منطقی است؟ پاسخ منفی است. همه می دانیم که چه چالش های بزرگی در برابر اقتصاد جهان وجود دارد. برخی چالش ها نظیر میزان عظیم بدهی در جهان بلندمدت هستند و برخی نظیر رکود در کوتاه مدت تاثیرات بزرگ بر اقتصاد جهان و بازارها خواهند داشت. در مطلب حاضر به گزارش موسسه مالیه بین المللی درباره رشد شدید بدهی ها در جهان و احتمال رخ داده رکود در اقتصاد آمریکا و اثرات آن اشاره شده است. برای درک عمیق وضعیت کنونی اقتصاد جهان و بازارها ضروری است ..

انفجار بدهی ها، رکود اقتصاد و سقوط بورس

بورس24 : این هفته بازارها نسبتا آرام بوده اند زیرا خبرهای مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر نمی شود و سرمایه گذاران مشغول ارزیابی شرایط برای تصمیم گیری برای ماه های آینده هستند. تحلیلگران درباره افق اقتصاد جهان در ماه ها و فصول آینده دیدگاه های مختلف دارند و معتقدند ریسک های بزرگ از رونق اقتصاد جهان جلوگیری خواهند کرد. بویژه اگر بانک های مرکزی درست تصمیم نگیرند شرایط بسیار بد خواهد شد. درباره بسیاری از مسایل ابهام وجود دارد و پیش بینی بازارها دشوار است. در مطلب حاضر به وضعیت هراس آور بدهی ها در جهان و احتمال رخ دادن رکود در اقتصاد آمریکا در اوایل سال آینده اشاره شده است.

انفجار بدهی ها

میزان بدهی های جهان به رقم بی سابقه 315 هزار میلیارد دلار رسیده و این تنها ریسکی نیست که جهان با آن رو به روست. اقتصاد جهان با تنش های ژئوپلیتیک، نرخ های بالای بهره، تنش ها بین آمریکا و چین و چند پاره شدن اقتصاد مواجه است. موسسه مالیه بین المللی در گزارش جدید خود آورده است تلاش ها برای کاستن از بدهی ها که پس از همه گیری کرونا شروع شده بود کنار گذاشته شده و دولت ها در سال جاری میلادی که سال انتخابات های مهم و متعدد است از مالیات ها کاسته و بر هزینه خود افزوده اند تا رای جمع کنند. رشد بدهی ها عموما در اقتصادهای نوظهور رخ داده است. در این اقتصادها میزان بدهی ها به رقم بی سابقه 105 هزار میلیارد دلار رسیده و این رقم 55 هزار میلیارد دلار بالاتر از یک دهه پیش است. در سال جاری بیشترین رشد بدهی ها در چین، هند و مکزیک رخ می دهد. صندوق بین المللی پول هشدار داده که بدهی هند پایان دهه حاضر به بالاتر از رقم تولید ناخالص داخلی این کشور افزایش خواهد یافت. در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بدهی جهان با 1300 میلیارد دلار رشد به 310 هزار میلیارد دلار رسید و نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در مسیر رشد قرار گرفت. در سه ماهه نخست سال جاری میزان بدهی ها در اقتصادهای توسعه یافته نیز رشد کرد. ماه پیش صندوق بین المللی پول از دولت ها خواست وسوسه نشوند برای جلب رای مردم از مالیات ها بکاهند و بر هزینه های خود بیفزایند. دولت ها باید انضباط مالی را رعایت کنند. موسسه مالیه بین المللی نسبت به وضعیت خطرناک اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه هشدار داده است. تنش های تجاری، نرخ های بالای بهره در اقتصادهای توسعه یافته و تنش های ژئوپلیتیک از توان این اقتصادها برای پرداخت بدهی های شان می کاهد. سال جاری وضعیت اقتصادهای بزرگ وخیم نخواهد بود اما ریسک هایی که بیان شد لطمات بزرگ به مصرف کنندگان و شرکت ها وارد خواهد کرد و می تواند مسیر بازارها را تغییر دهد در نتیجه سرمایه گذاران باید برای دوران پرآشوب آماده باشند.

رکود اقتصاد و سقوط بورس

دیدگاه هایی که اخیرا صندوق بین المللی پول و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در باره افق اقتصاد آمریکا مطرح کرده اند مثبت تر از دیدگاه های آنها در گزارش های قبلی است اما به دلیل به تعویق افتادن کاهش نرخ های بهره در آمریکا برخی تحلیلگران درباره رخ دادن رکود در اقتصاد این کشور در اواخر سال جاری میلادی یا اوایل سال آینده و اثراتی که این عامل بر بازارها دارد ابراز نگرانی کرده اند. تا چندی پیش تصور می شد بانک مرکزی آمریکا ماه آینده کاستن نرخ های بهره را شروع می کند و تا دو سال آینده نرخ ها به محدوده 2 درصد پایین آورده می شود اما حالا چنین باوری وجود ندارد زیرا تورم چسبده است و بانک مرکزی تاکید کرده قبل از کاستن از نرخ های بهره باید نشانه های بیشتری از مهار قطعی تورم نمایان شود. در حال حاضر این باور وجود دارد که اواخر سال جاری میلادی نرخ های بهره پایین آورده می شود و در دو سال آینده در مجموع 2 درصد نرخ ها پایین آورده خواهد شد. به دلیل میزان بالای نقدینگی در دست مصرف کنندگان و شرکت ها، تورم بطور کامل مهار نخواهد شد و نمی توان نرخ های بهره را به نزدیک صفر پایین آورد. اگر این سناریو تحقق یابد اقتصاد دچار رکود خواهد شد و در این حالت، بورس سقوط 30 درصدی را تجربه خواهد کرد. یک عامل نگران کننده دیگر برای اقتصاد آمریکا وضعیت اقتصاد چین است. اگر دولت چین برنامه های بزرگ برای حمایت از اقتصاد اجرا نکند رونقی در اقتصاد این کشور مشاهده نخواهد شد و لطماتی از این جهت به اقتصاد آمریکا وارد خواهد شد. ضعف اقتصاد اروپا عامل دیگر ضعف و رکود در اقتصاد آمریکاست. اقتصاد منطقه یورو و انگلستان در وضعیت نامساعد قرار دارند و بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان باید هر چه زودتر نرخ های بهره را پایین آورند. در آمریکا، منطقه یورو و انگلستان ضروری است نرخ های بهره بزودی پایین آورده شود در غیر اینصورت شرایط بسیار نگران کننده خواهد شد. وجود این احتمال ها از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24