Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

با قطعیت اعلام می کنیم که هیچ گونه کوتاهی از جانب شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا برای عدم عرضه این سهم در بازار وجود ندارد و باید شرکت و سازمان بورس در این خصوص تصمیم بگیرند.

چرا عرضه های اولیه لغو شده اند؟/ مدیرعامل پرشیا: ما هیچ گونه کوتاهی نکرده ایم؛ بورس باید اجازه عرضه اولیه را بدهد

بورس24 : عرضه های اولیه برای سهامدارانی که سرمایه زیادی در بورس ندارند، بسیار شیرین است. این عرضه ها از نظر درصدی، سودی قابل توجه به سهامداران می دهند اما از آنجا که سهمیه تخصیص یافته به هر سهامدار رقمی ناچیز است، سود سهامدار از نظر رقمی، بسیار کم است و در بعضی موارد حتی در حد خرید یک پیتزا هم نیست!

با این حال هنوز بسیاری از فعالان بازار سهام علاقه زیادی به عرضه های اولیه دارند. امسال شرکت های زیادی از جمله به پرداخت ملت، تولید و صادرات ریشمک ، لیزینگ شرق ، مبین وان کیش، هتل کوثر اصفهان ، چدن سازان ، های وب، آسیا سیر ارس و پگاه آذربایجان شرقی، پگاه گلستان و فولاد کاوه جنوب کیش در بازار سهام عرضه اولیه شدند اما روند عرضه های اولیه از حدود دو ماه قبل قطع شده و در این مدت سهام هیچ شرکتی عرضه اولیه نشده است.

یکی از دلایل قطع عرضه های اولیه، انتقادی است که همیشه به این عرضه ها وجود دارد. عده ای از اهالی بازار سرمایه معتقدند با هر عرضه اولیه، فشار فروش در سایر نمادها برای تامین نقدینگی عرضه اولیه جدید، بیشتر می شود و این به منفی شدن بازار کمک می کند. اما در یک ماه گذشته که روند بازار هم مثبت بوده و شاخص کل، سقف تاریخی خود را شکسته، باز هم عرضه اولیه ای صورت نگرفته است.

آخرین عرضه اولیه مربوط به شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با نماد کاوه بود که 26 مهر ماه انجام شد. از آن به بعد، روند عرضه های اولیه متوقف شده و علاوه بر ماجرای منفی شدن بازار، «ارائه گزارش های میان دوره ای» هم دلیل دیگری است که مانع عرضه اولیه شرکت ها شده است. این موضوع البته تا پیش از این وجود نداشته و به همین دلیل این شائبه ایجاد شده که ارائه گزارش های میان دوره ای، تنها یک بهانه برای متوقف ماندن عرضه های اولیه است.

این موضوع باعث ناراحتی مدیران و سهامداران شرکت هایی شده که در صف عرضه های اولیه ایستاده اند. شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا از جمله شرکت هایی بوده که معارفه خود را برای عرضه در بور س برگزار کرده و اهالی بازار سرمایه نیز در انتظار این عرضه هستند. بررسی های قبلی بورس24 نیز حکایت از آن داشت که سازمان بورس هنوز اعلام قطعی در خصوص عرضه های اولیه نداشته و این در حالی است که شرکت ها تمامی اطلاعات خود را به درستی و با جزئیات تحویل داده اند. جزئیاتی که در نوع خود برای عرضه اولیه سهم ها بی سابقه بود. در نتیجه این ابهام وجود دارد که چرا باید عرضه های اولیه معطل شده و انجام نشوند.

ناجی سعدونی مدیرعامل شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا در گفتگو با بورس24 بیان داشت: ما به عنوان یک شرکت که تمایل خود را برای عرضه در بورس نشان دادیم تمامی اطلاعات خود را نیز به بورس ارائه کردیم. اطلاعات تکمیلی و تقاضای این ارگان هم توسط مجموعه پرشیا پاسخ داده شده و این شرکت اطلاعات ناقصی ندارد.

وی ادامه داد: در ادامه روند عرضه اولیه این شرکت در بورس، شرکت بورس و متعاقبا سازمان بورس تقاضای مدارک تکمیلی در خصوص صورت های مالی چندساله و چند ماهه نیز کردند که توسعه نفت و گاز پرشیا نیز تمامی این اطلاعات و مستندات را در اختیار مراجع مورد نظر قرار داد.

وی بیان داشت: در ابتدا به دلیل ناآشنایی این صنعت در بورس عرضه اولیه به تعویق افتاد اما اکنون دیگر دلیلی بر عدم عرضه وجود ندارد و ما تمامی اطلاعات و یا حتی فراتر از سایر شرکت ها را به دلیل خاص بودن این مجموعه و صنعت به بورس عرضه کردیم.

وی افزود: با توجه به اینکه تمامی اطلاعات نیز ارسال شده و نقصی در مدارک ارسال شده نیست، هنوز هم عرضه اولیه صورت نمی گیرد و دلیل آن هم مشخص نیست. ما پیگیری ها را نیز به هلدینگ به عنوان سهامدار عمده واگذار کرده ایم تا این مجموعه پیگیری های لازم جهت تاخیر در عرضه اولیه را انجام دهد.

وی افزود: آنقدر عرضه اولیه به تعویق افتاده که ما نیز اشتیاق خود برای حضور در بورس را از دست داده ایم و از پیگیری های خود نیز دست کشیدیم. مطمئنیم که پرشیا با تمام شفافیت و پروژه های مناسب و سودآور بی نظیر است. در نتیجه اینکه ما در بازار سرمایه حضور یابیم به نفع اقتصاد و بازار بورس است اما دلیل این تعویق بعد از ارسال اطلاعات و شفاف سازی ها بر ما هم پوشیده است.

سعدونی تاکید کرد: در ابتدا و پس از معارفه شرکت، بورس ابهاماتی در خصوص ادامه حیات، فعالیت ها و پروژه های شرکت داشت که این موضوع نیز با ارائه تفاهم نامه های شرکت در خصوص پروژه ها ارائه شده و این موضوع نیز رفع شد. در حال حاضر با قطعیت اعلام می کنیم که هیچ گونه کوتاهی از جانب شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا برای عدم عرضه این سهم در بازار وجود ندارد و باید شرکت و سازمان بورس در این خصوص تصمیم بگیرند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24