Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بازار سرمایه مدتی است با افت شاخص همراه است و برخی تحلیلگران این موضوع را به انتخاب ترامپ در آمریکا پیوند می‌ زنند...

یک مقام مسئول در شرکت بورس: بازار سرمایه وارد مرحله‌ ای شده که همه به دنبال حمایت‌ های غیبی هستند!

بورس24 : بازار سرمایه مدتی است با افت شاخص همراه است و برخی تحلیلگران این موضوع را به انتخاب ترامپ در آمریکا پیوند می‌ زنند.

دکتر کیوان شیخی، رییس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس در این باره معتقد است تا زمانی مه رفتارهای هیجانی در بازار شاهد باشیم، وضعیت بورس بهبود پیدا نمی‌ کند.

او گفت: اکنون بازار سرمایه منتظر حمایت‌ های غیر واقعی است که با این شرایط نمی‌ توان رشد را شاهد بود. مشروح این گفت و گو را بخوانید:

وضعیت فعلی بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می‌ کنید؟

فقر تحلیل در بازار سرمایه. این موضوع باعث می‌ شود تا رفتار غیر منطقی سهامداران در خرید و فروش سهام را شاهد باشیم.

بازار سرمایه وارد مرحله‌ ای شده که همه به دنبال حمایت‌ های غیبی هستند. با توجه به تلاطمات فعلی متغیرهای اصلی بازار و افت قابل توجه حجم و ارزش معاملات روند بورس خوب ارزیابی نمی‌ شود. این در حالی است که چنانچه سرمایه گذاران به مساله تحلیل بها دهند، بازدهی بازار سرمایه قابل مقایسه با دیگر بازارهای مالی از جمله بازار بدهی، بازار پول و ... نیست، کما اینکه این بازارها هم ریسک‌ های متناسب با شرایط خود را دارا هستند.

دلیل نوسان بازار سرمایه در چند ماه اخیر چه بوده است؟

اگر نگاهی به رفتار سهامداران بورس در ماه‌ های گذشته بررسی کنیم در می‌ یابیم که بازیگران این بازار بدون توجه به رویدادهای مهم اثر گذار بر چشم انداز آینده شرکت‌ های بورسی و عدم تحلیل اتفاقات مثبت در حوزه افزایش قیمت‌ های جهانی و معطوف کردن توجه خود به پارامترهای بی اثر در تصمیمات مالی مبادرت به خرید و فروش سهام در بازار سرمایه کرده‌ اند.

در صورتی که چشم انداز سود آوری شرکت‌ های بورسی قریب به 50 درصد آنها افزایش درEPSپیش بینی شده سال جاری را به همراه دارد.

اکنون کدام بخش سودده است و توانسته نظر سرمایه داران را جلب کند؟ 

نرخ جهانی برخی کالاها مانند فلزات اساسی و محصولات نفتی افزایش زیادی داشته است. در صنعت فلزات اساسی، صنعت محصولات شیمیایی با توجه به افزایش بیش از 35 درصدی در نرخ جهانی نفت و همچنین افزایش بیش از 17 درصدی ارز در بازارهای جهانی بی تأثیر نبود.

با وجود تغییرات قیمتی قابل توجه در این بازارها از جمله رشد قیمت نفت از 40 به 55 دلار و همچنین نرخ دلار از 3300 به 4100 تومان، حتی با فرض عدم تغییر اساسی درEPS اعلامی باید تغییرات در ارزش جایگزینی دارایی‌ ها را جدی گرفت و تعدیل نرخ دلار را در پیش بینی‌ های اولیه این شرکت‌ ها در صورت تثبیت قیمت به روز کرد و سودهای تحلیلی را مبنای خرید و فروش‌ های آتی خود قرار دهند.

تا چه زمانی بخش‌ های مختلف روی بازار سرمایه تأثیر دارند؟ 

انتظار این است، بدون توجه به سایر متغیرها این تغییرات در آینده نزدیک باعث افزایش قیمت سهام شود. جالب آن است که در این مدت و بعد از جهش قیمت‌ های جهانی، نه تنها صنایع داخلی مرتبط با این وقایع در کمال ناباوری با افزایش اقبال و رشد قیمت سهم روبرو نشدند، بلکه با کاهش قیمت همراه بودند که در نوع خود جالب توجه است.

بدون شک با تغییر و تحولات به وجود آمده بودجه‌ های ابتدای سال شرکت‌ ها با بودجه‌ های پایانی سال تفاوت‌ های چشمگیری خواهد داشت. به نظر می‌ رسد در این شرایط سهامداران و به ویژه تحلیل گران به سادگی از کنار این رویدادها می‌ گذرند و تجمیع تفکرات مالی مختلف مکانیزم عرضه و تقاضای و کشف قیمت‌ های فعلی را در بازار رقم زده است که به نظر نیاز به تحلیل بیشتر توسط خبرگان بازار سرمایه دارد.

برخی سهامداران مبنی بر عدم کسب سود موردانتظار از بازار و خروج از آن گلایه دارند؟

در این باره باید بگویم که مگر غیر از این است که سرمایه گذاران در بازار سهام بر اساس تحلیل منطقی و متغیرهای تاثیرگذار بر کلیت شرکت‌ ها اقدام به خرید و فروش سهام موردنظر خود می‌ کنند تا بازدهی معقولی را در آینده به دست آورند.

آیا عوامل تشکیل دهنده بازار به منظور انجام عملیات خرید و فروش افرادی غیر از سرمایه گذاران هستند. پس باید به ارزشمند بودن دارایی‌ های تحت مالکیت خود واقف باشیم و اگر خرید سرمایه گذار با تحلیل منطقی از وضعیت آتی سهام روبرو باشد نه تنها در این شرایط مبادرت به فروش نخواهد کرد. بلکه به سبد سهام خود خواهد افزود. چرا که اعتقاد دارم متغیرهای افزایش قیمت‌ های جهانی و دلار هنوز در تحلیل سرمایه گذاران نمایان نشده است.

بزرگ‌ ترین مشکلی که در این بخش وجود دارد چیست؟

متاسفانه مهم‌ ترین مشکلی که در حال حاضر به آن دچار هستیم ضعف تحلیل توسط سرمایه گذاران و دیدگاه منفی سهامداران نسبت به سهام تحت تملک آنهاست. در صورتی که با ارائه گزارشات جدید در چند روز آینده خواهیم دید اغلب شرکت‌ های بزرگ ناشی از افزایش قیمت‌ های جهانی بودجه خود را با افزایش در پیش بینی اولیه تعدیل خواهند کرد و این اتفاق می‌ تواند محرک خوبی برای بازار سرمایه در روزهای آتی باشد.

مشکل بعدی نگاه کوتاه مدت به سرمایه گذاری در بازار سرمایه است، به طوری که گاهاً مشاهده می‌ شود این نگرش سرمایه گذاری حتی در سرمایه گذاران نهادی نیز وجود دارد و به کسب سودهای لحظه‌ای یا روزانه، و نه حتی هفتگی، بسنده می‌ کنند.

چند درصد بازار سرمایه تحت تأثیر بازار بدهی است؟

عده‌ای تقویت ابزارهای بدهی و انتشار اوراق مختلف در بازار سرمایه را در تضاد با منافع این بازار می‌ دانند و به نظر می‌ رسد عامل دلسردی از کسب سود منطقی از سهام، عامل خروج آنها از بورس است.

به هر حال نباید فراموش کنیم که لازمه شکل گیری سوپرمارکت مالی در کشور توسعه کلیه ابزارهای مالی در بازار سرمایه خواهد بود که این ابزارها شامل اوراق بدهی و مشارکت و اختیار فروش تبعی و سایر ابزارهایی است که می‌ تواند در توسعه بازار سرمایه به کار گرفته شود و در دوران رونق و رکود از آنها استفاده گردد.

علاوه براین دولت نیز ناچار است برای به حرکت درآوردن چرخ‌ های تولید اقدام به تأمین مالی از این طریق کند تا بتواند با بازپرداخت بدهی‌ های خود به شرکت‌ های تولیدی و تأمین سرمایه در گردش آنها را به چرخه فعال اقتصاد برگرداند.

اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم باید بگویم شکل گیری بازار بدهی تنها 5 درصد بازار سرمایه را از رسالت اصلی دور کرده است. این در حالی است که متاسفانه در شرایط کنونی ظرفیت‌ های رشد این بازار آن چنان زیاد است که در زمان فعلی تحلیلی در مورد آن انجام نشده است.

میزان استقبال سهامداران از اوراق اختیار معامله خرید از زمان راه اندازی چگونه بوده است؟

طبیعی است، هر ابزار جدیدی که وارد بازار سرمایه می‌ شود مشتریان خاص خود را دارا است. با توجه به اینکه اوراق اختیار معامله خرید و فروش قراردادهایی مبتنی بر تحقق پیش بینی در آینده است، انتظار می‌رود افراد حرفه‌ای به این بازار وارد شوند.

فضای رقابتی این قراردادها در نحوه سرمایه گذاری و دانش مالی افراد است. شرکت بورس از ورود شرکت‌های صلاحیت دار از لحاظ نقدشوندگی و میزان سرمایه به بازار آپشن سهام استقبال می‌کند و امیدواریم این بازار در آینده‌ای نه چندان دور با افزایش حجم و ارزش معاملات مواجه شده و محلی برای پوشش ریسک سرمایه گذاران در شرایط رکود و رونق شود.

منبع: بولتن نیوز 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24