ایران خودرو و پژو در شرایطی تا چندی دیگر شراکتی دوباره را با هم آغاز خواهند کرد که قرار است محصول ۲۰۸ پژو در ایران به تولید برسد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،ایران خودرو و پژو در شرایطی تا چندی دیگر شراکتی دوباره را با هم آغاز خواهند کرد که قرار است محصول ۲۰۸ پژو در ایران به تولید برسد. به گفته های مسئولان گروه صنعتی ایرانخودرو، با توجه به سرمایه گذاری مشترکی که قرار است این شرکت انجام دهد، حداقل یک سوم تولیدات این گروه صنعتی به محصولات پژو اختصاص خواهد داشت.
به گفته مدیران این شرکت در صورت سرمایهگذاری شرکت پژو در ایران و تولید مشترک، زیان وارد شده به ایران بر اثر خروج شرکت پژو در زمان تحریمها نیز جبران خواهد شد.
پژو ۲۰۸ برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲م در انگلیس و فرانسه عرضه شد. خودرویی که به اصطلاح سوپرمینی به شمار می رفت و در ۴ مدل یک لیتری، ۱/۲ لیتری، ۱/۴ لیتری و ۱/۶ لیتری ساخته شد و ازآنجاکه گفته میشود، قرار است جای پژو ۲۰۶ را بگیرد، پیشبینی میشود مدل ۱/۶ لیتری آن روانه ایران خواهد شد.
به فاصله ۳ سال از عرضه جهانی ۲۰۶، پای این خودرو به بازار کشورمان باز شد تا کمی به بازار خودرو ایران و به خانواده شیرهای سالخورده جاده مخصوص تازگی و هیجان ببخشد اما تولید این خودرو در کشور نه با عرضه نسل جدید ۲۰۷ متوقف شد، نه با رسیدن پسوند کد ۲ پژو به ۸ و امروز که ۲۰۸ وارد سومین سال تولید خود شده، تداوم تولید ۲۰۶ در کشورمان و تعدادی از بازارهای رو به توسعه دیگر باعث شده تا فروش این سوپرمینی سالخورده اما همچنان محبوب فرانسوی، به مرز ۸ میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه نزدیک شود. در واقع، ۲۰۶ با اختلاف زیادی، پرفروش ترین ساخته تاریخ پژو لقب می گیرد اما خبر خوش اینکه با از سرگیری همکاری ایران خودرو با شریک دیرینه خود، پرفروشترین ساختههای این روزهای پژو یعنی هاچبک ۲۰۸ و کراساوور کوچک ۲۰۰۸ نیز برای عرضه در بازار کشورمان به صف شدهاند تا بالاخره شاهد عرضه نسل جدید ۲۰۶ باشیم.
ایران خودرو به احتمال زیاد از اواسط سال آینده عرضه ۲۰۸ را بهصورت «سیبییو» آغاز خواهد کرد. این خودرو جزو خودروهای کم مصرف پژو به شمار می رود و با قیمتی بیش از ۵۰ میلیون تومان در ایران عرضه خواهد شد. رشد روزافزون تقاضای بازار برای شاسیبلندهای کوچک شهری، پژو را بر آن داشت تا کراس اووری برپایه ۲۰۸، در کلاس سابکامپکت عرضه کند که این ۲۰۸ قد کشیده پژو در این بازار رقابتی نیز چه قدر هم موفق شد. پژو تنها در ۲سال، نزدیک به ۲۰۰هزار دستگاه ۲۰۰۸ در بازار اروپا عرضه کرده و این تازه آغاز کار است، چرا که محبوبیت این نیمچه شاسی بلند شهری هر روز بیشتر و بیشتر می شود و در حال حاضر هم پشت سر رنو کاپتور، پرفروش ترین کراس اوور سابکامپکت بازار اروپا به حساب می آید.
همکاری های ایران با ۲ شرکت خودروسازی رنو و پژو در سال های گذشته در قالب «سیکیدی» بود که در سال های تحریم، این همکاری ها قطع یا کاهش یافت اما درحال حضور دوباره فرانسوی ها، زمزمه همکاری های خودرویی دوباره با رنو و پژو را قوت بخشیده است.
محمدرضا نجفیمنش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان نیز با اشاره به سابقه همکاری ۲۶ساله ایران با پژو اظهار کرد: این شرکت بهدلیل فشارهای امریکا در زمان تحریم ها ناگزیر به ترک ایران شد، بنابراین برای جلوگیری از تکرار این روند باید بهگونه ای رفتار کرد که دیگر گرفتار چنین تلههایی نشویم.
نجفی منش در پاسخ به این سوال که چطور باید آسیب ها را در همکاری با شرکت های خارجی به حداقل رساند، گفت: امروز روز دیگری است و ما باید به آینده نگاه کنیم. در ارتباط با شرکت های خارجی باید با سرلوحه قرار دادن اصول اقتصاد مقاومتی، کاری کنیم که کمتر آسیب ببینیم. برای این کار باید عمق ساخت داخل را بیشتر کنیم. باید به جای خرید، مشارکت کنیم. «سیکیدی» باید جمع شود و به این سمت حرکت کنیم که با کمک شرکتهای خارجی، بازارهای صادراتی جدیدی پیدا کنیم.
وی درباره جدیدترین مذاکرات خودرویی با شرکتهای فرانسوی گفت: درحالحاضر رنو مشغول گسترش روابط است اما هنوز امکانات بانکی لازم ایجاد نشده، در حالیکه قرادادهای پژو آماده است و دو طرف منتظر اجرایی شدن برجام هستند تا بتوانند از امکانات انتقال پول بینالمللی استفاده کنند. نجفی منش با اشاره به اینکه دیگر سیستم «سیکیدی» را قبول نخواهیم کرد، گفت: این شرکت ها برای ساخت خودرو ۳ مدل درنظر گرفته اند که همه مدل های خوب و به روزی هستند و قرار است به زودی با قطعه سازهای ایرانی و این شرکت ها قرارداد همکاری ببندند تا همکاری ها بین انجمن قطعهسازان ایران و فرانسه توسعه یابد.
در همین حال یک مقام شرکت پژوی فرانسه اعلام کرد که این شرکت در مراحل پیشرفته مذاکره با ایران خودرو برای از سرگیری همکاری ها قرار دارد و در همکاری جدید، برای تولید خودروها از آخرین طرحها و موتورهای شرکت استفاده خواهد شد. شرکت پژو سیتروئن فرانسه اعلام کرد، این شرکت در مراحل پیشرفته مذاکرات با شرکت ایرانخودرو در زمینه تولید خودرو در ایران است و انتظار دارد این مذاکرات پس از دستاورد دیپلماتیک اخیر در زمینه لغو تحریمها، پیشرفت سریعی را شاهد باشد.
«ژان کریستوف کومارد»، مسئول بخش آفریقا و خاورمیانه شرکت پژو گفت، توافق انجام شده بین ایران و قدرتهای غربی «مسیر را برای پیشرفت قابل توجه در مذاکرات ما هموار خواهد کرد. »
به گفته کومارد، بر خلاف شراکت فعلی پژو و ایرانخودرو که براساس آن خودروهای مدل قدیمی شرکت پژو در ایران مونتاژ میشوند، در همکاری جدید، برای تولید خودروها از آخرین طرحها و موتورهای شرکت استفاده خواهد شد که این پروژه موجب ایجاد جهشی تولیدی خواهد شد.
پژو که تا قبل از تشدید تحریم ها در سال ۲۰۱۱م، یکی از بازیگران مهم خارجی در صنعت خودروسازی ایران بود، با توجه به ورود خودروسازان چینی به بازار ایران، اکنون با رقابت سرسختانه تری مواجه خواهد بود، به طوری که شرکت خودروسازی رنوی فرانسه نیز قصد دارد تولید خودروی تندر در ایران را احیا کند.















نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.