Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

نمادهای پالایشگاهی مدت‌های مدیدی است که با ابهامات و حاشیه‌های فراوان و تغییرات عجیب قیمتی مورد معامله قرار می‌گیرند نماد پالایشگاه بندرعباس اخیراً با ارسال مکاتبه‌ای در خصوص اختلافات عدیده و عدم پذیرش صورتحساب‌های صادره از سوی شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده که قادر به ارائه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای نمی‌باشد...

بورس24 :همان‌گونه که از فضای پایان وقت دیروز می‌شد حدس زد، بازار سرمایه امروز شروعی کاملاً منفی داشت بسیاری از نمادهای خودرویی و بانکی که در روزهای اخیر معاملات پرحجم و اغلب با صف خریدی را تجربه کرده بودند، کار خود را با صف‌های فروش و یا حداقل قیمت آغاز کردند شاید بتوان گفت فضای بازار تا حدود 45 دقیقه بسیار منفی بود و تلاش‌هایی هم که برای بهبود فضا با جمع‌آوری صف‌های فروش صورت می‌گرفت چندان موفق نبود. لیکن از این زمان به بعد شرایط تغییر مناسبی یافت و تقریباً صف فروش سنگینی باقی نماند.با این وصف احتمالا بازار فردا بهتر از امروز خواهد بود. نماد گروه خودروسازی سایپا که مدت‌هاست رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته توانست در نیمه دوم وقت معاملات امروز به دامنه مثبت حتی به قیمت‌های نزدیک به سقف مجاز هم برسد. باز شدن نماد پالایشگاه بندرعباس پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده به‌منظور انتخاب هیئت‌مدیره که با صف خرید حدود 70 میلیونی همراه بود توانست در فضای حاکم تغییر محسوسی ایجاد کند.

نمادهای پالایشگاهی مدت‌های مدیدی است که با ابهامات و حاشیه‌های فراوان و تغییرات عجیب قیمتی مورد معامله قرار می‌گیرند نماد پالایشگاه بندرعباس اخیراً با ارسال مکاتبه‌ای در خصوص اختلافات عدیده و عدم پذیرش صورتحساب‌های صادره از سوی شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده که قادر به ارائه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای نمی‌باشد. با بازگشایی نماد پالایشگاه بندرعباس و تشکیل صف خرید قابل‌ملاحظه، نماد پالایشگاه اصفهان که تقریباً در حداقل قیمتی مورد معامله قرار می‌گرفت به‌صف خرید هم رسید. بسیاری از نمادهای بانکی نیز کار خود را با صف فروش آغاز کردند و لیکن به جمع‌آوری صف‌های فروش و بهبود فضای عمومی بازار عمدتاً تا پایان وقت به‌طور متعادل و منفی به کار خود ادامه دادند. ارزش معاملات خرد سهام در بازارهای بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مجموعاً به حدود 355 میلیارد تومان بالغ شد و درنهایت شاخص کل با 275 واحد کاهش روز را به پایان برد. فردا معارفه شرکت پتروشیمی فجر که از زیرمجموعه‌های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس است برگزار خواهد شد تا به عرضه اولیه نزدیک‌تر شود. دراین‌ارتباط علی صحرایی معاون عملیات بازار شرکت بورس در رابطه با این نکته که با توجه به برگزاری جلسه معارفه پتروشیمی فجر در فردا، برخی زمان عرضه اولیه سهام این شرکت را هفته جاری اعلام کرده‌اند، تأکید کرد: خیر. چنین موضوعی صحت ندارد و سهام این شرکت قطعاً این هفته عرضه نخواهد شد. در حال حاضر نمی‌توان زمانی برای این عرضه اعلام کرد. حتی ممکن است در دهه فجر هم نباشد. در این رابطه بررسی‌ها ادامه دارد و بعد از هماهنگی‌های لازم و مشخص شدن زمان نهایی از طریق اطلاعیه رسمی شرکت بورس اعلام خواهد شد.

درحالی‌که این روزها اختلافات مجلس و دولت بر سر لوایح بودجه و برنامه شش توسعه بالاگرفته است امروز آقای مصباحی مقدم نماینده مجلس در خصوص برنامه پیشنهادی دولت گفت: این برنامه اخیری که دولت به مجلس ارائه کرده اصلاً فاقد مشخصات برنامه است. هیچ‌یک از مشخصات برنامه را ندارد چراکه در برنامه باید اهداف کلی، کمی، راهبردها، شاخص‌ها، راهکارها و اولویت‌ها مشخص‌شده باشد. این کتابچه کوچکی که دولت به مجلس ارائه کرده حاوی هیچ‌یک از این مسائل نیست بلکه تعدادی از احکام موردنیاز برای اجرای برنامه ششم توسعه است. بر روی جلد این کتابچه هم این موضوع نوشته‌شده است. توضیحات آقای نوبخت هم نشان می‌دهد که برنامه در یک مجموعه یادداشت‌هایی که حدود 1300 صفحه است، وجود دارد.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نوشت شواهد موجود نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در سال 1394 با چالش اساسی کمبود تقاضای مؤثر مواجه است. از شواهد مهم تأییدکننده این موضوع می‌توان به افت درآمدهای نفتی از اواسط سال 1393، کاهش شتاب رشد درآمدها و هزینه‌های جاری دولت، کاهش تشکیل سرمایه‌ ثابت ناخالص دولتی و خصوصی و کاهش صادرات غیرنفتی اشاره کرد. در شرایط ادامه روند موجود و با در نظر گرفتن عملکرد بخش‌های اقتصادی در شش‌ماهه اول سال جاری و تحولات مورد انتظار در نیمه دوم سال به‌خصوص عملکرد بودجه دولت و قیمت نفت، رشد بخش‌های کشاورزی (4.2 درصد)، نفت (0 درصد)، صنعت (3- درصد)، ساختمان (7.4 درصد) و خدمات (2.2 درصد) و رشد اقتصادی سال 1394 نیز منفی 2.0 درصد برآورد می‌شود که مبین تداوم رکود در این سال است. از مهم‌ترین دلایل وضعیت موجود، مشکلات مزمن ساختاری اقتصاد ایران (عمدتاً مشکلات موجود در فضای کسب‌وکار)، می‌توان به کاهش نقش مصرفی و سرمایه‌گذاری دولت، کاهش قدرت خرید خانوارها، وضعیت بحرانی نظام بانکی، هزینه بالای تأمین و تجهیز منابع در شبکه بانکی، نبود چشم‌انداز روشن از روندهای آتی تحولات اجتماعی و سیاسی جهان، منطقه و کشور و نیز ابهام در سیاست‌های مرتبط با متغیرهای کلیدی اقتصادی (نظیر نرخ ارز، قیمت انرژی، وضعیت آب و محیط‌زیست و...) اشاره کرد. چنانچه برخی آثار فوری اجرای برجام آن‌گونه که توسط مقامات رسمی دولتی، به‌خصوص در مورد میزان افزایش صادرات نفت و آزاد شدن برخی دارایی‌های مالی متعلق به دولت برای سال جاری اعلام‌شده، محقق شود، رشد اقتصادی کل سال 1394 با 0.8 درصد افزایش به 1.2- درصد خواهد رسید. در این سناریو رشد اقتصادی در فصل چهارم، 2.8 درصد بیش از سناریوی ادامه روند موجود برآورد می‌شود و رشد اقتصادی برخلاف سه فصل پیش از آن مثبت خواهد بود. با توجه به رفع تحریم‌های اقتصادی و تأثیر آن بر عملکرد بعضی بخش‌های اقتصادی ازجمله بخش نفت و بازرگانی، همچنین برخی تأثیرات سیاست‌های اقتصادی کوتاه‌مدت دولت در این سال، چشم‌انداز رشد اقتصادی در سال 1395 مثبت است

ولی‌الله سیف با اشاره به فرایند عضویت بانک‌های تحریم شده به سوئیفت، اظهار داشت: هفته گذشته اعلام شد تا شنبه - یکشنبه هفته آینده (این هفته) مشکل این 9 بانک برای اتصال به سوئیفت حل خواهد شد. امروز به من گزارش دادند که این مشکل حل‌شده و 9 بانک تحریم شده امشب به سوئیفت متصل می‌شوند. رئیس‌کل بانک مرکزی بابیان اینکه ممکن است ممکن است نصب نرم‌افزار اتصال به سوئیفت یک تا دو روز زمان ببرد ولی در این هفته به‌طور کامل فرایند اتصال به این سامانه برای این بانک‌ها حل خواهد شد و این بانک‌ها می‌توانند برای مخابره پیام‌های مالی از این سامانه استفاده کنند.

عباس آخوندی درباره قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از کمپانی ایرباس فرانسه اظهار داشت: ایران در فاصله 5 تا 7 سال آینده توانایی رقابت با همه ایرلاین‌های منطقه را خواهد داشت. این هواپیماها شامل 118 فروند انواع ایرباس است که 45 فروند آن ایرباس 320، 45 فروند آن ایرباس 330، 16 فروند آن ایرباس 350 و 12 فروند آن ایرباس 380 پهن‌پیکر است. وی بابیان اینکه امروز از 255 فروند هواپیمای ناوگان مسافری کشور 10 فروند از رده خارج است، افزود: این 155 فروند هواپیمای فعال نیز حدود 22 سال سن متوسط دارند و امروز در کف و حداقل صنعت هوانوردی قرار داریم. مبلغ قرارداد 10.5 میلیارد دلار است و تحویل این ایرباس‌ها از اسفندماه آغاز می‌شود. ایشان پروسه تحویل ایرباس‌ها 8 ساله است درباره سیستم بازپرداخت و نحوه تأمین مالی،‌اظهار داشت: خرید این ایرباس‌ها بر اساس سیستم اجاره به‌شرط تملیک است. برای توسعه ناوگان هوایی کشور، 500 فروند هواپیما لازم داریم که 50 میلیارد دلار اعتبار می‌خواهد، اما ایرلاین‌ها چنین نقدینگی ندارند، ‌بنابراین پس از بررسی لازم به مدل اجاره به‌شرط تملیک رسیدیم. آخوندی بابیان اینکه 85 درصد مبلغ کل ایرباس‌ها را فروشنده تأمین می‌کند و 15 درصد سهم ما است، گفت: بازپرداخت به‌صورت اقساط و به‌تدریج از محل درآمد هواپیما و فروش بلیت حاصل می‌شود. سهم ایران در این قرارداد 1.5 میلیارد دلار بوده که این مبلغ یکجا پرداخت نمی‌شود. بلکه به‌صورت 20%_%20 در مدت‌زمان 8 سال پرداخت خواهد شد. درواقع آخرین هواپیما از این خرید ظرف 15 سال تسویه‌حساب می‌شود. البته شرکت‌های خصوصی نیز خود می‌توانند وارد قرارداد شده و هواپیما تهیه کنند؛ در اجلاس اخیر هوانوردی ایران 2016 پیشنهادی مطرح کردیم مبنی بر اینکه شرکت بزرگ تأمین و اجاره هواپیما به نام شرکت ملی تأمین و اجاره هواپیما در کشور تشکیل شود و این شرکت هواپیماها را وارد کشور کرده و به شرکت‌های خصوصی اجاره دهد یا بفروشد. وی همچنین گفت: در سفر اخیر به اروپا در رابطه با نوسازی ناوگان ریلی کشور صحبت‌هایی داشتیم که بتوانیم به روش اجاره و اجاره به‌شرط تملیک و با شرط ساخت در ایران سیستم‌های جدید در ناوگان ریلی را داشته باشیم. وی بابیان این‌که مذاکرات خوبی برای نوسازی داشتیم که هنوز به قرارداد منجر نشده است، افزود: امیدوارم این مذاکرات به‌زودی منجر به قرارداد شود تا بتوانم آن را اعلام کنم. ضمن این‌که در رابطه با بحث تسهیلات ارزان‌قیمت هم با چینی‌ها و کشورهای اروپایی مذاکره کردیم تا بتوانیم برای اجرای سیستم قطار سریع‌السیر از آن استفاده کنیم.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گفت: 100 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزادشده است/ در مسائل اقتصادی با آمریکا محدودیتی نداریم/ در مسائل اقتصادی با آمریکا محدودیتی نداریم/ امسال 5 یا 6 هواپیماهای ایرباس وارد ناوگان هواپیمایی می‌شود/ اعلام آمادگی توتال برای همکاری مشترک/ احتمال توافق با شرکت بوئینگ در آینده/ برنامه‌ریزی برای تولید روزانه 2 میلیون و 250 هزار بشکه نفت و میعانات گازی برای سال آینده/ افزایش بیش از 500 هزار بشکه افزایش صادرات نفت تا پایان سال/ نخست‌وزیر ژاپن در آینده نزدیک به ایران می‌آید

اخبار مربوط به بورس‌ها:

اسماعیل درگاهی، مدیر پذیرش بورس تهران گفت: شهرداری تهران، تعداد 4 میلیون و 600 هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش 4600 میلیارد ریال برای تأمین بخشی از منابع مالی طرح فاز 3 خط 6 قطاری شهری با عاملیت بانک شهر منتشر کرد. وی با اشاره به اینکه عرضه اولیه اوراق یادشده در شعب منتخب بانک شهر از تاریخ 94.11.10 صورت می‌گیرد، افزود: این اوراق با سررسید 4 ساله با نرخ سود علی‌الحساب 21 درصد منتشر می‌شود. این اوراق به‌منظور تأمین بخشی از منابع مالی جهت عملیات ساختمانی و ریل‌گذاری و تجهیز فاز 3 خط 6 قطار شهری منتشر و سود آن هر 3 ماه پرداخت می‌شود. شرکت تأمین سرمایه آرمان تعهد پذیره‌نویسی و بازار گردانی این اوراق را بر عهده دارد، در ضمن معاملات ثانویه این اوراق مشارکت از طریق بورس و توسط کارگزاری شهر در سراسر کشور انجام می‌شود. همچنین ضامن این اوراق بانک شهر و نیز دولت جمهوری اسلامی ایران و از ویژگی‌های این اوراق معافیت مالیاتی و بدون جریمه بودن است.

هیئت پذیرش شرکت فرابورس از درج سه نماد معاملاتی جدید در این بازار پس از احراز شدن شرایط پذیرش در این بازار خبر داده است. شرکت پاکدیس به‌عنوان شصت و سومین شرکت در بازار دوم از امروز یکشنبه در فهرست نرخ‌های فرابورس با نماد معاملاتی "غدیس" و در زیرگروه تولید نوشیدنی و آب‌معدنی در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به‌جز قند و شکر درج‌شده است. همچنین نماد معاملاتی شرکت دامداری تلیسه نمونه به‌عنوان شصت و چهارمین شرکت در بازار دوم از امروز در فهرست نرخ‌های فرابورس درج‌شده است. این شرکت با نماد معاملاتی "تلیسه " در زیرگروه کشاورزی و خدمات دام‌پروری به‌جز دامپزشکی و در گروه زراعت و خدمات وابسته جای گرفته است. در بازار پایه فرابورس نیز از امروز نماد معاملات شرکت نورد ولوله اهواز به استناد تبصره "ب " ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت کمیته عرضه شرکت فرابورس به‌عنوان یک‌صد و نود و یکمین نماد معاملاتی درج‌شده است. نماد معاملاتی این شرکت "فاهواز " و در زیرگروه تولید آهن و فولاد پایه در گروه فلزات اساسی قرار دارد.

عباس مسعودی رییس انجمن صنفی کارفرمایان و صرافان استان تهران بابیان این مطلب که نباید زمان را از دست داد، بلکه باید با راه‌اندازی بازاری همچون آتی ارز، این واحد پولی را به تعادل رساند تا با ایجاد ثبات و پوشش ریسک قیمت، انگیزه را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرد، گفت: با توجه به رکودی که در حال حاضر تمام بازارهای کالایی را در برگرفته است، باید با راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی این بازارها را به سمت رونق هدایت کرد. امروز سرمایه‌های راکدی وجود دارد که به دلیل تردیدهای ارزی روانه بازارها نمی‌شوند درصورتی‌که اگر بازاری که پوشش ریسک نوسانات نرخ را بر عهده دارد، راه‌اندازی شود، سرمایه‌گذاران داخلی می‌توانند با ورود به بازارها و اطمینان از محدوده نوسان نرخ ارز تا حدود زیادی سرمایه‌های ازدست‌رفته خود درگذشته را مجدداً احیا کنند. تجربه راه‌اندازی بازار آتی سکه در بورس کالای ایران و شفاف‌سازی در این بازار معاملاتی، نشان می‌دهد که ایجاد بازار آتی ارز در بورس کالا می‌تواند اطمینان از پوشش نوسان نرخ ارز را به تجار و فعالان نوید دهد.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

روز سه‌شنبه مجتمع بنزین‌سازی پالایشگاه نفت اصفهان با حضور برخی از مسئولان ازجمله معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نفت به‌طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد. این مجتمع بنزین سازی با هزینه 500 میلیارد تومانی احداث‌شده است و تولید روزانه بنزین را با دو میلیون لیتر افزایش به 12 میلیون لیتر در روز می‌رساند. در این مجتمع همزمان طرح افزایش کیفیت بنزین برای تولید روزانه هفت میلیون لیتر بنزین یورو 4 هم اجرا و آماده بهره‌برداری شده است که قرار است بنزین یورو 4 تولیدی این پالایشگاه برای تأمین سوخت شهرهای اصفهان و اهواز استفاده شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به پیشرفت حدود ۹۶ درصدی ساخت مجتمع بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال راه‌اندازی آزمایشی این مجتمع جدید بنزین‌سازی آغاز شود. هم‌اکنون ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه حدود ۸ میلیون لیتر در روز است و با بهره‌برداری از این طرح به ۱۲ میلیون لیتر خواهد رسید. کاظمی بابیان اینکه طرح جدید بهبود کیفیت و ارتقای تولید پالایشگاه لاوان هم آماده بهره‌برداری شده، ادامه داد: این طرح جدید پالایشگاهی از ظرفیت تولید روزانه حدود ۲ تا ۲.۲ میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و بیش از ۵۵۰ هزار لیتر سوخت جت برخوردار است.

زعفر تنها پور مدیرعامل شرکت سایپادیزل گفت: بعد از بازگشت مجدد کامیون‌های ولوو به ایران، این شرکت تولید نسل جدید کامیون‌های رده متوسط شرکت رنو را به‌زودی آغاز می‌کند. این کامیون باری باکیفیت با دارا بودن وزنی سبک و ایدئال، طول بارخور مناسب، استهلاک کم، کاربری‌های متنوع و مناسب با بازار ایران و خدمات پس از فروش گسترده، خود را از دیگر کامیون‌های هم‌رده متمایز ساخته است. تنهاپور همچنین با اشاره به نوع همکاری خود با شرکت ولوو سوئد، دیگر شریک تجاری مطرح سایپادیزل تأکید کرد: از ابتدای امسال، نسل جدید کامیون‌های ولوو FH در این شرکت تولیدشده و به‌زودی نیز، تولید کامیون جدید کمپرسی ولوو FMX آغاز خواهد شد. این محصول اولین کامیون کمپرسی اتوماتیک تاریخ خودروهای تجاری ایران بوده که با موتور پرقدرت 460 اسب بخار در دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود.

برحسب گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت درمجموع در 10 ماه امسال حدود 651 هزار دستگاه انواع خودرو سواری در ایران‌خودرو و گروه سایپا (شامل سایپا و پارس‌خودرو) به تولید رسیده که سهم اولی، نزدیک به 388 هزار دستگاه است و سهم دومی نیز قریب به 174 هزار دستگاه. با توجه به این آمار، تولید خودروهای سواری در مقایسه با 10 ماه سال گذشته بیش از 9 درصد کاهش پیداکرده و این در شرایطی است که تیراژ این خودروها در دی‌ماه و نسبت به آذر، حدود 24.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بانک مرکزی باهدف تمهید مقدمات و الزامات مربوط به اجرای آخرین استانداردهای بین‌المللی نظارت بانکی در نظام بانکی کشور بخش نخست سند توافقنامه سرمایه بال ۲ را ترجمه و منتشر کرد. این بانک در راستای ارتقای شاخص‌های نظارتی بانک‌های کشور برای تسهیل و تسریع در گسترش تعاملات بین‌المللی خاصه در شرایط پسا تحریم، بخش نخست سند توافقنامه سرمایه بال 2 تحت عنوان «همگرایی بین‌المللی درزمینهٔ استانداردها و اندازه‌گیری سرمایه بانک‌ها» را ترجمه و منتشر کرد. بر اساس این گزارش، سند یادشده که یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین استانداردهای بین‌المللی منتشرشده توسط کمیته نظارت بانکی بال به شمار می‌رود هم‌اکنون به همراه سند تکمیلی بال 3، ملاک عمل بانک‌ها و ناظران بانکی در بسیاری از کشورهای جهان است.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

مؤسسه آمریکایی «هادسن» برای اولین بار نام ایران را در فهرست هشت کشور قدرتمند جهان قرار داده است. در این گزارش آمده است که برجسته‌ترین تحول سال 2015، پیوستن ایران به کشورهای قدرتمند جهان بود و این کشور موفق شد که به هشت کشور قدرتمند جهان بپیوندد. در فهرست هشت کشور قدرتمند جهان که مؤسسه هادسن منتشر کرده است، به ترتیب، آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، روسیه، هند، عربستان و ایران به چشم می‌خورند. این گزارش تأکید می‌کند، بزرگ‌ترین تغییر در لیست قدرت‌های بزرگ‌سال جاری میلادی، ورود یک تازه‌وارد یعنی همان ایران است. طبق این گزارش، ایران قدرتمندترین کشور شیعه در جهان است و به همراه هم‌پیمانان خود در عراق، سوریه و لبنان، مدعی عنوان قدرت برتر در خاورمیانه حتی قبل از تحولات سال 2015 بوده است. این مؤسسه آمریکایی ادامه داد اختلاف ایران و عربستان با پیامدهایی برای قیمت نفت و ثبات خاورمیانه، در مقایسه با رویدادهای دیگر ژئوپولتیکی در سال 2016 روبه‌رو و داستان ساز و خبرساز شده است. هادسن که ایران و عربستان را در یک جایگاه قرار داده بود، در پایان گزارش خود نوشت که خاورمیانه می‌تواند تنها از یک بازیگر برجسته جهانی حمایت کند. هر دو کشور ایران و عربستان در حال حاضر مصمم هستند که پیروز شوند و آشتی بین دو کشور ظاهراً بعید است. اگر هریک از دو طرف یک پیروزی قاطع به دست آورد و در سراسر خاورمیانه غالب شود، کشور پیروز، یک قدرت نیرومند جهانی خواهد بود.

عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: «ملی بانک PLC» بانک مستقل مستقر در لندن که مالکیت ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به بانک ملی ایران است و زیر نظارت مرجع نظارت بانکی انگلستان فعالیت می‌کند. نهادهای نظارتی بانکی انگلستان مجوز فعالیت این بانک را صادر کرده‌اند و در این زمینه مذاکراتی با بانک‌ها و کارگزاری‌ها در حال انجام است. همتی بابیان اینکه، با تحریم‌ها محدودیت‌هایی در نقل‌وانتقال مالی وجود داشت، اظهار داشت: این محدودیت‌ها برای شعبه دبی بانک ملی رفع شده است و امکان نقل‌وانتقال مالی فراهم می‌شود. به گفته همتی، بانک ملی ۱۷ مجموعه در خارج از کشور دارد که برای ارائه خدمات به فعالان اقتصادی آماده می‌شوند؛ البته قرار است به‌تدریج این تعداد گسترش یابند.

سفیر ایران در ترکیه گفت: بانک ملت با سه شعبه در آنکارا، استانبول و ازمیر فعالیت‌های خود را با بانک‌های ترکیه از سر گرفته است. بیگدلی همچنین از امضای موافقت‌نامه ساخت بزرگراه تبریز- مرند به ارزش 900 میلیون دلار خبر داد.
وی با تأکید بر این‌که نخستین سرمایه‌گذار ترکیه‌ای بعد از لغو تحریم‌ها به ایران وارد شد، افزود: شرکت برگیز با امضای موافقت‌نامه ساخت بزرگراه تبریز - مرند اولین سرمایه‌گذار ترکیه‌ای بعد از لغو تحریم شد.

معاون نخست‌وزیر تایلند در امور اقتصادی فردا عازم تهران می‌شود تا از روز سه‌شنبه با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران باهدف توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه در دوران پسابرجام وارد مذاکره شود و بر اساس برنامه اقتصادی بانکوک ارزش مناسبات دو کشور را به میلیاردها دلار برساند. وزیران امور خارجه، علوم و فن‌آوری، دارایی، انرژی و بازرگانی ازجمله مقام‌های تایلندی هستند که معاون نخست‌وزیر این کشور در امور اقتصادی را در سفر به تهران همراهی می‌کنند. روسای سازمان‌های گردشگری، شورای تجارت و فدراسیون صنعت تایلند و گروهی از بانکداران و بازرگانان نیز همراه این مقام بلندپایه تایلند از مسقط عازم کشورمان می‌شوند. مقامات تایلندی اعلام کردند هیئت این کشور شامل 70 نفر از تجار و بازرگانان، صنعتگران، بانکداران و مدیران شرکت‌های کوچک و متوسط است.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز با انتشار گزارش کوتاهی، اعلام کرد: در حاشیه دیدار روسای جمهور ایران و فرانسه در پاریس، توافق‌نامه‌ای بین شرکت AXENS فرانسه و یک شرکت ایرانی امضاشده است. ایران پیش‌تر و در دوران تحریم، موفق به کسب و بومی‌سازی دانش فنی و تولید انواع کاتالیست موردنیاز مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌های کشور ازجمله شرکت AXENS فرانسه شده بود و هم‌اکنون هم این کاتالیست‌ها در مجتمع‌های پتروشیمی بندر امام، بوعلی، نوری، کارون و پالایشگاه نفت اصفهان (طرح توسعه تولید بنزین یورو چهار) در حال استفاده است. بر اساس این موافقت‌نامه دو شرکت ایرانی و فرانسوی (AXENS) توافق کردند تا با همکاری و مشارکت یکدیگر و تحت برند مشترک علاوه بر تأمین نیازهای داخلی کشور، نسبت به صادرات تولید مشترک خود به کشورهای منطقه اقدام کنند.

حسن صالحی رییس سازمان شیلات گفت: در بخش صادرات محصولاتی شیلاتی ایران به روسیه هیچ مشکلی وجود ندارد و اخیراً نیز صادرکنندگان بخش خصوصی در این کشور 3 تا 4 دفتر افتتاح کردند. امیدواریم که آینده بسیار خوبی پیش روی صادرکنندگان بخش شیلات کشور باشد؛ زیرا ظرفیت‌های خوبی در این کشور برای صادرات در این بخش وجود دارد. ایران آمادگی دارد که در بخش شیلات 100 هزار تن از محصولات خود را به کشور روسیه صادر کند.

فاضلی رئیس اتاق اصناف از توافق اولیه با شرکت‌های ایتالیایی برای تولید ماشین‌آلات صنعت چرم خبر داد و گفت: توافقات اولیه بااعتبار 50 تا 200 میلیون یورو با همکاری ساچه و یک بانک داخلی صورت گرفته تا تولید ماشین‌آلات صنعت چرم در اولویت قرار بگیرد. در سال‌های گذشته واردات و قاچاق پوشاک و کیف و کفش نزدیک به 2.8 میلیارد دلار ارز از کشور خارج کرده و ما به دنبال این هستیم که با تولید ماشین‌‎آلات این کالاها را در کشور خودمان تولید کنیم تا هم شاهد رونق تولید داخلی و هم افزایش صادرات باشیم. در سفر فرانسه نیز در بحث کالاهای آرایشی و بهداشتی و همچنین ورود برند به کشور تعاملاتی صورت گرفت و با توجه به دستاوردهای خوب این سفر می‌توان گفت این اولین حضور اصناف در اقتصاد بین‌الملل بود.

یک مقام مسئول در صنعت خودرو گفت: شرکت ایران‌خودرو و پژو برای شروع دور تازه همکاری‌های خود هیچ کارخانه جدیدی بنا نمی‌کنند و فرآیندهای تولیدی سه محصول توافق شده با استفاده از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود شرکت انجام خواهد شد پژو با سرمایه‌گذاری نقدی و مستقیم، 50 درصد سهام این شرکت مشترک را در اختیار دارد که این امر به‌نوعی پژو را ملزم به انتقال دانش فنی برای تولید محصولات جدید می‌کند پس از تجهیز خطوط تولید در ایران‌خودرو، مدل‌های جدید و به‌روز این سه محصول تولید و همزمان با کشورهای دیگر دنیا در بازار ایران و منطقه نیز عرضه خواهد شد. زمانی که این سه محصول در شرکت مشترک بین ایران‌خودرو و پژو تولید خواهد شد عملاً قطعه سازان مجاب می‌شوند تا با قطعه سازان فرانسوی نیز جوینت شده و تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح تولیدات انجام دهند. وی در رابطه با ابهام نصب آرم ایران‌خودرو یا پژو در محصولات جدیدی که در این شرکت جدید تولید خواهند شد، گفت: شرکت مشترک خود یک هیئت‌مدیره و تیم مدیریتی مستقل دارد و آن‌ها تصمیم می‌گیرند که محصولات جدید با کدام آرم و در کدام بازار عرضه شوند. به عبارت بهتر این شرکت با استقلال ساختاری اقدام به فعالیت در ایران خواهد کرد.

رقابت در عرصه بازار انرژی با گذشت زمان، ابعاد جدیدی پیدا می کند و کشورهای تولیدکننده و صادرکننده منابع هیدروکربوری تلاش می کنند با راه انداختن جنگ سهم خواهی، رقیبان را از صحنه خارج کنند.نخست، جنگ نفتی در بازار را عربستان راه انداخت؛ ریاض در نظر داشت با کاهش شدید قیمت ها، رقیبان سیاسی و اقتصادی را به حاشیه براند و سهم خود را در بازار نفت گسترش دهد.باوجود نتایج بسیار بد و ناخوشایند تجربه جنگ قیمت ها در بازار نفت برای عربستان و برخی از تولیدکنندگان نفت، اما چندی است قطر که دارنده بزرگ منابع گازی به شمار رفته و بزرگترین صادرکننده ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) در جهان شناخته می شود، درصدد برآمده که در مسیر ریاض گام بردارد.بر این اساس، قطر با هدف کسب سهم بیشتر از بازار گاز در منطقه، رقابتی جدید را در عرصه بازار این محصول به راه انداخته است.منطقه شبه قاره هند با برخورداری از حدود یک میلیارد و نیم جمعیت به شدت از کمبود منابع پایدار انرژی رنج می برد و بنابراین کشورهای واقع در این منطقه از جمله هند و پاکستان به واردات انرژی وابسته هستند.با توجه به قرار گرفتن کشورهای بزرگ دارنده گاز در منطقه خلیج فارس و آسیای میانه، رقابت زیادی برای تصاحب این بازار و کسب سهم بیشتر از بازار گاز این منطقه شکل گرفته است.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 519 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 44.7 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک) 105.3 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 338.9 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 180.1 میلیارد تومان رسید که گروه خودروسازی سایپا با 25.1 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی اوراق صکوک اجاره مخابرات ایران با 70 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 116.4 میلیارد تومان و گروه بانک با 41 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 275 واحد، شاخص قیمت 106 واحد و شاخص فرابورس 3 واحد کاهش یافتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد 71119 واحد و شاخص قیمت به 27291 واحد رسید. پالایش نفت اصفهان با 41 واحد بیشترین اثر مثبت و سرمایه‌گذاری غدیر با 84 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

متأثر از افول فضای عمومی بازار، ارزش معاملات روز جاری نسبت به‌روز گذشته افت قابل‌ملاحظه‌ای داشت. امروز از میان 30 نماد باز این صنعت، 26 نماد (و 1 نماد حق تقدم) با حجم معاملاتی معادل 10984 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 9109 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها 5 نماد اندکی مثبت، 2 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها یکپارچه منفی بودند. سیمان سپاهان با 1366 هزار سهم به ارزش 1398 میلیون ریال حدود 15 درصد ارزش معاملات و سیمان شرق با 1293 هزار سهم به ارزش 1275 میلیون ریال معادل 14% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. 4 نماد سیمان اردبیل، صوفیان، ایلام و فارس امروز شاهد انجام معاملاتی نبودند. نماد سیمان سپاهان در پایان معاملات امروز به‌منظور برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با موضوع بررسی افزایش سرمایه متوقف شد.حجم معاملات سه نماد هلدینگ صنعت سیمان امروز هم کاهش یافت و مجموعاً به حدود 360 میلیون تومان بالغ شد. تقریباً شرایط حاکم بر سه نماد یکسان بود و معاملات کم‌حجم در دامنه منفی و به شکل متعادل دنبال می‌شد.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان خاش شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان، در نماد سیمان شمال 1 شخصیت حقیقی و در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید خریدار سهام بوده و متقابلاً در همین نماد گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن و گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24