با نزدیک شدن به فصل سرد، مساله تامین بنزین نوروزی دوباره دغدغه دولتمردان می شود. هرچند که هر ساله این بنزین در نهایت تامین می شود اما صحبت ها از ماه ها قبل همواره پیرامون این مساله می چرخد.
اقتصاد نیوز: با نزدیک شدن به فصل سرد، مساله تامین بنزین نوروزی دوباره دغدغه دولتمردان می شود. هرچند که هر ساله این بنزین در نهایت تامین می شود اما صحبت ها از ماه ها قبل همواره پیرامون این مساله می چرخد. آن گونه که ناصر سجادی مدیر عامل شرکت پخش نیز اخیرا عنوان کرده است، نگرانی برای تامین بنزین نوروزی وجود ندارد.
با این حال، مساله قطع واردات از ترکمنستان و صحبت هایی که اخیرا در خصوص قطع واردات از برخی کشورهای شمالی شده بود، این سوال را به میان میآورد که در چنین شرایطی و در حین بلاتکلیفی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بنزین نوروزی قرار است چطور تامین شود؟
هرچند که مدیر عامل شرکت پخش صحبتی در این خصوص نکرده است، اما آنچه که جایگاه داران در این رابطه اعلام کرده اند، جزئیات بیشتری در خصوص نحوه تامین بنزین نوروزی به دست میدهد.
دلالان هنوز بنزین تامین می کنند
رئیس انجمن صنفی كارفرمایی جایگاه داران سوخت در این رابطه عنوان کرده است که بنزین نوروزی تامین است و جای نگرانی نیست. ناصر رئیسی فرد این مساله را مطرح کرد که بخشی از بنزین مورد نیاز از طریق دلالان جنوب کشور تامین میشود، چرا که شرایط تحریم برای مدتی این مساله را به دولت تحمیل کرده بود.
وی در عین حال معتقد است که بخش دیگری از بنزین از طریق کشورهای شمالی تامین می شود و این در حالی است که کمی قبل، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد عنوان کرده بود که واردات بنزین از شمال کشور به دلیل کیفیت پایین بنزین وارداتی متوقف شده است.
با این حال، سوالی که مطرح میشود این است که در شرایط توقف واردات از شمال کشور و قطع همکاری با کشورهایی مانند ترکمنستان، بنزین نوروزی از کجا تامین میشود؟ این سوال از این منظر اهمیت دارد که هنوز پالایشگاه ستاره خلیج فارس راهاندازی نشده و این مساله سبب ایجاد شک و شبهه هایی در خصوص تامین بنزین موردنیاز داخل به میان آورده است.
بنزین کدام کشورها، بی کیفیت بود؟
رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت در این رابطه از کشورهایی یاد کرده است که به دلیل کیفیت پایین بنزین، ایران با آنها قطع ارتباط کرده است و در عین حال از کشورهایی نام برده که ایران در حال حاضر بنزین آنها را خریداری می کند. بیژن حاج محمدرضا، عنوان کرد: در حال حاضر از کشورهایی مانند هند، ایتالیا، ژاپن و امارات واردات بنزین صورت میگیرد که در مورد امارات تردیدهایی مطرح بود. با این حال از کشورهای مختلف واردات بنزین صورت می گیرد.
وی در خصوص کشورهایی که کیفیت پایین بنزین داشتند، گفت: روسیه، ترکمنستان و قرقیزستان از جمله کشورهایی بودند که مراودات بنزینی با ایران داشتند و به دلیل پایین بودن بنزین یورو4 که به ایران تحویل میدادند، به کلی ارتباط دو جانبه قطع شده است. البته حاج محمدرضا یک نکته مهم را در این رابطه مطرح کرد و آن، نوع بنزین وارداتی بود.
وی در این رابطه عنوان کرد: ایران از منظر بنزین یورو 2 هیچ مشکلی ندارد، چرا که با توجه به تولیدات پالایشگاه های خلیج فارس و اراک، مشکلی در این رابطه وجود ندارد. ایران تنها اقدام به واردات بنزین یورو 4 می کند که آن هم در صورت نبودن تایید سازمان استاندارد، منتفی می شود.
تا 6 ماه، بنزین داریم/ 10 میلیون لیتر واردات بنزین در روز
رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت در خصوص وضعیت ذخیره بنزین، گفت: در سال های قبل ذخیره سازی به خوبی انجام شده، به گونهای که اگر بنزین وارداتی را به کلی قطع کنیم، تا شش ماه می توانیم نیاز داخل را پاسخ دهیم.
وی در این رابطه به واردات 10 میلیون لیتر بنزین در روز اشاره کرد و گفت: کشورهای دیگر هم توان ترکیب بنزین و تحویل بنزین یورو4 به ایران را دارند و می توان از آنها بنزین یورو 4 وارد کرد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.