Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :امروز هم بازار سرمایه اساساً تحت تأثیر صنعت خودرو بود. نماد سایپا که روز گذشته سود پیش‌بینی‌شده سال 1394 خود را با کمک شناسایی سود قابل‌ملاحظه از محل جابجایی‌های درون‌گروهی پرتفوی سهام خود با تغییر قابل‌ملاحظه‌ای از 175 ریال زیان به 462 ریال تغییر داده بود، امروز صبح پیش از آغاز معاملات متوقف شد. سایپا تاکنون اطلاعات پیش‌بینی سال 1395 خود را انتشار نداده است.

شرکت زامیاد (که از زیرمجموعه‌های سایپا محسوب می‌شود) نیز اواخر وقت دیشب سود پیش‌بینی‌شده سال 1395 خود را انتشار داد این شرکت که برای سال 1394 پیش‌بینی سودی معادل 2 ریال پیش‌بینی کرده است برای سال 1395 عددی معادل 187 ریال را به‌عنوان اولین بودجه اعلام نمود. این نماد نیز روز جاری از سوی ناظر متوقف شد. با انتشار این اطلاعات و با توجه به معامله بلوک 6 درصدی سایپا در روز گذشته بین سرمایه‌گذاری رنا و سرمایه‌گذاری سایپا، موج جدیدی که موجبات تقویت سهام صنعت خودروسازی را فراهم آورد شکل گرفت. در این میان نماد ایران‌خودرو که دیروز حتی صف فروش را هم تجربه کرده بود کار خود را با صف خرید آغاز ولیکن با عرضه صف در اوایل وقت روبرو شد که البته مجدداً برای این نماد صف پرحجم‌تری شکل گرفت که تا پایان بازار باقی ماند. حق تقدم استفاده‌نشده ایران‌خودرو نیز امروز بسیار پرحجم معامله شد و حدود 323 میلیون برگ آن به ارزشی بیش از 70 میلیارد تومان معامله شد. صنعت خودرو موجبات رشد 89 واحدی شاخص کل را فراهم آورد. نمادهای بانکی نیز امروز اغلب متعادل و منفی ولیکن پرحجم معامله شدند. امروز نمادهای پالایشگاهی نیز موردتوجه بازار واقع شدند و بعضاً صف خرید را هم به خود دیدند. این صنعت توانست اثر مثبت 155 واحدی را بر روی شاخص کل داشته باشد. درنهایت با توجه به فضای مثبت شکل‌گرفته که عمدتاً حاصل صنعت خودرو و پالایشگاهی بود شاخص کل توانست رشد 353 واحدی را تجربه نماید. ارزش معاملات خرد سهام نیز به حدود 400 میلیارد تومان رسید که البته بایستی به این مبلغ ارزش 70 میلیارد تومانی حق تقدم ایران‌خودرو را نیز به‌عنوان معاملات خرد اضافه کرد.

با توجه به فعالیت‌ها و برنامه‌های گروه سایپا به‌منظور اصلاح ساختار خود و شرکت‌های زیرمجموعه، نقطه نظرات متفاوتی در بازار اعلام می‌شود. امیر حمزه مالمیر از مدیران باسابقه سازمان بورس و شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره اطلاعات جدید سایپا و مربوط به عملکرد 9 ماهه و اعلام سود 462 ریالی هر سهم به‌جای زیان 175 ریالی اظهار داشت: این شرکت طی هفته‌های اخیر به‌محض این‌که قیمت سهام آن در بازار در فرآیندی قرار می‌گیرد که به نظر ریزشی است، به‌فوریت اطلاعات جدید و به‌اصطلاح برگی جدید رو می‌کند. دیروز یکشنبه دوم اسفند قیمت سهام "خساپا" با نوسان روبرو شد و در دامنه‌ 2.707 الی 2.451 ریالی هر سهم مورد معامله قرار گرفت. آخرین معامله نیز باقیمت‌های منفی همراه بود اما مدیران شرکت سایپا مجدداً از غول جادو کمک گرفته و برگی جدید رو از پروژه برنامه‌ریزی‌شده رونمایی کردند. این شرکت در اطلاعات اخیر، یک‌باره سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری را به بیش از هزار و 111 میلیارد تومان و به ازای هر سهم 637 ریال افزایش داده که با بررسی اطلاعات فعلی نسبت به اطلاعات قبلی می‌توان نتیجه گرفت سایپا قصد واگذاری سهام تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه خود (نظیر قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا، مالیبل سایپا، سایپاپرس، تولید رینگ سایپا، سایپا کاشان، صنایع رنگ و رزین طیف کاشان) را در دستور کار دارد. باید توجه داشت که حسب اطلاعات اعلامی خریداران این شرکت‌ها تماماً از دیگر زیرمجموعه‌های سایپا هستند. ذكر این نكته ضروری است كه شورای بورس به‌منظور جلوگیری از شناسایی سود‌های كاذب بین گروهی و انتقال منافع و سود، در خصوص شركت‌های پذیرفته‌شده در بورس، صرفاً اجازه نقل‌وانتقال باارزش دفتری را داده است. لذا فروش سهام اعلامی سایپا در روال خاص فی‌مابین صورت می‌پذیرد و نباید سازمان بورس و حسابرس اجازه شناسایی سود از این بابت به شركت را دهند؛ بنابراین باید منتظر نحوه‌ برخورد سازمان بورس و همچنین سازمان حسابرسی در این خصوص باشیم. به گفته مالمیر اگرچه حتی در صورت شناسایی سودهای مذكور در دفاتر شركت اصلی، شناسایی این سودها در صورت‌های مالی تلفیقی حذف خواهد شد. وی در خاتمه با طرح چند سؤال گفت: قبل از هر چیز و هرگونه اظهارنظری در باب مطالب ارائه‌شده فوق، به این بیندیشیم كه اگر قرار بر شناسایی سودهای این‌چنینی باشد، آیا سایر شركت‌ها نیز از این نحوه برخورد استفاده نخواهند كرد؟ آیا مدیریت این‌گونه مفهوم دیگری دارد؟ آیا به استانداردها توجه ویژه كرده‌ایم و حرفه به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

به نقل از رویترز، قیمت نفت پس از کاهش شدید در جلسه قبل، امروز تحت تأثیر کاهش تعداد سکوهای حفاری نفت آمریکا افزایش داشت، اما تحلیلگران گفتند مازاد عرضه کلی موجب شده که بازار همچنان ضعیف باقی بماند. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امروز بیش از 3 درصد افزایش داشت و به 30 دلار و 59 سنت رسید. قیمت نفت برنت هم 2.4 درصد رشد داشت و به 33 دلار و 83 سنت رسید. قیمت هر دو شاخص نفتی روز جمعه حدود 4 درصد کاهش‌یافته بود. تحلیلگران گفتند، کاهش تعداد سکوهای نفتی در آمریکا که انتظار می‌رود منجر به کاهش تولید در سال 2016 شود، به تقویت قیمت‌ها کمک کرد. موسسه گلدمن ساکس اعلام کرد: «تعداد سکوهای حفاری نفت آمریکا همچنان در حال کاهش است... و تعداد سکوهای تعطیل‌شده به 26 سکو رسیده است... تعداد فعلی سکوها حکایت از آن دارد که ... متوسط سالانه تولید نفت آمریکا امسال نسبت به سال گذشته 445 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.» تحلیلگران گفتند، به‌رغم افزایش قیمت‌های امروز، وضعیت بازار به‌خصوص با توجه به کند بودن تقاضا، همچنین ضعیف است. بانک مورگان استنلی هم اعلام کرد: «کاهش شدید سرعت رشد تقاضا در ماه‌های اخیر (به‌خصوص در بازار بنزین) یک عامل کلیدی در شکل دادن چشم‌انداز کاهشی ما بوده است... با توجه به چند روند منفی اخیر، به‌ویژه تقاضای چین هم به چالش کشیده شده است.» در آمریکا، رسیدن حجم ذخایر نفت خام این کشور به 504.1 میلیون دیگر عاملی است که بر بازار فشار وارد می‌کند و تلاش‌های روسیه و اوپک برای مطرح کردن ایده فریز نفتی را خنثی می‌کند. تولید نفت روسیه و اوپک ماه گذشته در نزدیکی بالاترین رقم‌ها قرار داشت و روسیه با تولید 10.88 میلیون بشکه در روز، بازهم رکورد بالاترین میزان تولید از زمان فروپاشی اتحاد شوروی را جابجا کرد. به نقل از همین خبرگزاری، یک مقام ارشد انرژی آمریکا گفت، وی به موفقیت پیشنهاد تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک برای فریز تولید نفت در بازار مواجه با مازاد عرضه و افزایش قیمت‌ها شک دارد آموس هاچستین، مسئول ویژه امور بین‌المللی انرژی در وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «من خیلی به این توافق تردید دارم... پایبند ماندن کشورها به سطح تولیدی که در نزدیکی بالاترین رقم‌ها قرار دارد وضعیت بازار مواجه با مازاد عرضه را تغییر نمی‌دهد». روسیه معتقد است اگر طرح فریز تولید نفت اجرایی شود، مازاد عرضه روزانه حدود 1.8 میلیون بشکه در بازار می‌تواند نصف شود؛ اما تجار نسبت به موفقیت این طرح تردید دارند و معتقدند حتی در این صورت، بازهم روزانه یک‌میلیون بشکه مازاد عرضه در بازار وجود خواهد داشت و ایران هم تمایلی به محدود کردن تولید خود ندارد و قصد دارد سهم ازدست‌رفته خود از بازار را پس بگیرد. هاچستین گفت: «همچنین من خیلی تردید دارم اکنون‌که تحریم‌ها برداشته‌شده، این کشور به صادرات پایین در سطح دوران تحریم‌ها متعهد شود.»

به نقل از بلومبرگ، کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت، قیمت نفت احتمالاً برای مدتی طولانی‌تر از حد انتظار پایین باقی خواهد ماند. وی از کشورهای عرب تولیدکننده نفت خواست تا هزینه‌ها را کاهش دهند. لاگارد در سخنانی که در ابوظبی ایراد شد گفت، مالیات بر ارزش‌افزوده باید در 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس اعمال شود. وی افزود، این اقدام در کنار اعمال مالیات بر درآمد شرکت‌ها و مالیات بر دارایی به افزایش درآمدهای این دولت‌ها کمک خواهد کرد. بانک ملی ابوظبی در گزارش چشم‌انداز 2016 خود اعلام کرد، قیمت نفت خام آمریکا در بقیه روزهای سال بین 25 تا 45 دلار در نوسان خواهد بود، «هرچند که کاهش بسیار موقتی به سمت 20 دلار هم امکان‌پذیر است.» این بانک همچنین گفته افت قیمت نفت موجب تحریک رشد تقاضا خواهد شد.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

منطقه آزاد و ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) فردا چهارم اسفند با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌شود. منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تابع قوانین مناطق آزاد است که معافیت مالیاتی برای مدت طولانی، تابع قانون کار بودن کارگران، ورود و خروج مسافر بدون نیاز به ویزا و ورود بار بدون دریافت عوارض گمرکی از مزیت‌های آن محسوب می‌شود. از ویژگی‌های بسیار مهم در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) وجود 1500 هکتار منطقه آزاد تجاری و 2500 هکتار منطقه ویژه اقتصادی است. با افتتاح منطقه آزاد، ثبت شرکت‌ها در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) فعال می‌شود. تلاش وزارت راه و شهرسازی بر این است که منطقه آزادشهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به مرکز مالی و بیمه‌ای منطقه تبدیل شود تا بانک‌های بزرگ بین‌المللی به فعالیت‌های اقتصادی بپردازند.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو گفت: در حال حاضر حدود 3000 مگاوات نیروگاه اسقاطی در کشور داریم و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا 10 سال آینده این نیروگاه‌ها از رده خارج می‌شوند. به‌تدریج باید این نیروگاه‌ها را بازنشسته کنیم و به‌جای آن‌ها نیروگاه‌های سیکل ترکیبی باراندمان بالا ایجاد و یا این‌که از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده کنیم. وی بابیان این‌که برنامه‌هایی را برای این مهم تدوین کرده‌ایم، اظهار کرد: بخشی از پروژه‌های افزایش راندمان آغازشده و امیدواریم که در سال‌های آینده بتوانیم با قرار گرفتن نیروگاه‌های سیکل ترکیبی باراندمان بالا در قالب یک حرکت اقتصادی نیروگاه‌های اسقاطی را از رده خارج کنیم.

مرکز آمار ایران، نرخ تورم بهمن‌ماه سال جاری را ۱۱.۸ درصد و تورم نقطه‌به‌نقطه را ۸.۹ درصد اعلام کرد. شاخص کل (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ عدد ۲۲۲.۴ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد کاهش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) ۸.۹ درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۹.۴ درصد) کاهش‌یافته است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به بهمن‌ماه سال ۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۱.۸ درصد است که نسبت به همین اطلاع در دی‌ماه (۱۲.۲ درصد) کاهش‌یافته است.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

بورس کالای ایران و موسسه Platts بر سر به اشتراک‌گذاری اطلاعات بازار به‌طور هفتگی توسط بورس کالای ایران جهت انتشار در نشریه Platts توافق کردند. موسسه Platts که در ۱۹۰۹ میلادی آغاز به کار نموده است، اطلاعات مرتبط باقیمت گذاری محصولاتی از قبیل نفت و گاز، نیرو، پتروشیمی، محصولات صنعتی، کشاورزی و غیره را تحت پوشش قرار می‌دهد. این موسسه بخشی از نشریه مالی مک گروهیل بوده و با بیش از هزار نفر پرسنل در لندن واقع‌شده و دارای بیش از ۱۵ دفتر در سراسر دنیاست. سردبیر ارشد بازارهای موسسه Platts چهارشنبه هفته گذشته (۲۸ بهمن‌ماه) به‌منظور افزایش سطح تعاملات این موسسه با شرکت بورس کالای ایران با مدیران این بورس دیدار کرد. طی این نشست خانم «دیانا کینچ»، سردبیر ارشد بازارهای موسسه Platts زمینه‌های همکاری این موسسه با بورس کالای ایران تشریح کرد و حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران و تعدادی از مدیران و متخصصان بورس کالا نیز خلاصه‌ای از ساختارها، بازارها، ابزارهای مالی و فرآیندهای عملیاتی بورس کالا را بازگو کردند. دیانا کینچ با ابراز علاقه‌مندی به بازار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، بر همکاری بین این بورس و موسسه Platts به‌منظور فراهم آوردن زمینه‌های انتشار قیمت‌های مقاطع تخت و طولی فولاد معاملاتی در بورس کالای ایران تأکید کرد.

بلوک 1.16 درصدی سهام ‌گروه‌ پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، 5 اسفند‌ماه در بازار فرابورس ایران عرضه می‌شود. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، شرکت سرمایه‌گذاری ایران تصمیم به واگذاری 1.16 درصد از سهام شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان از طریق بازار دوم فرابورس ایران گرفته است. این بلوک شامل 232 میلیون سهم است و هر سهم آن‏ باقیمت پایه یک هزار و 700 ریال و قیمت پایه کل 394 میلیارد و 400 میلیون ریال عرضه می‌شود. سرمایه پایه این شرکت که به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های انتفاعی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول است در قالب 20 میلیارد سهم بوده و آخرین سرمایه ثبت‌شده آن 3 هزار میلیارد ریال است. گفتنی است، سپرده لازم برای حضور در این رقابت به میزان 11 میلیارد و 832 میلیون ریال تعیین‌شده است و شرکت کارگزاری حافظ عرضه‌کننده این سهام در نماد "پترول 4" خواهد بود.

روح‌الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس گفت: با توجه به امضای تفاهم‌نامه مشترک با بورس استانبول و فراهم شدن شرایط مناسب برای افزایش تعامل دوجانبه بورس تهران با بورس‌های بین‌المللی هیئتی از بورس استانبول روز 10 اسفندماه امسال به تهران می‌آید. وی بابیان اینکه تونجای دینچ، مدیرعامل بورس ترکیه به همراه 30 نفر از مدیران نهادهای مالی، کارگزاری، سبد گردان و سرمایه‌گذاری این کشور از بورس تهران بازدید خواهند کرد، افزود: حجم بالایی از گردش معاملات روزانه سهام در بورس ترکیه متعلق به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی است و ازاین‌رو بستر مناسبی خواهد بود برای بورس تهران تا ضمن رایزنی با بورس استانبول زمینه حضور و پذیرش سهام شرکت‌های ایرانی و ترک در بورس‌های دو کشور فراهم شود. این مقام مسئول هدف از این بازدید را دستیابی به فهم مشترک میان متولیان بورس‌های ایران و استانبول عنوان کرد و افزود: در این بازدید، هلدینگ های سرمایه‌گذاری علاوه بر ارائه ظرفیت‌های سودآوری خود از مجموعه سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران به معرفی جنبه‌های سرمایه‌گذاری خود خواهند پرداخت.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: فولکس‌واگن با پنج شرکت داخلی برای آغاز همکاری مشترک مذاکره کرده و درنهایت بر اساس تشخیص خود با یک شرکت ایرانی همکاری خواهد کرد. وی بابیان اینکه فیات نیز پیشنهاد‌هایی برای سرمایه‌گذاری در ایران داشته است، خاطرنشان کرد: قرارداد رنو با سایپا هنوز نهایی نشده ضمناً در جریان مذاکره رنو با سایپا مذاکره درباره فروش سهام پارس‌خودرو به رنو نیز در حال انجام است. همچنین ساسان قربانی دبیر کل سومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران، گفت: نمایندگان شرکت‌های خودروسازی ولوو، اسکانیا، رنو، پژو و دایملر جزو سخنرانان سومین همایش صنعت خودرو خواهند بود. وی بابیان اینکه نمایندگانی از شرکت‌های نیسان، تویوتا، مزدا، فولکس‌واگن و فیات نیز در این همایش شرکت خواهند کرد، خاطرنشان کرد:‌ در حاشیه این همایش تفاهم‌نامه همکاری بین انجمن قطعه‌سازان ایران با انجمن قطعه‌سازان کشورهای فرانسه، انگلیس، ترکیه و هند امضا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود در طول پنج سال پیش روی دومین جهش بزرگ توسعه صنعت پتروشیمی ایران اتفاق بیفتد، تصریح کرد: بر این اساس فراهم كردن امكانات و ایجاد زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری و فاینانس برای توسعه صنعت پتروشیمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه هم‌اکنون با لغو تحریم‌ها و ورود به دوره برجام، شرکت‌های بزرگ خارجی و بین‌المللی متعددی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، اظهار داشت: دراین‌بین علاوه بر شرکت‌های اروپائی، شركت‌های معتبر آمریكایی هم برای مشارکت در اجرای طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی اظهار آمادگی و علاقه کرده‌اند. این مقام مسئول از جذب سرمایه‌گذاری، فاینانس و انتقال دانش و تکنولوژی به‌عنوان مهم‌ترین برنامه‌های توسعه صنعت پتروشیمی ایران در دوران پساتحریم یادکرد و خاطرنشان ساخت: سال آینده شرایط مساعدتری برای توسعه صنعت پتروشیمی رقم خواهد خورد.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه از اول بهمن‌ماه تا امروز تخفیف‌های کارخانجات سیمان به خریداران به حداقل رسیده است، اظهار داشت: با اجرای این سیاست قیمت سیمان به سمت واقعی شدن حرکت می‌کند. وی بابیان اینکه در حال حاضر کارخانجات تمایلی به افزایش تولید ندارند، افزود: رکود باعث شده تا سطح تولید کارخانجات کاهش و یا حتی به یک‌سوم برسد. این انجمن درصدد است از طریق بورس کالا و انتشار اوراق اقدامات لازم را برای تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی انجام دهد. شیخان با اعلام اینکه کارخانجات باید خود را با شرایط رکود جامعه مطابقت دهند، گفت: امیدواریم در سال آینده لااقل بخشی از مشکلات اقتصادی و ساخت‌وساز رونق بگیرد تا به‌واسطه آن چرخه فعالیت کارخانجات سیمان به چرخش درآید.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

یک منبع آگاه فرانسوی اعلام کرد شرایط خرید هواپیماهای ایرباس به‌گونه‌ای است که این شرکت در زمان عقد قرارداد 10 درصد از کل مبلغ قرارداد را برای نهایی شدن سفارش دریافت می‌کند. وی تأکید کرد ایرباس به‌عنوان شرکت سازنده تلاش می‌کند تا شرایط حمایتی را برای مشتریان خود فراهم کند که این مسئله در هر قرارداد متفاوت خواهد بود. این مقام اروپایی تأکید کرد ایرباس سازمان فاینانس و ارائه خدمات مربوط به بخش تأمین مالی قراردادها نیست و بانک‌های اروپایی سفارش ایران را فاینانس خواهند کرد که در حال حاضر بانک فاینانس کننده قرارداد با ایران مشخص نشده است. این منبع آگاه تصریح می‌کند که ایرباس در طول مدت 10 سالی که قرار است هواپیما به ایران تحویل دهد در زمان تحویل هر هواپیما پول آن را دریافت خواهد کرد. آنچه در حال حاضر با مقامات ایرانی به امضا رسیده تفاهم‌نامه است و قرارداد اصلی بین دو طرف پس از تأیید مجوز امضای قرارداد از سوی کاخ سفید با ایران بسته خواهد شد.

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: با صدور ۲۱ کد در بهمن‌ماه، تعداد ورود سهامداران خارجی به بازار سرمایه ایران در سال ۹۴ از مرز ۲۰۰ کد گذشت. ۹ سهامدار حقیقی از کشورهای انگلیس (۲ نفر)، رومانی، روسیه، آفریقای جنوبی، ایتالیا، کویت، پاکستان و افغانستان ماه گذشته با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی فعالیت خود را در بازار سرمایه ایران دریافت کردند. برای نخستین بار ۱۲ شرکت حقوقی در بهمن‌ماه گذشته کد سهامداری خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت کردند که این امر نشان‌دهنده تکاپوی شرکت‌های خارجی برای ورد به بازار سرمایه ایران است. آمارها نشان می‌دهد که فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی در طول دو ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته است به‌طوری‌که ارزش معاملات آن‌ها در پایان آذرماه امسال رقم ۴۲ میلیارد و ۱۶۷ میلیون ریال بود اما بعد از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) شاهد رشد بیش از ۱۲ برابری خریدهای سهامداران خارجی بازار سرمایه بودیم. ارزش خرید سرمایه‌گذاران خارجی دی‌ماه امسال به رقم ۳۸۱ میلیارد و ۳۹۵ میلیون ریال رسید اما این رقم ماه گذشته از مرز ۵۱۱ میلیارد و ۸۶۳ میلیون ریال گذشت که این آمارها نمایانگر افزایش تحرک سرمایه‌گذاران خارجی بازار سرمایه ایران است.

دور جدید مذاکرات ایران و زیمنس آلمان امروز با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت و «یو کازر» مدیرعامل زیمنس در تهران انجام شد. وزیر نفت از رفع توقیف و آزادسازی ۳۰ دستگاه کمپرسور فازهای پارس جنوبی توسط شرکت زیمنس آلمان خبر داد. زنگنه، تعداد کمپرسورهای توقیف‌شده ساخته‌شده برای پارس جنوبی را بیش از ٣٠ دستگاه عنوان کرد و یادآور شد: ایران در مورد این شرکت به آینده نگاه می‌کند و این شرکت قول داد که در حمل کمپرسورها و توربین‌ها و همچنین برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر آن‌ها کمک کند. وی بابیان اینکه ایران همچنین برای برداشت گاز بیشتر به زنجیره‌ای از ماشین‌های دوار در بخش نفت و برای کمپرسورهایی که سر چاه قرار می‌گیرند نیاز دارد، تأکید کرد: زیمنس می‌تواند یکی از همکاران و شریکان خوب برای ایران باشد. به گفته این عضو کابینه دولت، شرکت زیمنس با همکاری شرکت‌های ایرانی می‌تواند اقدام به تولید محصول مشترک برای صادرات به عراق، ترکمنستان، قزاقستان، آسیای مرکزی و دیگر کشورهای منطقه کند.

نمایندگان شرکت اسپانیایی سرکوبه در دیدار با مهندس مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران ارشد NPC برای تبادل‌نظر و افزایش سطح همکاری‌های دو طرف در آینده دیدار کردند. مارسلو آلبرتو ریوداوتس اسلانگن مدیر صادرات شرکت سرکوبه اسپانیا در این دیدار از ابراز علاقه شرکت متبوع خود برای حضور در پتروشیمی دماوند و فاینانس بلندمدت برای این طرح خبر داد و گفت: برای دومین بار است که طی ماه‌های اخیر در ایران حضور داریم و امیدواریم مذاکرات برای حضور در پتروشیمی دماوند به نتیجه برسد. امیرحسن فلاح، مشاور فاینانس و مدیر توسعه سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: پتروشیمی دماوند از سوی سازمان خصوصی‌سازی در حال واگذاری است و در این مسیر NPC برای قرارداد با سرکوبه در قالب یک قرارداد کلی منعی ندارد اما شرکت اسپانیایی در صورت انعقاد قرارداد در زمان واگذاری پتروشیمی دماوند باید با مالک جدید کار کند.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 869.9 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 192.2 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 198.4 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 461 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 408.9 میلیارد تومان رسید که حق تقدم استفاده‌نشده گروه ایران‌خودرو با 70.8 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با 64.6 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 71 میلیارد تومان و گروه بانک با 59.2 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 353 واحد، شاخص قیمت 135 واحد و شاخص فرابورس 9 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 77588 واحد و شاخص قیمت به 29745 واحد رسید. پالایشگاه اصفهان با 68 واحد بیشترین اثر مثبت و پتروشیمی جم با 74 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

شرایط عمومی حاکم برنمادهای صنعت سیمان امروز بهتر بود حجم و ارزش معاملات نیز بهتر شد. از میان 29 نماد باز این صنعت، 20 نماد با حجم معاملاتی معادل 10642 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 14030 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی 10 نماد منفی، 1 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها مثبت معامله شدند. سیمان شرق با 2972 هزار سهم به ارزش 3459 میلیون ریال حدود 25 درصد ارزش معاملات و سیمان فارس و خوزستان با 1888 هزار سهم به ارزش 3242 میلیون ریال معادل 23% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. امروز نمادهای سیمان بهبهان، خاش، غرب، فارس، فارس نو، قاین و نی‌ریز پس از اعلام پیش‌بینی سود سال جدید بازگشایی ولیکن هیچ‌یک مورد معامله قرار نگرفتند. نماد سیمان اردبیل نیز پس از پایان زمان معاملات به‌منظور برگزاری مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده (به‌منظور بررسی موضوع افزایش سرمایه) متوقف شد.

نمادسیمان فارس و خوزستان باگذشت مدت‌زمان نه‌چندان زیادی به‌صف خرید رسید که تا پایان بازار همچنان باقی ماند حجم معاملات این نماد بهتر از روز گذشته بود. نماد سیدکو شاهد معاملات کم‌حجم، متعادل و منفی بود. نماد سیمان تهران همچنان متوقف است.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان لار سبزوار شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار خریدار و 1 شخص حقیقی در نماد سیمان شاهرود فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24