بورس24 :فضای نامناسب بازار سرمایه از آغاز معاملات شکل گرفت. شاخص روند شتابان منفی به خود گرفت. حجم و ارزش معاملات نیز همانند روزهای قبل ارقام پایینی را نشان داد. ارزش معاملات در ظاهر به مبلغی در حدود ۹۵ میلیارد تومان بالغ شد لیکن با بررسی بیشتر از معاملات صورت گرفته به نظر میرسد که بعضی معاملات بلوک بنا به مصالحی در بازار خرد عمل شده است. با افزایش عرضهها و جمعآوری تعدادی از صفهای فروش در بعضی مقاطع زمانی، علیرغم تلاشهایی که بهمنظور پیشگیری از افول شاخص با انجام معاملات بلوک شد، شاخص کل درنهایت ۷۰۱ واحد کاهش یافت و به سطح ۶۱۵۵۳ واحد تنزل کرد. دغدغههای فعالان بازار به نظر میرسد پایانناپذیر است.
بعد از گذشتن از خان کنگره آمریکا، در حال حاضر فعالان بازار به بررسیهای در حال انجام در کمیسیون مجلس در خصوص موضوع برجام توجه دارند. یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بینالمللی هستهای با حضور در مجلس شورای اسلامی در نشستی با اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: خوشحالم چنین فرصتی در اختیار من قرار گرفت تا در خدمت نمایندگان مجلس ایران باشم. فرصت پیشآمده برای تعامل در مسئله مهم هستهای بسیار مهم است چراکه ما نیازمند گفتگو باهم هستیم. آمانو تأکید کرد: از 6 سال گذشته اکنون بهترین فرصت پیشآمده تا بتوانیم مسئله هستهای ایران را حلوفصل کنیم با همکاری کامل ایران میتوان اعتماد جامعه بینالملل را نسبت به مقاصد صلحآمیز برنامه هستهای ایران را جلب کرد. آمانو بابیان اینکه از برجام استقبال میکند گفت: در ماه جولای بین ایران و گروه 1+5 توافق حاصل شد و ماه گذشته شورای حکام بنده را مسئول انجام فعالیتهای مرتبط با آن انتخاب کرد مسئولیت من درزمینهٔ راستی آزمایی خواهد بود که مطمئنم با همکاری ایران میتوان این وظیفه را بهدرستی انجام داد و توافقی که 20 ماه بر سر آن گفتگو شد را به سرانجام برسانیم. آمانو بابیان اینکه طبق برجام ایران بهصورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد گفت: این اقدام از طرف ما مثبت تلقی خواهد شد و کمک میکند تا اثبات ماهیت صلحآمیز برنامه هستهای ایران محقق شود. مباحث مربوط به بالا بودن سود سپردههای بانکی، مشکلات شدید بانکها، بدهیهای سنگین دولت به بانکها و پیمانکاران و ابهامات برخی از صنایع نظیر پالایشگاهها، پتروشیمیها و سنگآهنیها نیز در زمره دلایل نامساعد وضعیت بازار شمرده میشود. امروز آقای احمد مهدوی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نشست خبری انتقادات تندی را در خصوص نحوه تعامل وزارت نفت با شرکتهای پتروشیمی در ارتباط با نرخ خوراک مطرح کرد که در ادامه خواهد آمد. از سوی دیگر نزدیکی انتشار اطلاعات عملکرد ششماهه شرکتها که قاعدتاً ضعیف خواهد بود نیز دیگر نگرانی اصحاب بازار سرمایه است. با توجه به راهاندازی کمپین تحریم خودروهای داخلی که در کنار تضعیف قدرت خرید مصرفکنندگان و مسائل دیگر موجبات انباشت محصول کارخانجات خودروسازی و نیز ضعف نقدینگی آنان را فراهم آورد، امروز اخبار تجمع تعدادی از کارگران خودروسازیها در جلوی مجلس شورای اسلامی در سایتهای خبری جلبتوجه کرد.
جمعی از کارگران کارخانههای خودروسازی استان تهران، صبح امروز یکشنبه ۲۹ شهریور با تجمع مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی خواستار حمایت از اشتغال در صنعت خودروی کشور شدند. در این تجمع ۳۰۰ نفره کارگران کارخانههای خودروسازی و قطعهسازی استان تهران خواستار تضمین امنیت شغلی خود شده و نسبت به اخراج کارگران این صنعت درنتیجه تداوم تحریم خرید خودروهای صفر داخلی ابراز نگرانی کردند؛ و اما در رفع این مشکل، فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد طرحی خواستار آن شد تا برای حل مشکلات اشتغال کارگران خودروساز داخلی عوارض و تعرفه مالیات خودروهای وارداتی تا هزار درصد افزایش یابد. همزمان با برپایی تجمع صبح امروز گروهی از کارگران خودروساز در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با تهیه طرحی پیشنهادی خواستار حل مشکلات اشتغال کارگران خودروساز داخلی شد.
به گزارش ایلنا، طرح پیشنهادی فراکسیون کارگری مجلس که متن آن به شرح ذیل است مشتمل بر یک مادهواحده بوده و قرار است که بهزودی در صحن علنی مجلس قرائت شود: مادهواحده: کلیه واردکنندگان و تولیدکنندگان و قطعات خودرو مکلفاند در قبال واردات خود و قطعات آن تا حد هزار درصد عوارض و تعرفه مالیات برحسب نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت نمایند و وزارت اقتصاد و دارایی به میزان ساخت، پرداخت کند. تبصره ۱: خودرویی که ازنظر میانگین حجم و ارزش بالاتر از ۷۰ درصد در داخل ساختهشده باشد ساخت داخلی محسوب شده و در بقیه موارد به نسبت سهم کوچکتر ساخت داخل تا واردات مطلق، عوارض به شکل پلکانی حسب آییننامهای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد و به تصویب هیئتوزیران میرسد تعیین میشود. تبصره ۲: خودروسازان داخلی به نسبت سهم ساخت داخل بالاتر از ۷۰ درصد از همین محل جوایز تشویقی بنا به پیشنهاد شورای رقابت با در نظر گرفتن سطح کیفیت بالاتر و خدمات بهتر به مشتریان دریافت خواهند داشت. تبصره ۳: وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است طی آییننامهای برای حمایت از خریداران خودروی داخلی، حسب خدمات پس از فروش و توجه به فرهنگ مشتری مداری شرکتها را مورد تشویق یا آنها را وادار به قبول شروطی در قراردادهای فروش نظیر تعویض کالا یا جمعآوری کالاهای معیوب از بازار اقدام کند.
شورای اقتصاد پس از بحث و بررسی درخواست وزارت صنعت معدن و تجارت، به حذف عوارض صدور سنگآهن کنسانتره رأی داد. این اقدام به دنبال شرایط دشوار شرکتهای تولیدکننده کنسانتره سنگآهن و درخواست وزیر صنعت معدن و تجارت به نتیجه رسید. بر اساس نامه محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت به شورای اقتصاد که با قید فوریت به دفتر معاون اول رئیسجمهوری ارسالشده بود، هماکنون از 31 میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره سنگآهن، تنها 23 میلیون تن در داخل کشور به مصرف کارخانههای فولادسازی میرسد و تولیدکنندگان سنگآهن با مازاد 8 میلیون تنی این ماده معدنی مواجه هستند. وزارت صنعت معدن و تجارت خواستار کاهش عوارض صادرات سنگآهن کنسانتره از ۱۵ درصد به ۵ درصد شده بود و شورای اقتصاد با استناد به تبصره ۳ بند ب ماده ۱۰۴ قانون برنامه پنجم توسعه برای حمایت از صادرات، رأی به حذف این عوارض داد. اعمال عوارض بر روی صادرات کنسانتره سنگآهن، در زمان رشد نرخهای جهانی سنگآهن از سوی دولت، اتخاذ شد که هدف آن کنترل صدور این ماده معدنی و همچنین فرآوری و رشد ارزشافزوده در داخل کشور بود.
دکتر عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مالی و اقتصادی بیان کرد: بورس مسکن بهطور اشتباه بیانشده است؛ مسکن کالای استانداردی نیست که بتوان برای آن بورس تشکیل داد. وی اظهار داشت: در بورس کالا برای ساختمانهای نهاد عمومی و دولت بازار حراجی تعریف میشود که برای این ساختمانهای بزرگ شفاف باشد. چیزی بهعنوان بورس مسکن در ایران و دنیا وجود ندارد.
علی سنگینیان رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی در رابطه با خروج بازار سرمایه از شرایط فعلی رکود، گفت: خروج بازار سرمایه از شرایط فعلی رکود، مستلزم بهبود شرایط اقتصاد کلان یا حداقل شروع روندترمیم اقتصادی است. ازاینرو، ضروری است دولت، پس از تلاشهای انجامشده در حوزه سیاست خارجی و فراغت از موضوع هستهای، گامهای مؤثری برای ثباتبخشی به حوزه اقتصاد کلان کشور بردارد. وی گفت: با ایجاد رشد باثبات اقتصادی، زمینههای لازم برای توسعه بازار مالی فراهم شود؛ که سه محور در این موضوع مهم است، از این موارد میتوان به هدایت تأمین مالی نیازهای درازمدت به سمت بازار سرمایه یا منابع خارجی، هدایت تأمین مالی نیازهای بنگاههای بزرگ اقتصادی از طریق بازار سرمایه و بازنگری در قوانین و مقررات بازار سرمایه در جهت تعمیق و افزایش سهم آن در تأمین مالی اقتصاد اشاره کرد. رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: از سوی دیگر، اتخاذ سیاستهای جامع و جلوگیری از بخشینگری در تدوین سیاستهای اجرایی باید در دستور کار دولت قرار گیرد. بازار سرمایه در سالهای اخیر بهدفعات به دلیل سیاستهای ناهماهنگ دستگاههای اجرایی ازجمله وضع عوارض، قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی و پالایشی و نرخگذاری سپردههای بانکی آسیبدیده است. این فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در سطح اقتصاد کلان، اقدامات تکمیلی متعددی در سطح بازار سرمایه باید پیگیری شود. تجربه جهانی حاکی از آن است که بورسها در دهه اخیر با اهداف متعدد، سیاست ادغام را بهعنوان یک راهبرد استراتژیک، در پیشگرفتهاند
بهمنظور یکپارچگی، انسجام و هماهنگی در اجرای آییننامۀ مادۀ 26 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در سطح وزارت نیرو، دستورالعمل و گردش کار آییننامۀ اجرایی مادۀ 26 قانون اصلاح الگوی مصرف از سوی معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ابلاغ شد. طبق آییننامه مذکور، وزارتخانههای نفت و نیرو موظفاند بر اساس گزارش سالیانه سازمان ملی استاندارد ایران، بهای برق، گاز و فرآوردههای نفتی مصرفی واحدهای صنعتی متخلف از رعایت معیارها، مشخصات فنی و استاندارد اجباری موضوع مادۀ 11 قانون را مطابق شرایط مندرج در آییننامه افزایش داده و بهعنوان جریمه اخذ نمایند.
ایرج ندیمی رئیس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که چرا دولت به دنبال بازگرداندن شرکتهای غیربورسی سهام عدالت است و آیا برخلاف اصل ۴۴ عمل نمیکند، اظهار داشت: رویکرد سهام عدالت درگذشته با نیتی درست شکل گرفت که بر مبنای آن مردم بهجای افراد خاص مالک شرکتهای دولتی باشند، اما رفتهرفته دچار اشکالاتی شد. وی افزود: قرار بود از محل سود سهام شرکتهای مشمول سهام عدالت هزینهها پرداخت شود و به نسبت به آن آزادسازی انجام شود، اما دولت دلبستگی، مالکیت و مدیریت را رها نکرده است. ندیمی بابیان اینکه رویکرد دولت فعلی درزمینهٔ سهام عدالت در حال تغییر است، گفت: باوجوداینکه دولت واگذاریهایی را انجام داده، اما همچنان در مدیریت نقش تعیینکننده دارد؛ چراکه مجری قانون است. ندیمی بابیان اینکه طبق بیانات رئیسجمهور، دولت علاقهای به واسپاری ندارد، گفت: واگذاریها باید به بخش تعاونی و خصوصی به شکلی که بهرهوری ایجاد کند، انجام شود، اما این فرصت توسط دولت سلب شده است.
میرعلی اشرف پوری حسینی رئیس سازمان خصوصیسازی، در خصوص آزادسازی سهام عدالت گفت: دولت برای ساماندهی سهام عدالت لایحهای تدوین کرده است که طی چند هفته آینده به تصویب هیئت دولت میرسد زیرا بررسیهای لازم انجامشده و در مراحل نهایی قرار دارد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا لایحه جدید میتواند مشکلات سهام عدالت را برطرف کند، گفت: ابتدا باید لایحه در دولت تصویب شود چون یک سال است که از ارسال لایحه به دولت میگذرد و سپس بعد از تصویب و تقدیم شدن به مجلس در خصوص مفاد آن توضیحاتی ارائه میشود. ایشان در خصوص اینکه آیا تصویب این لایحه به مجلس نهم میرسد؟ به ایسنا گفت: تصویب این لایحه بهصورت عادی به عمر مجلس نهم نمیرسد چون لایحه و طرحهای زیادی در دستور کار مجلس قرار دارد که در این ۹ ماه باقیمانده به دستور جدید نمیرسد مگر اینکه تقاضای فوریت شود و مجلس عنایت خاصی به آن داشته باشد.
آمارها نشان میدهد که شرکتهای انرژی آمریکا در هفته گذشته تعداد دکلهای حفاری نفت در این کشور را برای سومین هفته متوالی کاهش دادهاند. به گزارش از رویترز، این کاهش نشان میدهد که تازهترین دورافت قیمت نفت باعث شده که شرکتهای حفاری برنامههای اعلامشده در چند ماه قبل برای بازگشت به میادین را کنار بگذارند. شرکت خدمات نفتی بیکرهیوز اعلام کرد: شرکتهای حفاری آمریکایی پس از کنار گذاشتن ۲۳ سکو در دو هفته قبل، در هفته منتهی به ۱۸ سپتامبر هشت سکو را تعطیل کردند و تعداد کل سکوهای فعال در این کشور را به ۶۴۴ سکو رساندند. این بیشترین کاهش سکوها طی سه هفته از ماه می تاکنون بوده است. آمارهای دولتی نشان میدهد که تولید نفت آمریکا در واکنش به کاهش قیمتها طی چند هفته گذشته کاهشیافته و عرضه نفت این کشور هفته گذشته از متوسط روزانه ۹.۶ میلیون بشکه در اواخر می تا اواسط ژوئیه (بیشترین آمار تولید از اواسط دهه ۱۹۷۰) به روزانه ۹.۱ میلیون بشکه در هفته گذشته رسیده است.
به نقل از شاتا، عباس هاشمی مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازمخانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به طرح حمایتی دولت بر اساس تبصره 26 قانون بودجه سال 94 در قالب تسهیلات 10 میلیون تومانی به زوجین گفت: هدف از این طرح حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوده تا خریداران واقعی بتوانند کالای موردنیاز خود را بهصورت اقساطی تأمین نمایند. وی در ادامه با اشاره به نحوه دریافت این تسهیلات افزود: فرایند دریافت تسهیلات 10 میلیون تومانی به این صورت است که متقاضیان به سامانه ازدواج بانک مرکزی مراجعه و با انتخاب گزینه تسهیلات کالایی و ثبت کد ملی، شناسه رهگیری دریافت میکنند. وی ادامه داد: سپس با مراجعه به سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت با تولیدکنندگان و فروشگاههای ارائهدهنده کالا آشنا و نسبت به انتخاب و طی نمودن مراحل بعدی شامل اعتبار سنجی و دریافت پیشفاکتور و دریافت کالا اقدام مینمایند. هاشمی تأکید کرد: در این شرایط دولت با تولیدکنندگان طرف بوده و پولی بین خریداران و فروشندگان مبادله نمیشود.
محسنیاژهای سخنگوی قوه قضائیه در خصوص فعالیت مؤسسات اعتباری غیرمجاز اظهار داشت: در رابطه با این موضوع چندین بار صحبت کردهایم. اعتقاد ما این است که مسئولیت اصلی در این زمینه بر عهده بانک مرکزی است. میپذیریم که این مؤسسات درزمانی مجوز خود را از بانک مرکزی نگرفتهاند اما هماکنون در امور پولی دخالت میکنند و سیاستگذاری در امور پولی بر عهده بانک مرکزی است. وی گفت: برخی از این مؤسسات و تعاونیهای اعتباری مشکلاتی را ایجاد کردهاند و فعالیتهایی شبیه بانکها انجام میدهند، بنابراین بانک مرکزی باید اقدامات عاجلانهتری انجام دهد البته در ماههای اخیر بهصورت جدی به این موضوع واردشده است، اما چون تعداد قابلتوجهی سپردهگذاری در این مؤسسات صورت گرفته است، نمیتوان یکباره آنها را تعطیل کرد. وی تصریح کرد: کارگروهی متشکل از ۳ قوه به ریاست بانک مرکزی برای ساماندهی این مؤسسات و تعاونیها تشکیلشده است تا آنهایی که شرایط دارند، مجوز بگیرند یا آنهایی که بهتنهایی شرایط را ندارند در هم ادغامشده و مجوز بگیرند و آنهایی که اصلاً شرایط ندارند تعطیل شوند. سخنگوی قوه قضائیه گفت: برخی مؤسسات پولهایی را بهعنوان سپرده از مردم دریافت کردهاند و به ملک تبدیل کردهاند و هماکنون که با رکود مواجه شدهاند این املاک قابلفروش نیست. در کارگروهی که تشکیلشده است ساماندهی این مؤسسات مدنظر است اما با توجه به تعداد زیاد و سپردههایی که از مردم دریافت کردهاند نمیتوان طی یک یا دو ماه کار را به سرانجام رساند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در راستای تعاملات بینالمللی و استفاده از ظرفیت سرمایهگذاری سرمایهگذاران خارجی هدفگذاری کردهایم ۱۲۱ پروژه به ارزش 25 میلیارد یورو برای سرمایهگذاری خارجی معرفی شود. ایشان بابیان اینکه روشهای سرمایهگذاری در قالب BOT، BLT، اجاره و اجاره بهشرط تملیک خواهد بود، گفت: این پروژهها در حوزههای ریلی، جادهای، هوایی، دریایی، توسعه شهری، صرفهجویی در مصرف انرژی، صنایع بندری و صنایع فرودگاهی است. وی اظهار داشت: برای نوسازی ناوگان هوایی کشور برنامهریزی داشتهایم ضمن آنکه برنامههای خود را برای نوسازی در اختیار کمپانیهایی نظیر بوئینگ و ایرباس قرار دادهایم. وی خاطرنشان کرد: برای نوسازی ناوگان هوایی به هواپیماهای برد کوتاه نیز نیاز داریم که دراینباره مذاکراتی با دیگر کمپانیها داشتهایم. وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برای خرید هواپیما و تأمین مالی بستههایی به شرکتهای بزرگ هواپیمایی خارجی ارائه دادهایم و با آنها مواردی را مطرح کردهایم. وی ادامه داد: درواقع در قالب تأسیس یک ایرلاین هواپیماهای خارجی بهصورت اجاره و اجاره بهشرط تملیک وارد ایران میشود و از طریق آن ایرلاین هواپیماهای نو در اختیار شرکتهای هواپیمایی در داخل قرار میگیرد تا ایرلاینها لزوماً درگیر خرید هواپیما نشوند. وی بیان کرد: شرکتهای هواپیمایی مدعی عملیات هوانوردی باید حداقل سرمایهگذاری داشته باشند تا بتوانند بهترین خدمات را به مردم ارائه دهند. وزیر راه و شهرسازی گفت: محدودیتی حداقلی ازنظر سرمایهگذاری برای ایرلاینها در نظر گرفتهایم و شرکت بینالمللی که در ایران پایگاه ایجاد میکند و هواپیما در اختیار ایرلاینهای ما قرار میدهد ارائه این هواپیماها در قالب اجاره و اجاره بهشرط تملیک خواهد بود. وی تأکید کرد: در همه دنیا نوسازی ناوگان به همین روش انجام میشود.
به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل بیمه مرکزی، محمدابراهیم امین رئیسکل بیمه مرکزی در جلسه مجمع عمومی سالیانه بیمه مرکزی، افزود: سامانه سنهاب باعث شده که نظارت، خارج از سیستمهای شخصی، سلیقهای و فردی باشد و تا پایان سال از طریق این سیستم بر کلیه فعالیتهای شرکتهای بیمه نظارت کاملی خواهد شد. وی با تقسیمبندی مسئولیتهای بیمه مرکزی بر حوزههای تنظیم مقررات، نظارت و اتکایی، اظهار داشت: تلاش بیمه مرکزی در دو سال اخیر بر این مبنا استوار بوده که در راستای این سه حوزه گام بردارد. وی در توضیح عملکرد بیمه مرکزی در حوزه نظارت، گفت: فعالیت نظارتی بیمه مرکزی با استفاده از ۴ آییننامه نظارت بر حاشیه توانگری شرکتهای بیمه، شفافیت و گزارشگری مالی،حمایت از حقوق مصرفکنندگان و احراز صلاحیتهای کارکنان کلیدی صنعت بیمه انجام میشود. رئیس شورای عالی بیمه اضافه کرد: بستر اصلی نظارت بیمه مرکزی بر سامانه سنهاب استوار است و با استفاده درست از این بستر در پایان سال ۹۴ نظارت مالی، بیمهای و تبادلات مالی بیمه مرکزی از این طریق صورت خواهد گرفت.
محسن جلال پور رئیس اتاق ایران در جریان نشست هیئت نمایندگان، گفت: امروز از محل 400 هزار میلیارد تومان پروژههای نیمهتمام عمرانی سالانه 60 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور تحمیل میشود. بهطور متوسط 40 درصد از اعتبارات عمرانی تخصیصی طی 10 سال گذشته برای جبران هزینه تأخیر در اتمام طرحها یا مربوط به تأخیر در شروع پروژههای جدید بوده است. به گفته وی چنانچه 10 درصد پروژههای نیمهتمام به بخش خصوصی واگذار شود، ارزش آن حدود 40 هزار میلیارد تومان خواهد شد. وی افزود: در این میان میزان بدهی دولت بهنظام بانکی تا پایان سال گذشته به رقم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده درحالیکه مهمترین مشکل واحدهای تولیدی تأمین سرمایه در گردش است. وی ادامه داد: از سال 86 که واگذاری پروژههای نیمهتمام در دستور کار قرار گرفت، فقط در سال 89 معادل 855 میلیارد تومان واگذاری انجامشده و بقیه سالها واگذاری صفر بوده است.
اتاق بازرگانی پیشنهادات خود را به دولت برای خروج از رکود و تأمین نقدینگی بنگاههای تولیدی اعلام کرد؛ بنابراین گزارش ۱۰ پیشنهاد اتاق بازرگانی ایران برای خروج از رکود شامل موارد زیر است: ۱- واگذاری پروژههای نیمهتمام به بخش خصوصی ۲- حل مسائل و مشکلات دسترسی به تأمین منابع مالی بنگاهها ۳- ایجاد فضای مناسب صادراتی برای تولیدکنندگان ۴- ایجاد زمینهای برای جذب منابع سرمایهگذاران خارجی در راستای سرمایهگذاری مشترک در تولید و انتقال تکنولوژی ۵- اصلاح ساختار مالیاتی در دو سال پیش رو ۶- مقرراتزدایی و جلوگیری از تورم مقررات ۷- ایجاد بانکداری صنایع خرد، کوچک، متوسط ۸- تعریف پروژههای زیربنایی موردنیاز کشور ۹- تعریف پروژههای توجیهپذیر اقتصادی ۱۰- دادن اختیارات به استانداران برای تعریف پروژههای خاص و استانهای مربوطه و جلوگیری از تمرکز در مرکز؛ بنابراین گزارش، اتاق ایران همچنین ۱۰ پیشنهاد به دولت برای تأمین نقدینگی بنگاههای اقتصادی ارائه داد که شامل موارد زیر است: ۱- افزایش سرمایه بانکها ۲- پرداخت بدهی دولت به بانکها ۳- سپردهگذاری صندوق توسعه ملی در بانکهای توسعهای ۴- کاهش سپرده بانکها نزد بانک مرکزی مشروط به تعقیب انداختن طراز مبالغ آزادشده با بدهی بانکها به بانک مرکزی و تزریق تسهیلات جدید به واحدهای تولیدی و خصوصی ۵- فراهم آوردن شرایط تأمین فاینانسهای خارجی با تضمین بانک مرکزی ۶- کمک به تأسیس صندوقهای سرمایهگذاری و جذب سرمایههای کوچک و خرد جامعه ۷- تقویت بازار سرمایه برای تأمین سرمایههای در گردش واحدهای تولیدی بزرگ ۸- اعطای مجوز انتشار در فروش اوراق بدهی ۹- پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران از هر طریق ممکن ازجمله انتشار اوراق ۱۰- فعالسازی قرارداد بهمنظور تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی.
مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به مبلغ ۲۳۷٫۵ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی ۶۳٫۵ میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک) ۷۳ میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ ۱۸۴٫۵ میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۳ میلیارد تومان رسید که معامله بلوکی مپنا با ۷۰٫۵ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و سرمایهگذاری مسکن پردیس با ۱۱٫۵ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه فرآوردههای نفتی با ۱۲٫۷ میلیارد تومان و گروه بانک با ۱۲٫۲ میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس تهران نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۷۰۱ واحد، شاخص قیمت ۲۷۵ واحد و شاخص فرابورس ۲ واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد ۶۱۵۵۳ واحد و شاخص قیمت به ۲۴۱۶۵ واحد رسید. بانک کارآفرین با ۸ واحد بیشترین اثر مثبت و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۸۰ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.
وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:
فضای حاکم بر معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز منفی بود ولیکن حجم و ارزش معاملات بهتر از دیروز ارزیابی میشد گرچه ارقام و مبالغ تحققیافته بسیار پایین است. در روز جاری ۲۰ نماد صنعت سیمان (شامل ۱ نماد حق تقدم) با حجم معاملاتی معادل ۶۷۹۱ هزار سهم و حق تقدم و ارزش معاملاتی برابر با ۵۱۵۸ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. از میان نمادهای معاملاتی و بر پایه قیمت پایانی، تنها ۱ نماد اندکی مثبت، ۲ نماد بدون تغییر و مابقی نمادها یکپارچه منفی بودند. سیمان شرق با ۱۲۲۷ هزار سهم به ارزش ۱۱۶۱ میلیون ریال حدود ۱۹ درصد معاملات و سیمان لار سبزوار با ۱۵۹۴ هزار سهم به ارزش ۹۱۱ میلیون ریال معادل ۱۵٪ کل معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز ۱۳ نماد سیمان اردبیل، ارومیه، خزر، دشتستان، دورود، اصفهان، صوفیان، فارس، قاین، کردستان، مازندران، نیریز و ایلام امروز شاهد انجام معاملهای بر روی نمادهای خود نبودند. امروز هیچیک از نمادهای صنعت سیمان بازگشایی، متوقف و یا حراج مجدد نشدند. در سامانه کدال صورتهای مالی شرکت توسعه صادرات سیمان (زیرمجموعه هلدینگ سیمان فارس و خوزستان) انتشاریافته است. امروز رقابت ۲ خریدار برای تملک ۵٪سهام سیمان بجنورد که از روز چهارشنبه هفته گذشته آغازشده بود همچنان ادامه یافت و با توجه به عدم انجام معامله موصوف، فردا بازار سرمایه شاهد ادامه این رقابت خواهد بود. قیمت اولیه معادل ۴۷۰۰ ریال به ازای هر سهم بود که امروز به عدد ۴۸۹۱ ریال رسید.
ارزش معاملات نماد سیمان تهران امروز از دیروز بهتر بود لیکن همچنان ارقام نازلی است. نماد تمامی معاملات خود را در دامنه منفی قیمت به ثبت رساند. سیدکو نیز حجم معاملات پایینی داشت و عموم معاملات آن در دامنه منفی صورت گرفت. نماد سیمان فارس و خوزستان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه هنوز بازگشایی نشده است.
تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:
بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فنآوری بورس تهران، در روز گذشته شرکت سرمایهگذاری ملی ایران در نماد سیمان تهران و شرکت آیندهسازان صنعت سیمان در نماد سیمان خاش خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه فعالیتی نداشتهاند.
مقصود پورابولی
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.