Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در حالی هفته گذشته شایعه خرید سهام ذوب آهن توسط فولاد مبارکه تائید نشد که معاون وزیر تعاون و رفاه اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ گفته بود مذاکره برای فروش «ذوب» به «فولاد» در سطوح عالی وزارت رفاه و وزارت صنعت در حال پیگیری است و نه خود شرکت ها...

آخرین پیگیری ها / فولاد مبارکه خریدار ذوب آهن است ؛ سیاست «نازکردن» برای چانه زنی بیشتر!

بورس24 :در حالی هفته گذشته شایعه خرید سهام ذوب آهن توسط فولاد مبارکه تائید نشد که معاون وزیر تعاون و رفاه اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار بورس24 گفته بود مذاکره برای فروش «ذوب» به «فولاد» در سطوح عالی وزارت رفاه و وزارت صنعت در حال پیگیری است و نه خود شرکت ها...

اما حالا پس از گذشت چند روز از این رخداد معاون اقتصادی فولاد مبارکه تلویحا از بررسی خرید سهام ذوب آهن خبر داده و گفته ورود «مبارکه» به «ذوب« شرط و شروطی دارد!

امیرحسین نادری معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه اصفهان که با خبرنگار بورس24 سخن می گفت ، درباره برنامه خرید ذوب آهن توسط فولاد مبارکه گفت: فعلا برنامه ای برای خرید این شرکت نداریم و چنانچه اقدامی برای خرید ذوب آهن صورت بگیرد اعلام خواهد شد.

این مقام مسئول در پاسخ این سوال که آیا اساسا فولاد مبارکه حاضر است سهام ذوب آهن را با شرایط کنونی بخرد ؟ گفت: فعلا که تصمیمی برای خرید ذوب آهن نداریم اما اگر چنین تصمیمی هم باشد با شرایط خاص اقدام به خرید ذوب آهن خواهیم کرد. باید شرایط خاصی برای خرید و فروش این شرکت ایجاد شود که فولاد مبارکه اقدام به خرید نماید.

وی تاکید کرد: البته فعلا در این خصوص نمی توان به طور قطع سخن گفت و هر آنچه هست براساس گمانه زنی و سناریوهای خرید است.

او در عین حال ترجیح داد درباره شرط و شروط ورود فولاد مبارکه به ذوب آهن صحبتی نکند!

خرید فولاد اکسین هم فعلا نه!

معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه درخصوص خرید فولاد اکسین هم گفت: فولاد اکسین نیز جزو پیشنهاداتی بود که به ما داده شده و هنوز هم تصمیمی برای خرید سهام این شرکت نداریم ، موضوع خرید این شرکت هم در مرحله مذاکره قرار دارد. قرار بر این بود که خرید فولاد اکسین به دلیل این که فولاد مبارکه به آن شرکت سر و سامان دهد ، اتفاق بیفتد.

شاید تعدیل هم داشته باشیم ؛ شاید...

این مقام مسئول در فولاد مبارکه در خصوص شایعه تعدیل مثبت این شرکت بیان داشت: صورت های مالی شرکت فولاد مبارکه به زودی بر روی کدال قرار خواهد گرفت و وضعیت خوب شرکت را نشان خواهد داد. فولاد مبارکه توانسته مطابق با پیش بینی ها جلو برود و برنامه های خود را به خوبی عملیاتی ساخته است.

وی در خصوص این شایعه بیان داشت: بگذارید صورت های مالی بر روی سامانه رسمی بورس منتشر شود، این صورت ها وضعیت فولاد مبارکه را به خوبی نشان خواهد داد.

نشریه گزارش بورس هم در این زمینه نوشته است : همزمان با نزدیک‌شدن به زمان عرضه بلوک ۱۷درصدی ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان هم برای خرید ۵۵درصد از سهام این شرکت از تأمین اجتماعی وارد مذاکره شد.حدود یک هفته قبل از عرضه بلوک ۱۷درصدی سهام ذوب‌آهن اصفهان متعلق به صندوق کارکنان فولاد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان مذاکراتی را با تأمین اجتماعی برای خرید ۵۵درصد از سهام ذوب‌آهن آغاز کرد. فولادمبارکه با ارزشی معادل ۵.۵میلیارد دلار دومین شرکت بزرگ بورس است. ذوب‌آهن اصفهان نیز یکی از ۲قطب اصلی صنعت در استان اصفهان به شمار می‌آید.

همزمان سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز قرار است ۲۰دی‌ماه یک بلوک ۱۷درصدی از سهام ذوب‌آهن را از طریق فرابورس بفروشد.

قبلا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بخش عمده سهام ذوب‌آهن اصفهان را در اختیار داشت اما از سال۹۱ به بعد تأمین اجتماعی سهام سازمان گسترش را خرید. اکنون ۵۵درصد از سهام این شرکت متعلق به تأمین اجتماعی است و ۱۶.۷۵درصد هم در اختیار صندوق کارکنان فولاد است. از ۲سال پیش سازمان خصوصی‌سازی‌ تلاش کرده که بلوک سهام متعلق به صندوق کارکنان فولاد را بفروشد اما هنوز موفق نشده است.

در صورت فروش بلوک ۱۷درصدی متعل به صندوق فولاد در هفته آینده، خریدار احتمالی صاحب ۲صندلی از مجموع کرسی‌های هیأت مدیره خواهد شد. بر این اساس شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم در تلاش است ۳کرسی از هیأت مدیره این شرکت را برای تکمیل زنجیره تولید خود در اختیار بگیرد. مطابق آنچه قبلا بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه به همشهری گفته بود: این شرکت درنظر دارد برنامه نوعی ادغام مالکیتی را در زنجیره تولید فولاد اجرا کند تا ارزش افزوده کل این زنجیره افزایش یابد.

براساس همین استراتژی فولاد مبارکه اصفهان ظرف چند سال گذشته بخش بزرگی از سهام شرکت‌های حاضر در صنایع سنگ‌آهن و فولاد را خریداری کرده است. به‌طور مثال، این شرکت هم‌اکنون مالک عمده هلدینگ توکا فولاد (شامل ۳۰شرکت) و هلدینگ فولاد متیل با ۱۰شرکت است. فولاد مبارکه اصفهان همچنین مالک۱۰.۴درصد از سهام چادرملو و ۱۰درصد از سهام گل‌گهر است. با توجه به این که فولاد ۳۸درصد از سهام سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات را هم در اختیار دارد، از طریق این هلدینگ معدنی عملا کنترل ۲غول تولید سنگ‌آهن ایران یعنی چادرملو و گل‌گهر را در اختیار گرفته است.

تکمیل پروژه از سنگ تا رنگ با خرید ذوب آهن!

شرکت فولاد مبارکه اصفهان پس از تملک عمده سهام شرکت‌های فعال در حوزه سنگ‌آهن در تلاش است با خرید ۵۵درصد از سهام ذوب‌آهن اصفهان، زنجیره تولید خود را متناسب با شعار از سنگ تا رنگ (سنگ‌آهن تا ورق‌های رنگی) کامل کند. با این شرایط به‌نظر می‌رسد صنعت فولاد‌سازی‌ که از سال‌ها پیش در اختیار اصفهانی‌هاست، به‌طور کامل یکپارچه شود.اساس برنامه‌های شرکت فولاد مبارکه اصفهان تکمیل زنجیره تولید از سنگ‌آهن تا ورق‌های رنگی فولادی است. با این رویکرد نوعی ادغام در صنایع پایین‌دستی و بالادستی سنگ‌آهن و فولاد در حال وقوع است که ممکن است حتی منجر به انحصارهم شود و پای شورای رقابت را برای بررسی این ماجرا وسط بکشد.

ذوب‌آهن چه کمکی به فولاد مبارکه خواهد کرد؟

فولاد مبارکه سال قبل ۷.۴میلیون تن فولاد تولید کرده است که این مقدار امسال به ۸.۶میلیون تن خواهد رسید. شرکت فولاد مبارکه اصفهان سال قبل ۷.۴تن فولاد در کشور تولید کرد که این مقدار امسال به ۸.۶میلیون تن خواهد رسید. هم‌اکنون ۲۵هزار نفر به‌صورت مستقیم در گروه فولاد مبارکه اصفهان ارتزاق می‌کنند و ۳۵۵هزار نفر هم به‌صورت غیرمستقیم و در صنایع پایین‌دستی فولاد فعالیت می‌کنند. هم‌اکنون سهم تولیدات فولاد مبارکه اصفهان در صنایع تکمیلی و نورکاران۲۲درصد، در لوله و اتصالات ۶.۵درصد، لوله و پروفیل ۲۳.۹درصد، حمل‌ونقل خودرو ۱۷.۵درصد، خرده‌فروشی ۱۰درصد و اسلب ۹درصد است.

با این رویه درصورتی‌که شرکت فولاد مبارکه اصفهان موفق به خرید ۵۵درصد از سهام فولاد مبارکه اصفهان شود، سهم این شرکت به‌شدت در بازار اضافه خواهد شد چراکه نوع تولیدات و شیوه کار این کارخانه تفاوت‌های آشکاری با یکدیگر دارند. از یک طرف شرکت فولاد مبارکه اصفهان محصولات خود را با سوخت گاز تولید می‌کند درحالی‌که ذوب‌آهن اصفهان محصولاتش را با سوخت زغال‌سنگ تولید می‌کند. هم‌اکنون شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزرگ‌ترین تولید‌کننده آهن اسفنجی و ورق فولادی کشور است درحالی‌که ذوب‌آهن اصفهان سهم اصلی مقاطع ساختمانی، تیرآهن و میلگرد را در اختیار دارد. به این ترتیب درصورت خرید ۵۵درصد از سهام ذوب‌آهن اصفهان توسط فولاد مبارکه اصفهان ریسک این شرکت در استفاده از سوخت‌های فسیلی کاهش و همین طور تنوع تولیدات این شرکت افزایش خواهد یافت.

هم‌اکنون ایمیدرو با ۱۷درصد و سبد سهام عدالت با ۳۰درصد مالک عمده شرکت فولاد مبارکه اصفهان تلقی می‌شوند. ضمن اینکه ۱۵درصد از سهام این شرکت نیز در اختیار سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و ۲.۷درصد هم در اختیار بانک تجارت است. همچنین ۲۰درصد از سهام این شرکت در اختیار سهامداران خرد است.

الزام تأمین اجتماعی به فروش سهام

بحران شدید مالی در صندوق‌های بازنشستگی، دولت را دچار چالش‌های بزرگی کرده است، به همین دلیل از ابتدای امسال کمیته‌ای که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در آن عضو است، تشکیل شد تا مشکل صندوق‌های بازنشستگی را حل کند. هم‌اکنون ۱۸صندوق بازنشستگی در ایران فعالند که همگی با بحران نقدینگی مواجهند و حتی برخی از آن ها قادر نیستند مطالبات بازنشستگان را پرداخت کنند و برای این کار هر‌ماه به منابع مالی دولتی متوسل می‌شوند. از این جهت در تازه‌ترین اقدام کمیته نجات صندوق‌های بازنشستگی قرار شده ترکیب سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها تغییر کند تا با استفاده از یک الگوی اقتصادی بهتر بنیه مالی آنها تقویت شود. اطلاعاتی در مورد نحوه تغییر و تحولات در صندوق‌های بازنشستگی منتشر نشده اما برنامه‌ها نشان می‌دهد که الگوی اقتصادی این صندوق‌ها به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک پیش می‌رود.

بر همین اساس تأمین اجتماعی هم براساس تکالیف درنظر گرفته شده باید ظرف سال‌های آینده بخشی از سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود را بفروشد، بر این اساس این یک فرصت مناسب برای شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای خرید سهام ذوب‌آهن اصفهان ایجاد کرده و قدرت چانه‌زنی این شرکت را افزایش داده است.

از این رو به نظر می رسد فولاد مبارکه خریدار سهام ذوب آهن است ولی فعلا برای چانه زنی بیشتر سیاست «نازکردن» را در پیش گرفته است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • جواد رستمی
    جواد رستمی

    فوق العاده ست

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24