Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :امروز بازار سرمایه باکمی سردرگمی روبرو بود. صنعت خودرو که مدت‌های مدیدی است با رشد شتابان خود پیشرو رشد شاخص کل بوده و در این میان به‌نوعی موجبات حرکت هرچند اندک در سایر گروه‌ها و صنایع را هم فراهم نموده است، امروز با تردید معامله گران در خصوص امکان تداوم رشد روبرو شد. نماد ایران‌خودرو پس از یکی دو بار تشکیل صف خرید و عرضه صف‌ها، درنهایت با تعادل به کار خود پایان داد،نماد پارس‌خودرو که روز گذشته با جهش حدود 40 درصدی به بازار برگشته امروز حتی چندین نوبت صف فروش را هم به خود دید.

از میان نمادهای مطرح صنعت خودرو، زامیاد و سایپا همچنان متوقف هستند. صنعت بانکداری که روز گذشته کمی توجهات را به خود جلب کرده بود و عده‌ای امیدوار بودند که بتوانند همانند ورزشکاران دو امدادی ادامه راه رشد بازار را فراهم آورد امروز شرایط بهتری از خود نشان داد. نمادهای بزرگ بانکی همچون تجارت، صادرات و ملت معاملات پرحجم و بعضاً صف‌های خرید را هم تجربه کردند که البته در نیمه دوم زمان معاملات باعرضه‌های نسبتاً سنگین سهامداران حقوقی نتوانستند رشد خود را تداوم ببخشند. بازار امروز بیشتر تحت تأثیر تخلیه صف‌های تقاضا روی نمادهای صنعت خودرو و آزمون‌وخطا جهت یافتن گروه جایگزین در صورت خروج نقدینگی از این گروه بود. نوسانات قیمتی در گروه بانکی و تشکیل صف خرید و عرضه‌های چندباره، شاهد این ادعا است. در میان بانک‌های بزرگ امروز مصاحبه مدیرعامل بانک ملت در خصوص دریافت خسارت 4 میلیارد دلاری تا خردادماه سال آینده انتشار یافت ولیکن حجم زیاد عرضه‌ها مانع از رشد قیمت مناسبی برای سهام این شرکت شد. علی رستگار، مدیرعامل بانک ملت اظهار داشت: بانک ملت با طرح شکایتی در دادگاه عالی انگلیس خواستار دریافت مبلغی حدود ۴ میلیارد دلار بابت غرامت از دست رفتن فرصت کسب‌وکار در زمان اعمال تحریم‌ها شد. اعمال این تحریم‌ها و دشواری در نقل و انتقالات مالی برای مؤسسات و شهروندان ایرانی ما را به پیگیری قضایی واداشت و درنهایت بر اساس حکم دادگاه عالی انگلیس، رأی به نفع بانک ملت اعلام شد و این موضوع هم‌اینک در مراحل نهایی قرار دارد. مقرر شد تا خردادماه غرامت ۴ میلیارد دلاری به بانک ملت پرداخت شود.

برنامه بانک ملت رساندن رقم مطالبات معوق به ۴ درصد است. در بحث وصول مطالبات، پول‌های غیر مولد به اقتصاد کشور و واحدهای تولیدی ضربه می‌زند و باید این منابع غیر مولد با بازگشت معوقات به پول‌های مولد تبدیل شود. بر اساس تلاش‌های انجام‌شده بانک ملت در حوزه وصول مطالبات غیر جاری، میانگین مطالبات معوق این بانک یک‌دوم میانگین نظام بانکی کشور یعنی ۶ درصد است درحالی‌که معوقات نظام بانکی بالغ‌بر ۱۲ درصد است. امروز سایت‌های مدیریت فناوری بورس تهران و نیز سامانه کدال دچار اختلال در دسترسی نیز بودند. شاخص کل پس از جهش نسبتاً زیاد در ابتدای زمان معاملات تدریجاً تغییر روند داد و تا پایان وقت ا رشد ضعیف 66 واحدی به کار خود خاتمه بخشید. صنعت بانکداری تأثیر قابل‌ملاحظه مثبت 364 واحدی، صنعت خودرو اثر افزاینده 65 واحدی و در مقابل صنعت محصولات شیمیایی اثر کاهنده 242 واحدی در شاخص کل در روز جاری داشتند ارزش معاملات سهام خرد نیز به بیش از 640 میلیارد تومان بالغ شد.

فردا روز خاصی برای بازار سرمایه است. عرضه اولیه سهام شركت صنایع بهداشتی ساینا در نماد ساینا 1 و شركت داروسازی سبحان انکولوژی در نماد دسانکو 1 در فرابورس انجام خواهد پذیرفت. علاوه بر این معاملات بلوکی مدیریتی و کنترلی زیادی فردا صورت خواهد پذیرفت. عرضه یکجای سهام غیر مدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری وثوق امین (وثوق 4)، سهام كنترلی شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل (سهامی عام)، سهام مدیریتی غیر کنترلی شرکت ساختمانی عمران تكلار (سهامی خاص)، سهام مدیریتی غیر کنترلی شرکت پتروشیمی کازرون (کازرو 4)، سهام مدیریتی غیر کنترلی شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت (دهدشت 4)، سهام مدیریتی غیر کنترلی شرکت تولید خودرو سایپا کاشان (خکاشا 4) و سهام مدیریتی غیر کنترلی شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه (ثباغ 4) برای فردا برنامه‌ریزی‌شده است.

محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با افزایش 5 درصدی قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده خبر داد. طبق این مصوبه 5 درصد به قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و نفت و گاز اضافه شود و این عدد در اختیار شرکت پالایش و پخش نفت قرار گیرد و سقف آن 1500 میلیارد تومان خواهد بود. در صورت تصویب نهایی این مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس و تائید شورای نگهبان، قیمت بنزین سال آینده لیتری 1050 تومان خواهد شد. همچنین در کمیسیون تلفیق تصویب شد با واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌ها و بیمه‌های مشمول واگذاری در سال 95 موافقت شود و همچنین مقرر شد تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) به مبلغ 50 میلیارد دلار برای طرح‌هایی که دارای توجیه فنی اقتصادی هستند اختصاص یابد و به شرکت‌های تابع وزارتخانه‌های نیرو و نفت، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، وزارت دفاع و ارتباطات، صنعت، جهاد کشاورزی و سازمان انرژی اتمی تا سقف 10 هزار میلیارد تومان در خصوص انتشار اوراق مشارکت اقدام کند. ایرج ندیمی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 95 گفت: در جلسه روز گذشته بخشی از سرفصل‌های درآمدی تغییر کرد و همچنین عناوین مربوط به این درآمدها، تغییراتی داشت. بر این اساس عنوان درآمد کشت دانه‌های روغنی به اخذ مابه‌التفاوت دانه‌های خام و وارداتی تغییر کرد، همچنین رئیس صندوق توسعه ملی گزارش مفصلی از وضعیت صندوق در مورد موجودی، مطالبات، تعهدات و عملکرد ارائه کرد. همچنین از محل دریافت وجوه و عوارض، 3 هزار و 650 میلیارد ریال، 2 درصد درآمد را حساب کردیم. در بحث صادرات نفت خام یک ردیف مربوط به این موضوع حذف شد. همچنین موضوع اوراق صکوک اجاره به‌منظور تسویه بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به نفع پرداخت بدهی پیمانکاران طرح‌های عمرانی، تغییر یافت. ندیمی با اشاره به مالیات فروش سیگار، تصریح کرد: در لایحه استفاده از 50 میلیارد دلار فاینانس به همراه 120 میلیارد دلار فایناس باقی‌مانده از قبل به دولت اجازه داده شد. بر اساس گزارش بانک مرکزی 5 میلیارد دلار از مطالبات بلوکه‌شده ایران مربوط به قبل از انقلاب اسلامی (وزارت جنگ سابق) در آمریکا، پرداخت‌شده است.

در بازار جهانی نفت اتفاقات خاصی در حال شکل‌گیری است. به نقل از رویترز، کاهش عرضه و بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهانی باعث تقویت انتظارات ترمیم بازار نفت و رشد امروز قیمت نفت شد. به‌طوری‌که بهای هر بشکه نفت برنت با 77 سنت، 2 درصد افزایش یافت و به 39 دلار و 49 سنت رسید. این رقم بیشتر از یک‌سوم بالاتر از پایین‌ترین رقمی است که در ماه ژانویه به ثبت رسیده بود. در ماه ژانویه قیمت نفت به پایین‌ترین رقم در طی 12 سال گذشته رسید. قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با 71 سنت افزایش به 36 دلار و 63 سنت رسید که 40 درصد بالاتر از پایین‌ترین رقم‌های ثبت‌شده در ماه فوریه بود. به نقل از اسپوتنیک نیوز، آذربایجان به طرح کشورهای صادرکننده نفت اوپک مبنی بر تثبیت عرضه نفت در سطح ژانویه گذشته و عدم افزایش آن در سال جاری پیوست، برخی کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک مانند روسیه در تلاش هستند تا با اجرای چنین طرحی قیمت نفت در بازارهای جهانی را متعادل کنند. رئیس شرکت نفت آذربایجان گفت: «به‌صراحت می‌گویم ما به این طرح پیوستیم و فکر می‌کنیم تثبیت عرضه نفت در سال 2016 برای متعادل ساختن قیمت مناسب خواهد بود». در اواسط ماه فوریه وزرای انرژی عربستان، قطر، ونزوئلا و روسیه با طرح «فریز نفتی» در سطح ماه ژانویه توافق کردند، تاکنون برخی از کشورهای عضو و غیر عضو اوپک نیز برای اجرای این طرح علاقه‌مندی نشان داده‌اند. پوتین رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته با خوش‌بینی به آینده این طرح گفت: طی مذاکره‌ای که با شرکت‌های مهم نفتی روسیه داشته است آن‌ها هم برای فریز نفتی اعلام آمادگی کرده‌اند. پوتین گفته بود روسیه میانگین عرضه نفت خود را در سال 2016 از سطح عرضه در ماه ژانویه فراتر نخواهد برد. نواک وزیر انرژی روسیه هم اعلام کرده است 15 کشور تاکنون برای اجرای طرح فریز نفتی اعلام آمادگی کرده‌اند.

در بحران اخیر نفتی جهان، روسیه نقش ماهرانه‌ای را بازی کرده؛ به‌طوری‌که توانسته در شکل‌دهی یک کارتل بزرگ نفتی نقش پیشگامانه‌ای ایفا کند؛ اما این حرکت روسیه ممکن است به یک فاجعه ژئوپلیتیک برای آمریکا بدل شود، چراکه روسیه درصدد است با فرصت‌طلبی خود کارتل نفتی «روپک» را به‌جای «اوپک» تشکیل دهد. به نقل از اویل‌پرایس، نشست 16 فوریه 2016 میان روسیه، قطر، عربستان سعودی و ونزوئلا را باید نخستین گام روسیه در شکل‌گیری یک کارتل بزرگ نفتی قلمداد کرد. درصورتی‌که روسیه بخواهد در خلال نشست اواسط مارس که با حضور شرکت‌کنندگان بیشتری برگزار می‌شود، به یک اجماع، ولو کوچک دست یابد، این مسئله موقعیت رهبری و راهبردی مسکو را بیش‌ازپیش تقویت خواهد کرد. حالا، با ورود روسیه به مذاکره با کشورهای عضو اوپک، تصویر جدیدی در حال شکل‌گیری است. روسیه، به لطف قدرت نظامی خود می‌‌تواند رهبری کشورهای تولیدکننده نفت را نیز به دست بگیرد.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

لایحه «ساماندهی سهام عدالت موضوع اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی» در جلسه هیئت دولت به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌ جمهوری تصویب شد. به نقل از پایگاه‌ اطلاع‌رسانی دولت،‌این لایحه باهدف انعطاف بیشتر در شناسایی مشمولان بهره‌مندی از سهام عدالت، کارآمدتر شدن شیوه مدیریت سهام، تسریع در آزادسازی سهام، تحقق گسترش مالکیت عمومی و حفظ و ارتقای ثبات بازار سرمایه و منابع مشمولان تصویب شد.

محمدهاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن بابیان اینکه نرخ سود تسهیلات بانک مسکن یک درصد کاهش‌یافته، گفت: نرخ تسهیلات با اوراق حق تقدم مسکن از 18.5 به 17.5 و نرخ وام 80 میلیونی مسکن از محل سپرده‌گذاری از 14 به 13 درصد کاهش‌یافته است. همچنین اقساط وام 160 میلیون تومانی مسکن برای تهران ماهانه یک‌میلیون و 900 هزار تومان تعیین شد.

با تصویب هیئت‌وزیران، مبلغ پنج هزار میلیارد ریال به‌صورت تملک دارایی سرمایه‌ای به‌منظور احداث و تکمیل خدمات زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر اختصاص یافت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، متن مصوبه هیئت‌وزیران به شرح زیر است: مبلغ پنج هزار میلیارد ریال به ترتیب مبلغ یک هزار و پانصد میلیارد ریال سهم بخش برق و سه هزار و پانصد میلیارد ریال سهم بخش آب و فاضلاب به‌صورت تملک دارایی سرمایه‌ای از محل منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده (12) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، به‌منظور احداث و تکمیل خدمات زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر با اولویت تکمیل شبکه تصفیه‌خانه و تأسیسات فاضلاب شهرهای جدید پردیس، گلبهار، هشتگرد، صدرا، پرند و سهند و پروژه‌های مسکن مهر شهرهای جیرفت، پیامبر اعظم بندرعباس، لپویی، ولیعصر خوی، گلمان ارومیه، صفادشت، مهرآباد رودهن و مهرگان در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد.

قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، در جلسه 13 اسفندماه شورای نگهبان تائید شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این لایحه ابتدا در سال 1389 تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و در سال 1390 در صحن علنی مجلس به تصویب رسید؛ لیکن با نظر شورای نگهبان، برای طی تشریفات مربوط و انجام اصلاحاتی، به قوه قضائیه ارسال شد. پس‌ازآن ایرادهایی از سوی شورای نگهبان وارد شد و با رفع ایرادها، درنهایت لایحه «مبارزه با تأمین مالی تروریسم» که در جلسه مورخ 1394/11/13 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، در جلسه مورخ 1394/12/13 شورای محترم نگهبان موردبحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به‌عمل‌آمده مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. عدم تصویب این قانون در ایران سبب شده بود نهادهای مهم بین‌المللی فعال درزمینهٔ مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، ایران را در فهرست سیاه خود قرار دهند. قرار گرفتن در این فهرست مشکلات جدی در ایجاد و حفظ روابط کارگزاری بانک‌ها به وجود می‌آورد. ازاین‌رو، پس از رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشور جمهوری اسلامی ایران، این دومین گام در جهت فراهم ساختن زمینه برای ارتقای فعالیت‌های تجاری با دیگر کشورها می‌باشد و امید است با گشایش‌های انجام‌شده، فرایند بانکداری بین‌المللی نیز تسهیل شود و بانک‌ها بتوانند خدمات متنوع‌تر با هزینه و سرعت کمتر به مشتریان خود ارائه دهند.

سید عباس حسینی مدیرعامل بیمه ایران در ارتباط با تعیین نرخ بیمه‌نامه شخص ثالث در صنعت بیمه با ابلاغ نرخ دیه 190 میلیونی برای سال آینده، اظهار داشت: بعد از بررسی‌های کارشناسی و برآورد عملکرد بیمه‌نامه شخص ثالث در سال جاری برای نرخ سال آینده تصمیم‌گیری خواهد شد. حسینی در ادامه با اشاره به اینکه پرونده بیمه توسعه بحران زیادی را برای صنعت بیمه ایجاد کرد، اظهار داشت: بر همین اساس شورای عالی بیمه اواخر پارسال مقرر کرد که اموال و دارایی‌های آن، به بیمه ایران منتقل تا از این محل مشکلات این پرونده بزرگ رفع شود. همچنین بیمه مرکزی دو هزار میلیارد ریال بابت پرداخت خسارت به زیان دیدگان این پرونده در اختیار بیمه ایران قرار داد ضمن آنکه به‌تدریج بیمه ایران نیز با ایجاد ساختارها، این پروژه سخت را که تداوم آن چالش ایجاد می‌کرد مدیریت کرد. حسینی بابیان اینکه اموال و املاک بیمه توسعه شناسایی و حدود 1500 تا 1600 میلیارد ریال سند اموال آن منتقل‌شده است، گفت: از محل پول دریافتی از بیمه مرکزی و منابع داخلی بیمه ایران تاکنون سه هزار و 800 میلیارد ریال در این پرونده وجه پرداخت‌شده است. وی ضریب نفوذ بیمه در دنیا را حدود 6.2 درصد در پایان سال گذشته اعلام کرد و گفت: این در حالی است که ضریب نفوذ بیمه در ایران 1.9 درصد است. بیمه ایران در 10 ماهه امسال 15 میلیون فقره بیمه‌نامه فروخته و 76 هزار میلیارد ریال مجموع درآمدها بوده که 10 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی از پرداخت 48 هزار میلیارد ریال خسارت در 10 ماهه امسال خبر داد و گفت: این رقم 10 درصد افزایش داشته ضمن آنکه بررسی‌ها نشان می‌دهد 40 درصد صنعت بیمه کشور در اختیار بیمه ایران است. وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که زیان بیمه ایران در چه زمانی مستهلک خواهد شد عنوان کرد که زیان انباشته بیمه ایران ناشی از شفاف‌سازی بود و شرکت بیمه ایران از پایبندترین شرکت‌های بیمه به مقررات شورای عالی بیمه است و از قوانین بیمه مرکزی تبعیت دارد و زیان این شرکت ناشی از اصلاح صورت‌های مالی بود. حسینی در ادامه بابیان اینکه هیئت‌مدیره شفافیت صورت‌های مالی و ذخیره گیری مناسب را دنبال می‌کند اذعان دارد که در همین زمینه برنامه اصلاح توانگری این شرکت نیز در دست اقدام است که اقدامات برای بیمه مرکزی جهت طرح در شورای عالی بیمه ارسال‌شده است. حسینی همچنین از اصلاح و بازنگری آیین‌نامه 60 خبر داد و گفت: بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه نظرات شرکت‌های بیمه را اتخاذ کرده‌اند تا اصلاح این آیین‌نامه در دستور کار قرار گیرد. وی البته به وضع عوارض تحمیلی نیز اشاره کرد و گفت: صنعت بیمه طی یک بازه زمانی بیش از 1800 میلیارد تومان بایت عوارض متحمل زیان شده است که باید حذف این عوارض تحمیلی سریع‌تر اجرایی شود.

اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: تعداد زیادی ال سی از طرف ما گشایش شده است اما این گشایش‌ها به معنی این نیست که در طرف تجاری ما هم عملیاتی شده باشد. اصطلاحی در روابط بانکی وجود دارد مبنی بر اینکه بانک‌ها باید مورد اعتماد بانک‌های خارجی قرار گیرند و اگر ال سی باز شود و در کشور مقصد هم اعلام و کالا حمل شود، بانک مقصد باید هزینه را به‌طرف تجاری ما بدهد و از ما بگیرد اما چون همدیگر را قبول ندارند، ال سی‌ها عملیاتی نشده است. همچنان انتقال ارز میسر نیست، زیرا بانک‌های اروپایی همچنان تحت تأثیر بانک‌های آمریکایی، رابطه خود را با بانک‌های ایرانی عادی نکرده‌اند و بانک‌های ایرانی را قبول ندارند. بانک‌های اروپایی منتظرند تحریم اصلی که جریمه آمریکایی‌ها وضع‌شده بر روابط بانکی با بانک‌های ایرانی است، رفع شود، ضمن اینکه بانک‌های ما هم باید وضع مالی خود را با بانک‌های اروپایی شفاف کنند. فقط در دو تا سه مورد که مربوط به لوازم‌یدکی اتومبیل است، گشایش‌های ال سی با سوئیفت انجام‌شده است؛ آن‌هم به‌این‌علت که آن‌ها ناچار بودند کالای خود را به فروش برسانند. گشایش‌ها از طرف ما انجام‌شده اما عملیاتی نشده است که فکر می‌کنم اردیبهشت سال آینده ارائه خدمات سوئیفت عملیاتی خواهد شد.

ظرفیت تولید برق ایران تا پیش از افتتاح و بهره‌برداری رسمی از نیروگاه تابان یزد، حدود ۷۴ هزار مگاوات بود که با راه‌اندازی این نیروگاه جدید سیکل ترکیبی ظرفیت تولید برق ایران به ۷۵ هزار مگاوات افزایش یافت. علاوه بر این، تأسیسات پست ۴۰۰ به ۲۳۰ نخلستان بافق هم در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد. نیروگاه سیکل ترکیبی هزار مگاواتی تابان یزد در دو فاز اجراشده که هرکدام متشکل از یک بلوک سیکل ترکیبی شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار است. تمامی مراحل طراحی، ساخت و راه‌اندازی نیروگاه تابان توسط متخصصان ایرانی انجام‌شده و هدف از بهره‌برداری این واحد نیروگاهی تأمین بخشی از برق موردنیاز کشور به‌ویژه رفع نیاز صنایع انرژی بر منطقه ازجمله صنایع فولاد است. برای ساخت دو واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد حدود ۱۸۰ میلیون یورو با مشارکت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری انجام‌شده است، ضمن آنکه با بهره‌برداری از پست ۴۰۰ به ۲۳۰ کیلوولت نخلستان با هزینه ۴۵۰ میلیارد ریال، شبکه برق ۴۰۰ کیلوولتی خراسان با مرکز و جنوب شرق کشور متصل می‌شود.

پس از 3 سال از طرح ابتدایی عوارض برق (که از سال 1392 آغازشده بود)، مجدداً بررسی طرح عوارض برق تجدید پذیر در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرارگرفته و قرار است در هفته جاری یا هفته کاری بعدی مجلس این طرح در صحن علنی مجلس مطرح شود. در صورت تصویب لایحه دریافت عوارض برق تجدید پذیر روی قبوض برق مصرفی، بهای برق مصرفی در سال 95 افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران از آمادگی کامل این شرکت برای انجام مطلوب عملیات خرید تضمینی دانه‌های روغنی تولید داخل در فصل برداشت سال ۱۳۹۵ خبر داد. قنبری، آغاز فصل برداشت و خرید دانه‌های روغنی در کشور را از ابتدای فروردین تا ۲۵ مردادماه اعلام كرد و گفت: برآوردها حاکی از آن است که سال آینده حدود ۱۰۰ هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خرید تضمینی خواهد شد. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه نرخ تضمینی خرید دانه کلزا ۲۵۳۰ تومان به ازای هر كیلوگرم تعیین و تصویب‌شده است، اضافه کرد: اعتبارات موردنیاز برای خرید این مقدار دانه کلزا حدود ۲۴۴۰ میلیارد ریال است كه برای تأمین این میزان اعتبار پیگیری‌های لازم در حال انجام است. با بورس كالا، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بخش خصوصی، تعاملات لازم صورت گرفته تا دانه‌های روغنی خریداری‌شده در كوتاه‌ترین زمان ممكن از طریق بورس به فروش برسد، ضمن اینکه با كارخانجات روغن‌کشی نیز در خصوص فروش دانه‌های روغنی جلساتی مؤثر برگزارشده و به تفاهم رسیده‌ایم.

حمیدرضا مؤمنی مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه اوایل سال آینده تأسیسات 50 هزار تنی بانکرینگ شامل تأسیسات آبرسانی، سوپرمارکت دریایی، کترینگ و... به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تأسیسات 750 هزار تنی بانکرینگ (سوخت‌رسانی به کشتی‌ها) در جزیره قشم احداث می‌شود که برای این منظور 400 هکتار زمین جانمایی شده است. مؤمنی همچنین با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد شهر فرودگاهی به معنای عام با تمام ویژگی‌های آن هستیم، از ارائه پیشنهادات سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی در این زمینه خبر داد و گفت: به دنبال راه‌اندازی خط هوایی قشم هستیم، در این زمینه پیشنهاد ایجاد فلای قشم را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه داده‌ایم. وی با اشاره به پل خلیج‌فارس افزود: این پروژه 17.5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون 220 میلیارد تومان در آن هزینه شده است، اعتبارات امسال این پروژه 35 میلیارد تومان بود که تنها 5.2 میلیارد تومان را دریافت کرده‌ایم. مدیرعامل منطقه آزاد قشم با تأکید بر اینکه در منطقه آزاد سرمایه‌گذار می‌خواهیم و فاینانسور نمی‌خواهیم، بیان کرد: برای پل خلیج‌فارس سرمایه‌گذارانی از اروپا، چین و روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند. اعتقاد ما بر این است که چنانچه بانک و بیمه خارجی و همچنین سوئیفت در مناطق آزاد برقرار نباشد، امکان انجام عملیات مالی و پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد. وی گفت: بر این اساس یکی از مواردی که در مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی عنوان‌شده، ایجاد بانک و بیمه خارجی در مناطق آزاد است که بر این اساس شروط مناطق آزاد مورد موافقت چینی‌ها قرارگرفته و قرار است ایجاد بانک خارجی از سوی چینی‌ها در این منطقه دنبال شود. هدف‌گذاری این است که قشم به هاب مالی منطقه تبدیل شود که بر این اساس، مذاکراتی با سرمایه‌گذاران ژاپنی صورت گرفته و قرار بر این است که در صورت پذیرش پیشنهادات، پروتکل‌های لازم برای مدیریت بازارهای مالی و سرمایه‌ای در قشم صورت گیرد. ایجاد شعب بانک‌های خارجی در اولویت قرار دارد، اگرچه ضوابط خاصی از سوی بانک مرکزی بر تأسیس بانک‌های خارجی حاکم است اما به نظر نمی‌رسد محدودیت خاصی در کار باشد.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

اسماعیل بینایی، مدیر بازارگردانی و فروش تأمین سرمایه امین با اشاره به تقاضای حدود 9 برابری معادل 13000 میلیارد ریال برای اوراق سلف ذوب‌آهن در مقابل عرضه 1500 میلیارد ریالی افزود: امروز 17 اسفندماه عرضه این اوراق برای تأمین مالی سرمایه در گردش ذوب‌آهن از طریق بورس کالا انجام شد و تنها طی یک ثانیه اول کل اوراق عرضه‌شده به فروش رسید. تقاضای موجود در بازار نشان داد چندین برابر عرضه‌های فعلی در بازار متقاضی خرید این مدل از اوراق برای تأمین مالی صنعت فولاد وجود دارد. سود این اوراق 23 درصد روزشمار و بازدهی اوراق در سررسید 24 تا 27 درصد خواهد بود. در پایان دوره خریدار می‌تواند نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی با توجه به قیمت دارایی پایه در سررسید و بر اساس قیمت اعمال اختیار فروش تبعی یا اختیار خرید تبعی اقدام کند. وی با اشاره به اینکه به علت تقاضای بالا، بسیاری از متقاضیان اوراق سلف ذوب‌آهن در مرحله اول موفق به خریداری آن نشدند گفت احتمالاً هفته آینده نیز شاهد عرضه اولیه اوراق سلف یک شرکت پتروشیمی در بورس کالا به مبلغ 1500 میلیارد ریال خواهیم بود.

جلسه معارفه نیروگاه دماوند روز گذشته برگزار شد بر اساس اعلام مسئولین در این جلسه، احتمالاً بهار سال آینده بازار سرمایه شاهد عرضه سهام این نیروگاه خواهد بود. نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت (دماوند) با ظرفیت دو هزار ۸۶۸ مگاواتی به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه ایران شناخته می‌شود که سال گذشته ۳٫۹۲ درصد برق تولیدی کشور را تأمین کرده است. مجموع سهام این نیروگاه در بورس انرژی ۴۶۰ میلیون سهم است که ۹۹٫۹ درصد آن متعلق به بانک دی است. نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند (که به نام نیروگاه شهدای پاکدشت نامیده شده است) به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه کشور شامل ۱۲ واحد گازی هر یک به ظرفیت ۱۵۹٫۹ مگاوات و ۶ واحد بخار هریک به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در شرایط ایزو (ISO) است. در این نیروگاه که درمجموع حدود ۲۸۸۰ مگاوات برق تولید می‌کند از توربین‌های گازی V94.2 (ساخته‌شده توسط شرکت توگای مپنا تحت لیسانس آنسالدو ایتالیا) و توربین بخار E Type E30-16-1-1×۶٫۳ استفاده‌شده است. نیروگاه دماوند در زمینی به مساحت ۱۹۳ هکتار در جنوب شرقی تهران و در ۳۵ کیلومتری گرمسار است. این نیروگاه بر اساس قرارداد شامل دو بخش تجهیزات اصلی و سایر تجهیزات (BOP) ساخته‌شده که بخش نخست تجهیزات اصلی آن توسط آنسالدو (ایتالیا) و به کمک پیمانکاران داخلی و بخش مشترکات توسط پیمانکاران داخلی طراحی و تأمین‌شده است.

بعدازظهر امروز مدیران عامل فرابورس ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با امضای تفاهم‌نامه‌ای مشترک بستر پذیرش و درج شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) را فراهم کردند. در آیین امضای این تفاهم‌نامه، رئیس سازمان بورس با اشاره به اهمیت جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ایران گفت: انتظار می‌رود با توجه به تصویب دستورالعمل پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس امکان تأمین مالی صنایع کوچک در زمینه‌سازی برای تجاری‌سازی فناوری‌ها از طریق بازار فرابورس برای بنگاه‌های تجاری و دانش‌بنیان فراهم شود. محمد فطانت بابیان اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران می‌تواند از ظرفیت‌های بازار فرابورس در جهت حمایت از صنایع تحت پوشش این سازمان و مزایای ورود به بازار سرمایه بهره‌برداری کند، عنوان کرد: با راه‌اندازی بازار جدید شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) در فرابورس ایران می‌توان علاوه بر معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان و بازار دارایی‌های فکری نسبت به ترویج فرهنگ تأمین مالی از طریق بازار سرمایه به بنگاه‌های اقتصادی کمک کرد.

نخستین صندوق پروژه بازار سرمایه برای تأمین مالی 500 میلیارد تومانی شرکت تولید برق پرند مپنا باهدف تبدیل آن به یک نیروگاه سیکل ترکیبی از طریق احداث بخش بخار راه‌اندازی شد. در حال حاضر این نیروگاه مشتمل بر 6 واحد گازی با ظرفیت نامی کل برابر 954 مگاوات (ظرفیت عملی 754 مگاوات) است و طرح توسعه این واحد گازی از طریق ساخت و نصب 3 واحد بخاری هر یک به ظرفیت 159 مگاوات نامی (به‌طورکلی 429 مگاوات ظرفیت عملی) و اتصال آن به خروجی بخش گازی انجام می‌شود. احداث بخش بخار نیروگاه متکی بر وجود قرارداد "بیع متقابل" بین شرکت مادر تخصصی توانیر و شرکت تولید برق پرند مپنا (مالک نیروگاه) صورت می‌گیرد.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که برنامه بانک مرکزی برای رتبه‌بندی بانک‌ها به کجا رسید، گفت: به‌طورجدی این موضوع را در دستور کارداریم و امیدواریم در آینده نزدیک به اصول و محورهایی برسیم تا از منظر جایگاه و درجه بانک‌ها بتوانیم رتبه‌بندی بانک‌ها مشخص شود. وی بابیان اینکه اطلاع به عموم داده می‌شود که هر بانک از چه توانمندی برخوردار و چه خدماتی را ارائه می‌دهد، افزود: با این کسب آگاهی، مشتریان متوجه می‌شوند که بانک تا چه حد به تعهدات در قبال تسهیلات اعطایی و ارائه خدمات به سپرده‌گذاران پایبند است؛ بنابراین به دنبال رسیدن به یک سلسله اصول نظارتی، بانکداری و مدیریت نقدینگی هستیم و امیدواریم در قالب یک مجموعه تدوین و اعلام شود. تلاش می‌کنیم سال آینده رتبه‌بندی بانک‌ها نهایی و به عموم مردم اعلام شود.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه پس از امضای قرارداد فروش نفت تا چند روز آینده یک قرارداد محرمانه به‌منظور توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی امضا می‌کنند. بیژن زنگنه وزیر نفت با تائید آغاز مذاکرات نفتی شرکت ملی نفت ایران با توتال فرانسه بر سر توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی، گفت: به‌زودی قرارداد محرمانگی توسعه این میدان با توتال امضا خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه با امضای قرارداد محرمانگی با توتال فرانسه اطلاعات تخصصی میدان آزادگان جنوبی در اختیار این شرکت فرانسوی قرار داده می‌شود، تصریح کرد: درنهایت مذاکرات نهایی قرارداد با توتال برای توسعه آزادگان جنوبی انجام خواهد شد. سیدمحمود مرعشی مجری توسعه میدان آزادگان در شرکت مهندسی و توسعه نفتی اخیراً بابیان اینکه بر اساس برآوردهای اولیه، پیش‌بینی می‌شود حجم سرمایه‌گذاری توسعه فاز دوم میدان آزادگان جنوبی کمتر از ۵ میلیارد دلار باشد، گفته است: ازاین‌رو در کنار توتال با چند شرکت دیگر همچون «اینترپوز و وینچی»، «هیوندایی» کره جنوبی و «ماروبنی» ژاپن هم مذاکراتی انجام‌گرفته است.

یک هلدینگ اسپانیایی با امضای تفاهم‌نامه‌ای با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، برای تولید سوخت سازگاربامحیط‌زیست با استفاده از زغال‌سنگ،‌ در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند. مدیرعامل گروه اس.ال.ام در حاشیه امضای «تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در بخش زغال‌سنگ و احداث پالایشگاه تولید بیواتانول» در ایران گفت: به‌منظور تأمین خوراک این پالایشگاه،‌ قراردادی 15 ساله برای خرید زغال‌سنگ حرارتی ایران امضا می‌کنیم. خوان کارلوس گونسالس پِرس (Juan Carlos Gonzales Pérez) با تأکید بر اینکه مشتاق سرمایه‌گذاری در ایران هستیم، تصریح کرد: طبق این تفاهم‌نامه، آماده سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه فوق در ایران هستیم و در صورت تمایل طرف ایرانی، می‌توان به‌صورت شراکتی طرح را اجرا کرد. او با یادآوری اینکه تاکنون یک پالایشگاه در برزیل ایجاد کرده‌ایم و طرح دوم نیز در شمال اسپانیا در حال احداث است اظهار داشت: در نظر داریم طرح سوم تولید این سوخت را در ایران اجرایی کنیم. به گفته وی خوراک ورودی این پروژه، ‌ترکیبی از زغال‌سنگ حرارتی و گیاه است که با توجه به اقلیم ایران،‌ گیاه موردنظر انتخاب می‌شود اما این طرح در برزیل با بهره‌گیری از «زغال‌سنگ با نیشکر» و در اسپانیا با استفاده از «زغال‌سنگ با نوعی سیب‌زمینی» اجرا می‌شود. خوان کارلوس بابیان اینکه قادریم فروش و صادرات محصول این پروژه را به بازارهای هدف نیز بر عهده گیریم، افزود:‌ بررسی‌های فنی و اقتصادی انجام‌شده نشان می‌دهد اجرای این پروژه 16 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند. با توجه به کنوانسیون محیط‌زیست پاریس و طرح کاهش گازهای گلخانه‌ای امریکا،‌ برنامه جایگزینی سوخت‌های سازگاربامحیط‌زیست به‌جای سوخت‌های فسیلی، اهمیت بالایی در جهان پیداکرده است و کشورهای مختلف در تدارک کاهش مصرف سوخت‌های هیدروکربوری هستند. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که به امضای خوان کارلوس مدیرعامل اس.ال.ام و وجیه الله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران رسیده،‌ بررسی شرایط معدنی ایران برای تأمین خوراک طرح،‌ تبادل اطلاعات پروژه،‌ ارائه گزارش توجیه فنی و اقتصادی و همچنین معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کلیه بخش‌های معدن ایران ازجمله مفاد این تفاهم‌نامه همکاری است.

به نقل از رویترز، مدیر نتورک اینترنشنال، بزرگ‌ترین شرکت پردازشگر پرداخت‌های مالی در خاورمیانه و آفریقا گفت این موسسه ممکن است کار با برخی بانک‌های بزرگ ایرانی را امسال آغاز کند. بهیراو تریودی، مدیرعامل این شرکت گفت، این موسسه در حال گفت‌وگو با بانک‌ها دراین‌باره است که چگونه می‌توان فرآیند پردازش بدهی‌ها، اعتبارات و دیگر پرداخت‌ها را بدون نقض تحریم‌های اقتصادی موجود علیه ایران آغاز کرد. وی بدون اشاره به نام بانک‌های ایرانی طرف مذاکره گفت، آن‌ها از بزرگ‌ترین بانک‌های دولتی و خصوصی ایرانی هستند. ما معتقدیم که فرصت‌های فراوانی در ایران برای توسعه بازار ما وجود دارد، اما ما هیچ‌گاه با چشمان بسته به‌سوی هیچ بازاری خیز برنمی‌داریم هنوز تردیدهایی دراین‌باره وجود دارد که تحریم‌ها و پرداخت‌ها به دلار آمریکا در عمل چگونه انجام خواهد شد... ما در حال ارزیابی پیشنهادها برای ایجاد ساختاری برای این کارها هستیم 51 درصد سهام موسسه نتورک اینترنشنال متعلق به بزرگ‌ترین بانک امارات، ان بی دی است و مابقی به شرکت‌های خصوصی واربورگ پینکاس و جنرال آتلانتیک تعلق دارد.

صدیق مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس اعلام کرد: بر اساس توافق اولیه‌ای که با مذاکره‌کننده شرکت برزیلی امبرایر در تهران داشته‌ایم، اعلام کردیم که توان خرید 20 فروند هواپیمای ساخت این شرکت با 135 نفر ظرفیت سرنشین را داریم و با تفاهم‌ اولیه نماینده این شرکت به برزیل بازگشت تا مقدمات نهایی کار را فراهم کند. مدل مالی پیشنهادشده از طرف زاگرس پرداخت 10 درصد از هزینه‌ها به شکل نقد و در نظر گرفتن 90 درصد مابقی از طریق فاینانس شرکت سازنده خواهد بود که در صورت نهایی شدن مذاکرات می‌توان به واردکردن این هواپیماها امید داشت. صدیق بابیان این‌که وارد شدن نهایی هواپیماها به چراغ سبز آمریکا احتیاج دارد، تصریح کرد: خوشبختانه شرکت‌های خارجی امید زیادی دارند تا با ایران وارد مذاکره شده، کار را پیش ببرند. فعلاً اوضاع برای سبک و سنگین کردن قرار‌داد‌های اقتصادی فراهم‌شده و ما امیدواریم در آینده نزدیک با نهایی شدن تمام مقدمات، کار برای واردکردن این هواپیماها نهایی شود.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 845.9 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 145 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 47 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 604.7 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 241.2 میلیارد تومان رسید که ایران‌خودرو با 97.4 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اسناد خزانه اسلامی با 70.3 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 266 میلیارد تومان و بانک‌ها با 88.8 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 66 واحد و شاخص قیمت 25 واحد افزایش ولیکن شاخص فرابورس 6 واحد کاهش داشت. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 78159 واحد و شاخص قیمت به 29909 واحد رسید. بانک ملت با 89 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 135 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای عمومی حاکم بر نمادهای صنعت سیمان امروز متعادل با گرایش رو به منفی بود. از میان 32 نماد باز این صنعت، 25 نماد (و 1 نماد حق تقدم) با حجم معاملاتی معادل 17027 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 23654 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند که نسبت به‌روز گذشته کمی کاهش داشت. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی 11 نماد منفی و مابقی نمادها مثبت بودند. سیمان سپاهان با 5877 هزار سهم به ارزش 7025 میلیون ریال حدود 30 درصد ارزش معاملات و سیمان شرق با 2681 هزار سهم به ارزش 3274 میلیون ریال معادل 15% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 7 نماد سیمان ارومیه، بجنورد، فارس، فارس نو، ایلام، مازندران و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند.

ارزش معاملات سه نماد هلدینگ در روز جاری در حدود 570 میلیون تومان و در روز گذشته کمی بیشتر و در حدود 630 میلیون تومان بود. فضای عمومی حاکم کمی ضعیف‌تر از روز گذشته و با تعادل همراه بود. نماد سیمان فارس و خوزستان متعادل عمدتاً در دامنه منفی ولیکن نمادهای سیمان تهران و سیدکو شرایط بهتری داشتند.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان شمال 1 شخصیت حقیقی و در نماد سیمان تهران شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه عهده‌دار نقشی نبوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24