Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :امروز بازار از همان ابتدا به‌شدت ریزش کرد. در گزارش روز گذشته نیز اشاره شد که با توجه به وضعیت داده‌های بودجه سال ۱۳۹۵ و نیز قطعی شدن نرخ خوراک ۱۳ سنتی برای گاز مصرفی پتروشیمی‌ها، شرایط مناسبی برای امروز پیش‌بینی نمی‌شود. البته شدت منفی شدن بازار از انتظارات بسیار فراتر بود و صف‌های فروش عدیده‌ای در بسیاری از نمادها شکل گرفت. با توجه به افول ۵۲۴ واحدی شاخص کل در انتهای فعالیت بازار،‌ این نماگر به عدد ۶۲۹۵۸ واحد رسید و در واقع به کانال پایین‌تر سقوط کرد سقوطی که از آن در بعضی سایت‌های خبری به "بانجی جامپینگ " یاد شد.

البته به نظر می‌آمد تلاش‌هایی نیز به‌منظور پیشگیری از افول بیشتر شاخص با کمک انجام معاملاتی در نمادهای خلیج‌فارس،‌ملی مس و پتروشیمی جم صورت گرفت که چندان موفقیت‌آمیز نبود. در خصوص آثار ناشی از افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها به ۱۳ سنت امروز اطلاعات مختلفی در سایت‌های تحلیلی انتشار یافت به نظر می‌رسد شرکت‌های متانولی اثرات منفی بیشتر و شرکت‌های تولیدکننده اوره کمتر اثر می‌پذیرند در خصوص مجتمع‌های تولیدکننده محصولات الفینی وضعیت‌های گوناگونی رخ خواهد داد. در متانولی‌ها نسبت گاز خوراک به سوخت 90% به 10% می‌باشد و بنابراین به دلیل این که در اوره‌ای‌ها این نسبت 75% به 25% است، انتظار افت بیشتری از آن‌ها می‌رود. در ثانی نرخ متانول با کاهش قیمت نفت ریزش محسوسی داشته است، اما نرخ اوره نوسان اندکی داشته است. در تولید 1 تن متانول نسبت به اوره گاز سوخت و خوراک بیشتری نیز مصرف می‌شود. در همین ارتباط،دکتر سلیمانی امیری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر که تقریباً بزرگ‌ترین سهامدار پتروشیمی‌های گازی قلمداد می‌شود در واکنش به سخنان معاون وزیر نفت که نرخ 13 سنتی خوراک پتروشیمی‌ها را ابلاغ‌شده اعلام کرده بود به خبرنگار بورس24 گفت: تاکنون چندین و چند بار این نرخ به این شیوه اعلام‌شده درحالی‌که مسئولیت تعیین قیمت نهایی با کارگروهی از وزارت نفت، وزارت اقتصاد و وزارت صنعت و معدن و تجارت است و این کارگروه باید ابلاغیه رسمی در این زمینه بدهد.

همزمان افزایش قیمت دلار در بازار آزاد ادامه دارد و امروز اعداد ۳۴۶۰ تومان نیز تجربه شد. با توجه به تنگناهای مالی دولت بسیاری این افزایش نرخ را به تأمین نقدینگی مورد لزوم دولت ارتباط می‌دهند. دراین‌ارتباط صحبت‌های آقای حریری عضو اتاق بازرگانی بیانگر نکات جالبی است. مجید رضا حریری رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در مورد وضعیت بازار انتقال ارز اظهار داشت: هنوز هم دولت و نهادهای عمومی و خصوصی تأمین‌کننده عمده ارز در کشور هستند و غالب ارز موردنیاز از طریق فروش نفت یا صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات گازی تأمین می‌شود. وی ادامه داد: اتفاقات و نوساناتی که در بازار ارز رخ می‌دهد نمی‌تواند در کنترل دولت نباشد و این گمانه که دولت برای تأمین کسری بودجه خود نرخ ارز را از 3 هزار و 200 تومان به 3 هزار و 400 تومان می‌رساند، تقویت می‌شود. نایب‌رئیس اتاق ایران و چین معتقد است: اگرچه دولت یازدهم در یک سال ابتدایی فعالیت خود به ثبات و آرامش در بازار دست یابد، اما کم‌کم از این حالت خارج‌شده است چراکه طی 10 ماهه اخیر بنگاه‌های ما در رکود مطلق به سر برده‌اند. اگر روند رکود به این شکل ادامه یابد اغلب بنگاه‌های ما رو به نابودی خواهند رفت. وی تصریح کرد: با توجه به کاهش میزان واردات و صادرات کشور طی چند ماه اخیر تقاضا برای ارز کاهش‌یافته و افزایش نرخ ارز چیزی جز دست‌کاری مصنوعی بازار نیست. به گفته حریری واردات کشور 5 - 6 ماه امسال 25 درصد کاهش داشته و درواقع 25 درصد از تقاضای ارز کاسته شده است. از تعمیق رکود هرروز اخبار بدتری منتشر می‌شود امروز در تعدادی از سایت‌های خبری در خصوص مشکلات شدید نقدینگی ایران‌خودرو و پرداخت قسطی حقوق کارکنان خود اخباری درج‌شده بود.

به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در پی موافقت هیئت پذیرش فرابورس ایران با پذیرش شرکت اعتباری کوثر مرکزی در بازار دوم، نماد این شرکت روز سه‌شنبه 24 شهریورماه 94 در بازار دوم فرابورس ایران گشایش می‌یابد. نماد معاملاتی "وکوثر" خردادماه 1392 در بازار پایه فرابورس ایران درج‌شده بود که هیئت پذیرش پس از احراز شرایط پذیرش و در راستای اجرای ماده 51 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، با انتقال این نماد از بازار پایه به بازار عادی موافقت کرد. علاوه براین در پی انتشار اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای دوره ۹ ماهه و اولین سود سال مالی 31 شهریور 95 سرمایه‌گذاری مسکن پردیس (درج‌شده با نماد ثپردیس)، این شرکت 30 میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه در بازار دوم فرابورس شده است. جلسه معارفه "ثپردیس " ساعت 14:30 امروز در دفتر مرکزی سهامدار عمده شرکت یعنی سرمایه‌گذاری مسکن برگزار شد شواهد حکایت از این دارد که چهارشنبه این هفته زمان عرضه اولیه 10 درصد سرمایه‌گذاری مسکن پردیس تعیین‌شده اما نهایی نشده است.

در گزارش مربوط به‌صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای دوره ۹ ماهه منتهی به 31 خرداد "ثپردیس "، 517 ریال از سود 1027 ریالی هر سهم محقق شده و این شرکت اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال شهریور آینده را 1336 ریال اعلام کرده که نسبت به سود 1027 ریالی سال جاری 23 درصد رشد نشان می‌دهد. در همین حال بر اساس اطلاعات منتشره گشایش نماد معاملاتی عمران و توسعه شهرستان نائین که قرار بود طی این هفته یا هفته بعد در فرابورس انجام شود به دلیل انصراف سهامداران عمده فعلاً منتفی است. این شرکت با سرمایه 8 میلیارد تومانی، سود هر سهم سال جاری را 36 تومان پیش‌بینی کرده و سرمایه‌گذاری گسترش ایرانیان با 28.5 درصد، ساپکو با 16.7 درصد، صندوق آینده‌ساز و مردم نائین با 10.15 و 38.7 درصد، سهامداران اصلی آن بشمار می‌روند.

سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به عرضه موفق محموله نفت کوره در بورس انرژی عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته به‌طور مرتب هر 2 هفته یک‌بار محموله‌های 35 هزار تنی نفت کوره از سوی شرکت نفت در بورس انرژی عرضه می‌شود. وی در ادامه با اشاره به پذیرش 90 درصدی کالاهای قابل‌عرضه در بورس انرژی از عرضه‌های جدید در این بازار خبر داد و گفت: با توجه به درخواست شرکت ملی نفت مبنی بر عرضه میعانات نفتی در بورس انرژی به‌زودی پس از تکمیل فرآیند پذیرش این کالاها عرضه میعانات گازی در رینگ صادراتی بورس انرژی آغاز خواهد شد. به گفته وی، درعین‌حال در آینده نیز خوراک گازی مجتمع‌های پتروشیمی نیز در بورس انرژی قابل‌عرضه خواهد بود. حسینی در پاسخ به این پرسش که چه الزاماتی مبنی بر پذیرش و عرضه کالا در بورس وجود دارد و ضمانت اجرایی در ترغیب تولیدکنندگان برای عرضه در بورس چیست؛ پاسخ داد: با توجه به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و نیز مصوبه هیئت‌وزیران مبنی بر عرضه محصولات و کالاهای قابل‌پذیرش در بورس کالا و بورس انرژی، شرکت‌ها موظف به پذیرش کالاهای قابل‌عرضه خود در این بازارها هستند، مگر آن دسته کالاهایی که هیئت پذیرش با آن‌ها موافق نباشد. بورس انرژی در ترغیب عرضه‌کنندگان برای عرضه کالا و محصولات ضمانت اجرایی در دست ندارد و تنها با ارائه گزارش‌های مرتب به دستگاه‌های نظارتی اکتفا می‌کند.

محمدباقر نوبخت در برنامه تلویزیونی شب گذشته بابیان اینکه بخشنامه تدوین لایحه بودجه سال آینده به دستگاه‌ها ابلاغ‌شده است افزود: افزایش حقوق کارکنان نیز کمتر از 10 درصد نخواهد بود و پیش‌بینی می‌کنیم نرخ تورم نیز به 10 تا 11 درصد برسد. نوبخت بابیان اینکه سقف بودجه سال آینده 213 هزار میلیارد تومان خواهد شد افزود: 147 هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری و 30 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی و 7 هزار میلیارد تومان هم بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای بابت اوراق مشارکت سررسید شده خواهد بود و درآمدهای اختصاصی و همچنین منابع استانی را نیز باید اضافه کرد. سخنگوی دولت اظهار داشت: قیمت‌های نفت هم کاهش‌یافته است و امیدواریم با منابع مالی که آزاد می‌شود هم به‌طور مستقیم و هم با روش سرمایه‌گذاری بتوانیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.

نوبخت درباره پیش‌بینی قیمت نفت هم گفت: سه گزینه 42 و 45 و 50 دلار را با وزارت نفت پیش‌بینی کرده‌ایم و انتظار داریم درمجموع 68 هزار میلیارد تومان از این محل نصیب دولت شود و بودجه عمرانی دولت در سال آینده 38 هزار میلیارد تومان خواهد بود. سخنگوی دولت درباره منابع مالی دولت که با اجرای برجام آزاد می‌شود، گفت: بخشی از این منابع به دولت تعلق دارد که به 6 میلیارد دلار می‌رسد و 23 میلیارد دلار هم جزو ذخایر بانک مرکزی است و بخشی هم جزو دارایی ارزی کشور محسوب می‌شود و درمجموع به بیش از 100 میلیارد دلار خواهد رسید. نوبخت افزود: البته ما برای اینکه به نرخ رشد 8 درصدی برسیم فقط به این منابع تکیه نمی‌کنیم بلکه امیدواریم با رفع تحریم‌ها فضای مثبتی برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و جذب منابع خارجی فراهم شود. نوبخت گفت: البته هنوز تحریم‌ها برطرف نشده است و آخر امسال یا اواخر سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم که تحریم‌ها حذف شود و برای دوره پساتحریم و شرایط جدیدی که درزمینهٔ آزادسازی منابع ارزی و همچنین جذب سرمایه‌گذار خارجی ایجاد می‌شود برنامه‌ریزی کاملی داریم که از این فرصت‌ها به‌طور بهینه استفاده کنیم.

وزارت اقتصاد با اشاره به تشکیل کمیته طرح اصلاح نظام بانکی در بانک مرکزی اعلام کرد این طرح در 4 محور تهیه و فرآیند عملیاتی آن شروع‌شده است. محور اول با عنوان حوزه ارکان نظام پولی شامل زیر محورهای بهبود ایفای نقش مؤثر بانک مرکزی در اقتصاد، حدود مناسب برای استقلال بانک مرکزی در اقتصاد، بهبود نظارت بانک مرکزی، سیاست پولی مؤثر و بهبود کارایی مقامات پولی (هیئت نظارت، شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و ...) می‌باشد. محور دوم با عنوان حوزه عملیات بانکی نیز شامل زیر محورهای: تحقق حاکمیت بخش واقعی اقتصاد بر بخش پولی، تحقق مأموریت واسطه‌گری مالی نظام بانکی، ساده‌سازی فرآیندها و عملیات، افزایش کارایی و اثربخشی، التفات ویژه به شرایط اقتصادی کشور و استانداردهای بانکداری اسلامی و واقعی کردن نرخ‌های سود بانکی است. محور سوم حوزه نهادی–ساختاری بانک‌ها با عناوین ایفای نقش مؤثر نظام بانکی در تأمین مالی اقتصاد، بهبود ساختارهای مالکیتی و مدیریتی بانک‌ها، بهبود وضعیت مشارکت مالی دولت در سیستم بانکی، ایجاد فضای رقابت سالم در نظام بانکی کشور، اصلاح قوانین و مقررات مؤثر بر بانک‌ها و بازتعریف مأموریت‌ها و اصلاح اساسنامه‌ها منطبق با اصلاحات پیشنهادی ازجمله زیر محورهای آن است. محور چهارم با عنوان حوزه سیستم یکپارچه بانکی شامل زیر محورهای: بسترسازی برای استقرار سیستم‌های یکپارچه بانکی در کشور، ارائه معماری کلان ارکان فناوری اطلاعات نظام بانکی کشور، کمک به جاری‌سازی اطلاعات عملکردی بانک‌ها به‌سوی تصمیم گیران و مدیران نظام بانکی و اقتصادی کشور و بهبود سیستم‌های نظارتی نظام بانکی کشور است.

شرکت رنو قصد دارد در چند طرح بزرگ در حدود 500 میلیون یورو در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم کند. این طرح‌ها شامل تأسیس کارخانه موتور سازی، توسعه خطوط این شرکت در ایران‌خودرو و سایپا و احتمالاً همکاری با یک خودروساز جدید در ایران است. هم‌اکنون رنو حاضرشده سرمایه‌گذاری لازم برای تولید محصولات جدیدش در ایران‌خودرو که رنو کیلیو و کپچر و در پارس‌خودرو داستر جدید است را بپذیرد. با تولید این سه مدل تیراژ تولید رنو در ایران تا 500 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت. رنو قصد دارد ایران را پایگاه تولیدی خود در خاورمیانه کند برای همین بخشی از محصولات جدیدی که در ایران تولید می‌شود را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر خواهد کرد؛ اما گام مهم رنو تولید کوئید به‌عنوان جایگزین پراید است هم‌اکنون این شرکت برای تولید این محصول در حال مذاکره با سایپا و ایران‌خودرو است و اگر با این دو شرکت به توافق نرسد یا به سراغ یک شریک جدید در ایران خواهد رفت یا خود اقدام به تولید این خودرو می‌کند پیش‌بینی اولیه برای تیراژ تولید این خودرو که باقیمت 25 میلیون تومان قرار است عرضه شود 100 هزار دستگاه است که طی 5 سال به 300 هزار دستگاه خواهد رسید.

آرش کردی مدیرعامل توانیر، در خصوص عبور از تابستان امسال بدون خاموشی گفت: امسال شاهد رشد 2.8 الی 3 درصدی مصرف انرژی برق در زمان پیک مصرف بودیم که این میزان رشد با تداوم در روزهای گرم همراه بوده است. وی در ادامه اظهار داشت: تابستان امسال تجربه روزهایی با پیک مصرفی بیش از یک میلیارد کیلووات ساعت را داشتیم که این میزان مصرف نیاز به تدابیر ویژه برای جلوگیری از اختلال در نیروگاه‌ها را داشت که توانست با برنامه‌ریزی ضریب خروج اضطراری را به زیر 3 درصد برساند که این اقدام افتخاری برای صنعت برق به‌حساب می‌آید. کردی با اشاره به پیش‌بینی میزان تولید نیروگاه‌های حرارتی برای تابستان امسال گفت: پیش‌بینی برای تولید انرژی در روزهای پیک برای نیروگاه‌های حرارتی در حدود 38 هزار و 500 مگاوات بوده که توانستیم با تلاش همکاران و تعمیرات در سطوح گسترده در حدود 42 هزار و 500 مگاوات برق از نیروگاه‌های حرارتی به دست آوریم.

محمد سعیدی مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌ها متأسفانه خطوط کشتیرانی ایران ازجمله ما با محدودیت‌هایی مواجه شدند. بر اساس توافق هسته‌ای از اوایل ژانویه (دی‌ماه امسال) رفته‌رفته با حذف تحریم‌ها فضای جدید برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شکل می‌گیرد. وی با تأکید بر این‌که با لغو تحریم‌ها باید در جایگاه اصلی شرکت در بین شرکت‌های کشتیرانی برتر دنیا قرار گیریم، تصریح کرد: هم‌اکنون رنکینگ 21 دنیا را در اختیارداریم که با توجه به قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و نیروهای توانمندی که در کشور داریم برنامه‌ریزی کرده‌ایم ظرف دو سال آینده به رنکینگ 15 دنیا برسیم. وی ادامه داد: مطابق برنامه در پایان 5 سال آینده نیز به یکی از 10 شرکت تاپ -برتر- کشتیرانی دنیا تبدیل خواهیم شد. ایشان با تأکید بر این‌که این برنامه با اتکا به 158 فروند کشتی شرکت کشتیرانی و نیروهای متخصص و ارزشمند محقق می‌شود، اظهار کرد: در دوران تحریم صنعت کشتیرانی نتوانست از پیشرفت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برخوردار شود، ازاین‌رو با رفع تحریم‌ها به دنبال نوسازی سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دقیقاً منطبق با شرایط روز دنیا هستیم.

غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت تسویه‌حساب کلیه بدهی‌های ارزی ایران در ظرف مدت ۲ ماه را در دستور کار خود قرار داده است؟ گفت: بخشی از دیون ارزی سررسیدی به لحاظ بسته بودن کانال‌های پرداخت انجام‌نشده است که البته رقم بالایی هم نیست. قاعدتاً تأمین مالی جدید منوط به تسویه این بدهی‌ها خواهد بود. بانک مرکزی آمادگی لازم را برای تأمین ارز مربوطه در چارچوب مقررات ارزی دارد. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر هزینه نقل‌وانتقال پول در کشور چقدر است و با رفع تحریم‌ها چقدر خواهد شد؟ اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی و انتقال فرآیند نقل‌وانتقالات وجوه مربوط به تجارت خارجی از شبکه بانکی به صرافی‌های مجاز، هزینه نقل‌وانتقالات و تبدیل به اسعار به همدیگر با توجه به کشورهای هدف از توزیع یکسانی برخوردار نبوده، در مواردی بیش از ۱۰ درصد نیز گزارش‌شده است. ایشان اضافه کرد: با ازسرگیری روابط کارگزاری بانکی و بازگشت فرآیند حواله‌های ارزی به بانک‌ها و امکان گشایش و پذیریش اعتبارات اسنادی، هزینه‌های مزبور حذف و به کارمزدهای متعارف بانکی محدود خواهند شد.

مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در رابطه با برخی حوزه‌های معدنی و ازجمله سنگ‌آهن تمام تلاش دولت این است که از خام فروشی جلوگیری شود که به‌این‌ترتیب هدف ما این است که از فروش سنگ‌آهن به بازارهای صادراتی جلوگیری کرده و واحدهای تولید کنسانتره و گندله به بهره‌برداری رسد. وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار بر این است که تا پایان سال ۹۵ خام فروشی در حوزه سنگ‌آهن به‌طور کامل متوقف شود و واحدهای تولیدی به سمت تولید آهن اسفنجی و شمش پیش رود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حوزه‌هایی همچون مس، آلومینیوم و فولاد نیز پیشرفت‌های خوبی حاصل‌شده و البته استراتژی ما این است که تمرکز بیشتری بر روی اکتشاف عناصر نادر خاکی انجام دهیم.

درحالی‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای را با سه شرکت اتریشی برای برقراری خط قطار گردشگری ایران اتریش به امضاء رسانده و ورود گردشگران خارجی با قطارهای چارتری به ایران رو به فزونی رفته، اکنون نوبت آمدن هواپیماهای فول چارتر گردشگری به ایران شده است. ۳۴ گردشگر آلمانی که از زمره اقشار مرفه این کشور به شمار می‌آیند، قرار است امروز (۲۲ شهریورماه) با هواپیمایی که به شرکت پرتغالی White Airways تعلق دارد به ایران سفر کنند. راهنمای این گروه درباره‌ی این رخداد که آن را در تاریخ گردشگری ایران بی‌سابقه می‌داند، گفت: ۱۷ زن و ۱۷ مرد مسافران این هواپیمای فول چارتر گردشگری هستند که برای چهار روز به‌صورت VIP در ایران سفر می‌کنند و از شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز بازدید می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: به نظر می‌رسد استراتژی اوپک برای کنار زدن تولیدکنندگان پرهزینه نفت به‌خوبی عمل کرده است.آژانس بین‌المللی انرژی گفت: رقبای اوپک، نظیر ایالات‌متحده و روسیه، سال آینده شاهد بیشترین کاهش تولید نفت از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به بعد خواهند بود. حجم تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک نیز در سال 2016 میلادی، روزانه 500 هزار بشکه کاهش خواهد یافت. به گفته IEA، صنعت نفت شیل آمریکا بزرگ‌ترین بازنده این بازی است که پیش‌بینی می‌شود سال آینده حجم تولید آن روزانه 400 هزار بشکه کاهش یابد. این آژانس پیش‌بینی کرد با کنار رفتن رقبا، میزان تقاضا برای نفت اوپک افزایش می‌یابد. به گفته IEA، استراتژی اوپک و سقوط جدی قیمت نفت، سبب تعطیلی چاه‌های نفتی پرهزینه از ایالت تگزاس تا روسیه و دریای شمال شده است.

رسانه‌های محلی هند گزارش دادند که دولت هند قرار است 700 میلیون دلار به‌عنوان بخشی از بدهی نفتی خود را به ایران پرداخت کند. بر اساس این گزارش میزان بدهی هند به ایران حدود 6.5 میلیارد دلار است که با تحریم از سوی کشورهای غربی علیه ایران مبادلات این پول‌ها انجام نشد. پیش‌تر وزیر دارایی این کشور به پتروشیمی‌ و پالایشگاه‌های این کشور اعلام کرده بود که هر چه زودتر خود را برای تسویه‌حساب بدهی نفتی ایران آماده کنند.

علی کاردر معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت پیشنهاد یک شرکت فرانسوی درباره جمع‌آوری گاز مشعل میدان فروزان گفت: پیشنهاد شرکت فرانسوی برای تولید گاز مایع طبیعی LNG از گاز مشعل در میدان نفتی فروزان هنوز به نقطه‌ای نرسیده است که بتوان به آن اتکا کرد و فقط مباحث پایه‌ای درباره آن در جریان است. وی تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که اساساً این طرح منتفی شود، چون موضوع هنوز چندان جدی نیست. به نظر می‌رسد، پیشنهاد فرانسوی‌ها برای گاز همراه در میدان فروزان پیشنهاد خوبی نباشد، چون مبنای محاسباتی و ابعاد مفروض آن چندان دقیق نیست و رفرنس‌های دقیقی به ما ارائه نداده‌اند و به همین دلیل احتمالاً نتوانیم از این پیشنهاد به یک نتیجه عملیاتی مشخص برسیم. کاردر در پاسخ به پرسشی درزمینهٔ وضعیت بقیه پیشنهادهای مربوط به جمع‌آوری گاز همراه میادین نفتی و تولید برق از این گاز، گفت: هنوز اطلاعات مربوط به پیشنهادهای جمع‌آوری گازهای همراه و تولید برق از آن‌ها کاملاً جمع‌بندی نشده و خبری هم از عقد قرارداد نیست. وی ادامه داد: مشکل اصلی در این زمینه قیمت خرید برق تولیدشده در این پروژه‌ها از سوی وزارت نیرو است که توافقی در این زمینه حاصل نشده است. معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت اضافه کرد: برای حل این مشکل پیشنهاد کرده‌ایم، احکامی در بودجه 95 یا برنامه ششم گنجانده شود که بر اساس آن برق تولیدشده از گاز همراه نفت مشابه برق تولیدشده از طریق روش‌های تولید برق تجدید پذیر قیمت‌گذاری شود، چون باقیمت برق انرژی‌های تجدید پذیر این پروژه‌ها هم اقتصادی شده و از آن استقبال می‌شود.

با واگذاری بخش‌های باقیمانده طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به دو شرکت ایرانی توسط شرکت ملی نفت ایران، عملاً حضور و یا مشارکت احتمالی توتال فرانسه در توسعه این میدان مشترک گازی منتفی شد. علی‌اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس امروز بابیان اینکه مذاکره برای سپردن حفاری فاز ١١ پارس جنوبی به پتروپارس و یک شرکت ایرانی دیگر به مراحل پایانی رسیده است، گفت: این فاز به‌اندازه ٢ فاز متعارف است که هر فاز متعارف شامل ١١ حلقه چاه است که بر اساس مذاکرات که هم‌اکنون مراحل آخر را طی می‌کند، بخش حفاری هر فاز به شرکت‌های ایرانی سپرده می‌شود.

عباس شعری مقدم بابیان این‌که دانش فنی تبدیل گاز به پروپیلن (جی تی پی) در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ایران توسعه‌یافته است، گفت: هم‌اکنون این شرکت توانسته در واحدهای آزمایشگاهی و پایلوتی خود مشابه شرکت‌های خارجی از گاز پروپیلن تولید کند. وی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است به‌زودی پایلوت جی تی پی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تبدیل به یک واحد بزرگ‌تر با ظرفیت ١٢٠ هزار تن در سال شود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره اخذ مجوزهای لازم از وزارت نفت برای ایجاد یک واحد جی تی پی با ظرفیت ١٢٠ هزار تن در سال با لیسانس ایرانی از سوی این شرکت گفت: منابع ریالی لازم برای این طرح از سوی NPC و در صورت نیاز به منابع ارزی یک بانک اروپایی در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهد کرد. اسماعیل قنبری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز هزینه موردنیاز برای ایجاد یک واحد جی تی پی با ظرفیت ١٢٠ هزار تن در سال را حدود ٩٠ میلیون یورو برآورد کرد

خبرگزاری ترند به نقل از ماکسیم ادلسون، مدیر ارشد موسسه رتبه‌بندی فیچ نوشت: در حال حاضر ایران 40 میلیون بشکه نفت بر روی آب ذخیره دارد اما به‌احتمال‌زیاد ایران پس از برداشته شدن نهایی تحریم‌ها نخواهد نتوانست به‌سرعت تمام ذخایر خود را وارد بازارهای جهانی کند. وی که در چهارمین کنفرانس سالانه آذربایجان که توسط موسسه فیچ در باکو برگزار شد، شرکت کرده بود، گفت: تا آن زمان ایران مقادیر عظیمی نفت را ذخیره می‌کند که می‌تواند بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها آن‌ها را روانه بازار کند. ادلسون ادامه داد: «اما به‌احتمال‌زیاد، ایران این کار را نخواهد کرد. به‌احتمال‌زیاد، این کشور طی 6 ماه یا یک سال، این ذخایر را در چند بخش وارد بازار خواهد کرد.» این مدیر موسسه فیچ پیش‌بینی کرد: «همچنین ایران قادر نیست تا فوراً تولید نفت خود را افزایش دهد و این کار حداقل چندین سال زمان می‌برد.» وی ادامه داد: «رشد تولید نفت ایران به‌سرعت در این کشور به جذب سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت آن بستگی دارد... بر اساس برآوردهای ما، این اقدام حداقل 2 الی 3 سال زمان می‌برد.» این کارشناس انرژی ادامه داد: ایران ذخایر عظیم گازی دارد که آماده صادرات است و می‌تواند از خط لوله آذربایجان برای این هدف استفاده کند. ادلسون با اشاره به اینکه ایران قبلاً احداث خط لوله صادرات گاز به ترکیه را آغاز کرده است، گفت: «در حال حاضر، این کشور تلاش خواهد کرد تا از طریق چندین مسیر به بازار اروپا وارد شود و به بازار ال‌ان‌جی نیز ورود پیدا کند.» وی ادامه داد: «ساخت خط لوله صادرات گاز سریع‌تر از ورود به بازار ال‌ان‌جی امکان‌پذیر است چراکه ایران فناوری لازم برای صادرات ال‌ان‌جی را ندارد... همه‌چیز به علت تحریم‌ها به تعویق افتاده است. احتمالاً ایران بر صادرات ال‌ان‌جی به بازار آسیا تمرکز خواهد کرد اما وضعیت در آنجا نیز پیچیده است. ژاپن واردکننده اصلی ال‌ان‌جی از آسیاست اما اکنون کمبود ال‌ان‌جی ندارد.»

پس‌ازاینکه معاون اول رئیس‌جمهور دستور داد طرح‌های مسکن مهر در اولویت باشند تا در کوتاه‌ترین زمان، پرونده طرح‌های مسکن مهر در کشور بسته شود کمیسیون اعتباری بانک مرکزی نیز مصوب کرد تا برای کل پروژه‌های مسکن مهر 5500 میلیارد تومان تسهیلات، نیاز است به همین منظور قرار است به‌زودی این مصوبه به شورای پول و اعتبار ارائه شود؛ بنابراین گزارش، ازآنجاکه از دو میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر که قرار بوده در کشور احداث شود، یک‌میلیون و 820 هزار واحد به اتمام رسیده و 480 هزار واحد، هنوز تکمیل‌نشده است به نظر می‌رسد اختصاص اعتبار جدید برای مسکن مهر بتواند در تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر در سال 95 کمک بیشتری کند. در حال حاضر 300 هزار واحد مسکن مهر نیز به دلیل نبود خدمات زیربنایی و روبنایی افتتاح نمی‌شوند.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به مبلغ ۱۷۳.۸ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی ۳۹.۷ میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک) ۳۸.۲ میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ ۱۱۴.۱ میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۹.۷ میلیارد تومان رسید که پتروشیمی جم با ۱۲.۱ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره گروه مپنا با ۷ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه شیمیایی با ۱۸.۴ میلیارد تومان و گروه خودرو با ۱۲.۳ میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس تهران نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۵۲۴ واحد، شاخص قیمت ۲۰۶ واحد و شاخص فرابورس ۱۳ واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد ۶۲۹۵۸ واحد و شاخص قیمت به ۲۴۷۳۰ واحد رسید. هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۸۶ واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ نفت و گاز پارسیان با ۹۲ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

در روز جاری ۲۱ نماد صنعت سیمان (شامل 1 نماد حق تقدم) با حجم معاملاتی معادل ۱۰۹۰۳ هزار سهم و حق تقدم و ارزش معاملاتی برابر با ۷۷۳۵ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. حجم و ارزش معاملات در قیاس با روز گذشته مناسب‌تر بود لیکن همچنان ارقام بسیار پایینی است. از میان نمادهای معاملاتی و بر پایه قیمت پایانی، تنها ۳ نماد اندکی مثبت، ۳ نماد بدون تغییر و مابقی نمادها یکپارچه منفی بودند. سیمان تهران با ۱۰۴۲ هزار سهم به ارزش ۱۷۷۰ میلیون ریال حدود ۲۳ درصد معاملات و سیمان سپاهان با ۱۴۲۵ هزار سهم به ارزش ۱۴۲۸ میلیون ریال معادل ۱۸٪ کل معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود تخصیص دادند. از میان نمادهای باز ۱۳ نماد سیمان اردبیل، بهبهان، خاش، دشتستان، دورود، اصفهان، فارس، قاین، مازندران، هرمزگان،‌هگمتان، ایلام و نی‌ریز امروز شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. امروز نماد حق تقدم سیمان دشتستان که دیروز بازگشایی‌شده لیکن مورد معامله قرار نگرفته بود مورد حراج مجدد واقع شد لیکن بازهم بر روی این نماد معامله‌ای انجام نشد. در سامانه کدال پیش‌بینی حسابرسی شده سود سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۵ شرکت سیمان کردستان و نیز آگهی دعوت به مجمع عمومی نوبت دوم شرکت سیمان باقران انتشاریافته است. خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان فارس و خوزستان نیز در این سامانه درج شد. بر اساس این اطلاعیه سود نقدی هر سهم به مبلغ ۳۲۰ ریال مصوب و هیئت‌مدیره‌ای مرکب از ۵ شرکت از گروه شستا،‌۱ شرکت از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی نفت و سرمایه‌گذاری تدبیر به‌عنوان اعضا هیئت‌مدیره انتخاب‌شده‌اند.

نماد سیمان تهران امروز معاملات نسبتاً پرحجمی و البته عمدتاً درگیر با صف فروش داشت. نمادسیدکو نیز معاملات بهتری را از حیث حجم و ارزش در مقایسه با روزهای گذشته و تماماً در دامنه مثبت تجربه کرد. نماد سیمان فارس و خوزستان همچنان به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف است.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان شرق شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید خریدار سهام بوده و متقابلاً در نماد سیمان شمال شرکت سرمایه‌گذاری پویا عرضه‌کننده سهام بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24