با افزایش نفوذ شبکه های مجازی و پیام رسان های فوری، عدهای به فکر افتاده اند که به کسب درآمد از این فضای مجازی بپردازند یا حتی کلاس های آموزشی برگزار کنند و درست مثل کلاس های حضوری شهریه دریافت کنند!
به نوشته مجله مهر، با گسترش استفاده از فضاهای مجازی و افزایش مخاطبان آن، کسب و کارهای اینترنتی یکی از بخش های جدانشدنی زندگی امروزه ما شده اند و با ورود شبکه های پیام رسان فوری به کشور، شکل جدیدی از این کسب و کارهای مجازی، ظهور و بروز پیدا کرده است. اغلب این شبکه های اجتماعی برای تبلیغات بوده یا کانال ارتباطی بین بازاریاب و مشتری هستند. در این بین عده ای هم هستند که به طور مستقیم از این فضا کسب درآمد می کنند.
به دنبال رونق گرفتن تلگرام بین کاربران ایرانی، تلگرام حدود شش ماهی می شود جای دیگر شبکه های پیام رسان فوری را گرفته و از نظر محبوبیت بین کاربران ایرانی در صدر قرار گرفته است. شاید دم دستی ترین روش برای پول درآوردن از تلگرام، ساخت و طراحی ربات ها باشد. بیشتر مشتریان و سفارش دهندگان این ربات ها کسانی که هستند که خود سایت یا تولید محتوا دارند و به دنبال رباتی برای انتقال و تبلیغ محتوای تولیدی خود هستند. «آقای صبوری» برنامه نویسی است که برای سایت ها ربات می سازد. او می گوید که از چهار ماه پیش ساختن ربات از طریق تلگرام آسان میشود و از همین جا ساختن رباتها و استفاده از آن ها رواج پیدا می کند، البته معتقد است کیفیت این ربات ها با هم متفاوت است: «طیف، کارکرد و کیفیت این رباتها متنوع است و به تبع آن قیمت ها هم تغییر می کند. مثلا ممکن است نیاز یک سایت خبری فقط این باشد که چند کانال خبری را برای کاربران خود نمایش بدهد یا مثلا امکان جست و جو هم به او بدهد یا حتی خود کاربر بتواند تنظیم کند چند پیام را در روز دریافت کند. هر چقدر این امکانات بیشتر شود، قیمت هم بالاتر می رود.»
او درباره نرخ این ربات ها هم میگوید: «درآمد ناشی از طراحی ربات از ۵۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون تومان می تواند متغیر باشد و این به نوع کار آن بستگی دارد.» با این وضع، به نظر میرسد درآمد بهدست آمده از این راه بد نباشد؛ ولی آقای صبوری می گوید: «تجارت های این شکلی خیلی زود اشباع می شوند؛ چون تقاضا برای آن کم و عرضه هم چون به برنامه نویسان زیادی احتیاج دارد، کم است. برای همین قیمت آن خیلی بالا نمی رود. در ضمن تمام درآمدهای آن موقتی و تجارتی آنی است.»
علاوه بر طراحی رباتها، از طریق دیگری هم میتوان از این رباتها کسب درآمد کرد. رباتهای تبلیغاتی، روش جدیدی از تبلیغات مجازی هستند. طراحی این ربات ها از یک طرف و استفاده از آنها برای تبلیغات از طرف دیگر، درآمدزا هستند. قضیه از این قرار است که بازاریاب ها این ربات ها را طراحی می کنند و از مشتری های خود سفارش می گیرند و به وسیله ربات ها تبلیغات را در گروه های تلگرام آغاز می کنند. این شرکت های تبلیغاتی افرادی را هم برای تبلیغات خود به کار می گیرند و به ازای ایجاد هر گروه و میزان تبلیغات مبلغی را برای او در نظر می گیرند.
برخی از آموزشگاه ها هم به این فکر افتاده اند که کلاس های حضوری خود را به کلاس های مجازی تبدیل کنند و از این راه پول دربیاورند. دوره اول کلاس های مجازی این آموزشگاه ها به طور رایگان برگزار می شود و از دوره های بعد، فرد برای شرکت در کلاس ها باید هزینه پرداخت کند. برگزاری کلاس مجازی برای حوزه هایی مثل زبان انگلیسی یا مهارت های ICDL شاید خیلی عجیب نباشد؛ اما آموزشگاهی، کلاس خط و حتی نقاشی را به صورت مجازی برگزار می کند! در این کلاس تلگرامی، هنرجویان از استاد سرمشق می گیرند و بعد از تمرین آن را در گروه قرار می دهند و او هم پس از مشاهده، اشتباهات را برطرف کرده و فیلم آن را برای فهم بهتر به او می دهد.
ابتدا این گروه ها در وایبر برگزار میشدند؛ اما حالا شکل تلگرامی به خود گرفته اند. این ایده به سرعت در شبکه های مجازی گسترش پیدا کرده و هنرجویان زیادی به آن مراجعه کرده اند. البته مشخص نیست که این کلاس های تلگرامی چقدر تاثیرگزار بوده اند و آیا خروجی داشته اند یا خیر.
















نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.