Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به واسطه ورود شرکت های چینی و دیگر شرکت های خارجی به وندورلیست شرکت نفت و گاز و پتروشیمی، سهم بازار شرکت صنایع تجهیزات نفت در سالهای اخیر به ١۴.۵ درصد کاهش یافته که با ملاحظه به روزرسانی تجهیزات، تکنولوژی ساخت و توسعه کیفی و افزایش رنج تولید محصولات در برنامه استراتژی شرکت، تدارک لازم جهت افزایش درصد ساخت داخل تا ٢٨ درصد ظرف سه سال آینده دیده شده است.

گفت و گو با مدیرعامل شرکتی که در صف عرضه اولیه است/ همه چیز درباره «فنفت»

بورس24 : شرکت صنایع تجهیزات نفت در زمینه سرمایه‌گذاری و بنگاه‌داری از طریق مدیریت بر شرکت های زیر مجموعه شناخته شده‌است که با خلق ارزش‌های پایدار برای مشتریان و سایر ذینفعان و کسب رضایتمندی کارفرمایان با استفاده از توانایی‌های شرکت در زمینه طراحی و مهندسی، تامین و ساخت بعنوان یکی از مجموعه شرکت های تامین کننده تجهیزات پایپینگ (شیرآلات صنعتی و اتصالات) و تجهیزات سرچاهی برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و سایر صنایع فعالیت می‌نماید. در همین خصوص با دکتر محمدتقی زمان‌سرائی، مدیرعامل شرکت صنایع تجهیزات نفت گفت و گویی داشتیم.

*شرکت صنایع تجهیزات نفت با چه هدفی به ثبت رسیده و سهام آن متعلق به چه شرکت هایی است؟

این شرکت در مرداد سال70 و با هدف ساخت و تامین تجهیزات صنایع نفت‌ گاز و پتروشیمی تشکیل شد. هم اکنون 51 درصد سهم آن متعلق به شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و الباقی متعلق به شرکت سرمایه گذاری سروش یاران با 24.74 درصد و شرکت ساختمانی اویول با 20 درصد و سهام ترجیهی کارکنان 4.26 درصد است. این شرکت تنها شرکتی است که زنجیره تامین تجهیزات را در شیرآلات گازی و نفتی و تجهیزات سرچاهی در اختیار دارد. با توجه به ورود برخی شرکت های خارجی، خوشبختانه هنوز سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارد زیرا کیفیت محصولات این شرکت حرف اول را می‌زند.

*شرکت های زیر مجموعه این گروه چه شرکت هایی هستند و چه محصولاتی تولید می‌کنند؟

تعداد 5 شرکت به نامهای وتکو، گسترش شیرسازی، پارس پنگان، تهران سوفا و توس پیوند به عنوان شرکت های زیر مجموعه و شرکت پیچ و مهره های صنعتی ایران به عنوان شرکت وابسته شرکت صنایع تجهیزات نفت می‌باشد که  به صورت مستقل فعالیت می‌کنند.

*محصولات شرکت و زیر مجموعه آن چیست؟

این گروه جایگاه نخست را در تولید تجهیزات سرچاهی و اقلام Piping Material دارد. محصولات آن انواع شیرآلات صنعتی (Ball , Gate , Globe , Check ,Butterfly and Control valve)، اتصالات صنعتی (Fitting , Flanges)، تجهیزات سرچاهی (Wellhead Equipment , X-Mas Tree ) ،...... با فشارهای بالا (High Pressure) است.

*حجم بازار کار و سهم بازار این شرکت چقدر است؟

به واسطه ورود شرکت های چینی و دیگر شرکت های خارجی به وندورلیست شرکت نفت و گاز و پتروشیمی، سهم بازار شرکت صنایع تجهیزات نفت در سالهای اخیر به 14.5 درصد کاهش یافته که با ملاحظه به روزرسانی تجهیزات، تکنولوژی ساخت و توسعه کیفی و افزایش رنج تولید محصولات در برنامه استراتژی شرکت، تدارک لازم جهت افزایش درصد ساخت داخل تا 28 درصد ظرف سه سال آینده دیده شده است.

*تعداد پرسنل تحت مدیریت آن شرکت چه میزان است؟

تعداد پرسنل در شرکت صنایع تجهیزات نفت و شرکت های تابعه512 نفر می‌باشد.

*مشتریان اصلی شرکت را نام ببرید؟

شرکت های ملی نفت، گاز، صنایع پتروشیمی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت های تابعه، قرارگاه خاتم الانبیاء، وزارت نیرو همچنین شرکت های نفت و گاز پارس، پتروپارس، مپنا، فرآب، نفت بهران، نفت پارس، ... از مشتریان عمده ما هستند.

*چالش‌ها و مسائل مهم شرکت را نام ببرید؟

کمبود نقدینگی ناشی از اجرا نشدن پروژه‌های نفتی و به تاخیر افتادن قراردادها از یک طرف، عدم دریافت پیش پرداخت ها و عدم دریافت مطالبات بابت محصولات ساخته شده و تحویل شده از کارفرمایان از سوی دیگر و همچنین ورود شرکت های چینی به وندورلیست وزارت نفت و شرکت های تابعه آن از چالش های بزرگ این شرکت است.

*مشکلات دیگری هم وجود دارد؟

نیاز مبرم به طرح و توسعه با بکارگیری نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مدرن جهت رقابت هرچه بهتر و بیشتر با رقبای خارجی در شرکت های صنایع تجهیزات نفت، کاهش قیمت نفت و به تبع آن کاهش بودجه برای پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، بالا بودن بهره های بانکی و بدهی به سیستم های بانکی که با نرخ بهره بالا بدلیل عدم پرداخت مطالبات توسط کارفرمایان محترم صورت گرفته نیز مواردی است که شرکت های داخل کشور را دچار چالش کرده است.

*در نتیجه می توان گفت بیشتر بحث وصول مطالبات و عدم پرداخت دارید؟

دوره وصول مطالبات  از 130 روز در سال 92 به 220 روز در سال 94 تبدیل شده است. درحال حاضر بزرگترین مشکل ما نقدینگی است. ما طبق قرار داد  کالا را به خریدار تحویل می دهیم ولی به دلیل نبود نقدینگی از سوی طرف خریدار مجبوریم برای سفارشات بعد خود به دلیل نبود وجه نقد تسهیلات دریافت کنیم. در صورتی که  وجوه ما در اختیار مجری طرح ها و یا دولت بلوکه شده است. از طرفی دریافت تسهیلات با نرخ های بسیار بالای بانکی سود شرکت را بسیار کاهش می‌دهد. همانطور که عرض شد، عدم وصول مطالبات و همچنین پیش پرداخت ها مشکل اصلی شرکت است. از طرفی سهامداران محترم  نیز انتظار تقسیم سود دارند. لذا اگرچه شرکت سودآور است، ولی نمی‌توان پاسخگوی آنها باشیم. از طرفی بدلیل مشکل نقدینگی نمی توانیم طرح توسعه‌ای داشته باشیم چرا که وجود نقدینگی برای امور جاری شرکت لازم است. اما در هر حال برای نوسازی ماشین آلات می‌باید افزایش سرمایه انجام گیرد که بسیار موثر خواهد بود.

*در زمینه فایناس های خارجی هم مشکلات وجود دارد؟

کاهش بودجه عمرانی از یک سو و ایجاد زمینه‌های همکاری مجدد با شرکت های خارجی از سوی دیگر، باعث شده‌است که برخی کارفرمایان محترم در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به استفاده از فاینانس علاقه نشان بدهند. از آنجا که تخصیص مقدار قابل ملاحظه درصد تأمین و ساخت خارج از شروط اولیه شرکت های فاینانس کننده می‌باشد، این امر باعث شده، علیرغم اینکه امکان ساخت داخل بسیاری از تجهیزات تکنولوژیک سرچاهی و شیرآلات صنعتی در شرکت صنایع تجهیزات نفت وجود دارد، مطابق توافقات فاینانس، مقدار زیادی از اقلام ذکر شده، توسط شرکت های خارجی تأمین شود. لذا علیرغم سرمایه‌گذاری انجام شده و انتظارات مدیریت وزارت نفت، سهم بازار شرکت صنایع تجهیزات نفت کم است.

*وضعیت فروش شرکت صنایع تجهیزات نفت چگونه است؟

مطابق آخرین پیش‌بینی عملکرد سال 95 براساس عملکرد 9 ماهه، فروش کل در سال جاری مبلغ 164 میلیارد تومان است و پیش بینی فروش کل در سال 96، مبلغ 197 میلیارد تومان است. برنامه اجرایی سه ساله تا آخر سال 97 با مصوبه هیات مدیره در دستور کار است.  برنامه ها در چارچوب برنامه استراتژیک گنجانده می شود  و همه ما متعهدیم که در آن چارچوب حرکت نماییم. معتقدم که شرکت‌ها می‌بایست با سیستم و برنامه حرکت نمایند.

*راهکارهای پیشنهادی برای استفاده از توان داخلی چیست؟

1- اصلاح مقررات مناقصات و شفاف کردن آن.2- اصلاح برخی زیرساخت های قانونی یا تدوین مقررات جدید برای برابری شرایط رقابتی از جمله پرداخت ها و ایجاد شرایط یکسان با سازندگان و تأمین خارجی.3- اجرای قوانین حمایتی و لحاظ کردن توانمندی های بالقوه صنعت کشور.4- اتخاذ تمهیداتی برای سازمان های پولی و کلان کشور در تأمین سرمایه و صدور ضمانت نامه‌ها، به نحوی که این سازمان ها بتوانند دوش به دوش و هماهنگ با بخش صنعت حرکت کنند.5- ایجاد تشکیلات منسجم برای هدایت سیستم بانکی و پولهای سرگردان، ... و صندوق ذخیره ارزی به سمت تولید.6- اصلاح ساختار نظام بانکی کشور در زمینه حمایت بانکها در تأمین نقدینگی سازندگان و پیمانکاران عمومی و کاهش نرخ سود.7- بازنگری جدی درخصوص پوشش بیمه‌ای تا بدینوسیله از الگوهای پذیرفته شده بین‌المللی برای مشارکت دیگران در ریسک احتمالی در قبال صرف هزینه‌های معقول استفاده نمود.8- مدتهاست اجرای قانون، حداکثر به فراموشی سپرده شده، پیشنهاد می‌شود تا مجدداً کمیته‌های کارشناسی نظارت بر اجرای قانون حداکثر تشکیل شود مسلماً تقویت مکانیزم‌های کنترلی برای تحقق هر چه بیشتر قانون حداکثر می‌تواند راهگشای بسیار خوبی برای سازندگان و پیمانکاران داخلی باشد.

*هدف راهبردی شما در شرکت صنایع تجهیزات نفت چیست؟

در حال حاضر پنج هدف راهبردی را تعریف کرده‌ایم که عبارتند از:1- دستیابی به دانش فنی روز دنیا Know Now،2- بهره‌وری بالا در زنجیره تأمین مطابق برنامه استراتژیک شرکت،3- افزایش توان رقابتی،4- دسترسی به حداکثر سهم بازار،5- تقویت مقوله و فرایند ارتباط با مشتری (CRM) با تمرکز به افزایش رضایت مشتری (CSM)

*اگر قرار باشد مزایای شرکت صنایع تجهیزات نفت را در چند جمله جمع کنید کدام مزیت اولویت بیشتری دارد؟

قطعاً هریک از مزایا جایگاه ویژه خود را دارند، اما می‌توانیم در این میان به چند مورد خاص اشاره نمایم: استفاده بهینه از نیروی انسانی، استفاده بهینه از منابع محدود مالی در دست، افزایش توان رقابتی،ایجاد مدیریت علمی، ایجاد توان مهندسی بازاریابی و نفوذ در بازار.

*چه تهدیداتی را پیش پای خود می‌بینید؟

واقعیت این است که در بسیاری از موارد نمی‌توان عوامل تهدیدزا را در اختیار گرفت اما شناخت آنها می‌تواند ما را در تدوین برنامه‌ها یاری کند، از جمله این تهدیدها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:تحریم‌های خارجی،بی ثباتی منطقه، ضعف اهرم‌های نظارتی بر اجرای قوانین حمایتی، نبود روند شفاف در اجرای مناقصه‌ها، تمایل سنتی برای خرید خارجی، در دست نداشتن منابع مالی کافی و ضعف سیستم بانکی.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24