Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در شرایط فعلی اصلی ترین مشکل صنعت تایر تعرفه واردات است. شرایط اعمال تعرفه های کنونی برای واردات تایر جدا آزاردهنده است. این وضعیت باید به نحوی تغییر یابد که تولیدکنندگان داخلی تایر را در مقابل واردات محصولات خارجی و به خصوص در برابر چینی ها محافظت کند.

درخواست انجمن صنفی تایرسازان؛ واردات ٣ گروه از محصولات لاستیکی ممنوع شود

بورس24 : شرکت های تایرساز زیر بار رهایی از تعدیل منفی و عبور از دوران نامساعدی که با آن مواجه هستند فشار زیادی را تحمل می کنند. عدم موافقت با افزایش نرخ لاستیک از یک سو و تعرفه های ناچیز واردات تایرهای چینی از سوی دیگر موجب شده تا تولیدکنندگان داخلی در شرایط دشواری قرار گیرند.

از آخرین باری که با افزایش نرخ لاستیک موافقت شده 3 سال می گذرد اما در این مدت بهای تمام شده تولیدکنندگان هر ساله به واسطه تورم و افزایش نرخ دستمزد و سایر موارد با روند افزایشی همراه بوده است. اما در سالهای اخیر مهم ترین مشکلی که صنعت تایر را تهدید می کند واردات بی رویه تایرهای خارجی و به خصوص چینی است. تعرفه های کنونی واردات تایر نسبت به سودی که واردکنندگان کسب می کنند رقم چندانی نیست و واردات تایر به خصوص از چین همچنان برای دلالان و سودجویان سودهای جذابی را به همراه دارد.

مصطفی تنها دبیر انجمن صنفی تایرسازان در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره جدی ترین مشکلی که در حال حاضر صنعت تایر با آن دست به گریبان است گفت: در شرایط فعلی اصلی ترین مشکل صنعت تایر تعرفه واردات است. شرایط اعمال تعرفه های کنونی برای واردات تایر جدا آزاردهنده است. این وضعیت باید به نحوی تغییر یابد که تولیدکنندگان داخلی تایر را در مقابل واردات محصولات خارجی و به خصوص در برابر چینی ها محافظت کند.

وی افزود: در رابطه با واردات تایرهای چینی در همه کشورهایی که خود تولیدکننده این محصول هستند تمهیدات بخصوصی اندیشیده شده و تعرفه های ویژه ای را برای حفاظت از صنایع داخلی در نظر گرفته اند. در کشورهایی مانند روسیه، آمریکا، آفریقا، برزیل و حتی هند تعرفه هایی برای واردات تایرهای خارجی و بخصوص چینی وجود دارد اما در کشور ما هنوز استراتژی ویژه ای برای این منظور تعیین نشده است.

او در ادامه به قیمت شکنی چینی ها اشاره کرد و ابراز داشت: تولید کنندگان چینی با مشوق های مستقیم و غیر مستقیمی که دارند تشویق می شوند که تولیدات خود را با قیمتهای کمتری صادر نمایند و در واقع می توانند قیمت شکنی کنند و همین امر موجب حجم بالای واردات تایرهای چینی به کشور ما شده است.

سودجویان به دنبال منافع کوتاه مدت هستند

در ادامه از تنها پرسیدیم که افزایش تعرفه واردات تایر چه تاثیراتی را به همراه خواهد داشت. وی اظهار داشت: در برخی موارد دیده شده تجاری که به واردات تایر به کشورمان مشغول هستند در مراجع دولتی ادعا می کنند که در صورت افزایش تعرفه واردات قاچاق محصولات نیز افزایش خواهد یافت. در پاسخ اینگونه افراد که حرف نادرستی می زنند باید گفت که اگر ما نمی توانیم مرزهایمان را کنترل کنیم آیا باید صنایعمان را متوقف سازیم و فرصت های شغلی کشورمان را به کارگران بیگانه بدهیم؟

وی ادامه داد: با وجود اینکه برای گوشی های موبایل تعرفه 16 درصدی در نظر گرفته اند اما گفته می شود 80 تا 90 درصد از گوشی های موجود در بازار قاچاق است. بنابراین قاچاقچی زمانی که بازار گرم باشد قاچاق خود را انجام می دهد. برای جلوگیری از این فرایند لازم است مرزهای کشورمان نظارت و کنترل بیشتری داشته باشند. این افراد این مبحث را مطرح کرده اند تا بتوانند کماکان به سودجویی های خود ادامه دهند.

او اضافه کرد: تایر یکی از صنایع این مملکت است که با ایجاد فرصت های شغلی منافع مردم را در بلند مدت تضمین می کند. اگر مشکلات تولید تایر در ایران از میان برداشته شود حتی شرکتهای خارجی نیز ترغیب خواهند شد که برای سرمایه گذاری در داخل کشور اقدام نمایند.

دبیر انجمن صنفی تایرسازان درباره اینکه تعرفه کنونی واردات تایر چقدر است بیان داشت: در حال حاضر تعرفه واردت لاستیک باری 20 درصد و لاستیک سواری 32 درصد است که انتظار داریم به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی این میزان افزایش یابد.

وی گفت: اعتقاد ما بر این است که با توجه به اینکه در داخل کشور تایرهای پراید، انواع پژو و سمند یعنی گروه 13، 14 و 15 به میزان کافی و به اندازه نیاز بازار و با کیفیت مناسب و بر اساس استاندارد ملی اجباری تولید می شود نباید این گروه از محصولات از خارج از کشور وارد شوند. علاوه بر این با توجه به اینکه تولید کننده داخلی در کنار مصرف کننده داخلی است چنانچه مشکلی برای مصرف کننده پیش آید می تواند به راحتی به کارخانه تولید کننده محصول مراجعه نماید که این مزیتی برای مصرف کننده داخلی محسوب می شود. با توجه به این دلایل در خصوص گروه های اعلام شده نیازی به واردات وجود ندارد و لازم است که واردات این گروه ها ممنوع اعلام شود.

تنها در پایان در برابر این پرسش که برنامه افزایش نرخ محصولات به کجا رسید گفت: با وجود اینکه تولیدکنندگان درخواست خود را مبنی بر افزایش نرخ تایر اعلام کرده اند اما هنوز به جایی نرسیده و مذاکرات در این زمینه کماکان ادامه دارد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24