Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

منابع اقتصادی مردم در دو بخش مصرف و سرمایه گذاری خرج می شود. رشد قیمتی چهار سال گذشته در سبد مصرفی مردم منطقی و کمتر از دوره های مشابه بوده است؛ و بعید به نظر می رسد که در دوره بعدی حتی با فرض افزایش تورم و افزایش نرخ دلار رشد قیمتی چشمگیری این سبد مصرفی مردم را تهدید کند...

دیدگاه محسن مهرعلیزاده درباره شورای شهر

ماهنامه بورس امروز - انتقاد از سرمایه گذاری ها در پایتخت شماری از فعالان بازار سرمایه را به انتخابات شورای شهر هدایت کرد.

به‌ رغم سرمایه ‌گذاری های کلان در تهران برای ارتقاء زیرساخت‌های شهر، کیفیت زندگی در تهران افزایش نیافته و حتی برخی بر این باورند که جنبه ‏های متعددی از آن پیوسته کاهش یافته است؛ ناکارآمدی بخش بزرگی از سرمایه‏گذاری‌ها، غیر هدفمند بودن آنها، سوگیری به نفع بازیگران و گروه ‌های خاص از جمله مواردی است که از سوی منتقدان مورد اشاره قرار می گیرد. در واقع انتقادات نسبت به عملکرد مدیران شهری، این انتخابات شورای شهر را نسبت به چهار دوره قبل بیشتر مورد توجه فعالان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار داد. بر این اساس بود بازار سرمایه نیز با توجه به جمعیت 8 میلیون نفری خود بر آن شد تا سهمی در شورای شهر تهران داشته باشد. در واقع با نظارت بهینه بر سرمایه گذاری های قابل انجام در کلان شهر تهران و فرهنگ سازی برای ورود سرمایه های خرد به بازار سرمایه تلاش می شود تا مردم در سود حاصل از پروژه های ملی بهره مند شوند.

اتاق شیشه ای، حلقه مفقوده در مدیریت شهری

یکی از آسیب های جامعه ایرانی به فقرِ فرهنگ کار گروهی و در عین حال اختلاف در متودلوژی و سازمان کاری موجود در مدیریت جامع شهری باز می گردد. از منظر جامعه شناسی شهری، شهروندانی که در تهران زندگی می کنند در یک سو شهروند قلمداد می شوند ولی در نگاهی عمیق تر، بخشی از ساکنین تهران از ویژگی های زیست بوم شهری و فرهنگ زندگی شهری محروم هستند. در این شرایط فرد با آن که سپهر شهروندی روزگار می گذراند، ولی ساخت مایه های ذهنی محدود و قبیله ای دارد و از بسیاری فعالیت های عمومی شهروند مدرن و مشارکت در حوزه های مدنی و اقتصادی و... عاجز است. شهروند جدید تهرانی در این بی وطنی نه حس تعلق خاطر به زیستگاهش دارد و نه در برخی موارد با تشکل های مدنی احساس قرابت دارد. ناگفته پیداست روند مهاجرت از روستا و انباشته شدن متزاید آنان در کلان شهرها باعث شده که میزان همبستگی و به تبع آن میزان مشارکت جمعی به شدت کاهش یابد و در هر دوره ایی این چرخه باطل، انرژی زیادی از دولت و کشور را تباه می سازد. به نظر میرسد شهر تهران هنگامی می تواند از حجم بحران های زیست محیطی، حاشیه نشینی، ترافیک و مجموعه ناهنجاری های متأثر از گونه گونی قومیتی رها شده و در آخر به توسعه همه جانبه و رونق کسب و کار دست یابد که شورای شهر از صدر تا ذیل مدیریت شهری را در منظومه ای شیشه ای و شفاف، قابل رصد و پاسخگو سازد.

آنچه می خوانید دیدگاه مهندس محسن مهرعلیزاده عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در حوزه مدیریت شهری است:

- شهر تهران با کسری بودجه، بدهی فراوان و کاستی های زیرساختی فراوانی روبرو است. به نظر شما شهردار بعدی این کلان شهر، چگونه باید با این مسائل روبرو شود؟

مشکلات تاریخی، ساختاری و رویکردی که اشاره گردید، در این حوزه نیز وجود داشته است. یکی از در دسترس ترین راه ها، استفاده از بازار سرمایه می باشد. حدود 8 میلیون نفر مخاطب فعال در این بازار حضور دارند اما شهرداری ها تا کنون بهره برداری مناسبی از آن نداشته اند به همین ترتیب شهرداری تهران می تواند برای تأمین مالی پروژه های زیربنایی شهر از قبیل توسعه شبکه پسماندها، مترو و... از پتانسیل های بازار سرمایه داخلی و بین المللی استفاده کنند. واقعیت این است که شرایط کشور ما برای این امر زیاد مناسب نیست؛ جذب سرمایه های مالی از بازارهای داخلی و بین المللی، پیش نیازهای خاصی دارد؛ آرامش در عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، روابط حسنه با دنیا و دیپلماسی اقتصادی فعال و انعقاد قراردادهای حقوقی و مالی سیاسی با سایر کشورها، شفافیت اقتصادی و اداری و مبارزه با فساد و رانت خواری در دولت و شهرداری، عدم وجود انحصارهای دولتی و شبه دولتی همه پیش نیازهای ساختاری ارتباط مؤثر و هم افزای شهرداری با نهادهای مالی ملی و بین المللی هستند. اگر شهرداری، شورای شهر و دولت مستقر، همدل و همزبان در مسیر اصلاح این مشکلات قدم بردارند، می توان امیدوار بود که مشکلات مالی و بودجه ای تهران در افقی میان مدت حل شود.

- وضعیت بازارهای اساسی اقتصاد مانند مسکن و بورس پس از انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به روند فعالیت های اقتصادی دولت و با در نظر گرفتن تمام فراز و نشیب ها، شرایط نسبی در راستای بهبود وضعیت بنگاه های اقتصادی فراهم شده که به نظر می رسد ادامه این روند پس از انتخابات و به شرط ادامه همین استراتژی موجب جذب منابع اقتصادی به سمت سرمایه گذاری را شاهد باشیم. نگاه عمیق به بخش سرمایه گذاری قطعاً با کمترین میزان افزاش تورم خروج از رکود و گردش نقدینگی را به ارمغان می آورد. ما امروز با 200 میلیون واحد مسکن بدون تقاضا (معادل 400 هزار میلیارد تومان) و راکد مانده مواجه ایم. اما اولویت اصلی جهت رونق کنترل تورم بود و با توجه به نظر بیشتر متخصصان اقتصاد چهار سال زمان نیاز دارد تا این حجم نقدینگی راکد مانده در مسکن با کمترین تأثیر منفی در تورم اقتصاد کلان آزاد و بازار مسکن را رونق بخشد. لازم بذکر است که این سیاست رکودی در مسکن مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته مرحله ای است که مسکن را از کالای سرمایه گذاری به سمت کالای مصرفی سوق می دهد. این خود یکی از پارامتر های اساسی اقتصاد پایدار است.

- وضعیت اقتصادی مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟

منابع اقتصادی مردم در دو بخش مصرف و سرمایه گذاری خرج می شود. رشد قیمتی چهار سال گذشته در سبد مصرفی مردم منطقی و کمتر از دوره های مشابه بوده است؛ و بعید به نظر می رسد که در دوره بعدی حتی با فرض افزایش تورم و افزایش نرخ دلار رشد قیمتی چشمگیری این سبد مصرفی مردم را تهدید کند. بر همین اساس این انتظار می رود سبد سرمایه گذاری خانوارها شاهد رشد و فعالیت بیشتری خواهد بود که این موضوع از یک سو کمکی به موضوع سرانه درآمد مردم خواهد داشت و هم کمک بزرگی به بنگاه های اقتصادی خواهد کرد. شفاف نبودن فرآیندها چه در بخش تجارت و چه در حوزه اداری شهرداری و عدم ارتباط مناسب با دولت جهت دریافت مالیات و عوارض منصفانه، بخصوص در حوزه های اقتصاد شهری، ما را به سمت مشکلات عظیمی در اقتصاد و بودجه ریزی شهری کرده است. یک نمونه آن کسری بودجه و بدهی انباشته شهرداری ها است که این شهر را آبستن بحران های اجتماعی نیز کرده است. این موضوع نیاز به مشارکت همه طرف های درگیر از جمله کارگزاران، سازمان بورس، وزارت اقتصاد و شهرداری و بهره گیری از دانش جهانی و نهادهای شفافیت بین المللی برای حل شدن خواهد داشت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24