Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در ٢ سال گذشته قیمت سهام شرکت به طور نسبی روندی ثابت و آرام را طی کرده است و جایگاه شرکت در رنکینگ های جهانی و بین المللی صعود و رشد قابل اعتنایی داشته است...

«فارس» : عملکرد ما درخشان است ، منصفانه نقدمان کنید!

بورس24 :روابط عمومی و امور بین الملل هلدینگ خلیج فارس به نقد یک سهامدار حقیقی از اوضاع و احوال این هلدینگ که به زیان 40 درصدی سهم در سه سال اخیر منتج شده واکنش نشان داد و از انعقاد قرارداد 320 میلیون یورویی با شرکت ژاپنی ایتوچو خبر داده است.

روابط عمومی بزگترین شرکت بورس درباره افت قیمت سهم در بازار سهام توضیح داده : در خصوص قیمت سهام؛ افزایش یا کاهش قیمت سهام تابعی از شرایط عرضه و تقاضا در بازار می باشد کما این که سایر شرکت های گروه محصولات شیمیایی نیز شرایط مشابه کاهش قیمت را در بازه زمانی پایان سال92 تاکنون تجربه کرده اند. از سوی دیگر قیمت جهانی نفت که به 118 دلار رسیده بود، با کاهش بسیار قابل توجه عدد 26 دلار را تجربه کرد و در نتیجه آن قیمت سایر محصولات و تولیدات شرکت های گروه نیز کاهش یافت که به طور مستقیم سودآوری این شرکت ها را تحت تاثیر قرار داد. هم چنین خرید یا فروش سهام در بازارهای بورس یا فرابورس بر اساس تصمیم شخصی انجام می شود. علاوه بر این در 2 سال گذشته قیمت سهام شرکت به طور نسبی روندی ثابت و آرام را طی کرده است و جایگاه شرکت در رنکینگ های جهانی و بین المللی صعود و رشد قابل اعتنایی داشته است.

در توضیحات ارسالی توسط هلدینگ خلیج فارس آمده است:در خصوص تقسیم سود نقدی؛ هلدینگ خلیج فارس در مدت 3 سال گذشته بیش از 5 هزار میلیارد تومان سود نقدی تقسیم کرده است که این رقم معادل ارزش بازار برخی از بزرگترین شرکت های حاضر در بورس می باشد. از زاویه دیگر حفظ روند سودآوری و افزایش سود تقسیمی در هر سال بیانگر توجه مجموعه شرکت به حقوق و منافع سهامداران می باشد. تعارض جالب و قابل نقد در خبر منتشره این است که حفظ روند سودآوری را با کمال بی انصافی ناشی از بی تفاوتی شرکت در مقابل کاهش قیمت های جهانی می داند در حالی که با تلاش جدی مجموعه هلدینگ خلیج فارس و شرکت های زیرمجموعه علاوه بر رشد 49 درصدی صادرات در سال گذشته،‌ میزان تولیدات به نحوی افزایش یافت که تاثیر منفی کاهش قیمت نفت را کنترل و منافع سهامداران را حفظ کند. علاوه بر این از محل درامدهای حاصل شده مبلغ 10 هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح ها و سرمایه گذاری در طرح های بالادستی اختصاص یافت و 7 هزار میلیارد تومان بابت بدهی های معوق به وزارت نفت پرداخت شده است. همچنین 2 میلیارد یورو مطالبات مجموعه هلدینگ از شرکت بازرگانی پتروشیمی وصول شده است و در راستای حفظ حقوق سهامداران و ایجاد امکان دریافت به موقع وجوه حاصل از صادرات، امکان استفاده از امتیازات تامین مالی ناشی از قراردادهای فروش محصولات و ایجاد شفافیت،‌کنترل و نظارت بر فروش محصولات و ارتباط مستقیم با مشتریان،‌ شرکتی مستقل و متمرکز در این حوزه تشکیل گردید که آثار مالی بسیار ارزشمندی همراه داشته است و همگی حاکی از حسابگری و توجه هلدینگ به مسائل مالی و کنترل های داخلی دارد ولیکن در خبر مزبور صرفاً با استناد به شرایط بازار و قیمت های جهانی که هیچ ارتباطی با شرکت و عملکرد آن ندارد، به طور یک سویه و هدفمند نتیجه گیری و قضاوت شده است.

روابط عمومی «فارس» در خصوص عرضه های اولیه هم توضیح داده : با عرضه شرکت های پتروشیمی مبین و فجر به ارزش روز بالغ بر 9500 میلیارد تومان، نزدیک به 80 درصد ارزش کل شرکت های عرضه شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران را از ابتدای سال 93 به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، رعایت الزامات واگذاری از قبیل اصلاح ساختارشرکت ها ،شفاف سازی، تنظیم سیستم تعهدات و مطالبات و سایر مواردی که جهت یک عرضه موفق باید در این حوزه رعایت شود، در دستور کار هلدینگ قرار داشته است و به همین علت عرضه شرکت های مبین و فجر هر دو جزو عرضه های موفق بوده اند.آیا اگر در یک نقد منصفانه سرنوشت سایر عرضه ها و اندازه شرکت های عرضه شده نیز مورد توجه قرار می گرفت یا به کشش بازار، نقدینگی موجود در بازار، شرایط اقتصادی کشور و تاثیر یک عرضه اولیه بر سهام سایر شرکت ها و معاملات بازار هم توجه می شد، نتیجه گیری موجود در متن با همین ادبیات نگاشته می شد؟

همچنین در خصوص عملکرد شرکت های زیرمجموعه؛ هم صرفاً به ایرادات پرداخته شده و اتفاقاتی که با مدیریت هلدینگ خلیج فارس در این مجموعه ها رخ داده، از نظر دور مانده است. به طور مثال در خصوص پتروشیمی اروند اگر امروز به بهره برداری رسیده است کل این مسیر پس از عدم همکاری شرکت سازنده برای اجرای تعهدات خود ، توسط هلدینگ خلیج فارس و با استفاده از متخصصان داخلی مدیریت و راهبری شده است و پتروشیمی تندگویان به عنوان تولید کننده مواد اولیه پلی استری سهم ویژه ای در تکمیل زنجیره ارزش و ادامه حیات دو صنعت نساجی و بسته بندی صنایع غذایی و دارویی داشته، اثر سود و زیانی آن باید با توجه به هزینه جایگزینی با واردات و تاثیر عدم تولید بر اشتغال صنایع مرتبط سنجیده شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24