Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس24 :فضای کسالت‌بار و بدون هیجان و تحول خاص بازار سرمایه امروز هم تداوم یافت و رویداد شایان‌ذکر مهمی در بازار رخ نداد. ارز معاملات خرد سهام در بازارهای بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به حدود 95.5 میلیارد تومان بالغ شد که البته به نظر می‌رسد بعضی معاملات با ماهیت بلوک و عمده بنا به مصالحی در بازار خرد صورت گرفته‌اند. شاخص کل نیز از ابتدا به‌صورت متعادل و منفی کار خود را آغاز کرد لیکن در اواخر وقت با انجام بعضی معاملات شاخص ساز بر روی نمادهای هلدینگ خلیج‌فارس، ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و پالایشگاه اصفهان شاخص به دامنه مثبت کشیده شد و با رشد ضعیف 14 واحدی هفته اول آذرماه را به پایان برد.

درحالی‌که به نظر می‌رسد اعطای کارت اعتباری خرید از محل بسته جدید رونق اقتصادی دولت فعلاً به تعویق افتاده است، موضع‌گیری‌ها در خصوص توجه بیش‌ازحد دولت به صنعت خودرو همچنان ادامه دارد. ابراهیم جمیلی رئیس خانه اقتصاد ایران با اشاره به اینکه در بسته حمایتی دولت به‌هیچ‌وجه نگاه برنامه‌ریزان کشور به‌کل صنعت ایران نبود گفت: بسته حمایتی دولت تنها سمت‌وسوی خودرویی داشت و در آن بسته به‌هیچ‌وجه به مزیت‌های تولید و صادرات کلیه صنایع کشور توجهی نشده است.

وی افزود: البته در اجرای تخصیص منابع برای خروج صنعت خودرو از رکود مشکلات پیش‌آمده که ما شاهد هستیم خودروسازان خودروهای ثبت نامی را تحویل نمی‌دهند به بهانه اینکه بانک‌ها تأمین مالی آن را انجام داده‌اند. ایشان با اشاره به اینک بعید به نظر می‌رسد کل 2 هزار و 500 میلیارد تومان اختصاص‌یافته به صنعت خودرو دوباره به سیستم مالی کشور بازگردد اظهار کرد: میزان سوخت اعتبار یادشده بسیار زیاد است و همین امر موجب بروز مشکلات مالی جدید برای دولت و مؤسسات مالی و پولی کشور خواهد شد. جمیلی با اشاره به اینکه باید تأمین اعتبار برای صنایع مختلف کشور از دید دولت برحسب مزیت صادرات محوری صنایع باشد اظهار کرد: در حالی به صنعت خودرو اعتبار 2 هزار و 500 میلیارد تومانی اختصاص یافت که سال گذشته این صنعت تنها 107 میلیون دلار صادرات داشت و در همان زمان صنعت تولید رب گوجه‌فرنگی بیش از 300 میلیون دلار صادرات داشته است. رئیس خانه اقتصاد ایران با تأکید بر اینکه باید فضای جغرافیایی صادراتی کشور بازتعریف شود خواستار آن شد که دولت هر چه سریع‌تر تکلیف کشور را با سازمان تجارت جهانی یکسره کرده و مشخص کند بر این اساس چه برنامه‌ریزی‌هایی را جهت یک اقتصاد باز برای ورود به بازارهای جهانی موردبررسی و توجه دارد. جمیلی همچنین با اشاره به آمار جدید منتشرشده مبنی بر اینکه در حال حاضر 30 درصد از اقتصاد کشور زیرزمینی است گفت: مادامی‌که اقتصاد زیرزمینی فعال باشد اجازه شکل‌گیری به اقتصاد رقابتی در کشور را نخواهد داشت.

تحولات بازار ارز این روزها توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. بازار ارز پس از یک هفته آرامش دوباره شاهد افزایش قیمت است به‌طوری‌که روز گذشته دلار رکوردزنی کرد و از مرز 3600 تومان که در 30 ماهه گذشته بی‌سابقه بود عبور کرد. گشتی در بازار یک روز پس‌ازآنکه دلار از کانال 3600 تومان عبور کرد نشان می‌دهد که سبزه‌میدان آن‌قدر که شاهد معاملات سوری و فریادهای دلالان است معاملات واقعی را به خود نمی‌بیند. در حال حاضر، دلالان در کنار انجام معاملات سوری حساب‌های روز گذشته خود را تسویه می‌کنند که در هر تسویه معامله روز گذشته حدود 15 تا 50 دلار جابه‌جا می‌شود. نرخ عرضه دلار به متقاضیان واقعی 3600 تا 3610 تومان است؛ که این نرخ در بازار سوری در حدود 3600 تا 3603 تومان است. میزان و شدت فریادهای دلالان در روز جاری با روزهای گذشته تفاوتی ندارد؛ اما صداهای گرفته دلالان معاملات سوری به میزان 15 هزار دلار را ندا می‌دهد؛ که در این میان تنها یک دلال با حرص‌وجوش بسیار در یک معامله 200 هزار دلار به نرخ 3602.5 تومان را خریداری کرد. در بازار سبزه‌میدان علاقه آن‌چنانی برای معاملات واقعی وجود ندارد و مردم عادی آن‌چنان به این بازار ورود نکرده‌اند. به نظر می‌رسد با توجه روند کاهشی بهای نفت و کمبود منابع ارزی کشور روند صعودی دلار با رشد ملایمی ادامه‌دار شود. توجه به نمودار زیر که مقایسه تغییرات قیمت دلار در بازار آزاد باقیمت نفت است می‌تواند به درک این موضوع کمک نماید:

معاون عملیات و نظارت بازار شرکت فرابورس بابیان به‌کارگیری روش قبلی عرضه اولیه بهمن دیزل، جزییات واگذاری ۱۰۰ میلیون سهم را اعلام کرد. بهنام محسنی با اشاره به برنامه عرضه اولیه شرکت بهمن دیزل در یکشنبه 8 آذر، اظهار داشت: به دلیل لزوم نهایی شدن دستورالعمل اجرایی روش ثبت سفارش، عرضه اولیه “خدیزل” به همان روش قبلی و جاری یعنی حراج انجام خواهد شد. وی بابیان اینکه مدیران این شرکت 100 میلیارد تومانی روز شنبه جلسه معارفه‌ای را برگزار خواهند کرد، درباره جزییات عرضه اولیه این سهم نیز توضیح داد: در این عرضه 50 میلیون برای کشف قیمت از طریق کارگزاران و 50 میلیون سهم دیگر برای معامله‌گران آنلاین در نظر گرفته‌شده که بعد از کشف قیمت و پایان زمان معاملات روز یکشنبه آینده، قابل‌خرید برای معامله‌گران آنلاین خواهد بود. این مقام مسئول ادامه داد: در حالی سهمیه هر معامله‌گر آنلاین در روز عرضه مشخص و اعلام خواهد شد که سهمیه هر کارگزار با تمام شعب 260 هزار سهم تعیین‌شده است. محسنی افزود: همچنین با توجه به حضور بهمن دیزل در بازار دوم معاملات فرابورس، همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری که نسبت به تغییرات اساسنامه اقدام کرده‌اند، می‌توانند اقدام به خرید کنند. سهمیه هر نوع صندوق نیز 145 هزار سهم تعیین‌شده است.

زکریا متحمل مدیرعامل موسسه اعتباری آرمان گفت: این شرکت سهامی عام پس از اجرای موارد خواسته‌شده از سوی بانک مرکزی امروز چهارشنبه چهارم آذر سال 1394 در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به‌طور رسمی به ثبت رسید. وی افزود: موسسه آرمان ایرانیان (سهامی عام) که توانسته بود در خردادماه سال جاری مجمع عمومی خود را برگزار کند بعد از طی مراحل قانونی و با اخذ مجوز بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شد. سرمایه اولیه این شرکت بر اساس مجوز بانک مرکزی 3000 میلیارد ریال منقسم به 3000 میلیون سهم عادی یک هزار ریالی است که به‌طور کامل توسط سرمایه‌گذاران و پذیره نویسان پرداخت‌شده است. این موسسه که از تجمیع چند تعاونی اعتباری تشکیل‌شده است، ازاین‌پس به‌طور رسمی بانام موسسه اعتباری آرمان ایرانیان به فعالیت خود ادامه خواهد داد. مجمع عمومی این شرکت که در تاریخ 94.4.24 با حضور بیش از 90 درصد از صاحبان سهام برگزارشده بود، شامل زکریا متحمل، فرید ضیاء الملکی، علیرضا پایین محلی، علی رحمانی و نعمت اله اکبری را به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره شرکت انتخاب کرد که هیئت‌مدیره نیز زکریا متحمل از مدیران بانکی کشور به‌عنوان مدیرعامل انتخاب کرده‌اند. بر اساس این گزارش نماد معاملاتی "وآرمان" در بازار عادی فرابورس درج‌شده و از قابلیت انجام معامله سهام در این نماد برخوردار است.

عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی ایران اظهار داشت: به علت پاره‌ای رقابت‌های ناسالم در شبکه بانکی، قیمت تمام‌شده پول برای بانک‌های کشور ظرف یک سال گذشته به‌شدت افزایش‌یافته است، لذا لازم است بانک‌ها به سمت توسعه خدمات بانکی حرکت کنند وی گفت: نسبت مطالبات معوق به تسهیلات همانند سال گذشته زیر ده درصد است، لذا وضعیت وصول مطالبات در بانک ملی ایران با توجه به شرایط اقتصادی کشور و سایر بانک‌ها مناسب بوده و با عزم جدی همکاران این روند باید مطلوب‌تر شود. مدیرعامل بانک ملی تصریح کرد: افزایش نیافتن سرمایه، بدهی دولت به بانک و تسهیلات تکلیفی سه مشکل اساسی بانک ملی ایران است که ناشی از عملکرد بانک نبوده و درآمد بانک را به‌طور اساسی تحت تأثیر قرار داده است و در صورت رفع این مشکلات، وضعیت بانک ملی ایران به‌یک‌باره ارتقای چشم‌گیری خواهد یافت. مدیرعامل بانک ملی ایران بر لزوم رعایت نرخ سود سپرده‌ها بر اساس توافق‌نامه مشترک توسط بانک‌ها نیز تأکید کرد و گفت: از اول آذر کنترل ویژه‌ای در این زمینه صورت گرفته و موارد تخلف به بانک مرکزی اعلام خواهد گردید.

گمرک ایران گزارش داد: واردات كشورمان در ۸ ماهه اول امسال به ۲۷ میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار رسید كه این میزان واردات ۲۰.۹۵ درصد كمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. میزان واردات كشورمان در ۸ ماهه اول سال گذشته ۳۴ میلیارد و ۵۴۳ میلیون دلار بود. عمده واردات كشورمان در این مدت به ترتیب به ذرت دامی با سهم ۳ و ۴۲ صدم درصدی از كل ارزش واردات، گندم خوراكی با یك و ۹۳ صدم درصد، خودرو سواری با حجم سیلندر بیش از ۱۵۰۰ سی‌سی و كمتر از ۲۰۰۰ سی‌سی با یك و ۹۰ صدم درصد، لوبیای سویا با یك و ۸۹ صدم درصد و كنجاله سویا با یك و ۸۷ صدم درصد اختصاص دارد. همچنین عمده كشورهای صادركننده كالا به ایران در ۸ ماهه اول سال جاری به ترتیب كشورهای چین، امارات متحده عربی، كره جنوبی، تركیه و سوئیس بوده‌اند. اگرچه گمرک ایران آمار کل صادرات را در گزارش عملکرد تجارت خارجی در ۸ ماهه اول امسال نیاورده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش حجم صادرات در این مدت هم ادامه داشته است.

معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه دولت درباره اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار برای آب‌رسانی به روستاها را ابلاغ کرد. هیئت‌وزیران مقرر کرد معادل ریالی مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی به‌صورت تسهیلات با نرخ سود متعارف نظام‌نامه آن صندوق، در چارچوب برنامه عملیاتی مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و مبادله موافقت‌نامه طرح‌های مربوط در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد تا برای اجرای طرح‌های آب‌رسانی به روستاها با اولویت پروژه‌هایی که در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به بهره‌‌برداری می‌رسند، هزینه شود.

گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره اهداف کلان اقتصادی برنامه ششم توسعه و الزامات آن به هیئت‌وزیران ارائه شد. در این گزارش عملکرد و واقعیات اقتصاد ایران، برآورد اهداف کمی کلان و بخش‌های اقتصادی متناظر باسیاست‌های کلی و به‌ویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و الزامات تحقق رشد اقتصادی و منابع تأمین مالی تشریح شده است. رشد اقتصادی متوسط سالانه ۸ درصد با تأکید بر اشتغال موردنیاز دانش‌آموختگان دانشگاهی و تأمین یک‌سوم رشد از محل ارتقای بهره‌وری کل عوامل تولید، تورم تک‌رقمی و بهبود توزیع درآمد به‌عنوان اهداف کلی اقتصادی برنامه پیش‌بینی‌شده است. همچنین در این گزارش آمارهای سال پایه و انتهای برنامه ششم توسعه در موضوعات تولید ناخالص داخلی و ارزش‌افزوده، موجودی سرمایه کل اقتصاد و بخش‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری جاری، اشتغال، بهره‌وری، صادرات نفت و کالا ارائه‌شده است.

دور جدید مذاکرات نفت و گازی جمهوری اسلامی ایران و روسیه توسط بیژن زنگنه و الکساندر نواک وزرای نفت و انرژی دو کشور هفته جاری در حاشیه برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران برگزار شد. بر این اساس در این دور از گفتگوها، ایران با ارائه پیشنهادی به شرکت گازپروم روسیه خواستار مشارکت این شرکت بزرگ گازی جهان به‌منظور اجرای طرح‌های جدید ذخیره‌سازی گاز طبیعی در کشور شده است ایران تاکنون با مشارکت شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز، دو طرح عظیم ذخیره‌سازی گاز طبیعی در دو مخزن زیرزمینی سراجه قم و شوریجه خراسان رضوی را در مدار بهره‌برداری قرار داده است. از سوی دیگر از ابتدای سال جاری تاکنون با افزایش ظرفیت تولید گاز ایران در میدان پارس جنوبی، حجم ذخیره‌سازی گاز طبیعی در مخازن زیرزمینی به‌ویژه شوریجه خراسان به میران قابل‌توجهی افزایش‌یافته و حتی رکورد جدیدی هم در ذخیره‌سازی گازترش در این مخزن زیرزمینی در شمال شرق کشور به ثبت رسیده است. از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز در این مخازن زیرزمینی ذخیره‌سازی شده که از رشدی حدود ۱۰۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.

بعد از 5 دهه دفاع از منافع کشورهای صادرکننده نفت،‌ اوپک با پذیرش جدیدترین عضو خود یک انتخاب شگفت‌آور کرده است:‌ کشوری که میزان مصرف نفت آن بیش از 2 برابر میزان تولیدش است. به نقل از بلومبرگ، اندونزی بعد از تعلیق عضویت هفت‌ساله، به‌عنوان سیزدهمین عضو، ماه آینده مجدداً به اوپک خواهد پیوست. توضیحات مقامات نشان می‌دهد که واردکردن اندونزی به‌عنوان مجرایی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده در تضاد با مأموریت اوپک نیست. بر اساس اعلام سیتی‌گروپ،‌ نشانه دیگر از اینکه اوپک به نقش خود در دفاع از قیمت عمل‌نکرده این است که در سال گذشته در مواجهه باعرضه مازاد جهانی، بیشینه کردن سهم بازار خود را انتخاب کرده است. اندونزی مدعی‌ است که بازگشت این کشور به اوپک موجب منفعت هر دو طرف خواهد شد. سودیرمان وزیر انرژی اندونزی در ماه ژوئن اعلام کرد: «ازآنجاکه این کشور هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده نفت خام است، می‌تواند پل ارتباطی اوپک بین دو سمت بازار نفت باشد.» اندونزی اعتقاد دارد که وارد شدن مجدد این کشور به اوپک هم موجب اطمینان دسترسی به کشورهای عرضه‌کننده خواهد شد و هم سرمایه‌گذاران را برای نجات دادن بخش انرژی این کشور جذب خواهد کرد. بر اساس گزارش 13 نوامبر آژانس بین‌المللی انرژی،‌ اندونزی در نظر دارد تا تولیدات خود را در سال جاری به 850 هزار بشکه در روز برساند. این میزان 789 هزار بشکه کمتر از میزان مصرف این کشور در سال گذشته بوده است. در میان کشورهای اوپک تنها لیبی، اکوادور و قطر کمتر از این کشور نفت تولید کرده‌اند.

بیژن زنگنه با اشاره به این‌که مدل جدید قراردادهای نفتی که هفتم و هشتم آذر (شنبه و یکشنبه) در سالن اجلاس سران معرفی خواهد شد، بخشی از مشکلات صنعت نفت را حل خواهد کرد، افزود: پیش‌بینی می‌شود در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی بین 20 تا 30 میلیارد دلار سرمایه جذب صنعت نفت شود. وی بابیان این‌که صنعت نفت با مشکلات زیادی روبرو است که مدل قراردادهای نفتی یکی از آن‌ها است، تأکید کرد: با معرفی مدل جدید قرارداد بخشی از مشکلات صنعت نفت حل می‌شود به گفته زنگنه، برای موفق شدن یک ایده باید عوامل و ابزارهای آن نیز فراهم شود. در قراردادهای موسوم به IPC قرار براین است که حلقه‌های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به‌صورت یکپارچه واگذار شود تا شرکت‌های خارجی با چنین قراردادی، انگیزه‌ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند. در این نوع قرارداد مالکیت مخزن قابل‌انتقال نیست و مالکیت آن واگذار نمی‌شود و تولید صیانتی از مخزن، یکی از مهم‌ترین مباحث در این قراردادهاست. در این مدل از قرارداد، عملیات اکتشاف به پیمانکار واگذار می‌شود و باید سعی شود شرکت‌های خارجی به مناطق پر ریسک صنعت نفت وارد شوند زیرا قاعده در دنیا این است که هزینه سنگین اکتشاف را شرکت‌های خارجی تأمین کنند و نباید هزینه‌های ملی صرف مخارج اکتشاف شود. انتقال تکنولوژی و شفافیت مالی یکی از مهم‌ترین مباحث قراردادهای جدید (IPC) است که بر اساس آن قرار است در قراردادهای جدید، کارشناسان ایرانی در کنار شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی قرار گیرند تا با آخرین فناوری‌های روز دنیا آشنا شوند. ضمن این‌که باید خود نیز در این انتقال و دریافت تکنولوژی بهتر عمل کنند. همچنین افزایش ضریب بازیافت مخازن یکی از مهم‌ترین اهداف این قرارداد است که با توجه به این‌که نیمی از میدان‌های کشور در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، هر یک درصد افزایش ضریب، معادل 500 میلیارد دلار افزایش ثروت ملی است.

رکن‌الدین جوادی معاون وزیر نفت در تشریح برنامه‌های جدید افزایش ظرفیت تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی، گفت: تا پیش از پایان سال جاری طرح توسعه فاز ۱۵، ۱۶ و ۱۷ پارس جنوبی به‌طور رسمی افتتاح خواهد شد. با اشاره به افزایش تولید گاز فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تا سقف ۵۰ میلیون مترمکعب در روز، تصریح کرد: علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود امسال تولید گاز از طرح توسعه فاز ۱۹، ۲۰ و ۲۱ این میدان مشترک گازی آغاز شود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بابیان اینکه هم‌اکنون به‌طور متوسط روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از چاه‌های دریایی فاز ۱۶ و ۱۷ پارس جنوبی برداشت و پس از فرآورش در پالایشگاه ساحلی به شبکه خطوط لوله تحویل داده می‌شود، بیان کرد: ظرفیت تولید گاز از این فاز مشترک تا چند روز آینده به ۱۵ میلیون مترمکعب و درنهایت تا سقف ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از این پروژه مشترک تولید خواهد شد. این عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه در سال جاری هم همچون سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعبی به ظرفیت تولید روزانه گاز ایران افزوده خواهد شد، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از این افزایش تولید از محل راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی محقق خواهد شد.

این مقام مسئول بابیان اینکه در کنار افزایش تولید گاز، ظرفیت تولید روزانه میعانات گازی ایران هم امسال با افزایش قابل‌توجهی همراه خواهد شد، اظهار داشت: به ازای هر فاز استاندارد حدود ۲۵ میلیون مترمکعب گاز شیرین و حدود ۳۷ هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید خواهد شد. جوادی با اشاره به تولید حدود ۵۰۰ هزار تن گاز مایع و ۵۰۰ هزار تن اتان با راه‌اندازی هر فاز استاندارد در پارس جنوبی، افزود: بر این اساس با بهره‌برداری از طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی سالانه بیش از یک‌میلیون تن گاز مایع و یک‌میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک صنایع پتروشیمی تولید و عرضه خواهد شد. معاون وزیر نفت از تولید روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن گوگرد به ازای هر فاز پارس جنوبی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فعالیت دولت یازدهم، توسعه تمامی فازهای پارس جنوبی به‌استثنای فاز ۱۴ این میدان مشترک تکمیل شود. مدیرعامل شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه تولید کنونی از فازهای پارس جنوبی معادل ۵۰۰ میلیون مترمکعب گازترش، ۸ میلیون تن اتان، ۸ میلیون تن LPG بوده است که بخشی در پتروشیمی مصرف می‌شود، تأکید کرد: در پایان توسعه پارس جنوبی بیش از ۱۰ میلیون تن اتان و ۱۰ میلیون تن گاز مایع از این میدان مشترک تولید و عرضه خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا پایان فعالیت دولت یازدهم ایران در توسعه و تولید گاز پارس جنوبی از شریک قطری جلو خواهد افتاد؟ توضیح داد: بر اساس ۲۸ فازی که برای توسعه این میدان مشترک تعریف‌شده (با احتساب فاز ۱۹ که دوفازی است و فاز ۱۲ که سه فازی است) درنهایت حدود ۷۲۰ تا ۷۳۰ میلیون مترمکعب در روز در پارس جنوبی گاز شیرین تولید خواهیم کرد. جوادی در پایان بابیان اینکه قطعاً با این میزان تولید گاز ایران از قطر در برداشت و پالایش روزانه گاز از قطر جلو می‌افتد، خاطرنشان کرد: بخشی گاز تولیدی به‌منظور تأمین نیازهای داخلی و بخش قابل‌توجهی از مسیر خط لوله و یا طرح‌های LNG به بازارهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای صادر خواهد شد.

شرکت‌های پالایش گاز در هفت ماه امسال بیش از ٩٥ میلیارد مترمکعب گاز را فرآورش کرده‌اند که این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از پنج درصد افزایش داشته است. معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران بابیان این‌که هم‌اکنون شرایط برای تولید پایدار گاز در پالایشگاه‌های کشور فراهم است گفت: در بازه زمانی یادشده، بیش از یک‌میلیون و ٥٦٩ متریک تن ال ‌پی ‌جی نیز تولیدشده که این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال، ٦٢ درصد افزایش‌یافته است. عبدالحسین ثمری افزود: در هفت ماه پارسال، ٨٥٩ هزار متریک تن اتان تولیدشده که این مقدار در مدت مشابه امسال با چهار درصد افزایش به بیش از ٨٨٩ هزار متریک تن رسیده است. وی اعلام کرد: در بازه زمانی یادشده امسال، ٥٧٣ هزار تن گوگرد و ١٦,٧ میلیون مترمکعب میعانات گازی نیز تولیدشده که این مقدار به ترتیب شاهد افزایش شش و ١٥ درصدی بوده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره تحولات بازار جهانی نفت نوشت: تغییر بعدی در قیمت نفت احتمالاً به توافق ایران و عربستان در خصوص عرضه بستگی دارد. عربستان می‌گوید با بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نفت جهان برای برقراری ثبات در قیمت‌ها همکاری خواهد کرد. بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت اوپک برای اینکه تأثیرگذار باشد باید فضا را برای افزایش صادرات نفت ایران در بازار اشباع‌شده کنونی باز کند. به گزارش رویترز، با توجه به اینکه نفت در محدوده 45 دلار در هر بشکه داد‌وستد می‌شود بسیاری از تولید‌کنندگان ارتقای قیمت را به ثبات ترجیح می‌دهند، اما ثبات را بر کاهش بیشتر قیمت‌ها ارجح می‌دانند. اوپک به‌عنوان یک گروه در حال حاضر بالای سقف تولید رسمی روزانه 30 میلیون بشکه‌ای خود نفت تولید می‌کند، سطحی که تقریباً برابر با یک‌سوم عرضه نفت جهانی است. افزایش بشکه‌های نفت ایران در بازار فشار نزولی بیشتری را بر قیمت‌ها وارد خواهد کرد، مگر اینکه دیگر تولید‌کنندگان اوپک آماده کاهش عرضه نفت خود باشند. توافق بین دو قدرت رقیب بزرگ در خاورمیانه با توجه به تنش‌های سیاسی دیرینه بین دو کشور ممکن است بعید به نظر برسد. عربستان از فدا کردن سهم بازار جهانی نفت خود به نفع ایران شانه خالی خواهد کرد؛ اما اگر نفوذ اوپک کمرنگ شود، این کشور بهره چندانی نخواهد برد. به‌علاوه ایران اعلام کرده که بدون توجه به نظر اوپک به‌محض لغو تحریم‌های بین‌المللی تولید نفت خود را افزایش خواهد داد.

به نقل از پایگاه خبری «بلومبرگ»، شرکت نفت و گاز نروژ که به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت انرژی در اروپای غربی محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاری خود را در حوزه انرژی برای سال آینده میلادی به یک‌پنجم کاهش خواهد داد. در همین حال، قرار است شرکت نفت و گاز نروژ سرمایه‌گذاری خود را برای سال آینده میلادی به ۲۰ میلیارد دلار کاهش دهد، این در حالی است که رقم فعلی ۵.۶ درصد کمتر از پیش‌بینی است که پیش‌ازاین انجام‌شده بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود این شرکت نروژی هزینه‌های خود را برای اکتشاف در سال آینده میلادی ۳۵ درصد کاهش دهد.

احمد پورفلاح رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا از حضور مدیران فیات ایتالیا خبر داد و گفت: «مدیران این خودروساز ایتالیایی دوشنبه هفته آینده راهی جاده مخصوص خواهند شد و با هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو به مذاکره و گفت‌وگو خواهند پرداخت.» پورفلاح حضور مدیران فیات در ایران را در راستای حضور یک هیئت بلندمرتبه اقتصادی از ایتالیا برشمرد. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا همچنین از حضور شرکت خودروسازی ایتالیایی ایویکو که درزمینهٔ تولید انواع کامیون، اتوبوس و موتورهای دیزل فعالیت می‌کند، در ایران خبر داد و گفت: ایویکو به‌عنوان شریک تجاری و جوینت‌ونچر فیات به همراه این خودروساز، به ایران خواهد آمد و با همتایان ایرانی خود به مذاکره برای حضور در ایران می‌پردازد. این فعال بخش خصوصی با اشاره به حضور قطعه‌سازان ایتالیایی در ایران، اظهار کرد: «این قطعه‌سازان برای مذاکره با ایران‌خودرو به ایران خواهند آمد.» پور فلاح در ادامه به سایر شرکت‌هایی که به ایران خواهند آمد اشاره کرد و ادامه داد: شرکت‌هایی در حوزه‌های مکانیک، خودرو، محیط‌زیست، انرژی‌های تجدیدپذیر، دارو، سنگ ساختمانی، ماشین‌آلات ساختمانی، صنایع خاک‌برداری، کاشی‌سازی، معدن، فلزات و لوله و اتصالات طی مدت حضور خود در ایران با صنعتگران و فعالان بخش خصوصی کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو خواهند کرد.

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: با توجه به حجم واردات خودروهای خارجی به ایران و اختلاف استانداردهایی که میان خودروهای تولید ایران و برخی از کشورها وجود دارد، ضروری به نظر می‌رسد تا استانداردهای خودروهایی که قرار است با مشارکت خودروسازان خارجی در ایران تولید شود، موردبازنگری قرار گیرد. ایشان افزود: هم‌اکنون ایران هیچ‌گونه رابطه تجاری با آمریکا ندارد اما خودروهایی که از کشوری همچون ژاپن وارد ایران می‌شود، استانداردهای آمریکا را رعایت می‌کند؛ بنابراین تلاش ما بر این است که اگر همین خودروهای ژاپنی بخواهند در ایران تولید شوند، ملزم به اجرای استانداردهایی باشند که از سوی خودروسازان ژاپنی و آمریکائی در تولید محصولاتشان رعایت می‌شود. وی تصریح کرد: بر این اساس فرایند مطالعه و تطبیق استانداردهای تولید خودرو در ایران با استانداردهای تولید خودرو در آمریکا و ژاپن در حال انجام است تا بر اساس آن بتوان اگر قرار باشد خودروهایی با مشارکت خودروسازان خارجی در ایران تولید شود، این استانداردها را رعایت کند. به گفته پیروزبخت، سندی در دست تدوین است که بر مبنای آن، استانداردهای تولید خودرو در ایران با استانداردهای تولید خودرو در ژاپن، آمریکا و اتحادیه اروپا مطابقت داده شود و هم‌اکنون مراحل انتهایی تدوین را سپری می‌کند. وی اظهار داشت: این کار در سازمان ملی استاندارد مطالعه شده و امیدواریم بتوانیم با تصویب آن، سندی را به دست تولیدکنندگان خودرو دهیم که ملزم به تولید خودروهای مشترک با شرکای خارجی خود تحت این استانداردها باشند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی بابیان اینکه متأسفانه شرکت‌ها در ایران به بالاترین قیمت به خریداران واگذار می‌شود که این روش اشتباه است، راهکار جایگزین ارزان‌فروشی و روش قیمت‌گذاری بر اساس بازدهی ارائه کرد. میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوع اصلاح ساختار سازمان خصوصی‌سازی، گفت: اصلاح ساختار نیروی انسانی از مهم‌ترین اولویت‌های اصلاح ساختار سازمان خصوصی‌سازی است. وی خاطرنشان کرد: این موضوع در حالی مطرح می‌شود که همواره شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی با مازاد نیرو مواجه بوده‌اند و در قانون اصل ۴۴ نیز دست‌اندرکاران موظف به تعدیل نیرو در قالب خصوصی‌سازی شده‌اند اما این موضوع در جریان خصوصی‌سازی در کشور ما رعایت نمی‌شود و خریداران موظف به حفظ سطح اشتغال در شرکت‌های خریداری‌شده می‌شوند. پوری حسینی اظهار داشت: یک شرکتی که اصلاح ساختار نشده، چگونه می‌توان از آن انتظار افزایش کارایی و بهره‌وری را داشت و کسانی که تئوری‌های خصوصی‌سازی را تعقیب می‌کنند به این موضوع به‌طور حتم واقف هستند. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روند غلط تعیین قیمت برای شرکت‌های دولتی اشاره کرد و گفت: متأسفانه شرکت‌ها در ایران به بالاترین قیمت به خریداران واگذار می‌شود که این روش اشتباه است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اضافه کرد: باید بتوانیم شوق را در خریدار و واحد تولیدی بر اساس ارائه شرکت‌های دولتی به سازمان‌های خصوصی به وجود آوریم اما با این روشی که در حال حاضر پیگیری می‌شود، واحدهای واگذارشده تا پایان اقساطشان نمی‌توانند دارایی‌های خود را به‌عنوان وثیقه برای گرفتن تسهیلات استفاده کنند. پوری حسینی گفت: بهترین راهکار برای حل این مشکلات ارائه ارزان‌تر واحدهای تولیدی به خریداران است و باید در قیمت‌گذاری‌های این واحدها روش قیمت‌گذاری بر اساس بازدهی را پیش رو گیریم. وی با اشاره به زیان‌های بالای واحدهای تولیدی اظهار داشت: باید طوری عمل کنیم که خریداران بتوانند زیان‌های واحدهای خریداری‌شده را برطرف و شرکت را به حد معقول برسانند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی در بخش دیگری از سخنان خود به روش مذاکره به‌جای مزایده اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، شرکت‌هایی که دو بار به مزایده گذاشته می‌شوند و به فروش نمی‌رسند را می‌توان از طریق مذاکره واگذار کرد اما به دلیل برخی از مشکلات تابه‌حال نتوانستیم این روش را اجرایی کنیم. وی در پایان به لزوم اعتمادسازی برای خریداران در خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم در این زمینه موفق باشیم و از این طریق بتوانیم باری از دولت برداریم، باید حقوق و مزایایی برای خریداران در نظر بگیریم.

قیمت سنگ‌آهن به پایین‌ترین سطح خود از سال 2008 تاکنون رسید. براین اساس روز سه‌شنبه قیمت سنگ‌آهن به کمترین میزان خود طی دستکم 7 سال گذشته رسید. اصلی‌ترین دلیل این سقوط بی‌سابقه افت تقاضای صنعت فولاد چین اعلام‌شد. بر اساس اعلام استیل ایندکس، قیمت سنگ‌آهن برای تحویل در چین به هر تن 43.4 دلار رسید. افت شدید قیمت سنگ‌آهن بعدازآن رخ داد که در چند روز گذشته کاهش بهای فولاد چین رکوردشکنی کرد. تحلیلگران در مکوایر تخمین می‌زنند که تقاضای فولاد چین امسال 5.7 درصد کاهش خواهد یافت و در سال 2016 نیز تقاضای فولاد چین نزولی خواهد بود. گفته می‌شود که باید حدود 170 میلیون تن از تولید جهانی فولاد کاسته شود تا تعادلی نسبی در بازار ایجاد شود.

ابوالفضل اکرمی مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی بابیان اینکه حجم کل تنخواه بانک مرکزی به دولت بابت قانون هدفمندی یارانه‌ها از آذرماه 89 تاکنون، 7 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است، اظهار داشت: از این میزان تنخواه، حدود 1800 میلیارد تومان تسویه شده و 5700 میلیارد تومان باقی‌مانده که هنوز تسویه نشده است. وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود دولت سال گذشته 9 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای هدفمندی یارانه تنخواه دریافت کرده است، گفت: سال گذشته هیچ تنخواهی برای هدفمندی یارانه‌ها به دولت پرداخت نکردیم. بر اساس قانون در ماه‌های اول سال بانک مرکزی معادل 3 درصد بودجه، تنخواه به دولت می‌دهد که دولت تا پایان سال به‌تدریج آن را تسویه می‌کند. مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: دولت در آذرماه 89 حدود 5 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی بابت تنخواه گرفت که بخشی از رقم 7500 میلیارد تومان تنخواه را تشکیل می‌دهد.

سید مسعود میرکاظمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، کاهش ذخیره‌های قانونی بانک‌ها برای تأمین منابع مالی بسته خروج از رکود موجب افزایش 23 درصدی حجم نقدینگی شده است. وی افزود: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، حجم نقدینگی 400 هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته است. وی گفت: باوجوداینکه بسته خروج از رکود قابل قدردانی است اما چگونگی و سرعت اجرای آن ضعف‌هایی دارد. میرکاظمی افزود: برای رهایی از رکود باید عرصه‌های مدیریت، ساختاری و بین‌المللی را با یکدیگر دید و فقط نمی‌توان به یک مسئله مانند تحریم توجه کرد. وی گفت: هزینه‌های جاری دولت در دو، سه سال اخیر افزایش‌یافته و این در حالی است که بخش مولد، منابع مناسبی نداشته است. میرکاظمی گفت: اینکه می‌گویند افزایش نقدینگی به دلیل محاسبه پول‌های مؤسسات مالی و اعتباری بوده است، این‌طور نیست و این مؤسسات پول‌های خود را در بانک‌ها نگهداری می‌کردند و خارج از بانک نبوده است. وی اظهار داشت: مؤسساتی که گفته می‌شود موجب افزایش حجم نقدینگی هستند، خیلی مطرح نبوده‌اند. میرکاظمی گفت: اینکه رکود را گردن دولت قبل بیندازیم، درست نیست و باید خارج از حاشیه‌های سیاسی درباره اقتصاد سخن گفت. وی افزود: در سال 91 درآمد نفتی به‌شدت کاهش یافت و صادرات نفت نصف شد. این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ماه‌عسل دولت یازدهم تمام‌شده و باید توضیح دهد که چرا رکود ادامه یافته است. وی افزود: صداوسیما نیز اجازه نقد عملکرد دولت را با عدد و شاخص بدهد.

تفاهم‌نامه شکل دادن کمیته کاری، به‌منظور توسعه ترسیم نقشه راه همکاری و نقش‌آفرینی اتاق‌های ایران و ترکیه امضا شد. این تفاهم‌نامه به‌منظور توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور همسایه، در آنکارا امضا شد و امضا آن بین محسن جلال‌پور، رئیس اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رفعت حصارجیکلی اوغلو به نمایندگی از اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس‌های کالایی ترکیه (TOBB) و با حضور علی‌رضا بیکدلی، سفیر جمهوری اسلامی ایران و نیز رایزنی بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی در آنکارا صورت گرفت.

سرایی مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی درباره تعرفه‌های بندری در بنادر شمالی کشور و بنادر کشورهای همسایه در خزر، اظهار داشت: در مقایسه بنادر شمالی کشور با بنادر کشورهای حاشیه خزر، تعرفه‌های ما مناسب‌تر است، البته هر کشور برای خود تعرفه‌گذاری می‌کند و این بر پایه نیازها و ضوابط اقتصاد ملی و تجارت بین‌المللی است. وی با تأکید بر اینکه مقایسه بین تعرفه‎های بنادر ایران با دیگر کشورها چندان منطقی نیست، ‌گفت: اقتصاد بندری در هر کشور به‌عنوان‌ زیرساختاری از ساختار اقتصاد ملی آن کشور است و هر دو سیستم با یکدیگر در تعامل مستقیم و غیر‎مستقیم هستند در این راستا بهتر است ‌‌تخفیف‎های اعطایی در پایان سال عملیاتی از ارقام تعرفه کسر و سپس تعرفه‎ها مورد مقایسه قرار گیرد و بدین ترتیب متوجه می‌شویم که ‌تعرفه بنادر کشورمان با تعرفه بنادر کشورهای دیگر فاصله زیادی ندارد. ایشان تأکید کرد: لزوماً برای تسهیل تجارت لازم نیست تعرفه یکسان داشته باشیم، زیرا تورم، حقوق و خدمات در کشورهای مختلف، یکسان نیست. مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در این راستا تعرفه‌های یکسان با کشورهای دیگر معنایی ندارد و لزوماً تعرفه یکسان به‌منظور تسهیل تجارت نیست و در این مورد بین کشورها رقابت وجود دارد. سرایی اظهار داشت: در حاشیه دریای خزر، بنادری داریم که تعرفه‌های گران‌تر و یا ارزان‌تر از بنادر ما ارائه می‌دهند. وی با تأکید بر اینکه تعرفه در بنادر حرف آخر را در تسهیل تجارت نمی‌زند، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی تلاش کرده است، سقف تعرفه‌ها را تعیین کند و اپراتور می‌تواند به مشتری دائم خود و یا در قبال همکاری‌های بلندمدت از سهم خود تخفیفانی را اعمال کند.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک در روز جاری به مبلغ 233.1 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 114.4 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده 18.6 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 174.9 میلیارد تومان و در فرابورس به 58.2 میلیارد تومان رسید که اوراق صکوک اجاره فولاد کاوه جنوب کیش با 84.4 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اسناد خزانه اسلامی با 7.8 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه بانک با 21.9 میلیارد تومان و گروه شیمیایی با 11.7 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 14 واحد، شاخص قیمت 5 واحد و شاخص فرابورس 2 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 62735 واحد و شاخص قیمت به 24427 واحد رسید. خدمات انفورماتیک با 35 واحد بیشترین اثر مثبت و سرمایه‌گذاری غدیر با 81 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

روز جاری از میان 34 نماد باز این صنعت، 22 نماد با حجم معاملاتی معادل 4097 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 7364 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. حجم و ارزش معاملات نمادها از روز گذشته پایین‌تر بود. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی 2 نماد مثبت، 7 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها منفی بودند. سیمان غرب با 1167 هزار سهم به ارزش 3671 میلیون ریال حدود 50 درصد ارزش معاملات و سیمان شرق با 1168 هزار سهم به ارزش 1058 میلیون ریال معادل 14% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. 12 نماد سیمان اردبیل، بجنورد، بهبهان، خاش، دشتستان، اصفهان، صوفیان، فارس، فارس نو، مازندران، ایلام و نی‌ریز امروز شاهد انجام معاملاتی نبودند. امروز هیچ‌یک از نمادهای صنعت سیمان مشمول بازگشایی، توقف و یا حراج مجدد واقع نشدند.

امروز ارزش معاملات نمادهای لیدر به میزان قابل ملاحظه‌ای افت داشت و تنها به حدود 70 میلیون تومان بالغ شد. با توجه به نازل بودن حجم و ارزش معاملات نمی‌توان در خصوص روند معاملات اظهارنظر خاصی ابراز نمود.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید، در نماد سیمان تهران شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و در نماد سیمان غرب 1 شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24