Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو تاکید کرد: با توقف قانون جدید خودروهای وارداتی ارزان تر خواهند شد و افرادی که خودروهای خود را با تعرفه جدید خریداری کرده و تحویل گرفته بودند به محض این که دولت این اختلاف را به واردکنندگان بازگرداند، مبلغ اختلاف به خریداران عودت داده خواهد شد...

خریداران خودروهای وارداتی پول خود را پس بگیرند

بورس24 : طبق مصوبه دی‌ماه امسال دولت، تعرفه واردات خودرو افزایش یافته و در عین‌حال محدودیت سقف ارزش ۴۰ هزار دلاری برای خودروهای وارداتی و همچنین حجم موتور ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی در این مورد تعیین شده بود که طبق حکم دیوان عدالت اداری موضوع افزایش تعرفه‌ها خلاف قانون اعلام شد ، اما در مورد سقف ارزش گمرکی خودروها و حجم موتور آن ها ابطالی صورت نگرفته است و این محدودیت‌ها به قوت خود باقی است.

فرهاد احتشام زاده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با بورس24 در خصوص اجرای مصوبه جدید در خصوص افزایش تعرفه وارادات خودرو گفت: تعرفه واردات خودرو حذف نشده بلکه به همان روال قبلی بازگشته است. ما در مصوبه جدید دو قانون داشتیم یکی نرخ تعرفه بود که افزایش یافت و دیگری سقف 40 هزار دلاری بوده که ملاک تشخیص کالای لوکس علاوه بر موتور 2500 سی سی بود.

وی ادامه داد: اجرای تعرفه جدید و تعرفه سقف 40 هزار دلاری متوقف شده و به همان حالت گذشته بازگشته است. ما سه ردیف تعرفه 40 درصدی، 55 درصدی و 75 درصدی در خودروهای وارداتی داشتیم که این تعرفه ها به ترتیب به 55 درصد، 75 درصد و 95 درصد افزایش پیدا کرده بود.

وی بیان داشت: این افزایش تعرفه ها متوقف شده و اجرای آن صورت نخواهد گرفت. دیوان عدالت اداری هم فعلا نمی تواند این افزایش تعرفه برای خودروها را لحاظ نماید. خودروهای وارداتی با مصوبه جدید به دلیل همین افزایش تعرفه ها بسیار گران شده بود و در خودروهای وارداتی به اندازه 40 تا 50 و حتی 1000 درصد افزایش تعرفه داشته ایم.

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو تاکید کرد: با توقف قانون جدید خودروهای وارداتی ارزان تر خواهند شد و افرادی که خودروهای خود را با تعرفه جدید خریداری کرده و تحویل گرفته بودند ، به محض این که دولت این اختلاف را به واردکنندگان بازگرداند، مبلغ اختلاف به خریداران عودت داده خواهد شد.

ماجرا چه بود؟

ظهر امروز میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو(دیگر نهاد صنفی فعال در واردات خودرو) با اشاره به جدیدترین حکم دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال موارد مندرج در ماده ۱۴ مصوبه دی‌ماه امسال دولت مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودروهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی، گفته بود: طبق این حکم دیوان عدالت اداری، واردات خودرو بر اساس تعرفه‌های افزایش‌یافته غیرقانونی است و واردات خودروهای باید برمبنای تعرفه‌های قبلی صورت گیرد.

وی با بیان این که جزئیات رأی دیوان عدالت اداری در جلسه‌ای با حضور رئیس شعبه ۳ بدوی دیوان عدالت اداری، روابط عمومی دیوان و بنده به عنوان رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو تشریح شد، توضیح داده بود: طبق مصوبه دی‌ماه امسال دولت، تعرفه واردات خودرو افزایش یافته و در عین‌حال محدودیت سقف ارزش ۴۰ هزار دلاری برای خودروهای وارداتی و همچنین حجم موتور ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی در این مورد تعیین شده بود که طبق حکم دیوان عدالت اداری موضوع افزایش تعرفه‌ها خلاف قانون دیده شده اما در مورد سقف ارزش گمرکی خودروها و حجم موتور آنها ابطالی صورت نگرفته است و این محدودیت‌ها به قوت خود باقی است.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با بیان این که این رأی دیوان عدالت اداری درواقع رأی اولیه محسوب می‌شود و از ابتدای هفته آینده لازم‌الاجرا است، گفته بود: مقرر شد تا زمان صدور رأی قطعی از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، واردات خودرو با تعرفه‌های قبلی صورت گیرد.

رضایی با اشاره به این که رأی دیوان عدالت اداری با شکایت چند نفر صادر و به دولت ابلاغ شده است، گفته بود : رأی نهایی دیوان احتمالاً ۳ تا ۶ ماه دیگر صادر می‌شود.

وی با تأکید بر این که دولت موظف است طبق حکم دیوان عدالت اداری، ترخیص خودروهای وارداتی را با تعرفه‌های قبلی انجام دهد، گفته بود: پس از مصوبه دولت برای افزایش تعرفه واردات خودرو، هیچ خودرویی با تعرفه‌های جدید از گمرک ترخیص نشده است.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو پیش‌بینی کرده بود : در پی بازگشت تعرفه واردات خودرو به ارقام قبلی، قیمت خودروهای خارجی نسبت به نرخ‌های فعلی حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

رضایی با بیان این که دولتمردان و مجلسی‌ها در جلوگیری از تجمل‌گرایی در واردات خودرو اصرار دارند، گفته بود: ما نیز تمایلی به واردات خودروهای لوکس نداریم و معتقدیم در این زمینه نباید اشرافی‌گری صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به جمع‌آوری امضای ۲۱۷ نماینده مجلس جهت اعمال تعرفه‌های قبلی واردات خودرو گفته بود: این درخواست به هیأت رئیسه مجلس ارائه شده و در اولین روز کاری هیأت رئیسه مجلس پیگیری خواهد شد.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو تصریح کرده بود:‌ در درخواست نمایندگان کاهش سالانه ۵ تا ۱۰ درصدی تعرفه واردات خودرو نیز پیش‌بینی شده است که این مسئله باعث افزایش کیفیت تولیدات داخلی نیز خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24