Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بانک مهر اقتصاد هر چند خود در حاشیه های فرابورس ایران حضور دارد اما شرکت زیرمجموعه آن یعنی سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایران با دارایی هایی همچون تراکتور سازی ، توسعه معادن روی و کالسیمین همچنان یکی از حقوقی های بزرگ بازار سرمایه است.حال آن که سهام بانک مهر روی میز فروش گذاشته شده و هر گونه تغییر سهامداری در خصوص این بانک به دقت از سوی سهامداران دنبال می شود...

بانک مهر اقتصاد فروخته می شود / درخواست خرید توسط دو حقوقی

بورس24 : بانک مهر اقتصاد از جمله بانک هایی است که در تابلوی «ب» فرابورس معامله می شود، این بانک به تازگی نام خود را در فهرست بانک های دارای مجوز از بانک مرکزی با عنوان بانک ثبت کرد، حال آن که در گذشته این بانک با نام موسسه مهر فعالیت می کرد.بانک مهر اقتصاد وابسته به بنیاد تعاون بسیج است.

پس از مذاکرات هسته ای و باز شدن روابط ارزی با خارج از کشور، این بانک در لیست تحریم های ایالات متحده قرار گرفت و مشکلات ناشی از تحریم ها را به دوش کشید. بانک مهر اقتصاد یا همان صندوق قرض الحسنه بسیجیان سابق طی افزایش سرمایه هایی که داشته به سرمایه 12 هزار میلیارد ریالی رسیده است.

سال گذشته مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک برگزار شد و این بانک اقدام به تقسیم سود در مجمع سال 94 خود کرد. اما گویا به دلیل مشکل کفایت سرمایه هنوز بانک مرکزی مجوز ثبت این مصوبات را نداده و سهامداران این مجموعه سود سال 94 خود را نیز دریافت نکرده اند. سوالی مطرح می شود که پس چرا این موضوع توسط مجمع تصویب می شود، جواب این سوال در این جمله خلاصه می شود ، خود سهامداران این تقسیم سود را تصویب کردند.

نسبت کفایت سرمایه این بانک حدود 2.5 بوده و به همین دلیل این بانک به دنبال افزایش آن است، البته این نسبت کفایت سرمایه در بانک های ایران عادی بوده وتقریبا تمامی آن ها در همین حدود کفایت سرمایه خود را نگاه داشته اند و این در حالی است که نسبت کفایت سرمایه مدنظر بانک مرکزی عدد 8 است.

معاملات این بانک در هفدهم فروردین ماه 94 با قیمت 130 تومان در فرابورس آغاز شد و نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت، در حال حاضر قیمت سهم بانک مهر اقتصاد به زیر 100 تومان یعنی 70 تومان رسیده است و همین موضوع سهامداران این مجموعه را ناراضی کرده است، به قول سهامداران " قیمت سهم که 30 درصد افت کرده ، دی پی اس هم که بانک مرکزی مجوز توزیع آن را نمی دهد پس به جای سهامداری بهتر است سپرده گذاری کنیم"

طی اصلاح ساختار نظام پولی کشور تصمیم بر ادغام و انسجام بانک ها گرفته شد،بانک مهر اقتصاد نیز از قوانین ادغام بانک ها تبعیت خواهد کرد و اقداماتی در این خصوص نیز صورت گرفته است. به همین دلیل شایعه ای مبنی بر کاهش سپرده های بانک مهر به اندازه 40 درصد وجود داشت. از طرفی به نظر می رسد سهامدار عمده این بانک نیز باید بلوک خود را عرضه کند. مشتریان زیادی برای این بلوک وجود دارد اما هنوز قیمت این بلوک و مشتری آن مشخص نیست.

بانک مهر اقتصاد با این که محدودیت های زیادی برای فعالیت داشت، توانست سودسازی کند و درآمدهای خود را در سال 95 به اندازه 2000 میلیارد نسبت به سال 94 افزایش دهد. ضمن این که درآمد حاصل از کارمزدهای بانکی این مجموعه در سال 95 به اندازه 110 میلیارد تومان ثبت شده، لازم به ذکر است این بانک به شبکه شتاب بانکی کشور نیز متصل نیست و از این نظر نیز محدودیت دارد.

علی کارگر عضو هیئت مدیره بانک مهر اقتصاد در گفت و گو با بورس24 در خصوص ادغام بانک ها و بانک مهر اقتصاد گفت: ادغام بانک ها در راستای سیاست های بانک مرکزی و براساس قوانین مدنظر است. این موضوع یعنی ادغام بانک ها و بانک مهر اقتصاد نیز وجود دارد و در صورت اجرایی شدن قانون ما نیز جزو آن ها هستیم.

نماینده بنیاد تعاون بسیج در هیات مدیره بانک مهر اقتصاد ادامه داد: ما باید الزامات بانک مرکزی را نیز اجرایی کنیم تا بتوانیم جزو بانک های جمهوری اسلامی فعالیت کنیم. این موضوع دنبال شده و در راستای رشد اقتصاد خواهد بود.ضمن این که برنامه فروش سهام بانک مهر اقتصاد توسط سهامدار عمده نیز در جریان قرار دارد و ما به عنوان سهامدار عمده مذاکراتی برای فروش سهام این بانک کرده ایم. اما نیاز است تا محدودیت های اجرای آن رفع شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خریداری برای این بلوک وجود دارد گفت: مذاکراتی در این خصوص شده و با مشتریان زیادی به مباحثه نشسته ایم از جمله این مشتریان می توان به موسسه اعتباری کوثر، وزارت دفاع و چندین ارگان خصوصی اشاره کرد. مذاکرات ادامه دارد و در صورت وجود نتیجه به اطلاع خواهد رسید.

این مقام مسئول در خصوص شایعه کاهش سپرده های بانکی بانک مهر اقتصاد به اندازه 40 درصد گفت: چنین چیزی صحت ندارد ، سپرده های بانک هدفمند شده و ما از پذیرش هر گونه سپرده ای پرهیز می کنیم. سپرده های بانک مهر اقتصاد از 52 هزار میلیارد تومان به 47 هزار میلیارد رسیده است و این کاهش به اندازه 40 درصد نیست و همان طور که گفته شد هدفمند و در راستای منافع بانک بوده است.

این مقام مسئول در خصوص شعب بانک مهر نیز عنوان کرد: ما فعلا مجوز افزایش شعب بانکی را نداریم و در تعداد 734 شعبه توقف کرده ایم، ادامه و گسترش این شعب نیاز به مجوز از بانک مرکزی دارد. علاوه بر آن رایزنی های بانک مهر با بانک مرکزی هم در این خصوص باید آغاز شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24