Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در حقیقت بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا به دنبال سود بانکی نیست. سود بانکی معمولا در بانکداری اسلامی چندان مد نظر نیست. بانکداری اسلامی می‌گوید مؤسسه مالی برای آن مقدار از پولهایی که از طرف سپرده‌گذار وکیل است، در راستای انجام فعالیت ها و سرمایه گذاری های اقتصادی حق الوکاله می‌گیرد و سهم سود را از آن مقدار منابعی که خود مؤسسه مالک آن است، بر می‌دارد. مبنای فعالیت بانک انصار بر پایه بانکداری بدون ربا و با گرایش به بانکداری اسلامی قرار داده شده است...

تحول در سه ضلعی خدمات بانک انصار

بورس امروز : نظام بانکی کشور در خلال سال‌های گذشته با تحریم‌های سخت و پر چالشی مواجه شد به‌ طوری‌که نتیجه این تحریم ها، قطع ارتباط این نظام با بانک ‌های بین ‌المللی و افزایش هزینه داد و ستدهای تجاری ایران با دیگر کشورها بود. از سوی دیگر شرایط رکودی حاکم بر عرصه اقتصادی کشور چاره‌ای برای سیستم بانکداری جز جذب سپرده با نرخ‌های گران نگذاشت. در نهایت این رویه و ارائه بازدهی‌ های بالا از سوی سیستم بانکی سبب شد تا بانک مرکزی بر آن شود تا به صورت دستوری نرخ سود بانکی مورد کنترل قرار دهد. اقدامی که چندان به نتیجه مطلوبی منتج نشد و به گونه‌ای که مجموع مشکلات شبکه بانکی منجر شد تا بانک ‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری با مسائل مربوط به عدم تطابق سررسیدهای مربوط به تسهیلات و سپرده‌ها (تسهیلاتی با سررسید بلندمدت‌تر از سپرده ها) و کاهش نقدینگی رو به رو شوند. این کمبود نقدینگی در نهایت رقابت ناسالمی را برای جذب منابع بانک‌ها ایجاد کرد و سبب شد تا سود‌آوری بانک‌ ها فدای جبران کمبود نقدینگی شود. در این میان بانک انصار به عنوان یک بانک ارزشی فعال در کشور، از مطالبات مشکوک الوصول کمتری نسبت به سایر بانک‌ ها برخوردار است، این بانک موفقیت خود را مرهون تبعیت از بانکداری اسلامی می‌داند که در این شیوه تلاش شده است تا سود کمتری را از بابت ارائه تسهیلات دریافت کند؛ در این میان مراقبت و کنترل بیشتری بر تسهیلات ارائه شده صورت می‌گیرد. مشروح گفت‌وگوی بورس امروز با محمد حسین برخورداری. ....... در ذیل آمده که در این گفت‌وگو آخرین برنامه‌ های شرکت از سوی وی اعلام شده است.

- با توجه به تغییر استاندارد‌های حسابرسی بانک ها، هنوز برخی از بانک‌ها نتوانسته‌اند خود را با الزامات بانک مرکزی مطابقت دهند، به گونه‌ای شاهد توقف برخی از نمادهای بانکی در بازار سرمایه هستیم. بر این اساس به نظر شما پس از چه مدت زمانی صنعت بانکداری قادر خواهد بود تا این رویه‌ها را اعمال و خود را به این استانداردها نزدیک کند؟

همانطور که مستحضرید اقتصاد ما، یک اقتصاد بانک محور است و وابستگی زیادی از سال‌های گذشته به صنعت بانکداری داشته است. عملا تاکنون سیستم بانکی جور بازار سرمایه را به دوش کشیده است، این درحالیست که برخی از کشورها به خصوص کشورهای توسعه یافته، فعالیت بیشتری در فضای بازار سرمایه داشته‌اند و بخش عمده‌ای از تأمین مالی آنها از این بازار صورت می‌پذیرد. در کشور ما در دولت‌های قبلی، اخذ تصمیمات مختلف و بعضاً تصمیمات دستوری در خصوص بازار پول باعث شده سیستم بانکی نتواند برنامه دراز مدتی برای فعالیت حرفه‌ای پایه‌ریزی کند؛ در این میان کمتر سعی شده تصمیمات بر پایه روابط بازار آزاد اتخاذ شود، البته ساختار اقتصاد کشور نیز مزید بر علت بوده است. در نهایت مجموعه این اقدامات سبب شده است تا سیستم بانکی کشور از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نشود، لذا باید اصلاحاتی در این زمینه صورت پذیرد. در حال‌ حاضر بانک های کشور با مشکلاتی چون نرخ تورم، نرخ دستوری سود بانکی، عدم پایه‌ریزی فعالیت ها بر اساس تنوع خدمات بانکی و نهایتاً انجماد منابع بر اثر عدم وصول مطالبات مواجه‌اند که منجر به عدم تطبیق کسب‌وکار بانک ها با روال جدید حسابرسی و شناسایی زیان بر اساس قواعد جدید برای ایشان شده است. به‌هرحال با توجه به این روال و ملاحظات موجود در بانکداری، مدعی بانکداری بدون ربا هستیم. لذا اگر بر مبنای بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی، سودها را واقعی کرده و در جهت متناسب‌سازی با تورم حرکت کنیم، به نظر می‌رسد در یک دوره ی بلندمدت قسمت اعظم مشکلات سیستم بانکی مرتفع خواهد شد، همانطور که در برخی کشورها و بانک های شریعت این امر اتفاق افتاده است. اما باید این مسأله را در نظر گرفت که بانک های ما با یک بد اخلاقی‌های بانکی مواجه‌اند. به‌طوری‌که برخی از بانک ها در حالی نرخ سودهای سپرده خود را با نرخ‌های بانک مرکزی تطبیق داده‌اند که برخی دیگر متأسفانه این الزامات را رعایت نمی‌کنند، این مسأله مشکلاتی را برای این بانک‌ها به وجود آورده است. چرا که عدم رعایت نرخ سود بانکی منجر شده است تا بانک‌هایی که نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی را رعایت می‌کنند، با کاهش سود و حجم سپرده و نقدینگی مواجه شوند و این سپرده‌ها با عناوین مختلف و به طرق غیر‌رسمی جذب دیگر بانک‌ها و یا مؤسسات مالی و اعتباری متخلف می‌شوند. اما تقویت نظارت بانک مرکزی در بلندمدت سبب می‌شود تا بانک‌هایی که شرایط خود را با الزامات بانک مرکزی مطابقت داده‌اند، دیگر نگران کوچ سپرده‌های خود نباشند و بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری دیگر برای جذب سپرده مبادرت به پرداخت سودهای بالا نکنند تا به این واسطه با مطالبات مشکوک الوصول بالا و زیان مواجه شوند. اجرای تمامی این مسائل مستلزم برخورداری از نظام و قوانین ثابت پولی، مالی و بانکی است که با تغییر دولت ها، سیاست‌های بانک مرکزی هم تغییر نکند.

- با توجه به سیاست دولت برای کاهش نرخ سود بانکی و محدود شدن درآمد‌های بانک ها، این صنعت چه رویه‌هایی را برای درآمد‌سازی می‌تواند برای خود در نظر گیرد؟ در مقایسه درآمد و هزینه‌های بانک‌های فعال در صنعت بانکداری، هزینه‌های سود سپرده بانک انصار کاهش‌یافته است. اکنون این سؤال پیش می‌آید که صنعت بانکداری جای خالی جذب سپرده‌ها را چگونه می‌تواند جبران کند؟

در حقیقت بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا به دنبال سود بانکی نیست. سود بانکی معمولا در بانکداری اسلامی چندان مد نظر نیست. بانکداری اسلامی می‌گوید مؤسسه مالی برای آن مقدار از پولهایی که از طرف سپرده‌گذار وکیل است، در راستای انجام فعالیت ها و سرمایه گذاری های اقتصادی حق الوکاله می‌گیرد و سهم سود را از آن مقدار منابعی که خود مؤسسه مالک آن است، بر می‌دارد. مبنای فعالیت بانک انصار بر پایه بانکداری بدون ربا و با گرایش به بانکداری اسلامی قرار داده شده است. البته اعتقاد داریم که هنوز با وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد. سعی بر این است که کسب‌وکار بانک انصار به نحوی طراحی شود که در آتی چندان بر سود بانکی مانور نداده و متکی نباشد. یعنی به دنبال این نیست که در ازای منابعی که از مردم می‌گیرد، نرخی پایین سود در نظر گیرد و در مقابل آن نرخ بالایی را برای تسهیلات قابل ارائه تعریف کند. در واقع مشکلات بانکی ما به این دلیل رخ می‌دهد. لذا به نظر می‌رسد اگر در این فضا و با کمک این دیدگاه مطالبات معوق و مشکوک الوصول خود را کمتر کنیم و به جای آن به مراقبت از تسهیلات ارائه شده خود بپردازیم یعنی تسهیلات را با یک نرخ معقول ارائه دهیم؛ اما در قبال آن بررسی و مراقبت بیشتری از تسهیلات پرداختی خود داشته باشیم به نحوی که تسهیلات در محل واقعی خود مصوف گردیده و تسهیلات گیرنده صلاحیت حرفه‌ای مناسب را داشته باشد، مطالباتمان، معوق و یا مشکوک الوصول نخواهد شد. در این میان باید گفت که بانک مرکزی به درستی عملکرد این بانک‌ها را مورد سؤال قرار داده است، به‌طوری‌که در بازار سرمایه شاهد پایین آمدن EPS این بانک‌ها هستیم. در واقع اگر روند مراقبت و بررسی از تسهیلات در بین بانک‌ها فراگیر شود عملاً یک گام خیلی خوبی در فضای اجرای بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی برداشته‌ایم.

- عملاً رویه شما در برخورداری از مطالبات مشکوک الوصول پایین این بوده است؟

بانک انصار دقیقا این رویه را به اجرا گذاشته است. یعنی قیمت تمام شده منابع را پایین آورده و با نرخ پایین هم تسهیلات را ارائه میکند و مراقبت می‌کند از اینکه این منابع در کدام مسیر هزینه خواهد شد. در واقع نظارت و کنترل خود را افزایش داده‌ایم بر این اساس موفق شده‌ایم تا در سیستم‌های بانکی از کمترین میزان مطالبات مشکوک الوصول برخوردار شویم. بانک انصار به دنبال اینکه سود بانکی ایجاد کند و به سمت استفاده از این فضا نیز حرکت نکرده است. EPS بانک انصار در سه الی چهار سال اخیر نسبت به بانک های دیگر نسبتا بالاتر بوده و روال پایدارتری را داشته است. اگر در ارزش‌گذاری سهام بانک انصار دقیق شویم این نکته مشهود است که NAV این بانک بالاست.

- با توجه به برخورداری بانک انصار از مطالبات مشکوک الوصول خیلی پایین، برآورد شما از سود سال 95 این بانک و آثار ناشی از این تغییرات در رویه حسابرسی و سود چگونه است؟

تغییر رویه‌های حسابرسی در تمامی بانک ها تأثیر گذاشته است. لذا سعی کرده‌ایم تا از این محل کمترین آسیب را ببینیم؛ در ضمن اینکه با متنوع‌ سازی خدمات و راه‌اندازی سوپرمارکت مالی و ایجاد زنجیره ارزش خدمات مرتبط با بانکداری ازمحل‌های دیگر این تأثیر منفی را جبران کنیم. إنشاءالله EPS ما تغییر خاصی نخواهد داشت و کاملا محقق می‌شود.

- آیا در این بین تعدیلی نیز خواهید داشت؟

این تعدیل بستگی به عرضه سهام شرکت های زیرمجموعه دارد. اگر این عرضه انجام شود سود مناسبی برای بانک شناسایی خواهد شد. البته سیاست بانک انصار بر این نیست و نبوده که قیمت سهم دارای نوسانات بالا باشد و در سنوات گذشته همواره سعی بر نرمال‌سازی سود و حفظ منافع سهامداران و سپرده‌گذاران بوده است.

- یعنی شما مانع از رشد قیمت سهم در بازار شده و آن را کنترل می‌کنید؟

این تحلیل بازار خواهد بود که نسبت به قیمت سهام قضاوت کند. با توجه به اینکه بازار همیشه هوشمند عمل میکند در صورتیکه از شرایط فعلی بازار صرف نظر کنیم، معمولا قیمت سهم بر اساس محاسبات دقیق مشخص می‌شود. در این خصوص بد نیست که اشاره‌ای به قیمت سهم بانک انصار داشته باشیم، قیمتی که در تابلوی بورس است قیمت عادلانه بانک انصار نیست و از فضای بد صنعت بانکداری تأثیر گرفته‌ایم. صنعت بانکداری حال و روز خوشی در بورس ندارد. از سوی دیگر بانک انصار در سنوات گذشته سعی کرده است خود بانک عامل این موضوع نباشد که معاملات سهامش در بازار سرمایه باعث ایجاد سودهای آنچنانی برای برخی و

زیان های قابل توجه برای سهامداران دیگر شود. بر این اساس سعی کرده‌ایم که قیمت سهام بانک انصار همواره از روند منطقی برخوردار شود. همچنین در فضای سوددهی نیز یک فضای متعادلی را ایجاد کرده‌ایم. مستحضرید که سهام بانک انصار صندوق بازار گردانی خود را دارد. البته مانع نوسانات منطقی قیمت سهام نخواهیم شد.

- اگر سهام ایرانیان اطلس هم عرضه شود آیا برای آن نیز صندوق بازار گردانی جداگانه‌ای در نظر می‌گیرید یا در قالب همان صندوق بازار گردانی بانک انصار سهم مورد کنترل و حمایت قرار می‌گیرد؟

صندوق بازار گردانی بانک انصار تنها به سهام بانک انصار تعلق دارد و آن را حمایت می‌کند. در صورت عرضه سهام ایرانیان اطلس اگر نیازی به ایجاد صندوق بازار گردانی باشد، حتما این امر صورت می‌پذیرد. در غیر ‌این صورت شرکت کارگزاری بانک انصار می‌تواند عملیات بازار گردانی را انجام دهد و به حمایت از سهم بپردازد.

- برای افزایش روند سوددهی بانک انصار چه برنامه‌ای دارید؟

در سنوات گذشته در کسب‌وکار بانک انصار "طرح تحول اول" را داشتیم که اجرای آن ارتقائی را برای بانک ایجاد کرد. از سال گذشته "طرح تحول دوم" را با بررسی نقاط ضعف و قوت تعریف کردیم. به واسطه مطالعاتی که انجام گرفت، تغییراتی را در هسته کسب‌وکار بانک ایجاد کردیم. با توجه به اینکه در گذشته فعالیت این بانک بر اساس خدمت‌رسانی به آحاد جامعه و بر اساس روال سایر بانک ها بوده است؛ درحال‌حاضر با توجه به فعالیت‌های این بانک بر مبنای بانکداری اسلامی، اجرای بانکداری بدون ربا، ارتقاء ابزار اسلامی و توجه ویژه به ارائه خدمات به SME‌ ها در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی دربستربانکداری الکترونیک علاوه بر متنوع‌سازی خدمات بانکی برای آحاد جامعه می‌باشد. لذا در نظر داریم تا به سمت استفاده بیشتر از ابزارهای بازار سرمایه از طریق بانک به صورت اخص گام برداریم. بانک انصار به عنوان بانک پیشرو در بحث بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی شناخته شده است. البته ارائه محصولات شرکتهای مأموریتی بانک در سوپرمارکت مالی از اهداف بانک است.

-آیا در این سوپرمارکت مالی خود، محصولات لیزینگ انصار و پروژه‌های ایرانیان اطلس را عرضه خواهید کرد؟

طبیعتاً بانک انصار نیز با توجه به سیستم بانکی روز دنیا البته در چارچوب شریعت برنامه مدونی در راستای ارائه خدمات مالی و زنجیره ارزش متنوع خود به مشتریان بانکی و ذینفعان را دارد. به نظر می رسد این رمز ماندگاری و رشد در آینده برای بانک ها است. لذا هر کدام از فعالیت هایمان را که دارای مجوز از مراجع ذیصلاح باشد را در این بستر به مشتریان ارائه خواهیم داد. ما ملزم به خروج از بنگاه‌داری هستیم. در واقع بانک انصار با توجه به منویاتی که طی سنوات گذشته از سوی مقام معظم رهبری، دولت جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی خود را ملزم به خروج از بنگاه داری میداند و در همین راستا واگذاری های قابل توجهی را در سنوات قبل انجام داده است. واگذاری پروژه‌های ساختمانی روش های حرفه‌ای دیگری دارد که اصولا در فضای سوپرمارکت مالی و ارائه خدمات بانکی و بیمه‌ای متنوع نمی گنجد. بر این اساس به جای بنگاه داری، در جهت دیگری مانند ارائه خدمات بانکی این فضا را تقویت می‌کنیم. به‌طوری‌که حتما فضای بانکداری الکترونیکی بانک انصار را گسترش می‌دهیم و برای ضمانت نامه‌ها و فعالیت‌های ارزی برنامه‌های خوبی را تدارک دیده‌ایم. همچنین برخی از شرکت‌های بانک انصار مأموریتی هستند که در قالب آنها در نظر داریم تا خدماتی همانند لیزینگ، بیمه، خدمات بورسی، صرافی را در سیستم‌های مالی خود گرد آوریم و به توسعه این فعالیت‌ها بپردازیم. به‌طوری‌که از سال 96 فعالیت بیمه‌ای خود را آغاز خواهیم کرد. همچنین لیزینگ این مجموعه نیز از سال آینده پرکارتر خواهد بود. در مجموع به موجب برنامه‌های طراحی شده در طرح تحول بانک، علاوه بر تأکید بر ایفاء نقش برجسته در اجرای اقتصاد مقاومتی، بانکداری اسلامی و ارائه خدمات بانکی به شرکت های کوچک و متوسط و دانش بنیان، EPS بانک را تقویت خواهیم کرد.

- شرکت بیمه بانک انصار با چه میزان سرمایه و در چه زمینه‌ای فعال خواهد بود؟

این یک شرکت بیمه ی مستقل نیست و صرفا کارگزاری بیمه انصار است. در واقع قرار است که خدمات بیمه‌ای را از شرکت‌های بیمه برای مشتریان بگیرد و عرضه کند. چرا که برای تأسیس یک شرکت بیمه‌ای به سرمایه 400 میلیارد تومان و یا حداقل 250 میلیارد تومان نیاز است. از سوی دیگر متأسفانه ضریب نفوذ بیمه در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین است. به عنوان مثال در کشورهایی مانند ژاپن، ایالات متحده و اتحادیه اروپا ضریب نفوذ بیمه به مراتب بیشتر از کشور ما می باشد. البته این شاخص در کشور در حال افزایش است. از سوی دیگر شرکت‌های بیمه‌ای دارای سود قابل توجهی نیستند و با توجه به فرهنگ رایج جامعه استفاده از بیمه‌های اجباری و زیان ده بسیار بیشتر از بیمه‌های درآمد زا هستند. بر این اساس تصمیم گرفتیم که به سمت ایجاد کارگزاری بیمه برویم. لذا مقدمات آن را انجام داده‌ایم و احتمالا پایان امسال می‌توانیم آن را افتتاح کنیم.

- آیا برنامه‌ای برای تبدیل این کارگزاری به شرکت بیمه دارید یا در حد کارگزاری باقی می‌ماند؟

از سنوات قبل برنامه تشکیل شرکت بیمه‌ای را در بانک انصار داشتیم. ولی فعلا تصمیم بر این است که کارگزاری بیمه ایجاد شود. این کارگزاری با سرمایه 50 میلیون تومان ایجاد خواهد شد. اما با توجه به برنامه‌های آتی در نظر داریم تا سرمایه آن را افزایش دهیم و با سرمایه قابل قبول‌تری این فعالیت را انجام دهیم.

- در خصوص شرکت لیزینگ بانک انصار، آیا برنامه‌ای برای توسعه آن دارید و سهام این شرکت در بازار سرمایه عرضه خواهد شد؟

فعلا برنامه‌ای برای ورود این شرکت به بازار سرمایه نداریم زیرا لیزینگ بانک انصار، شرکت مأموریتی این بانک است. اما برنامه ی توسعه‌ای و افزایش سرمایه قابل قبولی برای آن داریم و در نهایت می‌خواهیم تا این شرکت لیزینگ کالاهای متنوع‌تر از خودرو را در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از محصولات داخلی، در دستور کار خود قرار دهد.

- در واگذاری دارایی‌های بانک، روند حرکتی شما از فروش دارایی از روندی با شیب ملایم برخوردار بوده است. آیا این روند متوقف خواهد شد؟

سال گذشته شرکت دانایان پارس را در راستای کاهش بنگاه‌داری به فروش رساندیم. همچنین فروش سایر املاک این بانک نیز در دو بخش انجام خواهد شد. در واقع بانک در دو زمینه املاک تملیکی و برخی پروژه‌های سرمایه‌گذاری از قبل دارای املاک و مستغلات بوده است و در روند فروش این دارایی‌ها باید گفت که متأسفانه سال گذشته، بازار املاک بازار خوبی نبود و ما هم نمی‌خواهیم در این بازار متضرر شویم. چرا که در بانک امانتدار دو قشر یعنی سهامدار و سپرده گذارانمان هستیم. به همین دلیل سعی می‌کنیم با در پیش گرفتن یک روال منطقی، این واگذاری‌ها با روند خوبی انجام شود. البته به تعهدات خود در خصوص الزامات قانونی و به خصوص بانک مرکزی عمل خواهیم نمود.

- وضعیت بازار مسکن را چگونه می‌بینید و برنامه شما برای این بازار با توجه به فعالیت شرکت ساختمانی ایرانیان اطلس چیست؟ ضمن اینکه به نظر می‌رسد که رکود حاکم بر بازار مسکن سبب شد تا عرضه سهام ایرانیان مسکن که قرار بود در مهرماه امسال انجام شود به تعویق افتد؟

پروژه‌هایی که عمدتاً بانک انصار داشته است چندان متأثر از فضای بازار مسکن نبوده چرا که این پروژه‌ها عمدتاً خاص و بر اساس مطالعات قبلی ایجاد شده‌اند. به عنوان مثال ایرانیان اطلس پروژه‌ای است با مشخصات متنوع که تکنولوژی بکار رفته در آن همانند طراحی منحصر به ‌فرد از جمله مال‌های تراز اول کشور محسوب می‌شود، به‌ طوری‌ که به راحتی توانستیم در زمانی که می‌خواستیم این پروژه را واگذار کنیم.

- ارزیابی شما از بازار مسکن چیست؟

ارزش افزوده کل بازار مسکن کشور منفی بوده است. به طوری که رشد این بازار در یکسال گذشته و در تهران با خوش بینی حدود 8‌ درصد بوده که این رشد چندان قابل قبول نبوده است. با توجه به اینکه محرک‌های دولت برای بازار مسکن نیز نتوانست کاری از پیش برد، لذا به نظر نمی‌رسد که تا شش ماه اول سال آینده ما روند رو به رشد آنچنانی را در این بازار داشته باشیم. اما در این فضا، پروژه‌هایی که بانک انصار دارد که هنوز به مرحله ی فروش نرسیده‌اند.

- تأثیر نرخ ارز در درآمدهای بانک چقدر بوده است؟ به نظر می‌رسد که بانک درآمد چندانی از محل تغییرات نرخ ارز نداشته است؟

بخشی از درآمدهای بانک مربوط به خدمات ارزی از قبیل ضمانت نامه‌ها و اعتبارات اسنادی بوده است، یعنی از محل خدماتی که در این بخش‌ها ارائه می‌دهیم، کارمزد دریافت می‌کنیم، تغییرات نرخ ارز به این معنی نیست که فعالیت این بانک در بخش ارزی کم شده و یا نوع فعالیت تغییر کرده باشد. فعالیت سال گذشته بانک به نحوی بوده که ماندگاری ارز در سیستم ما بیشتر شد و امسال ماندگاری آن کمتر شده است.

- تک نرخی شدن ارز چه تأثیری در درآمدهای بانک انصار خواهد داشت؟

تک نرخی شدن ارز در فضای بازار بیشتر در بحث شفافیت تأثیر دارد و در درآمدهای بانک تأثیر به خصوصی نخواهد داشت. بانک ها معمولا تمایلی به نگهداری ارز ندارند. در واقع بانک فقط می‌تواند خدمات ارزی ارائه دهد و به عنوان رابط میان بانک مرکزی و مصرف‌کننده قرار گیرد. در این میان بانکها مجاز به احتکار ارز نیستند که به موجب ذخائر خود قادر باشند تا در زمان مناسب که با افزایش نرخ مواجه شدند آن را بفروشند. همچنین شرکت صرافی بانک انصار در بخش تبدیل ارز عمل می‌کند؛ صرافی بانک نمی تواند و البته برنامه هم ندارد تا ارز خود را انبار کند و زمانی که از افزایش برخوردار شد، آن را بفروشد.

- آیا برنامه‌ای برای حضور بیشتر و فعال‌تر در بازار سرمایه دارید؟ همچنین در نظر دارید تا اوراقی را منتشر کنید؟

اصولاً بانک انصار پیرو فروش شرکت سرمایه‌گذاری دانایان پارس در سال قبل، برنامه‌ای برای حضور چشمگیر در بازار سرمایه به واسطه خرید و فروش سهام ندارد. سیاست‌های بانک انصار در بازار سرمایه بیشتر در خصوص استفاده از ابزار این بازار و ارائه خدمات جدید همانند تأمین مالی نوین از طریق این بازار است. برای تحقق این مسأله نیز می‌بایست در بازار سرمایه حضور داشته باشیم، دلیل اصلی بانک انصار از ایجاد کارگزاری بانک انصار در دو سال گذشته هم همین بود که این کارگزاری به عنوان بازوی مالی بانک انصار در بازار فعال باشد. در آینده بانک هایی موفق‌تر خواهند بود که خدمات بهتری ارائه دهند یا در بازار سرمایه فعال باشند. در حال‌ حاضر حدود 90‌ درصد تأمین مالی کشور از طریق بانک ها صورت می‌گیرد. این ارقام باید طی سنوات آینده تغییر کند. ما می‌توانیم ابزار مشتقه مالی یا اوراق قرضه را در فضای بازار عرضه کنیم و این گونه با ارائه خدمات تأمین مالی به مشتریان و یا برخی پروژه‌های داخلی فعالیت خود را افزایش دهیم.

- بانک انصار به عنوان یک بانک ارزشی در کشور، آیا برنامه‌ای برای فعالیت بیشتر در حوزه ابزارهای مالی اسلامی دارد؟

برنامه‌های ما در این زمینه بسیار برجسته بوده است. به طوری‌که سال گذشته با حضور ریاست محترم بانک مرکزی و همه ی بانک ها نسخه ی ریل‌گذاری بانکداری اسلامی توسط بانک انصار ارائه شد و نهایتاً قرار بر این شد که مدلی برای بانک های دیگر کشور باشد. هم‌ اکنون در فضای اقتصاد مقاومتی بانک انصار شورای قدرتمندی متشکل از اساتید فرهیحته دارد و در این موضوع فعالیت می‌کند. به هر حال در بانکداری اسلامی بانک انصار پیشرو بوده است و برنامه‌های گسترده‌ای هم در این زمینه دارد. همچنین برای اولین بار بانک انصار در سیستم بانکی حساب‌های خود را کدینگ کرد. به موجب این اقدام در بانک انصار به طور دقیق متوجه می‌شویم که با چه کدهایی کدام سیاست اقتصاد مقاومتی و بانکداری اسلامی، منابع به بانک وارد و خارج شده است و با این روش، آماری از آن تهیه و ارائه دهیم. به عنوان مثال با این روش مشخص شود که در قالب مثلا سیاست شماره 2 اقتصاد مقاومتی ورودی منابع چه میزان بوده است و در قالب مثلا سیاست شماره 22 آن، چه مقدار خروجی داشته‌ایم و بتوانیم مدیریت نماییم.

- اما در بازار سرمایه نقش کم رنگی از بانک انصار در حوزه ابزار مالی اسلامی دیده‌ایم!

- از جمله عمده‌ترین فعالیت کارگزاری بانک انصار در آینده تولید ابزار‌های مالی اسلامی خواهد بود که در بازار سرمایه منتشر خواهد شد.

- سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه چه مزایایی نسبت به سایر سپرده‌هایتان دارد؟

ما به‌هیچ‌وجه حسابی نداریم که به واسطه آن بخواهیم به صورت غیر‌متعارف سودی را پرداخت کنیم. به همین علت هزینه تمام شده منابع ما نسبتا در سیستم بانکی کمتر است. دقیقا هزینه سود سپرده بانکی از 30 هزار میلیارد تومان به 14 هزار میلیارد تومان کاهش‌یافته است. ما مانند برخی از بانکها نرخ ویژه‌ای برای برخی از حساب‌های خود تعریف نکرده‌ایم.

- نسبت کفایت سرمایه بانک انصار چقدر است؟

این نسبت در مقایسه با سال گذشته بسیار بهتر شده است. سیاست بانک مبنی بر افزایش و منطقی‌سازی این رقم می‌باشد. در حال نزدیک به استانداردهای کمیته بال هستیم

- درحال‌حاضر صنعت کارگزاری به عنوان یک صنعت جدید در حال افزوده شدن به صنایع بازار سرمایه است، کارگزاری بانک کشاورزی هم در این زمینه پیشرو شده و تمام تلاش خود را به کاربسته تا این امر زودتر محقق شود. در این خصوص آیا بانک انصار هم برنامه‌ای برای عرضه سهام کارگزاری خود به بازار سرمایه دارد؟

ما برای توسعه کارگزاری بانک انصار استراتژی 5 ساله تدوین کرده‌ایم. امسال سال اول این استراتژی است. ما این شرکت فعال در بازار سرمایه را ارتقا خواهیم داد به نحوی که به 5 کارگزار اول کشور در 5 سال آتی تبدیل شود. . هدف ما گسترش و متحول‌سازی خدمات است. برخی از خدمات در بازار سرمایه چندان ارایه نمی‌شوند یا بعضا تنها تعداد محدودی از کارگزاری‌ها در آنها فعال هستند. برنامه ما فعالیت گسترده در فضای ابزار بازار سرمایه، اوراق مشارکت اسلامی، ابزار مشتقه اسلامی، ورود به بورس شرکتهای SME، فضای مشاوره سرمایه گذاری، بورس کالا و بورس انرژی است.

- آیا برنامه‌ای برای تاسیس صندوق جدید دارید؟

امسال فعلا همان صندوق امید انصار و امین انصار هستند. ولی در آینده درباره ایجاد صندوق‌های حرفه‌ای و تخصصی دیگر برنامه‌های گسترده‌ای داریم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24