Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

اخیراً توجه مسوولان بازار به صندوق های جسورانه به عنوان حلقه مفقوده بازار سرمایه که در توسعه بازار و خلق ارزش نقش مهمی ایفا می کند، جلب شده است.

فرصتی برای حضور سرمایه گذاران جسور

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی با بیان مطلب فوق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: با پیشرفت جوامع و ظهور تکنولوژی‌های نوین، دوره جدیدی در اقتصاد شکل گرفته است که دانش و نوآوری تبدیل به یکی از منابع اصلی تولید ثروت شده است. این موضوع در اقتصاد کلان نیز خود را نشان می‌دهد به نحوی که در ادبیات جدید اقتصادی تکنولوژی به عنوان یکی از منابع اصلی کشور‌های پیشرو در نظر گرفته می‌شود.

امیر تقی خان تجریشی در ادامه افزود: در گذشته ثروتمندترین افراد، کسانی بودند که در بازار املاک و مستغلات یا در بازارهای متکی بر منابع مانند معادن، نفت و غیره فعال بوده‌اند. اما در فضای جدید اقتصادی دیده می‌شود که صاحبین شرکت های فعال در زمینه فناوری ‌های نوین مثل فن‌ آوری ارتباطات و اطلاعات و رایانه خود را به صدر لیست‌های صاحبین ثروت در دنیا رسانده‌اند.

وی اظهار داشت: پایه و اساس شکل‌گیری یک اقتصاد خلاق و بر پایه دانش اصلاح زیست ‌بوم کارآفرینی است. به عبارتی دیگر مهیا کردن زیرساخت‌های لازم برای تبدیل یک ایده دانش به یک کسب‌ و کار، باعث شکل ‌گیری و رشد این وجه اقتصادی می‌ شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، زیست ‌بوم کارآفرینی شامل مراحل مختلفی است. وی درباره مرحله اول تشکیل یک زیست‌ بوم کارآفرینی گفت: در این مرحله، زیرساخت ‌هایی برای گسترش خلق دانش، نوآوری و تشکیل تیم قرار دارد که خروجی این مرحله یک دارایی فکری یا یک شرکت نوپا است. این مرحله بیشتر در دانشگاه ‌ها، پارک ‌های علم و فن‌ آوری، مراکز رشد و شتابدهنده ‌ها رخ می‌دهد.

وی درباره مرحله دوم گفت: در این مرحله لازم است تا منابع لازم مالی و دانشی برای بهترین نوپا‌ها شکل بگیرد. این مرحله همان ‌جایی است که سرمایه‌گذاران جسور(VC)وارد آن می‌شوند. در مرحله سوم یک زیست‌بوم موفق، منابع مالی و دانشی از شرکت‌های بالغ خارج ‌می‌شود و دوباره به شرکت‌های نوپای جدید تزریق می‌شود تا چرخه خلق کسب‌وکار ادامه یابد.

تجریشی خاطر نشان کرد: صندوق ‌های جسورانه در نقش حلقه مکمل در مرحله دوم این زیست‌بوم اقدام به فعالیت می‌کنند. این صندوق ‌ها به پشتوانه علم مدیریت کسب‌وکار، تحلیل کسب‌وکار و شبکه‌هایی که برای مشتریان یا تامین‌کنندگان دارند و البته به تأمین منابع مالی کمک خواهند کرد که یک شرکت نوپا رشد یافته به مرحله بلوغ یا خروج برسد.

وی درباره ادامه فعالیت این شرکت ها تصریح کرد: پس از این مرحله سرمایه‌گذاران شرکت را به یک سرمایه‌گذار جسور، یک شریک استراتژیک یا صاحبین اولیه کسب‌وکار واگذار می‌ کنند و سود شناسایی می‌کنند. با این تعریف می‌توان گفت که سرمایه‌گذاران جسور نوعی بنگاه تامین‌ مالی و تجربه برای شرکت‌های نوپا هستند.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی ادامه می دهد: به عبارتی ساده ‌تر صندوق جسورانه مانند صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بورسی است با این تفاوت که بر روی شرکت‌های نوپا غیر بورسی سرمایه‌گذاری می‌ کند. به علت ذات بسیار پر ریسک و غیر قابل پیش‌ بینی سرمایه‌گذاری روی یک محصول نوآورانه در سرمایه ‌گذاری جسورانه، اینچنین به نظر می‌رسد که مدیر صندوق دارای نقش بسیار مهمی (حتی مهمتر از نقش مدیر در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک) در موفقیت شرکت ‌های سرمایه ‌پذیر و صندوق ‌های جسورانه است.

تجریشی خاطر نشان کرد: مدیر صندوق جسورانه علاوه بر دانش مالی و سرمایه ‌گذاری که در صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری مشترک احتیاج است، باید دانش کافی در زمینه گسترش کسب‌ و کار و حوزه سرمایه‌گذاری داشته باشد تا شانس موفقیت را بالا ببرد.

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی تصریح می کند: صندوق ‌های جسورانه در دنیا معمولاً در بلند مدت بازدهی بیشتری نسبت به سایر دارایی‌ های سرمایه‌گذاری دارند اگرچه انواع ریسک‌های بازار، عملیاتی و نقدشوندگی را به صاحبین خود تحمیل می کند.

وی تصریح کرد: به علت ماهیت بسیار پر ریسک، این صندوق‌ها قابلیت معامله برای عموم را نخواهند داشت. مشتریان این صندوق‌ها افراد حقوقی یا سرمایه‌گذارانی است که ثروت زیادی دارند و البته علاقه زیاد به حوزه کسب‌ و کارهای نوآور دارند، در نتیجه خواهند توانست ریسک از دست دادن تمام پول سرمایه‌ گذاری ‌شده و عدم نقدشوندگی آن را تقبل کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه ایران در راستای رشد زیست‌ بوم کارآفرینی در گذشته اقداماتی را انجام داده است از جمله شکل‌ دهی بازار دارایی‌ های فکری که در نوع خود موفقیت‌هایی را نیز کسب کرده و در ادامه این اقدامات، صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری جسورانه به ابزارهای قابل معامله در فرابورس (برپایه مذاکره) افزوده شد که در آینده‌ای نزدیک مورد معامله قرار خواهند گرفت.

وی در پایان گفتگو با "سنا" اظهار داشت: این صندوق‌ها با مکانیزم مذاکره در بازار معامله خواهند شد که بار دیگر مشتریان این صندوق‌ها را محدود می‌کند و دوره سرمایه‌گذاری را بلندمدت‌تر می کند. این صندوق ‌ها حداقل 100 میلیارد ریال سرمایه خواهند داشت و بر اساس امیدنامه خود در یک یا چند زمینه تکنولوژیک اقدام به سرمایه‌گذاری جسورانه خواهند کرد.

تجریشی تصریح کرد: این صندوق‌ها دارای عمری بیش از 5 سال خواهند بود و با توجه به ماهیت صندوق ‌های جسورانه و معامله بر پایه مذاکره، سرمایه‌گذاران ممکن است تا اتمام عمر صندوق توان نقد کردن سرمایه‌ خود را نداشته باشند. در نتیجه بدیهی است که سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها نهادها و افرادی هستند که علاقه مند به حوزه محصولات و خدمات نوآورانه هستند و توان تحمل ریسک بالایی دارند.

خاطر نشان می شود، شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در تمام انواع صندوق ها و دریافت لوح تقدیر بخاطر صندوق های نیکوکاری و مختلط، تحت عنوان صندوق جسورانه آرمان یکم در نهمین نمایشگاه بورس بانک بیمه حضور داشت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24